چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری در 8 مرحله

چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری در 8 مرحله

چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری در 8 مرحله

شب پنجشنبه است و شما قصد دارید با دوچرخه تان به یک سفر کوتاه یا طولانی بروید. خب تمام وسایل مورد نیازتان را اماده کرده اید و کوله پشتیتان را بسته اید و آماده حرکت هستید اما آیا دوچرخه تان هم آماده حرکت است؟ اگر دوچرخه شما آمادگی نداشته باشد زیاد نمی توانید دور شوید بنابراین باید بررسی های ضروری و چک کردن دوچرخه را قبل از رکاب زدن انجام دهید.

قبل از دوچرخه سواری، یک بار سریع دوچرخه خود را امتحان کنید. این کار به شما کمک می کند تا مشکلات کوچکی را که می تواند منجر به خرابی مکانیکی یا تصادف در جاده شود، پیدا کنید. این کار باعث می شود تا زمانی که یک ابزار مناسب یا یک تعمیرکار پیدا کنید، بتوانید از پس آن بربیایید. این مرحله همچنین می تواند اعتماد به نفس شما را در مدیریت هر چیزی که ممکن است هنگام دوچرخه سواری اتفاق بیفتد، افزایش دهد.

به خاطر داشته باشید که روش ذکر شده در اینجا فقط برای دوچرخه‌ هایی که به طور معقولی نگهداری می‌ شوند و شرایط خوبی دارند قابل اجراست. اگر دوچرخه شما چندین سال است که در حال کار کردن است و کمی فرسوده است از یک مکانیک حرفه ای دوچرخه بخواهید تا آن را به طور کامل تنظیم کند. کل این تنظیم های معمولی و رایج که در زیر به آن ها اشاره کرده ایم معمولاً یک ساعت طول می کشد، بنابراین بهتر است در ابتدای هر فصل هم انجام شود.

در ادامه هشت مرحله مهم که لازم است قبل از دوچرخه سواری آن ها را چک کنید، آورده شده است.

 

8 مرحله ی چک کردن دوچرخه قبل از سواری

 

1. تمیز کردن سریع

 

 

دوچرخه خود را بر روی یک پایه یا میز قرار دهید. اگر دوچرخه فقط کمی گرد و غبار دارد، کافی است آن را با پارچه تمیز کنید. اگر واقعاً کثیف است، هر دو چرخ را جدا کنید و کاملاً بشویید. اگر خودرو کثیف است، روی زنجیر دوچرخه و چرخ دنده ‌ها را روغن بزنید و بگذارید چند دقیقه بماند. سطل را با آب گرم و صابون پر کنید. یک اسفنج را خیس کنید، آن را روی زنجیر نگه دارید و رکاب را بچرخانید تا زنجیر از داخل اسفنج عبور کند و تمیز شود. سپس بدنه و قطعات (از جمله طوقه ها) را با یک اسفنج تازه تمیز کنید. با ریختن آب از بالا سعی کنید دوچرخه را بشویید (آب پرفشار را مستقیماً روی دوچرخه نگیرید زیرا این کار می تواند آب را وارد بلبرینگ ها و توپی کند.) دوچرخه و تمام قسمت های آن را با پارچه های تمیز خشک کنید.

 

 

 

2. کرپی و میل تنه را چک کنید

 

چک کردن کرپی و میل تنه - آیبایک

 

با سفت کردن کرپی فرمان خود از ثابت بودن آن مطمئن شوید. جلوی دوچرخه بایستید، چنگال را در یک دست و لوله پایین را در دست دیگر بگیرید. فرمان و دسته فرمان را بگیرید تا از محکم بودن آن مطمئن شوید و حتما آن را به راست و چپ بچرخانید تا اگر شل یا سفت است، پیچ های کرپی را باز کنید و با پیچ آلن آن را تنظیم کنید.

اکنون بلبرینگ های میل تنه را بررسی کنید. در کنار طبق قامه بایستید، رکاب را بگیرید، فشار دهید و بکشید و کمی بازی کنید. اکثر میل تنه های پایین مهر و موم قابل اعتمادی دارند. اگر مال شما شل است، از یک مکانیک بخواهید آن را برایتان تنظیم کند و چک کردن دوچرخه را برایتان انجام دهد.

