دوچرخه سواری یا دویدن؟ کدام بهتر است؟

دوچرخه سواری بهتر است یا دویدن؟ - آیبایک

دوچرخه سواری یا دویدن؟ کدام بهتر است؟

در دویدن چیزهای زیادی وجود دارد که آن را دوست داشتنی می‌کند. شروع کار با دویدن ارزان است و تقریباً با هر رژیم تمرینی متقابلی که ممکن است داشته باشید به خوبی کار می کند. اما چند وقتی است که این سوال در بین مردم دهان به دهان می‌شود که دوچرخه بهتر است یا دویدن؟ ما در آیبایک معتقدیم که پیروز این مسابقه دوچرخه سواری است. نه به این خاطر که در این حوزه فعالیت می کنیم و به خاطر دلایل بسیار قاطع و موثقی که در ادامه برای شما بازگو خواهیم کرد.

 

تناسب اندام داشته باشید و استقامت ایجاد کنید

دویدن واقعی کالری بیشتری در هر کیلومتر می‌سوزاند اما بیشتر مردم نمی‌توانند به همان اندازه که می‌توانند دوچرخه سواری کنند، بدوند، به خصوص اگر قدرت بدنی کمی داشته باشید. وقتی می دوید باید وزن بدن خود را از روی زمین بلند کنید تا خود را به سمت جلو حرکت دهید.

سپس باید دوباره پایتان را به زمین بکوبید تا تمام آن نیروهایی را که وارد کرده بودید، جذب کنید. هر دوی این موارد، دویدن پنج کیلومتر را بسیار سخت تر می کند. دویدن همچنین باعث می شود که هر بخشی از وزنتان که زیاد است بر روی شما سنگینی کند و به تدریج باعث کاهش سرعتتان بشود. در دوچرخه سواری هم وزن اضافه می‌تواند مانع باشد اما فقط برای سربالایی ها اما در سر پایینی ها و جاده های تخت از آنجایی که گرانش واقعاً عامل تاثیر گذاری نیست، می‌ توانید با خیال راحت بدون هیچ مانعی رکاب بزنید.

 

نقاط درد

دویدن بیشتر از دوچرخه سواری شما را خسته و اذیت می کند، حتی اگر به شدت آمادگی جسمانی داشته باشید. یک مطالعه که دوچرخه‌ سواران تمرین ‌کرده و رقابتی و دوندگانی را که به مدت سه روز 2 ساعت و نیم در روز ورزش می‌کردند مقایسه کرد، نشان داد که دوندگان در مسافت طولانی به طور قابل ‌توجهی آسیب عضلانی بیشتری داشتند (بین 133 تا 404 درصد بیشتر)، سطح التهاب (تا 256 درصد بیشتر) و درد عضلانی (87 درصد بیشتر) در دوره نقاهت 38 ساعته بعدی نسبت به دوچرخه سواران هم قابل توجه بود.

دکتر دیوید نیمن، مسئول این مطالعه می‌گوید: ((ما می ‌دانستیم که دویدن فشار بیشتری بر بدن وارد می ‌کند اما میزان آسیب و التهاب بیشتر از آن چیزی که پیش ‌بینی می‌شد و همچنین شگفت ‌آور و بزرگ ‌تر بود. تنها آسیب های عضلانی بسیار زیاد در دویدن وجود دارد و کنترل آسیب برای سیستم ایمنی سخت تر است.))

 

دوچرخه سواری در برابر دویدن - آیبایک

 

به جاهای شگفت انگیز بروید!

توانایی چندین ساعت دوچرخه سواری به این معنی است که می توانید از مناطق زیادی رد شوید و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی از اماکن شگفت انگیز زیادی دیدن کنید. به معنای واقعی کلمه صدها تور دوچرخه سواری شگفت انگیز وجود دارد که می توانید در سراسر جهان و حتی در سراسر ایران هم آن را انجام دهید.

 

ماجراجویی بزرگ بعدی شما از اینجا شروع می شود

شما همچنین می توانید وسایل بسیار بیشتری را با دوچرخه بسیار راحت تر از پیاده روی حمل کنید. شما نه تنها می‌توانید جیب‌های لباس خود را پر از لوازم و خوراکی کنید، بلکه یک کیف یا کوله‌ پشتی نیز داشته باشید و حتی ظرفیت حمل دوچرخه‌تان را افزایش دهید. این به شما اجازه می دهد تا از دوچرخه خود برای رفت و آمد، سفرهای روزانه و دوچرخه سواری ها تفریحی استفاده کنید و به عنوان یک دوستدار طبیعت عمل کنید.

 

یک دوچرخه سوار چه مقدار باید استراحت کند؟

 

گرسنگی خود را رام کنید

این یکی در واقع یک گره در بحث دوچرخه سواری در مقابل دویدن است. اما توجه به این نکته مهم است زیرا زمانی محققان معتقد بودند که دویدن برای سرکوب هورمون اصلی گرسنگی به نام گرلین آسیله موثرتر از دوچرخه سواری است. اما اینطور نیست.

تیمی از محققان بریتانیایی در مقایسه‌ های پشت سر هم از قدرت سرکوب‌ کننده اشتها یک ساعت دویدن شدید یا یک ساعت دوچرخه‌ سواری شدید دریافتند که هر دو فعالیت تقریباً به یک اندازه هورمون گرسنگی را سرکوب می‌کنند. و باز هم، رکاب زدن یک ساعته با دوچرخه راحت تر از دویدن سخت برای مدت زمان مشابه است.

 

دوچرخه سواری و دویدن در پارک و بوستان - آیبایک

 

سبک سواری اختصاصی داشته باشید

بین دوچرخه، کلاه ایمنی دوچرخه سواری، عینک دوچرخه سواری، جوراب، کیف زین، گرمکن بازو، دستکش، ژاکت، جلیقه و مجموعه‌ای بی‌ پایان از لوازم جانبی دوچرخه، دوچرخه سواری ورزشی است که اجازه می‌دهد کامل ترین بیان سبک شخصی خود را داشته باشید. یعنی به راحتی می توانید با توجه به سلیقه و سبک خود این ورزش را پیش ببرید.

 

نکاتی برای دوچرخه سواری در مسافت های طولانی

 

احساسات رویایی داشته باشید

دوچرخه‌ سواری به شما این امکان را می‌ دهد که احساس کنید در حال پرواز هستید زیرا توانایی شگفت‌ انگیز استفاده از نیروهای کیهان برای ساحل (گاهی با سرعت‌ های فوق‌العاده‌) و لذت بردن از بادی که در موهایتان جریان دارد (حتی با وجود کلاه ایمنی) به عنوان پاداشی برای همه شما امکان پذیر است. پدال زدن در مقایسه با دویدن به حالت ایستاده می گوید که واقعاً شما قرار نیست این موارد را تجربه کنید و قطعا دویدن در تپه ها و سربالایی ها سخت از رکاب زدن خواهد بود.

 

با هم پیر شوید

دوچرخه سواری چیزی است که می توانید بدون توجه به سن و سال خود از آن لذت ببرید. اندی پرویت، مربی معروف بین المللی ورزشکار، بنیانگذار مرکز پزشکی ورزشی و عملکرد دانشگاه کلرادو، همیشه می گوید: «حتی اگر نمی توانید راه بروید یا بدوید، واقعاً تا جایی که می توانیم به یک ورزش مادام العمر فکر کنیم تنها چیزی که برای ما می ماند دوچرخه سواری است که همیشه می توانید از آن استفاده کنید.»

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]