نحوه صحیح روغن کاری زنجیر و قسمت های مهم دوچرخه

آموزش کامل روغن کاری زنجیر دوچرخه و قسمت های مهم دوچرخه - آیبایک

نحوه صحیح روغن کاری زنجیر و قسمت های مهم دوچرخه

برخی افراد از روغن زنجیر دوچرخه تنها برای بقای قطعات اصلی دوچرخه و زمانی که به مشکل می خورند استفاده می کنند اما برخی دیگر از افراد وسواسی هستند و به طور منظم زنجیر را روغن کاری می کنند تا مانع خراب شدن آن بشوند.

چه یک روغن زنجیر مقرون به صرفه را انتخاب کنید چه یک مدل بسیار باکیفیت اورجینال، این واقعیت وجود دارد که اگر زنجیرتان را روغن کاری نکنید احتمال خراب شدن آن بالاست و ممکن است خسارت مالی و جانی به شما وارد کند. ما در آیبایک تصمیم گرفتیم تا در این مطلب نحوه صحیح روغن کاری زنجیر دوچرخه و سایر قسمت های دوچرخه را با شما در میان بگذاریم.

 

زنجیر دوچرخه

اگر زنجیر دوچرخه را روغن کاری نکنید یک صدای جیغ گوشخراش همیشه از این قسمت می‌آید و باعث می شود نتوانید زنجیر را به آرامی و راحت جابجا کنید. اگر به این موضوع توجه نکنید زنجیر در نهایت زنگ می زند و در یک لحظه متوقف می شود.

برای حل این مشکل یک دستمال تمیز را با یک مایع چربی زدا خیس کنید. در حالی که دوچرخه خود را بر روی پایه یا میز قرار داده اید، رکاب بزنید تا زنجیر حرکت کند و در همین حین یک قسمت از زنجیر را بین دستمال نگهدارید تا با رکاب زدن از میان دستمال حرکت کند. این کار باعث می شود تا کثیفی زنجیر گرفته شود. این کار را چندبار تکرار کنید تا زنجیر کاملا تمیز شود. سپس زنجیر را با یک پارچه تمیز و همان تکنیکی که برای تمیز کردن آن استفاده کردید خشک کنید.

 

روغن کاری زنجیر دوچرخه - آیبایک

 

برای استفاده از روان کننده یا روغن زنجیر دوچرخه، همانطور که رکاب می زنید و زنجیر می چرخد، چند قطره روغن را بر روی زنجیر بریزید تا کاملا کل زنجیر روغن کاری شود. روغن اضافی را پاک کنید چرا که اگر این کار را نکنید، روغن می تواند جذب شود. بهتر است از یک روغن زنجیر سبک و ضد آب استفاده کنید، چرا که در آب و هوای بارانی و مرطوب باعث می شود تا مشکلی برای زنجیرتان پیش نیاید.

یادتان باشد هرگز از روغن موتور استفاده نکنید چرا که حاوی اسیدها و ذرات فلزی است که می تواند استحکام زنجیر را به خطر بیندازد و باعث سایش سریع تر آن شود.

 

پدال های گیره دار

اگر پدال های گیره دار را روغن کاری نکنید، چفت شدن با کفش به خوبی انجام نمی شود و ممکن است باعث شود تا پدالتان جدا شود.

اگر سیستم پدال گیره دار شما دارای فنر قابل مشاهده است (ناحیه ای که گیره های کفش شما به پدال متصل می شوند)، بعد از هر چند بار سواری یک قطره روغن روی آن بمالید تا زنگ نزند و به خوبی کار کند. هر بار که پدال‌ها را نصب می‌کنید، یک لایه گریس مانند (ترجیحا ضدآب) را روی قسمت قرقره مانند پدال بمالید تا روان تر حرکت کنند.

حواستان باشد که فنرهای پدال را روغن کاری نکنید زیرا با این کار عملا آن ها را از بین می برید.

 

چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری در 8 مرحله

 

سیم دنده و سیم ترمز

اگر سیم دنده را روغن کاری نکنید به نرمی حرکت نمی کنند که این موضوع بر عملکرد تعویض دنده تأثیر منفی می گذارد و در شرایط مرطوب بیشتر مستعد زنگ زدگی خواهند بود.

