آموزش تعویض پدال های دوچرخه [راهنمای تصویری گام به گام] - آیبایک
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

آموزش تعویض پدال های دوچرخه [راهنمای تصویری گام به گام]

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

ممکن است قصد حمل دوچرخه خود با خودروی شخصی یا وسایل نقلیه دیگر را داشته باشید و باید برای جابجایی پدال های دوچرخه خود را جدا کنید. همچنین ممکن است پدال شما به مشکل بخورد و نیاز داشته باشید آن ها را با یک جفت پدال نو تعویض کنید. پس باید بلد باشید که چگونه پدال های خود را جدا کنید.

نحوه باز و بسته کردن پدال های سمت چپ و راست با یکدیگر متفاوت است. پدال سمت راست در خلاف جهت عقربه های ساعت باز می شود می شود و در جهت عقربه های ساعت نصب و سفت می شود. اما پدال سمت چپ در جهت عقربه های ساعت جدا می شود و در خلاف جهت عقربه های ساعت محکم می شود. بسیاری از پدال ‌های دوچرخه های کوهستان با علامت‌ های «L» و «R» برای چپ و راست علامت گذاری شده اند.

 

نحوه جدا کردن پدال ها

از انگشتانتان محافظت کنید.

ابتدا زنجیر طبق جلو را روی بزرگترین چرخ دنده قرار دهید. این کار باعث می شود تا اگر لغزشی هم در کار صورت بگیرد، آسیبی به انگشتانتان نرسد. این کار یکی از آن مواردیست که حتما باید انجام بگیرد زیرا با اینکه شاید این آسیب نادر به نظر برسد اما باعث می شود تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود.

 

پدال سمت راست

برای جدا کردن از پدال سمت راست شروع کنید. رکاب را در موقعیت ساعت 3 قرار دهید، به طوری که به موازات زمین و به سمت جلو باشد. اکثر پدال ها را می توان با یک آلن باز کرد در غیر اینصورت از یک آچار سایز 15 استفاده کنید. اگر از آچار مخصوص پدال استفاده کنید که خیلی بهتر است و کار با ظرافت بیشتری انجام می شود و می توانید تمام پدال ها را باز کنید.

اگر از آلن استفاده کردید، آن را طوری قرار دهید که زیر سطح میل لنگ یا قامه قرار بگیرد. اکنون آلن را به سمت پایین و جلو فشار دهید و خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا باز شود. اگر هم از آچار استفاده کنید به همین شکل سعی کنید تا پدال را جدا کنید.

 

بستن پدال سمت راست دوچرخه - آیبایک

 

پدال سمت چپ

سراغ پدال سمت چپ بروید و قامه را در موقعیت ساعت 9 و موازات زمین قرار بدهید. روند را مانند قبل تکرار کنید و آلن را به سمت پایین و جلو فشار دهید. این بار پدال را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا بتوانید پدال را از قامه جدا کنید. به یاد داشته باشید که ممکن است هنگام باز کردن، واشرهایی بیفتد که باید آن ها را پیش خود نگهدارید زیرا هنگام بستن پدال های جدید به آن ها نیاز خواهید داشت.

 

تمیز کردن و بازرسی

قسمت داخلی رکاب و قامه را پاک کنید و بررسی کنید که آسیب دیدگی وجود نداشته باشد. اگر رزوه ها فرسوده به نظر می رسند، به یک دوچرخه ساز مراجعه کنید تا آن ها را مانند روز اولشان کنند. البته این موضوع فقط در صورتی نگران کننده است که جدا کردن پدال ها برایتان دشوار باشد یا هرز شده باشد.

 

گریس کاری و روغن کاری پدال و رزوه - آیبایک

 

روغن کاری کنید

اگر رزوه ها را بررسی کردید و از وضعیت آن مطمئن شدید، آن ها را کمی روغن کاری کنید. این کار نه تنها احتمال جیرجیر کردن آنها را در حین پدال زدن کاهش می دهد، بلکه اطمینان حاصل می کنید که دفعه بعد که قصد جدا کردن آن ها را دارید، بدون دردسر زیاد باز می شوند.

 

چک لیست و زمان‌بندی بررسی و تعویض قطعات دوچرخه (سرویس دوره ای)

 

نحوه نصب پدال ها

مرحله اول

قبل از نصب پدال ها، بر روی رزوه ها گریس ضد آب بزنید. گریس مانع از چسبیدن پدال‌ های دوچرخه‌ تان می ‌شود تا بعداً برای جدا کردن آن‌ ها مشکلی نداشته باشید. پس حتما از گریس یا روغن استفاده کنید. می توانید روغن ها یا گریس های ضد آب را به صورت آنلاین یا از فروشگاه های لوازم جانبی دوچرخه سفارش دهید.

 

مرحله دوم

انتهای رزوه دار پدال سمت راست جدید را در داخل جای رزوه پدال سمت راست قرار دهید. پدال سمت راست باید یک نوشته “R” کوچک روی آن داشته باشد تا نشان دهد که پدال مناسب  قامه سمت راست است. پدال را در داخل حفره رزوه فشار ندهید وگرنه ممکن است به شیارها آسیب برسانید. فقط انتهای پدال جدید باید در شیارهای حفره قامه قرار گیرد.

قبل از استفاده از آچار، چند چرخش را با دست انجام دهید تا مطمئن شوید که شیارهای روی پدال و حفره قامه جدید به درستی تراز شده اند.

 

متصل کردن و نصب پدال دوچرخه - آیبایک

 

مرحله سوم

آچار را روی پدال سمت راست قرار دهید. اگر از آچار پدالی استفاده می کنید، فک های آچار را دور پیچ پدال جدید بپیچید. اگر از آلن استفاده می کنید، انتهای شش ضلعی آلن را در قسمت سوراخ آلن پدال قرار دهید.

 

راهنمای تعویض خودروی دوچرخه (آموزش کامل + راهنمای تصویری)

 

مرحله چهارم

آچار را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پدال سمت راست را در جای خود محکم کنید. به چرخش آچار یا آلن در جهت عقربه های ساعت ادامه دهید تا پدال کاملاً سفت شود. اگر از آچار پدال استفاده می کنید، نیم چرخش را انجام دهید و سپس قبل از اینکه نیم چرخش دیگری انجام دهید، آچار را بلند کرده و به بالای پدال ببرید.

 

بستن و نصب پدال های دوچرخه - آیبایک

 

مرحله پنجم

این کار را با پدال سمت چپ هم تکرار کنید اما آچار را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. آچار را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پدال سمت چپ محکم شود.

 

مرحله ششم

پدال های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به درستی متصل شده اند. پدال ها را به آرامی بکشید تا مطمئن شوید که لق یا شل نیستند. اگر احساس شل بودن یا لق بودن کردید، باید پدال ها را سفت کنید. پدال ها را روی قامه هایشان بچرخانید و مطمئن شوید که به آرامی می چرخند. پدال‌های تازه نصب شده معمولاً آزادانه نمی‌چرخند.

همچنین می توانید با چرخاندن قامه پدال به عقب و تماشای دقیق پدال ها، تراز محوری را بررسی کنید. آنها باید عمود بر حفره قامه، سرجایشان بچرخند.

 

 

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است