معرفی، بررسی و مقایسه پرفروش ترین دوچرخه های سال 2023! - آیبایک
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

معرفی پرفروش ترین دوچرخه های سال 2023 در ایران!

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

سال 2023 یک سال پر از پیچ و خم برای جامعه دوچرخه سواری بود که اتفاقات زیادی در آن رقم خورد. اما حالا این سال پر فراز و نشیب رو به اتمام است و امیدواریم که در سال 2024 اتفاقات بهتری برای همه ما رقم بخورد.

سوالی که پس از پایان هر سال به صورت مکرر از ما پرسیده می شود این است که پرفروش ترین دوچرخه های سالی که گذشت چه مدل هایی بودند؟ یا محبوب ترین مدل های سال 2023 از چه برندهایی بودند؟ دانستن اینگونه سوالات می تواند به شما کمک بسیار زیادی برای خرید مدل های جدیدتر و یا حتی مدل های قدیمی کند، به همین خاطر تصمیم گرفتیم تا در یک مقاله جامع، پرفروش ترین دوچرخه های سال 2023 را به شما همراهان همیشگی آیبایک معرفی کنیم. پس همراه ما باشید با معرفی پرفروش ترین دوچرخه های سال 2023!

برای اینکه راحت تر بتوانید تصمیم بگیرید، سعی کردیم دوچرخه ها را به سه دسته بندی اقتصادی، نیمه حرفه ای و حرفه ای تقسیم کنیم تا بتوانید ساده تر دوچرخه های هر دسته را با یکدیگر مقایسه کنید.

 

پرفروش ترین دوچرخه های اقتصادی سال 2023 (9 ماه ابتدای سال 1402)

دوچرخه روزمره بزرگسال

در دسته بندی دوچرخه های ارزان و اقتصادی بزرگسال تصمیم گرفتیم دوچرخه های بین سایز 24 الی 29 را در این دسته قرار دهیم. البته این دسته خود به دو زیر شاخه ی شیمانو و فیر شیمانو تقسیم می شود.

در بین دوچرخه هایی که از ست دنده شیمانو استفاده کرده اند می توان برند ویوا (Viva) و الکس (Alex) را جزو پرفروش ترین دوچرخه های بازار به حساب آورد. برند ویوا به خاطر برندینگ طولانی مدتی که در ایران دارد و برند الکس به خاطر کیفیت و قیمت بسیار مناسبی که دارد، توانستند در صدر دوچرخه های پرفروش اقتصادی بازار قرار بگیرند.

 

دوچرخه الکس ماکان - آیبایک
دوچرخه الکس ماکان

 

در بین این دو برند مدل های ویوا و ماکان از برند الکس به دلیل طراحی بسیار مدرن (هایدروفرمنیگ)، لوازم دنده شیمانو آلتوس و آسرا، ترمزهای دیسک مکانیک و دوشاخ قفل شو تنظیمی توانستند پرفروش ترین مدل های برند الکس لقب بگیرند. مدل ورتکس در برند ویوا هم توانست به دلیل استفاده از شانژمان شیمانو آسرا، ترمز لقمه ای ویبریک و برندینگ قوی جزو پرفروش ترین مدل از برند ویوا معرفی شود.

 

دوچرخه ویوا ورتکس - آیبایک
دوچرخه ویوا ورتکس

 

در بین دوچرخه های اقتصادی که از برندهای غیر شیمانو مانند سایگوان در بازار ایران وجود دارند می توان برندهای لوک و المپیا را جزو پرفروش ترین ها دانست. این برندها با اینکه از ست دنده شیمانو استفاده نکرده اند اما کیفیت ساخت قابل قبولی دارند و در رده پرفروش ترین دوچرخه های اقتصادی غیر شیمانویی قرار می گیرند.

