رابطه کیفیت غذا و کیفیت خواب!
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

رابطه کیفیت غذا و کیفیت خواب!

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

تحقیقات جهانی نشان می دهد که یک رژیم غذایی پرچرب و قند بالا می تواند خوابتان را مختل کند. کارشناسان همیشه پیشنهاد می کنند رژیم غذایی خود را ارزیابی کنید تا ببینید آیا بر الگوهای خواب شما تأثیر می گذارد یا خیر!

یادتان باشد حتما از غذا خوردن هنگام نزدیک بودن به تایم خواب بپرهیزید و همچنین باید دقت کنید که وعده های غذایی شما متشکل از چه چیزهاییست. تحقیقات جدید نشان می دهد که تنها چند روز مصرف غذاهای ناسالم ممکن است کیفیت خواب شما را کاهش دهد .

محققان 15 مرد جوان سالم را که دو نوع غذای مختلف را به صورت تصادفی می خوردند، مورد بررسی قرار دادند. برخی از افراد این گروه به مدت یک هفته از رژیم غذایی پرچرب همراه با میزان قند بالا استفاده کردند، سپس برای هفته دوم از یک رژیم غذایی کم چرب و کم قند استفاده کردند.

 

خواب و رژیم غذایی - آیبایک

 

در پایان هر هفته، شرکت کنندگان یک شب را در یک آزمایشگاه خواب سپری کردند که متغیرهایی مانند مدت زمان خواب و مراحل خواب را ثبت می کرد. در همه این افراد کیفیت خواب پس از یک هفته خوردن رژیم غذایی ناسالم که مملو از چربی و قند بود در مقایسه با خواب پس از یک هفته تغذیه سالم، بسیار ضعیف و بی کیفیت بود.

خواب عمیق که به عنوان خواب موج آهسته نیز شناخته می شود قابل توجه ترین بخش این تغییرات خواب بود. این مرحله از خواب با پردازش حافظه و ترشح چندین هورمون از جمله هورمون رشد و همچنین تنظیم متابولیک و مقاومت به انسولین مرتبط است.

 

سالم ترین آجیل ها برای مصرف دوچرخه سواران!

 

قرار گرفتن در معرض رژیم غذایی ناسالم بخش ترمیم کننده خواب موج آهسته را مختل می کند و این مرحله خواب را کم عمق تر و سطحی تر می کند. چنین تغییراتی همچنین می تواند در شرایط پیری یا مشکلات خواب مانند بی خوابی، دیده شود. اگرچه در این تحقیقات تأثیر بر پیامدهای سلامتی را ارزیابی نکرده اند اما از موارد دیگر متوجه می شویم که خواب عمیق سالم با سلامت طولانی مدت بهتر مرتبط است.

از آنجایی که شرکت ‌کنندگان در طول مطالعه کاملا تحت نظر بودند، محققان توانستند ببینند اثرات رژیم غذایی ناسالم تا چه مدت باقی می ‌ماند و از نتیجه آن شگفت زده شدند. محققان دریافتند که بروز تغییرات در بخش خواب عمیق حداقل برای چند روز پس از تغییر به یک رژیم غذایی سالم باقی می ماند که غیرمنتظره بود. این موضوع یافته ‌های ما را در مورد تأثیر رژیم غذایی ناسالم بر خواب عمیق تقویت می‌کند و به این معنی است که تا زمانی که فردی از رژیم غذایی ناسالم استفاده می‌کند، اختلالات خواب ممکن است رخ دهد.

 

غذای ناسالم و خواب - آیبایک

 

یکی از محدودیت های پژوهش حاضر، تعداد کم شرکت کنندگان است. با این حال، این یافته ها با برخی از تحقیقات قبلی که رژیم غذایی را با کیفیت خواب مرتبط می کند، مطابقت دارد .

به عنوان مثال، مطالعه‌ای در مجله آمریکایی سبک زندگی پزشکی بر روی 100 زن در عربستان سعودی مورد بررسی قرار گرفت و ارتباط معنی ‌داری بین مصرف قندهای افزودنی (بر خلاف قندهای طبیعی مانند قندهای موجود در میوه‌ها و لبنیات) و خواب ضعیف وجود داشت به ویژه زمانی که در این رژیم غذایی کافئین هم وارد می شود.

 

راهنمای استفاده از چربی در رژیم غذایی دوچرخه سواران + برنامه غذایی

 

مطالعه دیگری در مجله پزشکی خواب بالینی در چهار روز اجرا شد که افراد در آن از یک رژیم غذایی کم فیبر سرشار از چربی اشباع شده استفاده می کردند و نتیجه آن این بود که زمان بیشتری طول می کشید تا شرکت کنندگان به خواب بروند و همچنین بخش موج آهسته ضعیف تری داشتند.

البته باید بگوییم که ما به تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر اجزای خاص یک رژیم غذایی ناسالم بر مغز نیاز داریم. به عنوان مثال بررسی این موضوع که آیا اسیدهای چرب وقتی با شکر ترکیب می‌ شوند خواص سیگنالینگ متفاوتی دارند یا خیر، می‌تواند به روشن شدن این موضوع کمک کند که چرا کیفیت خواب را به میزان قابل توجهی تغییر می‌ دهد.

 

 

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است