راهنمای جامع ترمزهای دیسک هیدرولیک دوچرخه‌های کوهستان اسرم (SRAM) - آیبایک
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

راهنمای جامع ترمزهای دیسک هیدرولیک دوچرخه‌های کوهستان اسرم (SRAM)

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

ترمزهای دیسکی را می توانید تقریبا در اکثر مدل های دوچرخه های کوهستانی مشاهده کنید زیرا قدرت بسیار زیادی دارند. به طور کلی دو نوع ترمز دیسکی وجود دارد که در این نوع دوچرخه ها استفاده می شود: ترمز دیسک مکانیک و دیسک هیدرولیک!  شرکت اسرم (SRAM) هم در اکثر دوچرخه های رده متوسط به بالای خود از ترمز هیدرولیک استفاده می کند و تمرکز خود را بر روی این نوع ترمزها می گذارد. ترمزهای اسرم (SRAM) طراحی می شوند تا بهترین کنترل را برای هر دوچرخه سواری فراهم کنند. در تصویر زیر می توانید انواع ترمزهای دیسک هیدرولیک را بر اساس سبک سواری و قیمت مشاهده کنید.

 

چارت راهنمای ترمزهای دیسک هیدرولیک اسرم (SRAM) - آیبایک

 

Level: ست ترمزهای Level (V4) بهترین عملکرد را برای دوچرخه سواران کراس کانتری و دوچرخه سواران تریل ارائه می دهد. در این نوع ست از فناوری و قطعات ابتدایی تا بسیار سطح بالا همراه با یکسری متریال عجیب و غریب استفاده می شود.

G2: این نوع ست ترمز بهترین گزینه برای سبک تریل، اندرو و برخی دوچرخه سواران گرویتی است که با قیمت ها و فناوری های مختلف عرضه می شود.

Code: بیشترین تمرکز این نوع ست ترمز از برند اسرم بر روی دوچرخه سواران اندرو، گرویتی و E-MTB (دوچرخه های برقی کوهستان) است.

 

مدل های ترمز

اسرم (SRAM) ترمزهای خود را طوری طراحی می کند که نیازهای عملکردی خاص تمام رشته های مختلف دوچرخه سواری کوهستان را برآورده کند. هر کدام از مدل های ست ترمز بسته به قیمتشان، امکانات متفاوتی را ارئه می دهند.

اسرم سعی کرده است از مدل های زیر برای کمک به دوچرخه سواران و فهمیدن امکانات و ویژگی های سفارشی ترمزهایش استفاده کند.

R : Tool Free Reach Adjust

S : Swing Link

C : Contact Adjust

T : Tooled Reach Adjust

L : Light

M : Multi Block

E : E-bike Specific

HRD : Hydraulic Road Disc

ULT : Ultimate

به عنوان مثال در ست ترمز دوچرخه شما از ترمزهای SRAM Code RE استفاده شده است. این بدان معناست که ترمز شما از سری کد (برای دوچرخه های اندرو، گرویتی یا دوچرخه های کوهستانی برقی استفاده می شود) است و قابلیت تنظیم بدون ابزار را دارد و مدل مخصوص دوچرخه های الکترونیکی یا برقی است.

سه ویژگی، ترمزهای SRAM را از سایر برندها متمایز می کند:

  • ارگونومی ترمزها که بیودینامیک دست دوچرخه سوار را تقویت می کند.
  • طرح ها و مدل های سازگار که در تمام محیط ها و شرایط کار می کنند.
  • استفاده از جدیدترین فناوری ها که نصب، نگهداری و تعمیر ترمزهای شما را آسان می کند.

اگر شما هم مثل ما کنجکاو هستید که بدانید در داخل ترمزهای هیدرولیک چه می گذرد، در ادامه تصویری را قرار داده ایم که می توانید بفهمید نحوه عملکرد ترمزهای هیدرولیکی اسرم چگونه است.

 

یکی از انواع ترمزهای اسرم - آیبایک

 

سیستم ترمز

اسرم اکثرا از سیستم ترمز “باز” ​​در تمام محصولات خود استفاده می کند. این برند همچنین ست ترمزهای سیمی را عرضه می کند که به اکثر دسته ترمزهای معمولی متصل می شود.

ظاهر و کارکرد سیستم ترمزهای باز ساده تر است در حای که اندازه سیستم ترمزهای بسته بزرگتر است و به دلیل داشتن مخزن اضافی که برای آن ها طراحی شده است، پیچیده تر هستند.

سیستم ترمزهای باز دو امتیاز مثبت دارند. این دو ویژگی عبارتند از:

 

عایق بندی هوا

استفاده از ترمزها با طراحی باز به مخازن اجازه می دهد تا هر گونه هوای غیرضروری را در سیستم ترمز به سمت مسیری که کمترین مقاومت حرکتی را دارد، به دام بیندازند.