 

دوچرخه کودک

برای جامع تر بودن این گزارش تصمیم گرفتیم تا دوچرخه های کودک پرفروش هم بررسی کنیم. برند تاچ (Touch) و کاپریولو (Capriolo) دو برند پرفروش سال 2023 بودند که به خاطر امکانات، قیمت و کیفیت خاص خود توانستند در بین دوچرخه های کودک از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شوند. البته برند قناری (Canary) هم فروش بسیار بالایی داشت که به خاطر قیمت بالاتری که در بین دوچرخه های کودک دارد تصمیم گرفتیم آن را جزو دوچرخه های اقتصادی لحاظ نکنیم.

 

معرفی پرفروش ترین دوچرخه های دخترانه!

 

پرفروش ترین دوچرخه های نیمه حرفه ای سال 2023 (9 ماه ابتدای سال 1402)

این دسته را می توان پر رقابت ترین دسته ی حال حاضر بازار ایران دانست که برندهای بسیار زیادی حداقل یک نماینده در این رده دارند اما 4 برند در این رده در حال رقابت با یکدیگر هستند که بیشتر از باقی برندها به چشم می آیند. چهار برند اسکات (Scott)، کمپ (Camp)، کیوب (Cube) و جاینت (Giant) از پرفروش ترین دوچرخه های این دسته هستند.

انتخاب بین این برندها بستگی به ترجیحات شخصی شما و امکانات مورد انتظارتان از دوچرخه سواری دارد که با مقایسه مدل های موجود و درخواست مشاوره از کارشناسان این حوزه می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد. البته اگر بخواهیم دقیق تر این 4 برند را مقایسه کنیم باید بگوییم دو برند کمپ و جاینت پرفروش تر از برندهای دیگر بازار هستند.

سری تالون (Talon) برند جاینت پرفروش ترین دسته از این برند در رده نیمه حرفه ای است. دوچرخه های تالون 2، تالون 3 و تالون 4 را می توان موفق ترین سری از دوچرخه های برند جاینت به شمار آورد. در این بین دوچرخه جاینت مدل تالون 3 پرفروش ترین مدل از برند جاینت است. تالون 3 از بدنه آلومینیوم آلوکس (Aluxx)، ترمز دیسک هیدرولیک تکترو (Tektro)، شیفتر میکروشیفت (Micro shift)، شانژمان شیمانو آلتوس (Shimano Altus) بهره می برد. شاید لوازم و قطعاتی که در این مدل استفاده شده نسبت به سایر رقبایش پایین تر قرار بگیرد اما جاینت برندی ثابت شده است ک با سواری خاص خود باعث شده تا افراد زیادی این مدل را به عنوان دوچرخه محبوب خود انتخاب کنند.

 

دوچرخه جاینت تالون 3 - آیبایک
دوچرخه جاینت تالون 3

 

 مدل هایدز (Hydes) و کروز 7.1 (Cruze 7.1) از برند کمپ را می توان موفق ترین و پرفروش ترین مدل های سال 2023 به شمار آورد که به طرز شگفت انگیزی با استقبال بسیار زیادی روبرو شد. موفقیت این دو مدل از برند کمپ را می توان مدیون طراحی، ست لوازم دنده، دوشاخ و ترمزهای آن دانست.

مدل کروز از لحاظ حرفه ای بودن کمی پایین تر از مدل هایدز قرار می گیرد. در ساخت دوچرخه کمپ مدل کروز از بدنه آلومینیوم 6061 یکپارچه (بدون جوش)، لوازم دنده 2 به 11 شیمانو دئور (Deore)، ست ترمز هیدرولیکی شیمانو (Shimano MT200) و دوشاخ قفل شو تنظیمی استفاده شده است که با کمی مقایسه با دیگر رقبایش می توانید به این موضوع پی ببرید که تقریبا یک سر و گردن بالاتر قرار دارد.