چگونه آن ها را روغن کاری کنیم؟ دنده عقب را روی بزرگترین چرخ دنده بگذارید. سپس، بدون پدال زدن، دنده جلوی خود را روی کوچک ترین چرخ دنده قرار دهید. این حرکت باعث می شود تا کابل به اندازه کافی شل شود و به شما این امکان را می دهد تا سیم را از کابل خارج کنید. چند قطره از روغن را بر روی نوک انگشتان خود بریزید و آن ها را در طول کابل بلغزانید تا یک لایه نازک روغن پوشانده شود. آلودگی ها و کثیفی ها را از روی کابل های خود پاک کنید. سعی کنید پایینی ترین قسمت کابل را که در زیر فریم پایین قرار دارد بهتر تمیز کنید. برای روغن کاری سیم ترمز دوچرخه هم همین موارد را تکرار کنید.

هرگز از مایع WD-40 استفاده نکنید. این مایع یک حلال است، نه یک روان کننده! اگر سیم و کابل های شما به قدری اصطکاک پیدا کرده اند که به حلال نیاز دارید، بهتر است آن ها را تعویض کنید تا از حلال استفاده کنید.

 

روغن کاری سیم ترمز دوچرخه - آیبایک

 

نقاط کلیدی

اگر نقاطی که تک تک قسمت های ترمز و دنده شما به آن ها متصل است روغن کاری نشوند، زنگ می زنند و عملکرد خود را از دست می دهند.

برای روغن کاری این بخش ها، روغن  را روی هر نقطه محوری (شانژمان، طبق عوض کن، ترمز عقب، ترمز جلو) هر چند ماه یک بار (اگر در شرایط مرطوب سوار می ‌شوید زودتر) بریزید و از آن ها محافظت کنید تا به خوبی کار کنند. سپس روغن اضافی را پاک کنید تا کثیفی را جذب نکند.

حواستان باشد روی دیسک ترمز، لنت ترمز، کالیپر و لقمه روغن نزنید. اگر این کار را انجام دهید، سرعت ترمزگیری شما افزایش پیدا می کند یا اصلا کار نمی کنند. اگر به طور تصادفی روی دیسک یا لنت ترمز روغن زدید، برای احتیاط بهتر است ان ها را تعویض کنید.

 

چگونه سر و صداهای غیرعادی دوچرخه را برطرف کنیم؟

 

چرخ دنده شانژمان

اگر چرخ دنده شانژمان را روغن کاری نکنید یک صدای آزاردهنده از خود بروز می دهند و باعث می شود تا این چرخ دنده ها به طور کامل نچرخند.

برای روغن کاری، هرگونه کثیفی را از روی چرخ دنده شانژمان خود با یک پارچه تمیز و کمی چربی زدا پاک کنید. سپس یک قطره کوچک روغن را به یاتاقان های مرکز چرخ دنده بمالید. چند دور رکاب را به عقب برگردانید، سپس از یک پارچه تمیز برای پاک کردن روغن هایی که جذب نشده اند، استفاده کنید.

هرگز از گریس استفاده نکنید چون برای این قطعه بسیار سنگین است و یاتاقان های چرخ دنده را از بین می برد و مواد خام را جذب می کند.

 

روغن کاری چرخ دنده شانژمان - آیبایک

 

لوله زین

لوله زین شما به خودی خود یک قطعه متحرک نیست، حداقل تا زمانی که آن را بردارید یا تنظیم کنید. روغن کاری لوله زینتان اهمیت زیادی دارد و بهتر است هر چند وقت یکبار آن را روغن کاری کنید تا سرجای خود گیر نکنند.

برای روغن کاری ابتدا لوله زین را به طور کامل از دوچرخه جدا کنید. هر نوع کثیفی را هم از روی لوله زین و هم داخل آن به صورت کامل پاک کنید. یک لایه نازک از روغن را مستقیماً روی لوله زین در ناحیه ای که در داخل فریم دوچرخه قرار می گیرد، بمالید. می توانید از گریس استاندارد دوچرخه برای روغن کاری استفاده کنید.

یادتان باشد هرگز لوله زین را بیش از اندازه چرب نکنید. این حرکت می تواند باعث شود که لوله زین شما در هنگام حرکت، لیز بخورد. حتی اگر از دوچرخه های حرفه ای مانند دوچرخه جاینت یا کمپ هم استفاده می کنید، نباید لوله زین را خیلی زیاد روغن کاری کنید چرا که ممکن است به خودتان صدمه بزنید.

 

تنظیم ارتفاع زین دوچرخه + راهنمای تصویری

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]