معرفی و بررسی انواع سایز چرخ های دوچرخه (سایز 26، 27.5 و 29) - آیبایک
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

معرفی و بررسی انواع سایز چرخ های دوچرخه (سایز 26، 27.5 و 29)

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

نمی دانید که چه سایز دوچرخه ای را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد؟ آیا دلیلی وجود دارد که سایز 16 برای کودکان و 29 برای بزرگسالان دسته بندی می شوند؟ آیا دوچرخه های جاده (کورسی) و دوچرخه های کوهستان اندازه های متفاوتی دارند؟ در این مطلب قصد داریم تا همه سایزهای چرخ دوچرخه ها را بررسی کنیم و ببینیم که هر سایزی برای چه افرادی مناسب است. اگر قصد خرید دوچرخه برای اولین بار یا چندمین بار را داشته باشید قطعا می دانید که انتخاب سایز چرخ یکی از مهم ترین بخش های انتخابتان است.

این سایز چرخ ها نام های بین المللی متفاوتی دارند که ممکن است گیج کننده به نظر برسد. مثلا چرخ های 700c یا ISO622 با هم یکسان هستند و نام دیگری به نام سایز 29 اینچ دارند. وقتی سایز چرخ ها را با پارامترهای مختلف مقایسه میکنیم ممکن است گیج کننده به نظر برسد.

به طور کلی استانداردهای سایزبندی زیر برای چرخ های دوچرخه وجود دارد:

  • سازمان بین المللی استاندارد (ISO)
  • سازمان فنی رینگ و لاستیک اروپا (ETRTO)
  • استاندارد کشور فرانسه
  • استاندارد آمریکا

علاوه بر استانداردهای سایز چرخ، موارد دیگری مانند تنظیم ارتفاع و یا سایز بدنه هم وجود دارد که بر روی تناسب دوچرخه با قد شما تاثیر می گذارد. برخی از دوچرخه‌ ها مانند دوچرخه ‌های کوهستان، دارای سایزبندی تنه هم هستند که به شما کمک می کند تا دوچرخه ای متناسب با قدتان را انتخاب کنید.

برای انتخاب سایز دوچرخه می توانید هم به فروشگاه های مختلف برای تست سایز چرخ کمک بگیرید و هم با توجه به جدول های راهنمای انتخاب سایز، سایز مناسب خودتان را انتخاب کنید.

 

سه استاندارد سایزبندی دوچرخه - آیبایک

 

پارامترهای مختلف سایزبندی تایر

چه به صورت حضوری خرید خود را انجام دهید و چه از طریق اینترنت سفارشتان را ثبت کنید، سایز تایر در سه استاندارد و چهارچوب کلی ارائه می شود.

اولین پارامتر سایزبندی، سازمان بین المللی استانداردسازی (ISO) که با سازمان فنی رینگ و لاستیک اروپا (ETRTO) توسعه یافته است و امروزه رایج ترین سیستم نام گذاری سایز لاستیک دوچرخه در جهان است. طبق استاندارد ISO، اندازه چرخ و لاستیک به قطر واقعی (به میلی متر) خود چرخ اشاره دارد، نه ابعاد بیرونی تایر متناسب با آن! ETRTO با ISO همراهی می کند تا استانداردهای اندازه رینگ و لاستیک را در بین کشورها و سازندگان مشخص کند.

دومین سیستم اندازه گیری چرخ دوچرخه، استاندارد فرانسوی است که بیشتر برای ارجاع به مدل های قدیمی استفاده می شود. حروف در اندازه های فرانسوی به عرض های مختلف چرخ و قطر تایر اشاره دارد. به عنوان مثال، یک تایر 700C  پهن تر از یک تایر 700B  است.

به استثنای سایز C700 (متداول ترین اندازه برای دوچرخه های جاده استاندارد امروزی)، این علامت های عرض، دیگر توسط سازندگان دوچرخه مدرن استفاده نمی شود.

و در نهایت سیستم اندازه گیری سوم، استاندارد آمریکایی نشانه ‌گذاری مبتنی بر اینچ است که در خرده‌ فروشی ‌های بزرگ ایالات متحده مشاهده می‌ کنید. این نمادی است که هنگام خرید دوچرخه در ایالات متحده با آن مواجه می شوید. این سیستم سایزبندی همچنین رایج ترین سیستم اندازه گیری تایر در ایران است.

 

راهنمای کامل انتخاب سایز دوچرخه + آموزش تصویری و جدول راهنمای سایز

 

رایج ترین اندازه های تایر دوچرخه

طوقه و لاستیک‌ دوچرخه های امروزی طیف وسیعی از اندازه های مختلف را دارند که از سایز کوچک 12 اینچی تا 36 اینچ دسته بندی می شوند. پرفروش ترین و رایج ترین آن ها در یک محدوده استاندارد قرار می گیرند که از 26 اینچ (یا 559 میلی متر) شروع می شود و تا 29 اینچ (یا 622 میلی متر) ادامه پیدا میکند.

تبدیل های صورت گرفته در اینجا دقیق نیستند. چرخ‌های استاندارد 29 اینچی دقیقاً مشابه چرخ‌ های ISO با قطر 622 میلی ‌متر هستند که گاهی اوقات به آن ها چرخ‌ های 700C نیز گفته می ‌شود. ریاضیات در اینجا ممکن است گمراه کننده باشد ، زیرا 29 اینچ دقیقاً برابر با 622 میلی متر نیست. به این دلیل که این اندازه‌ گیری‌ ها به قسمت اصلی چرخ اشاره نمی‌ کنند. 29 اینچ به قطر بیرونی چرخ اشاره دارد، در حالی که 622 میلی متر به قطر طوقه چرخ اشاره دارد.