قابلیت تنظیم

به دلیل طراحی باز، هنگامی که مخزن روغن تحت فشار قرار می گیرد، به جای فشار دادن کالیپر به بیرون، داخل می رود تا این تجمع نیرو را تحمل کند.

 

بررسی انقلابی‌ترین ست دنده وایرلس SRAM Eagle Transmission

 

ابزارها و روش های تزریق روغن هیدرولیک

یکی از ویژگی هایی که ترمزهای SRAM را متمایز می کند، ویژگی‌های اختصاصی Bleeding Edge و Stealth-a-Majig  هستند. این ویژگی ها فرآیند وصل کردن سرنگ های تزریق به اهرم ترمز و کالیپر را بسیار آسان تر می کند و باعث می شود کم‌تر کثیف کاری شود.

فناوری Bleeding Edge از سرنگی با مجموعه‌ای از مخزن های ورودی استفاده می کند که از طریق یک خروجی روی بدنه و اهرم ترمز، به ترمزهای مختلف متصل می شود.

Stealth-a-Majig یک فناوری فشرده سازی اختصاصی SRAM است که هنگام نصب، بر روی شلنگ هیدرولیک ترمز در جهت خلاف جهت عقربه های ساعت رزوه می شود که اجازه عبور مایع هیدرولیک را می دهد و به محفظه اهرم ترمز و بدنه کالیپر متصل می شود. شما می توانید هر دو نوع سیستم را در کانال یوتیوب اسرم مشاهده کنید.

 

نحوه اتصال سرنگ های هیدرولیک به اهرم و کولیس ترمز

ابزار و تجهیزاتی که نیاز دارید:

آلن شش گوش 2.5 میلی متری

آلن بکس شش گوش: 2.5 و 4 میلی متر

آلن T8 و T10

سری آلن T10

آچار گشتاور

آچار 8  و 10 میلی متری

عینک ایمنی

دستکش نیتریل

کیت SRAM Brake Bleed

هنگامی که همه لوازم و ابزار خود را آماده کردید، آماده کردن حوله ها و پارچه های یکبار مصرف اضافی را هم در دستور کار قرار دهید زیرا ممکن است هر از گاهی کثیف کاری شود.

 

کیت ترمزهای دیسک هیدرولیک دوچرخه - آیبایک

 

روش تزریق

در ابتدا سرنگ های کیت مخصوص اسرم را آماده کنید و آن را با مایع هیدرولیک SRAM DOT 5.1 پر کنید. این مایع هیدرولیک در کیت مخصوص SRAM Bleeding Edge موجود است.

نکته مهمی که باید در هنگام پر کردن هر دو سرنگ ذکر شود، اجازه دهید یکی بین 5-8 میلی لیتر پر شود و دومین سرنگی می تواند بین 3-5 میلی لیتر پر شود. همچنین پس از پر کردن سرنگ ها باید آن ها را هوا گیری کنید. برای انجام این کار ته سرنگ را فشار دهید تا زمانی که مقداری از مایع سرنگ بیرون بریزد. با این کار هوای داخل سرنگ هم تخلیه می شود (دقیقا مثل زمانی که می خواهید آمپول بزنید).

مرحله دوم: چرخ عقب دوچرخه را در بیاورید و با استفاده از یک آلن شش گوش 2.5 میلی متری پیچ نگهدارنده لنت ترمز را باز کنید. یادتان باشد پین را گم نکنید.

بسته به نوع ترمزتان، مطمئن شوید که سری تبدیل سرنگ مناسب را انتخاب کنید. هر مدل ترمز کمی متفاوت طراحی شده است، انتخاب تبدیل صحیح برای تزریق روغن ترمز بدون مشکل مهم است.

مرحله سوم: در حالی که سرنگ ها را آماده کرده اید، مقداری دستمال کاغذی بردارید و زمانی که سرنگ را به ورودی تزریق متصل کردید این دستمال ها را در این قسمت بپیچید تا اگر مایعی هنگام تزریق به بیرون درز کرد بتوانید آن را پاک کنید.

سپس آلن T10 خود را بردارید و ورودی دسته ترمز را باز کنید. سپس می توانید بخشی که سرنگ به اهرم ترمز متصل می شود را مشاهده کنید. مطمئن شوید که تمام بست های لازم سرنگ روی نقاط اتصال شما قرار بگیرند. مایع اضافی که در طول این روش به بیرون خارج می شود را پاک کنید.

برای مشاهده نحوه تزریق و تخلیه میتونید ویدئو زیر را مشاهده کنید:

 

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است