5 مورد از مهم ترین مزایای دوچرخه های برقی! - آیبایک
بازدید
زمان مورد نیاز
برای مطالعه

5 مورد از مهم ترین مزایای دوچرخه های برقی!

فهرست

امتیاز
No votes yet.
Please wait...

دوچرخه های برقی یکی از بهترین اختراعات بشر در صنعت دوچرخه بود و محبوبیت آن ها روز به روز در حال افزایش است. بسیاری از افراد این دوچرخه ها را به عنوان یک وسیله حمل و نقل انتخاب می کنند و برخی دیگر برای ورزش این دوچرخه ها را انتخاب می کنند. اما سوالی که همیشه مطرح می شود این است که آیا این دوچرخه های برقی مزایای دوچرخه های معمولی را دارند؟ آیا می توانند مانند دوچرخه های معمولی برای تناسب اندام و سلامتی هم به ما کمک کنند؟

دوچرخه های برقی علاوه بر ظاهر جذاب و زیبایی که دارند، مزایای ورزش دوچرخه سواری را با کمی فناوری ترکیب می کند و در اختیار شما می گذارد. در ادامه برخی از مزایای دوچرخه های برقی را بررسی می کنیم.

سلامت ذهن و مغز را بهبود می بخشد

رکاب زدن با دوچرخه برقی می‌تواند به بهبود خلق و خوی شما کمک کند و تازه رکاب زدن با آن هم زمان زیادی نمی ‌برد. مطالعات متعددی که در جهان انجام شده است نشان می دهد که پس از هشت هفته سواری آن هم سه بار در هفته به مدت 30 دقیقه باعث می شود که دوچرخه سواران زمان واکنش و عملکرد اجرایی خود (که شامل توانایی برنامه ریزی، تمرکز و انجام پروژه های متعدد است) را بهبود ببخشند. محققان این مزایا را هم برای دوچرخه ‌سواران عادی و هم برای دوچرخه سواران دوچرخه های برقی مشاهده کردند اما بیان کردند که ممکن است دوچرخه سواران عادی مزایای بیشتری را تجربه کنند.

بسیاری از افراد دوچرخه های برقی را به دوچرخه های معمولی ترجیح می دهند زیرا فشار کمتری به دوچرخه سوار وارد می کند. دوچرخه سوارانی که دوچرخه های برقی دارند می گویند این دوچرخه ها سرگرم کننده هستند و تاثیراتی که بر سلامتیشان می گذارد را مشاهده کرده اند.

 

دوچرخه سواری یک بانو با دوچرخه برقی - آیبایک

 

همچنین تحقیقات دیگر هم تأیید می کند که دوچرخه سواری می تواند از نظر ذهنی برای افراد مسن یا کسانی که مشکلات عصبی دارند مفید باشد.

در یک مطالعه کوچک منتشر شده در Disability and Rehabilitation، کسانی که از سکته مغزی نجات پیدا کرده بودند ذکر کردند که دوچرخه های برقی به آن ها کمک می کند تا با وجود داشتن سطحی از اختلالات فیزیکی (مثل ناتوانی در حفظ تعادل با یک دست) سطح فعالیت بدنی خود را افزایش دهند زیرا داشتن کمک پدال در دوچرخه های برقی، اعتماد به نفس آن ها را برای دوچرخه سواری طولانی تر افزایش می دهد. اگرچه محققان خاطرنشان کردند که برای توصیه دوچرخه های برقی به عنوان نوعی وسیله توانبخشی برای نجات یافتگان سکته مغزی به مطالعات در مقیاس بزرگتر نیاز است اما این مشاهدات ثابت می کند دوچرخه های برقی می توانند به پر کردن شکاف فعالیت بدنی برخی از بیماران کمک کنند.

مفاصل را تقویت می کند

بسیاری از مردم به این خاطر دوچرخه سواری را دوست دارند که ورزشی کم خطر است، یعنی فشار کمتری روی مفاصل خود (لگن، زانو و مچ پا) احساس می ‌کنید، حتی این فشار از ورزش هایی

هنگام دویدن، بدن شما می‌تواند بین سه تا پنج برابر وزن بدن شما در هنگام فرود، فشار را تحمل کند. اگر آرتروز زانو دارید، دویدن باعث می شود فشار بیشتری به مفاصل شما وارد شود. که البته در رکاب زدن شما فشار بسیار کمتری را احساس می کنید. همین موضوع می تواند عضلات اطراف مفصل شما را تقویت کند بدون اینکه ضربه یا فشار زیادی به آن ها وارد شود.