اما وجود یک مدل حرفه ای از برند کمپ در این رنج قیمتی باعث شد تا بسیاری از حرفه ای سواران مدل هایدز را انتخاب کنند. این مدل تمام مشخصات دوچرخه های حرفه ای را دارد اما جالی اینجاست که در رنج قیمتی دوچرخه های نیمه حرفه ای قرار می گیرد. دلیل آن هم این است که کمپ از لحاظ برندینگ از سایر رقبایش پایین تر قرار دارد و سعی کرده تا با قیمت مناسب و کیفیت بالا از باقی رقبا پیشی بگیرد. مدل هایدز از جنس آلومینیوم 6061 ساخته شده است و ست دنده آن به صورت 1 به 12 و از برند شیمانو مدل دئور (Shimano Deore M6100) است که مناسب دوچرخه سواران حرفه ای کوهستان است. نقطه قوت این دوچرخه دوشاخ بادی آن است که برتری بزرگی را به این مدل از برند کمپ داده است.

 

دوچرخه کمپ مدل هایدز - آیبایک
دوچرخه کمپ مدل هایدز

 

دو برند دیگر یعنی اسکات و کیوب در رده های بعدی قرار می گیرند. در بین دوچرخه های نیمه حرفه ای از برند کیوب سری Aim این برند را می توان پرفروش ترین مدل از کیوب نامید. از لحاظ لوازم دنده این برند از سری شیمانو Rd استفاده شده که تقریبا از رقبای دیگرش پایین تر قرار می گیرد. بدنه این سری هم از آلومینیوم 6061 طراحی شده است. تنها برتری این دوچرخه نسبت به سایر رقبایش دوشاخ آن است که از مدل SR Suntour XCT HLO استفاده شده است.

 

دوچرخه کیوب مدل AIM PRO - آیبایک
دوچرخه کیوب مدل AIM PRO

 

برند اسکات هم در این سری نماینده قدری از سری اسپکت (Aspect) خود دارد. دو مدل پرفروش نیمه حرفه ای از برند اسکات مدل Aspect 740 و Aspect 950 است. در ساخت بدنه این مدل از آلیاژ آلومینیوم 6061 استفاده شده است و در قسمت لوازم دنده هم از ست دنده شیمانو الیویو (Shimano Alivio) استفاده شده است که یک پله از مدل کیوب بالاتر قرار می گیرد. تایر کندا بوستر (Kenda Booster) و دوشاخ Suntour XCR32 برای این سری از اسکات یک ویژگی بارز محسوب می شود.

 

دوچرخه اسکات اسپکت 740 - آیبایک
دوچرخه اسکات اسپکت 740

 

دوچرخه های پرفروش نیمه حرفه ای 2023 نامبرده شده در این مقاله تقریبا تا رنج قیمتی 50 میلیون تومان در زمان انتشار این مقاله هستند.

 

بهترین دوچرخه هایی که در بازه قیمتی 10 تا 15 میلیون تومان قرار دارند!

 

پرفروش ترین دوچرخه های حرفه ای هاردتیل (Hard Tail) سال 2023 (9 ماه ابتدای سال 1402)

در این سری از دوچرخه های پرفروش 2023 یعنی دوچرخه های حرفه ای تصمیم گرفتیم تا دوچرخه های کوهستان هاردتیل (Hard Tail) را بررسی کنیم. به دلیل استقبال بیشتر از سبک کوهستان و دوچرخه های تک تعلیق یا همان هاردتیل، سبک های دیگر دوچرخه سواری با فروش کمتری مواجه هستند. پس تصمیم گرفتیم تا دوچرخه های پرفروش از سبک های دیگر را در یک مقاله مجزا معرفی کنیم تا بررسی و مقایسه آن ها بهتر انجام شود.

برندهایی که در رده پرفروش حرفه ای سبک هاردتیل قرار می گیرند برندهای کمپ (Camp)، جاینت (Giant)، اسکات (Scott) و ترک (Trek) هستند. در بین این 4 برند دو برند کمپ و اسکات در رده های اول پرفروش ترین ها و برندهای جاینت و ترک به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار می گیرند. در ادامه مدل های پرفروش این 4 برند را بررسی می کنیم. به دلیل گستردگی مدل های موجود در رده های حرفه ای تصمیم گرفتیم تا دوچرخه های تا رنج قیمتی 90 میلیون تومان در زمان انتشار این مقاله را بررسی کنیم.

