6 نکته برای دوچرخه سواری با دوچرخه برقی در زمستان! - آیبایک
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

6 نکته برای دوچرخه سواری با دوچرخه برقی در زمستان!

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

قطعا در بهار و تابستان با دوچرخه برقی خود همه جا می رفتید و همه کار می کردید. ما الان که هوا کمی سردتر شده و زمستان در راه است تصمیم گرفته اید که دوچرخه خود را داخل انباری قرار دهید به خصوص اگر در شهری زندگی می کنید که احتمال باران و برف بسیار زیاد است.

خبر خوب این است که می توانید تمام سال را با دوچرخه سواری بگذرانید اما باید تجهیزات لازم را همراه خود داشته باشید. این تجهیزات به معنای همراه داشتن لباس مخصوص، لاستیک و کلاه ایمنی است. با توجه به اینکه دوچرخه ها مناسب تمام فصول هستند پس رعایت کردن یکسری نکات باعث می شود تا راحت تر با دوچرخه برقی خود در زمستان دوچرخه سواری کنید. پس با ما همراه باشید.

 

1. مسیر خود را با دقت برنامه ریزی کنید

قبل از اینکه با دوچرخه برقی بیرون بروید باید مسیر خود را انتخاب و بررسی کنید به ویژه در شرایط غیرقابل پیش بینی زمستان! جاده هایی که معمولاً دارای مسیرهای دوچرخه سواری هستند، زمانی که مسیرها مملو از برف می شوند، دیگر جای مناسبی برای دوچرخه سواران نیستند و دوچرخه سواران مجبورند در این شرایط وارد خیابان ها شوند که جانشان را به خطر می اندازند. به همین دلیل باید مسیرهای جایگزین هم قبل از دوچرخه سواری آماده کنید. همچنین به یاد داشته باشید که برف روب ها اغلب جاده ها را جارو می کنند، بنابراین مراقب باشید زیرا رانندگان برف روب ها ممکن است دید محدودی داشته باشند.

 

نکات دوچرخه سواری با دوچرخه برقی در زمستان - آیبایک

 

2. دوچرخه خود را شارژ کنید

قبل از خروج و هنگام بازگشت به خانه، میزان باتری دوچرخه برقی خود را بررسی کنید. اگر می خواهید باتری را شارژ کنید، حتماً دستورالعمل‌های کتابچه راهنمای دوچرخه خود را مطالعه کنید، زیرا میزان شارژ هر دوچرخه متفاوت است و ممکن است به زمان شارژ طولانی تر یا کوتاه تری نیاز داشته باشد.

وقتی دما 5 درجه یا کمتر است، باید باتری های دوچرخه های برقی را در دمای اتاق شارژ و نگهداری کنید که بین 12 تا 28 درجه است. شما نباید باتری ها را به مدت طولانی با شارژ کامل یا شارژ خالی بی استفاده قرار دهید بلکه در عوض باید آن را با 30 تا 60 درصد شارژ نگه دارید زیرا نگهداری آن در حالت افراطی می تواند بر عمر باتری تأثیر منفی بگذارد. همچنین می تواند خطر آتش سوزی را هم افزایش دهد.

 

با انجام این 10 نکته از دوچرخه سواری در زمستان نترسید!

 

3. دوچرخه خود را تمیز نگه دارید

در زمستان، نظافت دوچرخه برقی بعد از هر سواری، به خصوص پس از دوچرخه سواری در آب و هوای برفی یا مرطوب بسیار مهم است. نمک صرف نظر از نوع آن، باعث خورده شدن فلز می شود. همچنین هوای سرد می تواند لاستیک‌های دوچرخه را شکننده کند و باعث آسیب بیشتر آن ها شود.

همچنین باید زنجیر خود را حداقل هر 100 تا 250 کیلومتر روغن کاری کنید. این کار به جلوگیری از پنچر شدن لاستیک ها، تنظیم باد و افزایش طول عمر هر دوچرخه کمک می کند.