دوچرخه ‌هایی که دارای چرخ‌ های 24 اینچی یا کوچک‌ تر هستند، معمولاً دوچرخه ‌های کودک یا زنانه هستند اما گاهی اوقات در دوچرخه‌ های تخصصی مانند دوچرخه‌های BMX هم استفاده می شوند. چرخ‌ های بزرگ 30 اینچی یا بزرگ ‌تر هم معمولاً برای افرادی با اندازه های بسیار بزرگ و به صورت سفارشی ساخته می شود.

 

اندازه چرخ استاندارد دوچرخه

سایزهای رایج و استاندارد دوچرخه از 26 تا 29 اینچ دسته بندی می شوند. اندازه چرخ های استاندارد را در دوچرخه های جاده، دوچرخه های توریستی، دوچرخه های گرول و دوچرخه های کوهستان پیدا خواهید کرد.

رایج ترین اندازه های استاندارد تایرهای دوچرخه عبارتند از:

  • تایر 26 اینچی که با نام ISO 559 نیز شناخته می شود
  • تایر دوچرخه 27 اینچی یا ISO 630
  • تایر دوچرخه 27.5 اینچی یا ISO 584
  • تایر دوچرخه 29 اینچی یا 700C یا ISO 622

 

سایزبندی های استاندارد تایر یا چرخ دوچرخه - آیبایک

 

چرخ یا تایر دوچرخه سایز 26 اینچ

چرخ‌ های ۲۶ اینچی امروزی به صورت رایج در دوچرخه های هیبریدی‌، دوچرخه‌ های تاشو با عملکرد بالا و دوچرخه‌های کوهستانی استفاده می شوند. اندازه این چرخ‌ها 559 میلی‌متر است که نشان‌دهنده ISO برای اندازه آن هاست.

این چرخ های جمع و جور زاویه حمله باریک یا narrow-angle of attack (مقیاسی که برای شکافت مقاومت هوا یا هرچیز دیگری استفاده می شود) کمتری در موانع دارند به این معنی که برای گذشتن از روی موانع به اندازه چرخ های 29 اینچی خوب عمل نمی کنند. با این حال چرخ‌ های کوچک به دلیل نیاز به پره‌ های کمتر، تلاطم و کشش کمتری نسبت به چرخ‌ های بزرگ ‌تر دارند. این ویژگی به چرخ ‌های 26 اینچی یا 559 میلی‌ متری اجازه می ‌دهد تا با شتاب سریع و مانور سریع، به حداکثر سرعت‌ های بالا دست یابند.

 

چرخ یا تایر دوچرخه سایز 27 یا 27.5 اینچ

سایز تایر 27 اینچی یک اندازه استاندارد است که در دوچرخه های کوهستان، دوچرخه های جاده ای و گاهی اوقات در دوچرخه های هیبریدی دیده می شود. این اندازه گیری بر اساس قطر مربوط به یک چرخ 27 اینچی است و زمانی استاندارد دوچرخه های جاده ای بود. اندازه ISO مطابق این سایز، 630 میلی متر است.

سایز 27.5 اینچ به عنوان ISO 584 شناخته می شود و بهترین تعادل را بین طراحی سبک و زاویه حمله ارائه می دهد و آن را به یک اندازه استاندارد برای دوچرخه های کوهستان تبدیل می کند. اگر از استاندارد فرانسوی استفاده می کنید که سال هاست دیگر استفاده نمی شود، ممکن است این اندازه را با نام 650B بشناسید.

یک تایر سایز 27.5 وزن یک چرخ بزرگتر با پره های بیشتر را برای پایداری دارد اما باز هم به اندازه کافی کوچک است تا شتاب سریع و حداکثر سرعت بالایی داشته باشد بدون اینکه توانایی خود را برای کنترل موانع از دست بدهد.

 

چرخ یا تایر دوچرخه سایز 29 اینچ

چرخ‌ های سایز 29 اینچی یا ISO 622 میلی‌ متری، 700C هم نامیده می شوند. این یک سیستم اندازه گیری فرانسوی است که مدت هاست دیگر استفاده نمی شود.

امروزه، این اندازه چرخ تقریباً روی هر دوچرخه جاده‌ای بزرگسال در سراسر جهان استفاده می شود. همچنین این سایز یک انتخاب محبوب در بین دوچرخه های حرفه ای است.

به عنوان بزرگترین اندازه استاندارد تایر دوچرخه، سایز 29 اینچی، 12 درصد وزن ثابت بیشتری نسبت به چرخ های 26 اینچی دارد و همین سنگین بودن باعث می شود تا در جاده پایدارتر باشد.

زاویه حمله نسبتاً مسطح آن به این معنی است که این اندازه یکی از بهترین سایزها برای عبور کردن از روی موانع است اما کشش اضافه شده، شتاب و کنترل را کاهش می دهد، بنابراین با وجود توانایی آن برای عبور از تپه ها و صخره ها، یکی از بهترین اندازه های دوچرخه کوهستان نیست.

 

 

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است