دوچرخه گرول (Gravel) چیست؟ چه تفاوتی با سایر دوچرخه‌ها دارد؟ - آیبایک
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

دوچرخه گرول (Gravel) چیست؟ چه تفاوتی با سایر دوچرخه‌ها دارد؟

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

دوچرخه های گرول (Gravel) در سال های اخیر به محبوبیت بسیار زیادی در بین دوچرخه سواران دست پیدا کرده اند. این دوچرخه ها تطبیق پذیری بالایی دارند و امکان استفاده در جاهای مختلف را هم دارند که همین نشان دهنده این است که چرا محبوبیت آن ها در حال افزایش است.

دوچرخه سواران گرول می توانند علاوه بر دوچرخه سواری در جاده های صاف و هموار آسفالت، در جاده های ناهموار هم با خیال راحت دوچرخه سواری کنند. اما دوچرخه گرول (Gravel) دقیقا چیست؟چه تفاوتی با دوچرخه های کوهستان و جاده ای دارد؟ چه دوچرخه سوارانی بیشتر از این دوچرخه استفاده می کنند؟

 

دوچرخه گرول (Gravel) چیست؟

دوچرخه شنی یک دوچرخه دراپ بار (به خاطر فرمان رو به پایینی که دارند به این سبک دوچرخه ها drop-bar می گویند) است که به شما امکان می دهد در زمین های مختلف دوچرخه سواری کنید.

فرمان رو به پایین و هندسه فریم اسپرت این دوچرخه به این معنی است که می توانید با خیال راحت در جاده رکاب بزنید اما با لاستیک های پهن تر، دنده‌های پایین تر و هندلینگ پایدارتر هم می توانید با اطمینان در مسیرهای غیر جاده ای و ناهموار هم دوچرخه سواری کنید.

دوچرخه های گرول برای دوچرخه سواری های چند زمینی طراحی شده است به این معنی که می توانید همانطور که در جاده های سنگلاخی رکاب می زنید وارد یک جاده شنی، مسیرهای جنگلی، پیاده روی و انواع مسیرها و گذرگاه های هموار و ناهموار دوچرخه سواری کنید. همچنین می توانید با دوچرخه گرول خود و یک کیت کمپینگ به دل جاده بزنید و یک ماجراجویی چند روزه داشته باشید.

 

یک دوچرخه سوار گرول در حال رکاب زدن کنار دریا - آیبایک

 

مانند دسته ها و سبک های دیگر دوچرخه سواری، دوچرخه های گرول یک برند می تواند با دوچرخه برند دیگر متفاوت باشد. این مورد بسیار زیاد است زیرا برخی از این دوچرخه شباهت بیشتری به دوچرخه های جاده و آفرودی دارد و برخی دیگر بیشتر شبیه دوچرخه های کوهستانی است. انتخاب دوچرخه گرول مناسب برای شما بستگی به نوع سواریتان دارد.

 

فریم یا بدنه دوچرخه گرول

مانند سایر دوچرخه ها، دوچرخه‌های گرول هم فریم های مختلفی دارند. رایج ترین آلیاژها برای ساخت بدنه دوچرخه های گرول، آلومینیوم و کربن هستند. آلومینیوم مقرون به صرفه، بادوام و نسبتاً سبک وزن است و آن را به آلیاژ خوبی برای یک دوچرخه مقرون به صرفه تبدیل می کند.

فریم های کربنی معمولا سبک تر از فریم های آلومینیومی هستند. همچنین کربن می تواند برای تنظیم دقیق سختی و راحتی مهندسی شود و می تواند بسیار آیرودینامیک تر از فریم های آلومینیومی باشد. جدا از آلومینیوم و کربن، آلیاژهای دیگری مانند فریم فولادی و تیتانیومی هم وجود دارد.

 

هندسه و طراحی دوچرخه گرول

اگرچه دوچرخه های گرول شبیه به دوچرخه های جاده ای معمولی به نظر می رسد اما هندسه دوچرخه گرول برای هندلینگ پایدارتر در خارج از جاده طراحی شده است. این طراحی به معنای فاصله محوری طولانی تر برای فریم و دوشاخ است.