وقتی دوچرخه خود را تمیز می کنید، مطمئن شوید که این کار را با موتور و باطری خاموش انجام می دهید تا آب به داخل آن نفوذ نکند. در صورت امکان دوچرخه را با یک سمپاش باغ پر از آب و صابون ظرفشویی یا یک چربی گیر ملایم در داخل خانه بشویید تا آب یخ نزند.

 

دوچرخه سواری در برف با دوچرخه برقی - آیبایک

 

4. لاستیک های خود را بررسی کنید

قبل از اینکه دوچرخه سواری را شروع کنید، فشار باد لاستیک خود را بررسی کنید. در زمستان، لاستیک های شما باید کمی فشار کمتری نسبت به تابستان داشته باشند زیرا به شما کمک می کند در شرایط زمستانی بهتر رکاب بزنید. این کار کشش را افزایش می دهد که هنگام پیچیدن یا رکاب زدن در سرازیری کمک بسیار زیادی می کند.

همچنین بسته به محل زندگی‌تان، می توانید از انواع لاستیک های زمستانی هم استفاده کنید. به ویژه لاستیک های میخ دار که به افزایش کشش کمک بسیار زیادی می کند. این لاستیک ها حرکت در پیاده روهای خلوت را سخت تر می کنند، بنابراین تنها در صورتی از ان ها استفاده کنید که در منطقه‌ای زندگی می کنید که برف زیادی می بارد.

 

چگونه دوچرخه خود را برای زمستان آماده کنیم؟

 

5. با احتیاط رکاب بزنید

افزایش سرعت یکی از مزیت های دوچرخه سواری است اما در شرایط آب و هوایی خاص زمستانی مانند برف و یخ، باید سرعت خود را کم کنید. در جاده‌ها سعی کنید بیشتر شبیه لاک پشت و کمتر شبیه خرگوش در داستان معروف لاکپشت و خرگوش رکاب بزنید. پس سعی کنید سرعت خود را کم کنید و آرام تر رکاب بزنید.

به یاد داشته باشید که جاده ها می توانند غیرقابل پیش بینی باشند بنابراین همیشه هوشیار باشید، چشمان خود را بر روی مسیر پیش رو متمرکز نگاه دارید و از اینکه سواری شما زیاد طول میکشد ناراحت نشوید، زیرا باید کندتر دوچرخه سواری کنید.

قبل از شروع دوچرخه سواری، ترمزهای خود را تست کنید تا سطح کشش خود را بسنجید که به شما کمک می کند تا تعیین کنید بعد از ترمز گرفتن چه مقدار طول می کشد تا متوقف شوید مخصوصا در اطراف پیچ ها یا سرازیری ها! همچنین سعی کنید این موارد را با دستکش های خود تمرین کنید.

هنگام رسیدن به پیچ ها، هرگز در وسط پیچ ترمز نکنید. اگر جاده لغزنده باشد احتمالاً سر می خورید. در عوض قبل از ورود به پیچ، سرعت خود را کم کنید. همچنین از ترمز عقب خود استفاده کنید زیرا استفاده ناگهانی از ترمز جلو می تواند منجر به کله کردن و سر خوردن شود.

از ورود به مناطقی که باران خیلی در جاده هایش جمع می شود نیز خودداری کنید. حتی با وجود اینکه برخی از دوچرخه های برقی در برابر آب مقاوم هستند بهتر است از ورود کردن به جوی ها و گودال های کوچک خودداری کنید زیرا ممکن است لاستیکتان پنچر شود، البته ممکن است آسیب های دیگری هم به دوچرخه شما وارد شود. در نهایت وقتی جاده لغزنده است، هرگز چیزی را یدک نکشید، زیرا اگر چیزی که می‌کشید روی یخ لیز بخورد یا در برف گیر کند، می‌تواند احتمال تصادف شما را افزایش دهد.

