تنظیم ارتفاع زین دوچرخه + راهنمای تصویری

راهنمای کامل تنظیم ارتفاع زین دوچرخه - آیبایک

تنظیم ارتفاع زین دوچرخه + راهنمای تصویری

درست تنظیم کردن ارتفاع زین دوچرخه مهم ترین تغییری است که می توانید برای تناسب دوچرخه خود انجام دهید. در این راهنما سعی کردیم به بهترین شکل نحوه تعیین ارتفاع صحیح زین دوچرخه را توضیح دهیم. این تنظیم ارتفاع برای دوچرخه های کوهستان، جاده، هیبریدی و یا هر نوع دیگری قابل استفاده است.

یک نکته کلیدی قبل از شروع این است که اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم چیزی به عنوان تنظیم ارتفاع زین دوچرخه وجود ندارد و در اصل به این کار “تنظیم زین دوچرخه” می گویند!

تفاوت این دو اصطلاح این است که ارتفاع صندلی، موقعیت جلو و عقب و شیب زین باید به طور همزمان بررسی شود. اگر هر سه این موارد را به درستی انجام دهید، یک سواری راحت و کارآمد خواهید داشت و اگر هر یک از این سه مورد را اشتباه انجام دهید، می‌ تواند باعث زده شدن از ورزش دوچرخه سواری شود.

 

نحوه تنظیم ارتفاع زین دوچرخه

داشتن ارتفاع مناسب زین باعث می شود سواری راحت، کارآمد و کنترل شده ای داشته باشید. بیایید با تعیین مکان زین دوچرخه با انجام چند اندازه گیری ساده شروع کنیم تا بتوانید تغییراتی که تنظیم درست زین بر کیفیت سواری شما می گذارد را احساس کنید.

سه اندازه گیری حیاتی که باید انجام دهید عبارتند از: ارتفاع زین، جلو/عقب و شیب زین.

روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری این موارد وجود دارد اما روش‌ هایی که در زیر توضیح دادیم، به هر کسی که یک عدد متر هم داشته باشد این امکان را می‌دهد تا اندازه گیری ها را انجام دهد.

به یاد داشته باشید که قبل از شروع، تمام اندازه گیری های قبلی را یادداشت کنید تا بدانید موقعیت قبلی زین چه اندازه بوده است. این اندازه گیری ها در آینده مفید خواهد بود، به خصوص اگر متوجه شوید تغییراتی که ایجاد کرده اید برای شما مفید نیست. در این زمان با توجه به موقعیت قبلی زین می توانید به سرعت به همان اندازه قبلی برگردید.

 

1) چگونه ارتفاع زین دوچرخه خود را اندازه گیری کنیم

طول زین دوچرخه خود را از جلو به عقب اندازه بگیرید و یک نقطه میانی پیدا کنید. این نقطه را روی زین با قلم کوچک، گچ یا غیره علامت بزنید.

 

اندازه گیری عرض زین با متر - آیبایک

 

از متر نواری خود استفاده کنید و از وسط زین که علامت زدید در یک خط مستقیم تا مرکز فریم پایینی دوچرخه را اندازه گیری کنید (به عکس ها توجه کنید تا مرکز فریم پایینی دوچرخه را ببینید). اندازه گیری خود را به میلی متر (مثلاً 764 میلی متر) یادداشت کنید.

 

فاصله زین تا فریم پایینی دوچرخه - آیبایک

 

2) نحوه تعیین موقعیت جلو و عقب زین

دوچرخه خود را در کنار دیوار قرار دهید (فرقی ندارد که از ترینر دوچرخه استفاده می کنید یا با همان چرخ های دوچرخه)

برای اندازه گیری شماره 1، از دیوار تا قسمت پایینی فریم را اندازه بگیرید.

 

فاصله فریم پایینی دوچرخه تا دیوار - آیبایک

 

برای اندازه گیری شماره 2، از دیوار تا نوک زین را اندازه بگیرید.

 

فاصله زین تا دیوار - آیبایک

 

برای محاسبه پسرفت زین، اندازه گیری شماره 1 را از اندازه گیری شماره 2 کسر کنید.

 

3) نحوه تعیین شیب زین دوچرخه

از آنجایی که بسیاری از صندلی ها دارای پستی و بلندی هستند، بهترین راه برای اندازه گیری ثابت، اندازه گیری شیب کلی صندلی است. یک تکه تخته را روی زین قرار دهید و از موبایل(برنامه های شیب سنج) یا شیب ‌سنج خود برای یافتن شیب کلی صندلی استفاده کنید.

