چگونه از خرابی خودروی دوچرخه جلوگیری کنیم؟

چگونه از خرابی خودروی دوچرخه جلوگیری کنیم؟ - آیبایک

چگونه از خرابی خودروی دوچرخه جلوگیری کنیم؟

پدال زدن راحت و بی دردسر، تغییر دنده روان، سکوت شیرین در حالی که داخل یک جاده قرار دارید و در حال لذت بردن از مناظر هستید، همه ی موارد گفته شده نشانه های یک خودروی سالم و دوست داشتنی دوچرخه است.

اما زمانی این لذت به یک مشکل تبدیل می شود که خودرو یا پیشرانه دوچرخه شما مثل سابق کار نکند. مثلا زمانی که زنجیر دوچرخه تان را خیلی زیاد روغن می کنید باعث می شود تا چرخ دنده های خودرو آسیب ببیند و مشکلات عجیبی را ایجاد کند. در این زمان است که باید هزینه زیادی کنید و آن را به دستان ماهرترین مکانیک های دوچرخه بسپارید تا مشکلاتش را برطرف کنند. از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و قطعا مانند یک تعمیرکار ماهر نمی توانید خودروی دوچرخه تان را تعمیر کنید، ما در ادامه نکاتی را به شما گوشزد می کنیم تا از خرابی خودروی دوچرخه تان جلوگیری کنید.

 

مرگ خودرو با روغن کاری!

اشتباه رایج: در ذهن یک دوچرخه سواری هیچ چیز بدتر از این نیست که زنجیر دوچرخه اش خشک باشد. این موضوع باعث می شود تا یک حساسیت ایجاد شود که به محض خشک شدن زنجیر، روغن را بردارید و دوباره آن را غرق در روغن کنید. درست است که یک زنجیر خشک می تواند وحشتناک باشد ولی نه آنقدر که فکرش را می کنید! زنجیرهای خشک یک سری ویژگی های خوب و کارامد دارند.

روغن کاری باعث می شود تا اصطکاک مکانیکی کاهش پیدا کند و از زنگ زدگی و سایش هم جلوگیری کند اما روغن کاری بیش از حد باعث می شود تا کثیفی ها و آشغال های ریز و درشت جذب زنجیر شود و خودروی دوچرخه را فرسوده کند.

راه حل: تا حد ممکن، از روغنی استفاده کنید که با شرایط دوچرخه سواری شما مطابقت دارد. سعی کنید از روغن مرطوب برای سواری های گل آلود و خیس و از روغن خشک برای زمین های خشک استفاده کنید. بهترین زمان هم برای روغن کاری موقعی است که زنجیر صدای جیر جیر می دهد.

 

روغن کاری زنجیر دوچرخه - آیبایک

 

تمیزکاری

اشتباه رایج: با دوچرخه تان در زمین های خاکی، بارانی، گل و لای و جاهای مختلف رکاب می زنید و بعد از آن دوچرخه را با خود به خانه می برید و تا سواری بعدی آن را تمیز نمی کنید؟ این یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که می کنید چرا که گرد و غبار و کثیفی مانند آهنربا بر روی خودروی شما قرار می گیرند. بعد از چند سواری متوجه می شوید که پوششی قیر مانند بر روی خودروی دوچرخه قرار گرفته است.

راه حل: دوچرخه خود را بعد از هر سواری مخصوصا در روزهای بارانی تمیز کنید! اگر واقعا می خواهید تا یک خودروی سالم و سرحال داشته باشید باید عادت کنید بعد از هر سواری زنجیر خود را با یک پارچه کهنه تمیز کنید. این کار نهایت بین 10 تا 30 ثانیه زمان شما را خواهد گرفت.

 

نحوه صحیح روغن کاری زنجیر و قسمت های مهم دوچرخه

 

فشار آب

اشتباه رایج: اگر برای شستن دوچرخه خود از شلنگ با فشار آب زیاد استفاده می کنید، باید بدانید که عمر دوچرخه خود را کاهش می دهید. این کار باعث می شود تا به خودرو، طبق و توپی ها فشار وارد شود و خراب شوند. در نتیجه نه تنها دوچرخه تان تمیز نمی شود، بلکه آسیب هم می بینند.

راه حل: سعی کنید از یک فشار آب میانگین استفاده کنید و کم کم فشار آن را کاهش دهید. اگر به طور معمول دوچرخه سواری می کنید بهتر است هر دو هفته یک بار سطل را بردارید و آن را با مواد شوینده و آب ترکیب کنید و بعد به جان دوچرخه‌تان بیفتید و آن را تمیز کنید، مخصوصا خودرو!

 

شست و شوی دوچرخه - آیبایک

زنجیرتان را در زمانش تعویض کنید!

اشتباه رایج: آخرین باری که زنجیر دوچرخه تان را تعویض کردید به خاطر دارید؟ فراموش کردن این که چه زمانی زنجیر دوچرخه تان را تعویض کرده اید آسان است و زمانی به این موضوع پی می برید که حلقه های زنجیر ساییده شده‌اند!

راه حل: زنجیر خود را بیشتر از آنچه فکر می کنید باید تعویض کنید. به طور معمول باید هر 3000 کیلومتر آ را تعویض کنید. یک چک کننده زنجیر بخرید و زنجیر خود را مرتب چک کنید و هیچ نگرانی از بابت قیمت آن نداشته باشید چرا که زنجیر نسبتا ارزان است. هرچه قطعات شما از رده بالاتری برخوردار باشند، تعویض زنجیر اهمیت بیشتری پیدا می کند. پس بهتر است برای تعویض زنجیر 80 هزار تومان بپردازید تا اینکه برای خودروی دوچرخه‌تان 1 میلیون تومان هزینه کنید!

 

راهنمای گام به گام تمیز کردن دوچرخه

 

تاخیر پس از سواری های بارانی

اشتباه رایج: اگر از آن دسته افرادی هستید که بعد از سواری در یک روز بارانی، دوچرخه را به حال خودش رها می کنید تا یک دوش آب گرم بگیرید و خودتان را گرم کنید، باید بگوییم که اشتباه بزرگی می کنید. وقتی که در هوای بارانی رکاب می زنید، روان کننده از زنجیرتان خارج شده و باعث می شود تا بیشتر مستعد زنگ زدگی شود. همین موضوع باعث می شود تا آسیب زیادی به خودروی دوچرخه تان وارد شود.

راه حل: زنجیر خود را از روی کاست جدا کنید و تا جایی که می توانید آن را با پارچه خشک کنید و گوشه ای بگذارید تا به طور کامل خشک شود. بعد از اینکه زنجیر به طور کامل خشک شد آن را روغن کاری کنید و دوباره با پارچه بخش های اضافی روغن را پاک کنید.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظر خود را بنویسید