 

دوچرخه سواری با دوچرخه برقی در آب و هوای نامساعد - آیبایک

 

6. لوازم جانبی را فراموش نکنید

مجموعه ای از لوازم جانبی به شما کمک می کند تا هنگام دوچرخه سواری زمستانی با دوچرخه برقی خود گرم و ایمن بمانید. در ادامه چند مورد از وسایلی را که به شما کمک می کند تا ایمن تر در جاده های زمستانی رکاب بزنید را نام برده ایم:

کاور باتری: بهتر است باتری دوچرخه خود را عایق بندی کنید زیرا دماهای سرد عمر باتری را کاهش می دهد.

چراغ ها: مهم است که در تمام طول سال از چراغ ها استفاده کنید، نه فقط در زمستان! چراغ ها می تواند نور زیادی ایجاد کنند که باعث می شود بیشتر دیده شوید.

گلگیرها: از گلگیرها حتما استفاده کنید چرا که به جلوگیری از پاشیدن باران و لجن به همه جا کمک می کند، همچنین باعث می شود تا خشک بمانید.

کلاه ایمنی: هر دوچرخه سواری می داند که باید از کلاه ایمنی استفاده کند اما در زمستان باید زیر کلاه دوچرخه سواری از یک کلاه گرم هم استفاده کنید. استفاده از این کلاه برای کمک به گرم نگه داشتن سر و گوش های شماست.

بالاکلاوا یا کلاه صورت پوش: بالاکلاوا اساساً یک ماسک اسکی است که به محافظت از صورت شما در برابر سرمای باد در هنگام دوچرخه سواری با سرعت‌های بالا کمک می کند.

دستکش: دستکش هایی را انتخاب کنید که فضای کمی در نوک انگشتان داشته باشد تا بتوانید فرمان و دوچرخه را به خوبی کنترل کنید. برای شرایط با آب و هوای نامساعدتر می‌توانید از دستکش های میله‌ای یا دستکش های پنجه خرچنگی استفاده کنید که دستکش‌هایی با اندازه بزرگ هستند.

جوراب: پوشیدن یک جفت جوراب اضافی بر روی جوراب هایتان یا استفاده ازجوراب های ضخیم تر می تواند به جریان خون و توانایی شما برای گرم ماندن کمک کند. به همین دلیل است که بهتر است یک جوراب نازک با پنجه، کفش یا آستر بپوشید.

محافظت از چشم: عینک دوچرخه سواری یا عینک آفتابی در شرایط زمستانی که هوا سرد است می تواند کمک بسیار زیادی به شما بکند. پوست بخش هایی از بدن مانند نواحی اطراف چشم بسیار حساس است و آب و هوای سرد می تواند باعث شود تا حالت سوزش داشته باشد.

باتری پشتیبان: برای سفرهای طولانی‌، داشتن یک باتری اضافی می‌تواند مفید باشد زیرا سرما می‌تواند عمر باتری را کوتاه کند.

روغن زنجیر: میزان آلودگی و کثیفی که روی دوچرخه جمع می شود می تواند دوچرخه سواری را دشوار کند. بنابراین بهتر است که روغن زنجیری را انتخاب کنید که تجمع آلودگی ها را افزایش ندهد.

سایر حفاظت: همچنین می توانید از سایر لوازم حفاظتی مانند گتر گردن، لباس ضد آب، لباس بازتابنده (شبرنگ) یا گرمکن دست استفاده کنید که همگی می توانند به شما کمک کنند ایمن بمانید، از سرمازدگی جلوگیری کنید و سطح راحتی هنگام دوچرخه سواری را افزایش دهید.

 

11 مزیت دوچرخه سواری در فصل زمستان!

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

0 پاسخ

  1. No votes yet.
    Please wait...

    درود ، مطلبی که ارائه کردید فوق العاده بود
    دقیقا همچین تجربه ای رو در زمان برفی بنده داشتم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است