دوچرخه گرول با ریچ (فاصله افقی بین کرپی و طبق) کوتاه تر و هد تیوب (زاویه فریم) بیشتر معمولاً موقعیت سواری عمودی تری نسبت به هندسه دوچرخه جاده به شما می دهد. این امر باعث راحتی بیشتر در سواری های طولانی می شود و همچنین به شما امکان می دهد وزن خود را برای مقابله با موانع و فرودهای خارج از جاده تغییر دهید. بدنه دوچرخه های گرول به گونه طراحی می شوند تا بتوانند لرزش ها را جذب کنند و برای مسیرهای ناهموار مناسب تر باشند.

 

انواع فریم دوچرخه گرول - آیبایک

 

اگر قصد دارید عمدتاً در جاده های صاف و آسفالته دوچرخه سواری کنید و هر از چند گاهی هم به دل جاده های نیمه آفرودی بزنید، باید دوچرخه ای را انتخاب کنید که بیشتر شبیه دوچرخه های جاده استقامتی باشد.

اگر انتظار دارید دوچرخه گرول خود را عمدتاً در زمین‌های فنی و تخصصی آفرود ببرید، دوچرخه هایی هستند که بیشتر به دوچرخه های کوهستان شباهت دارند و قطر لاستیکشان بیشتر است.

 

لاستیک دوچرخه گرول

یکی از ویژگی های کلیدی دوچرخه های گرول، فاصله زیاد تایرها و امکان استفاده از لاستیک های بزرگ تر از دوچرخه های جاده‌ای است. حتی در سال های اخیر شاهد این بودیم که تایر دوچرخه های گرول عرض بسیار زیادی پیدا کرده اند.

حجم اضافی لاستیک های دوچرخه به شما این امکان را می دهد که فشارشان را در حدود 40psi  یا کمتر تنظیم کنید و راحتی و کشش را روی سطوح ناهموار افزایش دهید. انتخاب تایر می تواند تفاوت زیادی در نحوه دوچرخه سواری شما و شرایط جاده ای که برای آن مناسب تر است ایجاد کند.

همچنین الگوهای آج متفاوتی برای زمین های متفاوت وجود دارد. مسیرهای صاف و خشک ممکن است به لاستیک های صاف یا طرح آج الماسی نیاز داشته باشند در حالی که در مسیرهای گل آلود زمستانی به الگوی آج تهاجمی تر با آج های جانبی برای چسبندگی و کشش بیشتر احتیاج خواهید داشت.

 

یک نمونه لاستیک دوچرخه گرول - آیبایک

 

چرخ دوچرخه های گرول معمولا به صورتی طراحی و تعبیه می شوند که برای لاستیک های تیوبلس مناسب باشند. لاستیک های بدون تیوب به شما امکان می دهد تا فشار لاستیک را پایین نگه دارید. مایع تیوبلس در لاستیک سوراخ های کوچک ناشی از خار، سنگ و سایر اجسام تیز را می بندد و در اطراف بریدگی های کوچک یک لایه درزگیر ایجاد می کند. البته در بعضی مواقع ناحیه آسیب آنقدر بزرگ است که قابل خود ترمیمی نیست و در اینجا لازم است تا خودتان لاستیک را ترمیم کنید.

فریم و دوشاخ دوچرخه با فضای کافی برای لاستیک های بزرگ طراحی می شوند و حتی یک فضای اضافی هم برای رسیدگی به گل و لایی که هنگام سواری جمع می شوند، باقی می گذارند.

 

چرخ دوچرخه گرول

وقتی صحبت از چرخ های گرول می شود، چرخ های 650b و 700c هر دو جزو محبوب ترین ها هستند اگرچه اندازه چرخ بزرگتر (700c) رایج تر است. چرخ‌های 650b قطر کمی کوچک تر دارند. با این حال اکثر دوچرخه های گرول به دلیل قوانین استاندارد مجهز به چرخ ها و لاستیک های 700c هستند که البته تنوع لاستیک بیشتری برای چرخ های 700c وجود دارد.

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است