آموزش پنچرگیری لاستیک و تعویض تیوب دوچرخه [راهنمای تصویری قدم به قدم]

آموزش پنچرگیری لاستیک دوچرخه [راهنمای قدم به قدم+آموزش تصویری]

آموزش پنچرگیری لاستیک و تعویض تیوب دوچرخه [راهنمای تصویری قدم به قدم]

شاید فکر کنید که تعویض لاستیک پنچر شده دوچرخه ممکن است سخت باشد اما نه تا زمانی که یاد بگیرید چگونه خودتان پنچرگیری کنید. چه یک دوچرخه سوار معمولی باشید که فقط درون شهر رکاب می زنید چه یک دوچرخه سوار حرفه ای کوهستان که از سخت ترین مسیرها عبور می کند، پنچر شدن لاستیکتان از مواردی است که بالاخره اتفاق می افتد. بنابراین بهتر است هر دو ابزار اصلی مورد نیاز یعنی لوازم پنچرگیری و دانش تعمیر پنچری لاستیک را بلد باشید.

در ادامه تمام نکات و مواردی را که باید هنگام تعمیر لاستیک پنچر شده دوچرخه بدانید را توضیح می دهیم تا راحت تر بتوانید کار خود را پیش ببرید.

اول از همه باید همیشه تایلیور (تایرلور یا اهرم جدا کردن تایر)، تیوب یدکی با اندازه مناسب و یک تلمبه (دستی یا معمولی) همراه خود داشته باشید. همچنین برای اطمینان بیشتر می توانید یک پک پنچری لاستیک دوچرخه همراه خود داشته باشید.

برای تعویض لاستیک پنچر شده مراحل زیر را دنبال کنید

مرحله 1: چرخ را از بدنه جدا کنید.

مرحله اول را با جدا کردن چرخ از بدنه شروع می کنیم. دوچرخه خود را صاف نگه دارید و دنده خود را روی سنگین ترین دنده (آخرین دنده) تنظیم کنید. اگر دوچرخه شما ترمزهای لقمه ای دارد بهتر است قبل از جدا کردن چرخ آن ها را شل کنید.

در مرحله بعد، در سمت غیر محرک دوچرخه قرار بگیرید (سمت مخالف زنجیر) و یا اهرم آسان بازشو یا اکسل را باز کنید تا چرخ را بردارید.

اکنون می توانید لاستیک را از چرخ جدا کنید. انتهای صاف (سمت مخالف بخش حفره دار) تایلیور را زیر طوقه و لاستیک قلاب کنید و به سمت بیرون بکشید تا لاستیک از جای خود خارج شود. سر دیگر را ثابت و به سمت پایین نگهدارید یا به پره های چرخ گیر بدهید تا از برگشتن لاستیک به داخل طوقه جلوگیری کنید. سپس تایلیور دوم را زیر طوقه در کنار تایلیور اول قلاب کنید و آن را در جهت عقربه های ساعت حرکت دهید و به سمت بیرون بکشید تا لاستیک از طوقه جدا شود. این کار را می توانید با یک تایلیور هم انجام بدهید همچنین لازم نیست لاستیک را به طور کامل از طوقه جدا کنید.

 

مرحله 2: مشکل را پیدا کنید.

هنگامی که لاستیک شل شد، تیوب قدیمی را بیرون بکشید و به دنبال علت پنچری باشید که می تواند یک خار، تکه شیشه یا یک شی تیز باشد. با دقت انگشتان خود را در امتداد قسمت داخلی لاستیک و طوقه بکشید و مطمئن شوید که چیز تیزی در پشت آن باقی نمانده است. همچنین قسمت بیرونی لاستیک را بررسی کنید، دوباره به دنبال هر جسم خارجی که ممکن است هنوز در لاستیک گیر کرده باشد بگردید.

اگر می خواهید محل نشتی را سریع تر پیدا کنید می توانید تیوب را باد بزنید تا ببینید نشتی از کدام بخش است. اگر دو سوراخ در کنار هم وجود داشت نشان‌ دهنده مشکل بین لاستیک و طوقه است. اگر تنها یک سوراخ ایجاد شده بود نشانه این است که به احتمال زیاد یک جسم تیز فرو رفته است. با همسان کردن تیوب در زیر لاستیک می توانید بخشی از تایر هم که جسم تیز به آن برخورد کرده است را پیدا کنید و مطمئن شوید که مشکل برطرف شده است.

 

مرحله 3: مشکل را حل کنید.

اگر جزو افراد صرفه جویی هستید که ترجیه می دهید تا از تیوب قبلی خود استفاده کنید یا فراموش کرده اید که تیوب جدیدی همراه خود داشته باشید، می توانید تیوب خود را با استفاده از یک کیت پنچرگیری تعمیر کنید. اگر تیوب جدید همراه خود دارید به مرحله بعدی بروید.

ابتدا بخش سوراخ شده تیوب را تمیز کنید و با پارچه سنباده کمی روی آن بکشید. یک چسب پنچرگیری را روی سوراخ بچسبانید و محکم فشار دهید. برای اطمینان بیشتر می توانید ابتدا با چسب قطره ای حفره را بپوشانید و سپس بر روی آن چسب وصله ای را قرار دهید. بهتر است هنگام استفاده از چسب قطره ای منتظر باشید تا چسب خشک شود سپس بر روی آن چسب وصله ای بچسبانید.

 

 

مرحله 4: تیوب را نصب کنید.

حالا تیوب جدید یا تعمیر شده خود را به اندازه ای باد کنید که شکل خود را حفظ کند. این کار باعث می شود که آن را در داخل لاستیک راحت تر قرار دهید. سپس، در حالی که سوپاپ مستقیماً در زیر سوراخ سوپاپ طوقه قرار دارد، آن را داخل لاستیک و طوقه بگذارید. لبه های لاستیک را با دستان خود به داخل طوقه برگردانید. سعی کنید از تایلیور برای جابجایی لاستیک استفاده نکنید زیرا ممکن است به طور تصادفی تیوب جدید خود را سوراخ کنید. وقتی به قسمت سوپاپ رسیدید، هر دو طرف لبه لاستیک را به سمت پایین در رینگ فرو کنید و سوپاپ را به سمت بالا فشار دهید تا لوله داخل لاستیک قرار گیرد.

در حین چرخاندن طوقه، با فشار دادن ملایم لاستیک به پهلو، مطمئن شوید که لاستیک و طوقه در وضعیت مناسب قرار بگیرند. سپس تیوب را به اندازه PSI مناسب باد کنید و بررسی کنید که تیوب و سوپاپ به درستی قرار گرفته باشند.

 

 

مرحله 5: چرخ را دوباره متصل کنید.

اگر همه چیز سالم و صحیح به نظر می رسد، چرخ خود را دوباره وصل کنید، مطمئن شوید که اهرم آسان بازشو در طرف مقابل خودرو شما قرار دارد.

هنگام قرار دادن، بالای زنجیر را دور کوچکترین چرخ دنده خودرو قرار دهید و چرخ را با احتیاط داخل قاب قرار دهید. آسان بازشو را سریع ببندید.

در نهایت، چرخ عقب را بلند کرده و یک بار رکاب خود را بچرخانید تا مطمئن شوید که همه چیز به جای خود برگشته و به آرامی کار می کند. اگر همه چیز خوب پیش رفت، دوباره سوار دوچرخه خود شوید و از بقیه سواری خود لذت ببرید.

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظر خود را بنویسید