برند اسکات یکی از معروفترین پرچمداران دوچرخه های حرفه ای در جهان است. این برند به صورت تخصصی دوچرخه های حرفه ای را در سرتاسر جهان عرضه می کند و اسپانسر تیم های دوچرخه سواری متعددی است. اگر بخواهیم یک نماینده پرفروش از دوچرخه های حرفه ای اسکات را معرفی کنیم می توانیم مدل Scale 965 را تا رنج قیمتی 90 میلیون تومان معرفی کنیم. بدنه مدل اسکیل 965 از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است و ست دنده به کار رفته در این مدل از برند شیمانو است. دسته دنده از برند شیمانو مدل دئور (Deore M6100) و شانژمان آن هم از برند شیمانو مدل SLX M7100 و 12 سرعته است که تعویض دنده چشمگیری را به نمایش می گذارد. نقطه قوت این دوچرخه علاوه بر ست دنده آن در بخش دوشاخ به چشم می خورد. دوشاخ اسکیل 965 از برند راک‌شاکس و مدل RockShox Judy Silver TK Solo Air به صورت بادی تعبیه شده است که سیستم تعلیق بسیار راحت و حرفه ای را ارائه می دهد. سایر مشخصات این مدل شامل ست ترمز هیدرولیکی شیمانو MT201، زنجیر KMC X12، توپی فرمولا، توپ تنه پرکسیس (Praxis M24 BB92)، خودروی شیمانو دئور (Shimano Deore CS-M6100-12) با تعداد دندانه 10 – 51 و تایرهای مکسیس (Maxxis Rekon Race) است.

 

دوچرخه اسکات مدل Scale 965 - آیبایک
دوچرخه اسکات مدل Scale 965

 

برند کمپ هم پایاپای برند اسکات در این رنج کاربری در حال حرکت است و حتی مشخصات و قطعات بهتری را ارائه می دهد. دلیل پرفروش بودن برند کمپ هم همانطور که گفتیم به خاطر قطعات لول بالا و قیمت مناسب آن است تا هزینه های برندینگ آن را جبران کند زیرا برند کمپ از لحاظ برندینگ جهانی در سطح پایین تری به نسب اسکات و جاینت قرار دارد و تازه تاسیس است. اما با وجود این موارد از استقبال بسیار زیادی هم در بازار جهانی و هم در بازار ایران برخوردار شده است به طوریکه در ایران از برند اسکات و جاینت هم پیشی گرفته است.

نماینده های برند کمپ در این رنج کاربری و قیمتی مدل تیم (Team 9.2) است که امکانات خیره کننده ای را در اختیار دوچرخه سوار خود قرار می دهد. مهم ترین ویژگی این دوچرخه که باعث افزایش محبوبیت آن شده است استفاده از بدنه کربن با فناوری NEW OPEN MOULD است که علاوه بر سبک بودن و آیرودینامیک، استقامت و مقاومت بسیار بالایی دارد. همانطور که گفتیم برند کمپ سعی می کند تا لوازم و قطعات بهتری را نسبت به رقبایش ارائه کند که در مورد مدل تیم هم صدق می کند. در ست دنده (دسته دنده، شانژمان، طبق عوض، طبق و قامه) تیم از برند شیمانو مدل ایکس تی دئور (Deore XT M8100) جدیدترین سری ایکس تی دئور استفاده شده است. همچنین خورشیدی هم از برند شیمانو مدل دئور (Deore M6100)، فناوری HYPERGLIDE+ و تعداد دندانه 10 – 51t تعبیه شده است. سایز امکانات و لوازم مدل تیم شامل ترمزبندی دیسک هیدرولیک شیمانو mt200، دوشاخ برند یودینگ مدل UD32-AIR-15 AIR FORK  CROWN LOCKOUT به صورت بادی، زنجیر KMC X12، توپ تنه شیمانو MT800، توپی نواتک (Novatec) و تایر اینووا (INNOVA IA2549) است که با مقایسه این قطعات با هم رده های خود متوجه برتری آن خواهید شد.