 

3. بررسی لاستیک

 

چک کردن لاستیک های دوچرخه - آیبایک

 

اگر تکه‌ای زباله یا هر چیز دیگری را در داخل لاستیک دوچرخه خود مشاهده کردید، سعی کنید با دقت آن را جدا کنید. لاستیک های دوچرخه خود را از نظر ترک، خط و خش، برآمدگی و عاج بررسی کنید. لاستیک ها را در صورت نیاز تعویض کنید.

خطوطی در دیواره های کناری تایر وجود دارد که باید دقیقاً در بالای طوقه قرار بگیرند. اگر آن ها به زیر لبه طوقه فرو روند یا از بالای آن بالاتر بیایند، لاستیک به درستی قرار نگرفته است. اگر هر یک از این مشکلات را پیدا کردید، لباد استیک را خالی کرده و دوباره باد کنید و مطمئن شوید که ایندفعه درست قرار گرفته است. چرخ‌ ها را مجدداً روی دوچرخه نصب کنید، مطمئن شوید که درست در مرکز قرار گرفته اند و آزاد کننده ها به خوبی سفت شده اند.

 

4. چرخ ها و پره ها

 

تنظیم کردن پره های دوچرخه - آیبایک

 

چرخ را بچرخانید و پره ها را تکان دهید تا ببینید آیا شل شده اند یا خیر. پس از بررسی، تعدادی از آن ها ممکن است لق باشند. اگر پره ‌های شل پیدا کردید، با چرخاندن نوک آن ها در جهت عقربه ‌های ساعت با آچار اسپیکر آن‌ها را با یک نیم چرخش محکم کنید. اگر باز هم لغزشی مشاهده کردید، باید چرخ را درست کنید. درست کردن چرخ‌ ها فرآیند پیچیده ‌تری است و بهتر است این کار را به یک مکانیک بسپارید تا چک کردن دوچرخه تان را انجام دهد، مگر اینکه خودتان یک مکانیک با تجربه باشید.

 

5. خودرو دوچرخه و ابزار تعمیر خود را بررسی کنید

 

چک کردن خودروی دوچرخه - آیبایک

 

حتما پیچ های زنجیر را چک کنید و در صورت نیاز آن ها را محکم کنید. اگرچه اجزای اصلی نباید در طول استفاده معمولی شل شوند، اما باز هم کار عاقلانه‌ایست که آن ها را به طور دوره ای بررسی کنید. حتما پیچ‌ های کرپی، رکاب ها، پیچ‌ های زنجیر، میله زین، پیچ های اتصال ترمز و دنده و نگهدارنده بطری را بررسی کنید. (برای سفت کردن هر چیزی کافیست آن را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید به جز پدال سمت چپ که باید در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید.)

همچنین مطمئن شوید که تمام تجهیزات تعمیری شما، از جمله تلمبه دوچرخه در وضعیت مناسبی قرار دارند. در نهایت، یک قطره روغن را روی نقاط محوری پدال‌، دنده‌ و ترمز بریزید.

 

راهنمای تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه + جدول میزان باد

 

6. کابل و زنجیر

روغن کاری درست زنجیر و سایر قطعات دوچرخه برای عملکرد صحیح دوچرخه بسیار مهم است. کابل ‌های دنده دوچرخه‌ تان را در جایی که از زیر میل تنه عبور می‌ کنند، روغن کاری کنید. زنجیر را هم روغن کاری کنید، سپس به طور مکرر دنده ها را تعویض کنید تا ببینید به درستی تنظیم شده اند یا خیر.

از آنجایی که کابل خودروی عقب بلندتر است و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، احتمال بیشتری دارد که از تنظیم خارج شود. هر تعویض دنده عقب باید باعث شود زنجیر دوچرخه فوراً به چرخ دنده بعدی بپرد. اگر نه، احتمالا کابل کمی کشیده شده است یا ممکن است به اشتباه آن را خیلی سفت تنظیم کرده باشید. اگر زنجیر در رفتن به یک چرخ دنده بزرگتر تردید کند، کابل کمی شل شده است. اگر زنجیر به کندی به سمت چرخ دنده کوچکتر حرکت می کند، کابل خیلی سفت است. جابجایی آهسته زجیر به چرخ دنده های بزرگتر را با چرخاندن لوله تنظیم در عقب و در خلاف جهت عقربه های ساعت و با افزایش نیم چرخش ثابت کنید. برای جابجایی آهسته زنجیر به چرخ دنده های کوچکتر، برعکس عمل کنید.