قبل از شروع کار، دوچرخه ‌تان را مجدداً بررسی کنید تا ببینید آیا دوچرخه شما هم سطح بوده است یا خیر. ما توصیه می کنیم عدد بدست آمده را با دقت اندازه گیری یادداشت کنید(مثلا 01/1)

 

اندازه گیری شیب زین دوچرخه - آیبایک

 

چگونه یک تنظیم ارتفاع عالی برای زین دوچرخه داشته باشیم؟

هنگامی که سه اندازه گیری خود را انجام دادید، زمان شروع تنظیم زین دوچرخه است.

 

تعیین ارتفاع زین با روش پاشنه پا

به عنوان مرحله ای برای شروع، “روش پاشنه” راهی بسیار سریع برای تعیین ارتفاع است. یک روش قدیمی اما هنوز هم کاربردی است. این فرآیند را بهتر است با دوچرخه ای که بر روی ترینر قرار دارد امتحان کنید.

سوار دوچرخه شوید و پاشنه خود را با هر کفشی که قصد دارید روی آن سوار شوید، روی پدال قرار دهید. به جلو یا عقب رکاب بزنید، اما این کار را به آرامی انجام دهید. اگر زین بیش از حد بالا باشد، نمی‌ توانید بدون تکان دادن باسن خود از این طرف به طرف دیگر، به آرامی رکاب بزنید. زین خود را هر بار 1 تا 2 سانتی متر به سمت پایین حرکت دهید تا جلو و عقب رفتنتان متوقف شود.

برعکس این موضوع، اگر دیدید که خیلی راحت رکاب می زنید، سعی کنید هر بار چند سانتی متر زین را بالا بیاورید تا زمانی که مجبور شوید دست به پدال بزنید. پس از رسیدن به این نقطه، شروع کنید لبه زین خود را کمی پایین بیاورید تا زمانی که در ارتفاع ایده آل قرار بگیرید.

 

6 راه برای رفع شایع ترین دردهای دوچرخه سواری

 

نحوه استفاده از اپلیکیشن برای تعیین ارتفاع زین

به طور کاملا معمولی رو دوچرخه خود بنشینید و پایتان را بر روی رکاب قرار دهید. اگر ترجیح می‌ دهید با پدال ‌های صاف رکاب بزنید، حدود یک سوم پای خود را جلوی محور پدال و دو سوم دیگر را پشت رکاب بگذارید.

در این مرحله، اگر می خواهید ارزیابی مناسبی از ارتفاع صندلی خود داشته باشید استفاده از ترینر ضروری است. اگر ترینر ندارید هیچ اشکالی ندارد اما به کمک یک دوست و برخی عملکردهای جذاب دوربین گوشی موبایل نیاز دارید.

سپس وقت آن است که چند عکس یا فیلم بگیرید. این کار را به وسیله اپلیکیشن های موبایل که برای تجزیه و تحلیل حرکت ساخته شده اند انجام دهید. برنامه ای که ما پیشنهاد می دهیم اپلیکیشن Hudl Technique  است اما باز هم گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. هر برنامه‌ای که بتواند تصاویر ثابت را از طریق حرکت کردن ایجاد کند، کافی است.

 

تعیین وضعیت رکاب زدن در تنظیم زین دوچرخه - آیبایک

 

مانند هر دوچرخه سواری روزانه، چند دقیقه دوچرخه سواری کنید و موقعیت خود را روی صندلی تنظیم کنید تا جایی که احساس راحتی کنید. پس از قرار گرفتن در موقعیت راحت، می توانید شروع به گرفتن تصاویر کنید. هدف این است که بتوانیم میزان خمیدگی زانو را در طول حرکت و محل تقریبی مرکز زانوی خود را تعیین کنیم.

به طور کلی، در حالت کشش کامل (که ساعت 6 نیست، بیشتر شبیه ساعت 5 است) 30 تا 40 درجه خمیدگی زانو پذیرفته شده است. اگر در قسمت جلوی زانو احساس تنش می کنید یا مقدار زیادی فشار فقط از چهار طرف خود احساس می کنید، ارتفاع صندلی کمی پایین است. اگر احساس درد مبهم در ناحیه کمر خود دارید یا می توانید کمی تکان خوردن باسن خود را احساس کنید، احتمالاً زین خیلی بالاست.