 

کمپ مدل تیم 9.2 - آیبایک
کمپ مدل تیم 9.2

 

در رده های بعدی هم برندهای جاینت و ترک قرار می گیرند. نماینده برند جاینت در رده حرفه ای را می توان مدل فتوم 2 (Fathom 2) معرفی کرد. آلیاژ بدنه مدل فتوم 2 از جنس آلومینیوم آلوکس (Aluxx) است که همان آلیاژ همیشگی و دوست داشتنی جاینت است. در دسته دنده فتوم 2 از برند شیمانو مدل دئور M4100 و در قسمت شانژمان هم از مدل دئور M5120 استفاده شده است. اما قسمتی که تقریبا نشان دهنده نقطه قوت این دوچرخه است را می توان به ریموت زین و تایرهای آن نسبت داد. این دوچرخه دارای ریموت زین است که می توانید به صورت ریموتی ارتفاع زین را تنظیم کنید. همچنین تایرهای جاینت فتوم 2 از برند مکسیس مدل 2.5″, Maxxis Minion DHF است که با عرض تقریبا پهن خود جوابگوی هر جاده‌ایست.

 

دوچرخه جاینت فتوم 2 - آیبایک
دوچرخه جاینت فتوم 2

 

نماینده برند ترک هم مدل مارلین 8 (Marlin 8) است. سری مارلین از برند ترک را تقریبا می توان نام آشناترین سری از برند ترک دانست. بزرگ ترین مزیت این دوچرخه نسبت به سایر رقبایش استفاده از لوازم دنده Sram سری SX Eagle است. این ست دنده را می توان یکی از انقلابی ترین لوازم دنده حال حاضر جهان دانست. همچنین در طراحی بدنه این مدل هم از آلیاژ آلفا سیلور استفاده شده است که سبکی و سواری مختص به خود را دارد. دوشاخ مدل مارلین 8 از برند راک‌شاکس مدل RockShox Judy Silver است. سایر اطلاعات مدل مارلین 8 شامل ترمز دیسک هیدرولیک شیمانو MT200، توپی فرمولا، توپ تنه Truvativ Powerspline، خودروی SRAM PG-1210 Eagle و تایر Maxxis Ardent است.

 

دوچرخه ترک مدل مارلین 8 - آیبایک
دوچرخه ترک مدل مارلین 8

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی و مقایسه پرفروش ترین دوچرخه های سال 2023 پرداختیم تا پرونده این سال هم با یک گزارش جامع به پایان رسانده باشیم. سعی کردیم تا دوچرخه ها را به سه دسته اقتصادی، نیمه حرفه ای و حرفه ای تقسیم کنیم تا هم مقایسه و بررسی راحت تر باشد و هم اگر قصد خرید دارید بتوانید با توجه به معیارهای خود آن دسته بندی را به طور کامل بررسی کنید.

تمام اطلاعات فروش و قیمت های گفته شده بر اساس فروشگاه های معتبر سطح تهران است و سعی کرده ایم تا بدون هیچ جانبداری تمام مدل ها را به طور کامل بررسی کنیم حتی برندهایی که در فروشگاه آیبایک سالهاست موجود نکرده ایم چرا که جامعه دوچرخه سواری یک جامعه فراتر از فروشگاه است. این مقادیر و رتبه بندی های گفته شده اکثرا بر اساس داده های فروشگاه های سطح تهران است و به همین علت ممکن است اختلاف جزئی فروش با برخی از فروشگاه های شهرستان های دیگر هم وجود داشته باشد. در صورتی که با مطالعه این گزارش سوالی برایتان پیش آمد می توانید با پشتیبانان ما در سایت آیبایک تماس بگیرید و به صورت کاملا رایگان پاسخ سوالتان را دریافت کنیم. امیدواریم که توانسته باشیم قدمی در راستای حفظ و پیشبرد اهداف جامعه دوچرخه سواری ایران برداشته باشیم.

 

بهترین دوچرخه ها تا رنج قیمتی 10 میلیون تومان!

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است