راهنمای تعویض خودروی دوچرخه (آموزش کامل + راهنمای تصویری) - آیبایک
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

راهنمای تعویض خودروی دوچرخه (آموزش کامل + راهنمای تصویری)

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

خودروی دوچرخه شما یکی از بخش های کلیدی دوچرخه تان است که مهم ترین و ساده ترین وظیفه دوچرخه تان را انجام می دهد یعنی حرکت رو به جلوی دوچرخه! و به همین دلیل است که خودروی شما بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد، به این معنی که باید هر چند وقت یکبار خودروی خود را تعویض کنید تا دوچرخه تان به خوبی کار کند.

دوچرخه سواران حرفه ای با توجه به مسافتی که می پیمایند ممکن است پس از هر فصل خودروی خود را تعویض کنند و برخی دیگر از دوچرخه سواران که مسافت پایینی را می پیمایند ممکن است هر چند سال یک بار آن را تعویض کنند. همچنین این موضوع می تواند به میزان مراقبت از دوچرخه به ویژه زنجیر بستگی داشته باشد. یک زنجیر کثیف یا یک زنجیر کهنه می تواند عمر خودروی شما را سریع تر کوتاه کند.

یکی از راه‌های تشخیص نیاز به تعویض خودرو دوچرخه این است که به دندانه های خودرو نگاه کنید تا ببینید که آیا فرسوده شده‌اند یا خیر! تشخیص سایش زودهنگام ​​نیاز به یک چشم آموزش دیده دارد اما سایش شدید کاملا قابل تشخیص است. به عنوان مثال اگر قسمت نوک و بالایی دندانه های خودرو صاف و مسطح باشد نشانه سالم بودن خودروست و اگر به اصطلاح نوک تیز باشد نشان دهنده این است که خودرو فرسوده شده است.

اگر هنگام رکاب زدن احساس می کنید که به اصطلاح زنجیر می پرد یا در می رود (اگر شانژمان عقب و کابل دنده شما در وضعیت خوبی قرار دارند) به خصوص اگر زنجیرتان نو و بدون مشکل است، پس احتمالاً زمان آن رسیده است که خودروی خود را تعویض کنید.

اگر ابزارهای لازم برای تعویض خودروی دوچرخه را داشته باشید، تعویض خودرو کار بسیار راحتیست. در ادامه آموزش می دهیم که چگونه خودتان بدون نیاز به یک تعمیرکار، خودرو را تعویض کنید.

 

راهنما و ابزارهای تعویض خودروی دوچرخه - آیبایک

 

ابزارهای مورد نیاز برای تعویض خودروی دوچرخه

آچار زنجیر خودرو: این آچار به نام آچار خودروی دوچرخه هم شناخته می شود.

آچار نگهدارنده مهره: اندازه این آچارها متفاوت است، بنابراین بر اساس مهره خودروی دوچرخه تان سایز درست را انتخاب کنید.

آچار فرانسه: بر اساس نوع ابزار مورد نیاز است.

خودروی جدید: خودروی جدیدتان می تواند نسخه آکبند و نو خودروی قبلی شما باشد یا یک خودروی ارتقا یافته و بهتر!

زنجیر جدید: زنجیر و خودرو با هم فرسوده می شوند. بنابراین بهتر است از یک زنجیر جدید برای خودروی جدیدتان استفاده کنید. اگر برای نصب زنجیر نیاز به راهنمایی دارید می توانید سری به مقاله های قبلی ما بزنید!

می ‌توانید از این فرصت استفاده کنید و خودروی خودتان را ارتقا دهید. مثلا اگر کوهنوردی می کنید و نیاز به چرخ دنده یا خورشیدی های بزرگ تر دارید می توانید از یک خودروی بزرگتر و مناسب تر استفاده کنید. البته باید ببینید که دوچرخه شما از چه خودروهایی پشتیبانی می کند، پس قبل از خرید حتما مشخصات آن را با دوچرخه تان تطبیق دهید و بهتر است خودروی جدیدتان از برند خودروی قبلیتان باشد. همچنین طول زنجیر جدید شما باید با اندازه و دامنه چرخ دنده یا خورشیدی های خودروی جدید مطابقت داشته باشد زیرا ممکن است زنجیر قبلیتان با خودروی جدید سازگار نباشد.

 

چگونه از خرابی خودروی دوچرخه جلوگیری کنیم؟

 

نحوه تعویض خودروی دوچرخه

ابتدا چرخ عقب خود را از دوچرخه جدا کنید. سپس اهرم یا سیخ ضامن را هم از چرخ جدا کنید. آچار زنجیر (یا انبردست نوار کاست اگر از آن استفاده می کنید) را به یکی از چرخ دنده ها یا خورشیدی ها وصل کنید.

 

نگهداشتن زنجیر با آچار زنجیر و جداکردن خودروی دوچرخه - آیبایک

 

آچار نگهدارنده مهره را به انتهای مهره خودرو متصل کنید. اگر آچارتان دسته ندارد می توانید از آچار فرانسه استفاده کنید. در حالی که آچار زنجیر را به یکی از خورشیدی ها متصل کرده اید و محکم نگه داشته اید، آچار مهره را که به مهره خودرو متصل کرده اید در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا پیچ را باز کنید و مهره را جدا کنید. اکنون می توانید خودروی فرسوده خود را جدا کنید.

 

جدا کردن مهره وخودروی دوچرخه - آیبایک

 

خودروی جدید را بردارید و طبق محل قرارگیری که بر روی توپی مشخص شده است، آن سرجای خود قرار دهید. سپس متناسب با فاصله، خورشیدی ها یا چرخ دنده ها را روی هم قرار دهید.

 

نحوه قرارگیری خودروی دوچرخه - آیبایک

 

هنگامی که خودروی جدید کاملاً در سرجای خود قرار گرفت، مهره را با استفاده از آچار نگهدارنده مهره مجدداً نصب و سفت کنید. می توانید از این فرصت استفاده کنید و توپی محوری را روغن کاری کنید. سیخ یا اهرم ضامن را دوباره نصب کنید، سپس چرخ عقب خود را روی دوچرخه خود قرار دهید و خودروی جدیدتان را آزمایش کنید.

 

 

آموزش پنچرگیری لاستیک و تعویض تیوب دوچرخه [راهنمای تصویری قدم به قدم]

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است