با استفاده از همین تصاویر به نقطه ای می رسید که بازوی رکاب به سمت جلو و افقی و به سمت جلوی زانو است (همانطور که در عکس می بینید). در این زمان زانوی شما نسبت به محور پدال کجاست؟ جلو، پشت یا درست بالا؟

 

تنظیم زاویه زانو هنگام رکاب زدن - آیبایک

 

اگر عقب است، سعی کنید صندلی خود را کمی به سمت جلو بیاورید، تا زمانی که مرکز زانو به صورت عمودی در راستای محور پدال شما قرار گیرد. البته اگر زانوی شما جلوی محور پدال است، برعکس عمل کنید. وقتی زین خود را به سمت جلو یا عقب می ‌برید، احساس می ‌کنید ارتفاع صندلی تغییر کرده است؟ اگر زین خود را به سمت جلو حرکت دادید تا زانوی خود را به سمات جلو ببرید، احتمالاً باید زین خود را نیز بالا ببرید.

این رکاب زدن ها تا زمانی ادامه می یابد که چیزی را پیدا کنید که احساس صاف و متعادلی داشته باشد. این احساس باید بدون تکان خوردن به جلو و عقب باشد و هیچ گروه عضلانی در بدنتان احساس نمکند که بیش از سهم خود کار را انجام می دهد یعنی بدون درد زانو یا باسن!

 

نحوه قرارگیری پا بر روی رکاب دوچرخه - آیبایک

 

کاری کنید که زین برای شما کار کند

پیدا کردن زین مناسب کلیدی است برای اطمینان از اینکه ارتفاع زین شما همیشه درست است.

همه این موارد را در حالی انجام دهید که می دانید یک زین درست و حسابی برای دوچرخه تان دارید نه یک زین بی کیفیت! باید دقت کنید که زین فشار متعادلی به هر دو استخوان لگنتان وارد کند. اگر این فشار را احساس نمی کنید ممکن است به دو دلیل باشد:

1- شکل یا عرض زین شما با ساختار آناتومیک شما مطابقت ندارد.

2- کج شدن زین باعث می شود استخوان های لگن شما کار خود را به خوبی انجام ندهند.

اگر مشکل شما مورد دوم است، عمدتا خودتان می توانید بفهمید که زین برایتان مناسب است یا خیر! شیب زین یک عامل تعیین کننده برای محل اعمال فشار به لگن است. اگر جلوی صندلی بیش از حد بلند باشد، پشتیبانی از استخوان‌ های نشیمنگاه را دشوار و حتی غیر ممکن می‌ سازد.

 

تنظیم ارتفاع دوچرخه - آیبایک

 

برعکس، اگر نوک زین خیلی پایین باشد، استخوان‌ های لگن می‌توانند از شما حمایت کنند، اما به سمت جلو می‌ لغزید و متعاقباً فشار زیادی به دست‌ هایتان وارد می‌ کنید.

برای تعیین شیب زین از یک تکه تخته و یک شیب سنج دیجیتال (یا اپلیکیشن های گوشی موبایل) استفاده کنید. آن را یادداشت کنید! اطمینان حاصل کنید که دوچرخه شما هم سطح است و اگر نیست سعی کنید چیزها را جابجا کنید تا ببینید چه چیزی از نظر ساختاری بیشترین راحتی را برای شما دارد. اکثر زین ها در محدوده 0 تا 6 درجه قرار می گیرند و به ندرت در درجات دیگر قرار می گیرند.

 

بهتر است بخوانید: 5 نکته برای انتخاب بهترین زین دوچرخه!

 

بالاخره درست می نشینید!

اکنون همه چیز آماده است. اگر هنوز هم بعد از انجام این تغییرات، راحتی واقعی را احساس نکرده اید، به جابجا کردن ادامه دهید. فراموش نکنید که تغییرات خود و نحوه واکنش بدنتان را ثبت کنید. اگر باز هم نتوانستید زین خود را تنظیم کنید، احتمالاً زمان آن رسیده است که به فروشگاه دوچرخه محل خود بروید تا شکل و عرض زین را بررسی کند یا با خرید روکش زین دوچرخه راحتی زینتان را افزایش دهید.

پیروی از دستورالعمل بالا نقطه شروع خوبی برای تنظیم صحیح زین دوچرخه شما است. نحوه استفاده شما از دوچرخه، سبک زندگی شما و نوع مراقبت از خود، همگی تعیین کننده نحوه نشستن و پدال زدن بر روی دوچرخه تان است.

به چیزی که دوستت می گوید درست است گوش نده بلکه به بدنت گوش کن. اگر چیزی شما را اذیت می کند بهتر است تغییر کند. اگر اوضاع خوب است همه چیز را یادداشت کنید و آن را به حال خود رها کنید تا در صورت به هم خوردن تنظیمات دوباره بتوانید به حالت اول برگردید.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]