8 مورد از معایب دوچرخه برقی

 

به تسریع بهبودی کمک می کند

دوچرخه‌ سواری با دوچرخه های برقی راهی عالی برای اصلاح و نظارت بر بهبودی شما پس از مصدومیت است. اگر در حال بهبودی از یک آسیب برای مثال درد کشکک ران هستید، باید از صعودهای زیاد و رکاب زدن در سربالایی اجتناب کنید. بنابراین اگر با دوچرخه خود بیرون می روید تا کمی ورزش کنید و حالتان عوض شود، اگر با یک سراشیبی برخورد کردید می توانید رکاب زدن را به دوچرخه تان بسپارید تا فشاری به شما وارد نشود.

همچنین، دوچرخه‌ سواری با دوچرخه برقی می ‌تواند به ریکاوری شما پس از یک تمرین شدید کمک کند. این کار مقداری از استرس و فشار را از بین می ‌برد، به این صورت که از عضلات کار بیش از اندازه ای نمی کشد اما حرکت مفصل و گردش خون برای کمک به هر نوع تجمع اسید لاکتیک استفاده می شود. تحقیقات متعددی فواید فعالیت بدنی سبک را برای کمک به ریکاوری ماهیچه ها تایید می کند.

دوچرخه ‌سواری با دوچرخه برقی همچنین می ‌تواند به شما کمک کند تا تمریناتی که در برنامه تمرینی شما قرار دارد و نسبتا سبک است یا به عنوان یک فعالیت ریکاوری در برنامه شما حضور دارد را بهتر انجام دهید.

سطح فعالیت بدنی را بالا نگه می دارد

دوچرخه سواری ضربان قلب شما را بالا می برد تا بتوانید هر هفته به اهداف تمرینی خود برسید. ما به شما 150 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط ​​(به علاوه دو روز تمرین قدرتی) را پیشنهاد می کنیم.

زمانی که از گاز یا کمک برقی دوچرخه های برقی استفاده می کنید، قطعا از شدت فعالیت شما کاسته می شود اما تحقیقات نشان داده است که افراد هنوز هم در محدوده فعالیت بدنی متوسط ​​تا شدید هستند، که استانداردترین حالت برای ورزش هایی مانند دوچرخه سواری است.

 

دوچرخه سواری در سربالایی با دوچرخه های برقی - آیبایک

 

دوچرخه‌ سواران دوچرخه های برقی تمایل دارند برای مدت طولانی ‌تری دوچرخه ‌سواری کنند و سطح فعالیت خود را در مقایسه با دوچرخه‌ سواران معمولی حفظ کنند. در واقع، یک مطالعه که در سال 2022 در تحقیقات حمل و نقل بین رشته‌ای منتشر شد، بیش از 10000 دوچرخه‌ سوار معمولی و دوچرخه سواران دوچرخه های برقی را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که اکثر دوچرخه سواران با دوچرخه های برقی مسیر بیشتری را به نسبت دوچرخه سواران معمولی می پیمایند.

همچنین این مطالعه نشان داد که بسیاری از دوچرخه‌ سواران، دوچرخه ‌های معمولی خود را با دوچرخه‌های برقی تعویض نمی کنند اما در عوض از هر دوی این دوچرخه ها استفاده می‌ کنند. بنابراین اگر دوچرخه برقی دارید یا به دنبال سرمایه گذاری روی آن هستید، این بدان معناست که احتمالاً باید سطح فعالیت خود را افزایش بدهید. به ‌علاوه هنوز هم می‌توانید ضربان قلب خود را بالا ببرید و هنگام دوچرخه ‌سواری، تمرین‌های عالی داشته باشید .

افزایش سلامت کلی

دوچرخه های برقی علاوه بر اینکه شما را وادار می کنند بیشتر حرکت کنید و کیلومترهای بیشتری را رکاب بزنید، رفاه و سلامت کلی شما را نیز بهبود می بخشند. بر اساس یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز که در سال 2022 منتشر شد، محققان دریافتند که دوچرخه سواری با دوچرخه های برقی می‌تواند حداکثر VO2 شما را افزایش دهد که نشانگر سطح آمادگی هوازی شماست. به همین دلیل، محققان می گویند این فعالیت می تواند سلامت شما را بهبود بخشد و خطر مرگ و میر زودهنگام را کاهش دهد زیرا آمادگی هوازی بهتر با نتایج سلامتی بهتر مرتبط است .

در حالی که ما به تحقیقات بیشتری نیاز داریم تا بدانیم دوچرخه های برقی چگونه می تواند پارامترهای سلامتی خاص مانند فشار خون و سطح کلسترول را تحت تاثیر قرار دهد، فعالیت بدنی بیشتر هم فواید زیادی برای سلامت عمومی شما در کنار جنبه های منفی دیگر آن دارد.

 

 

منتخب
دوچرخه های کودک

محصولات

مرتبط

هیچ داده‌ای یافت نشد

مجله آیبایـک

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است