 

چک کردن کابل و زنجیر دوچرخه - آیبایک

 

برای سیستم‌ های تعویض دنده الکترونیکی، همین آزمایش را انجام دهید و از تعویض دنده جلو و عقب استفاده کنید تا مطمئن شوید همه چیز به درستی کار می‌کند. اگر مشکلی را کشف کردید، از طریق راهنمای این لوازم (Shimano، SRAM یا Campagnolo) سعی کنید مشکل را تشخیص و برطرف کنید. تنظیم سیستم های الکترونیکی معمولاً بسیار ساده تر از خودروهای های تعویض دنده مکانیکی است. در واقع، تا زمانی که باتری شما به اندازه کافی شارژ شده باشد، بعید است که مجبور باشید تنظیمات زیادی را انجام دهید. فقط مطمئن شوید که قبل از سواری کاملاً شارژ شده باشند. بدون باتری شارژ شده، سیستم الکترونیکی شما کار نخواهد کرد و قطعا کار چک کردن دوچرخه تان سخت خواهد شد.

 

7. لنت ترمز

هر چهار لنت ترمز دوچرخه خود را بررسی کنید. اگر شیارها فرسوده شده اند، زمان تعویض لنت ها فرا رسیده است. مطمئن شوید که آن ها به طور مربعی به لبه برخورد می کنند. اگر نه، از آچار آلن برای باز کردن مهره ای که لنت را محکم می کند استفاده کنید و آن را تغییر دهید. ترمزها را فشار دهید تا تغییر آن ها را احساس کنید. قبل از اینکه دسته ترمزها به فرمان نزدیک شوند، لنت ها باید به خوبی به لبه ها ضربه بزنند. اگر نه، ترمز را با چرخاندن لوله کالیپرهای ترمز سفت کنید. اگر یک تکه است، آن را در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا زمانی که لنت ها 10 تا 20 سانتی متر از لبه ها فاصله داشته باشند.

 

چک کردن دیسک ترمز دوچرخه - آیبایک

 

اگر دوچرخه شما مجهز به ترمز دیسکی است، برای بررسی لنت ها باید چرخ ها را جدا کنید. مطمئن شوید که حداقل 1.5 میلی متر از مواد ترمز باقی مانده است. هر چه این مقدار کم تر باشد، وقت آن رسیده است که لنت‌ های ترمز جدیدی تهیه کنید. همچنین، با فشار دادن چندین بار اهرم ها در حالی که چرخ ها در جای خود قرار دارند، مطمئن شوید که سیستم ترمز شما به درستی کار می کند. اگر اهرم قبل از درگیر شدن به سمت فرمان کشیده شود، احتمالاً زمان تخلیه ترمز فرا رسیده است. این یکی دیگر از کارهای تعمیر و نگهداری پیشرفته است، بنابراین اگر مکانیک باتجربه ای نیستید، دوچرخه خود را به یک مکانیکی ببرید و ترمزها را چک کنید و در صورت لزوم آن ها را تعمیر کنید.

 

چگونه سر و صداهای غیرعادی دوچرخه را برطرف کنیم؟

 

8. قبل از اینکه سوار شوید تست کنید

هنگامی که تمام این مراحل را طی کردید، دوچرخه خود را با یک سواری کوتاه آزمایشی تست کنید. دنده را تعویض کنید و به طور مکرر ترمز بگیرید و در صورت لزوم تنظیمات را دوباره بررسی کنید و حتما حواستان به باد لاستیک ها باشد تا چک کردن دوچرخه تان کامل باشد. حالا شما برای دوچرخه سواری آماده هستید. مطمئن باشید تا زمانی که خودتان بخواهید و قوای جسمانی داشته باشید هیچ چیزی نمی تواند مانع رسیدن شما به هدفتان بشود.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظر خود را بنویسید