مهم ترین لوازم ایمنی که باید هنگام دوچرخه سواری همراهتان باشد!

مهم ترین لوازم ایمنی که باید هنگام دوچرخه سواری همراهتان باشد! - آیبایک

مهم ترین لوازم ایمنی که باید هنگام دوچرخه سواری همراهتان باشد!

به طور کلی دوچرخه سواری جزو فعالیت های ورزشی ایمن شناخته می شود اما با این حال لازم است تا یکسری اقدامات احتیاطی را رعایت کنید. این اقدامات فراتر از استفاده از کلاه ایمنی یا زانوبند و آرنج بند است. در ادامه تمام لوازم و وسایل ایمنی مورد نیاز برای یک دوچرخه سواری امن را معرفی و بررسی می کنیم.

 

کلاه دوچرخه سواری

بیایید در ابتدا معروف ترین و البته ضروری ترین قطعه تجهیزات ایمنی دوچرخه را بررسی کنیم. دلیل نیاز به کلاه دوچرخه سواری بسیار ساده است و آن هم محافظت از سر شما در برابر ضربه و تصادف است.

با این حال آنچه که ممکن است برایتان ساده نباشد این است که بدانید چه نوع کلاه ایمنی را انتخاب کنید. قطعا می خواهید کلاهی را انتخاب کنید که هم برای سواری شما مناسب باشد و هم کیفیت و قیمت مناسبی داشته باشد.

هنگام خرید کلاه دوچرخه، ابتدا مشخص کنید که قصد دارید چه سبکی از دوچرخه سواری را دنبال کنید. کلاه های دوچرخه سواری جاده‌ای، کلاه های دوچرخه سواری کوهستانی و غیره با یکدیگر تفاوت دارند. کلاه های فول فیس فقط برای سبک های پرخطر دوچرخه سواری مانند دانهیل، پرش در خاک و دوچرخه سواری کوهستانی آزاد ضروری هستند. به طور معمول کلاه دوچرخه کوهستان برای اکثر سبک های دوچرخه سواری مانند دوچرخه سواری جاده، سایکل توریست یا آفرود مورد استفاده قرار می گیرد.

موارد بعدی که باید به آن توجه کنید، نشان موسسه استاندارد بریتانیا یا استانداردهای اروپایی در توضیحات محصول یا روی بسته بندی است. این علائم را قطعا بسیار زیاد دید که باید به ترتیب شبیه به تصویر زیر باشند:

 

علائم استاندارد کلاه دوچرخه سواری - آیبایک

کد استانداردی که باید به آن توجه کرد BS EN 1078 است. معنی این کد این است که تضمین می کند که کلاه ایمنی آزمایش های ساختمانی، مواد، میدان دید، جذب ضربه و بست که توسط مقررات ایمنی عمومی محصول اتحادیه اروپا (GPSR) تعیین شده است را رعایت کرده و گذرانده است.

شاید فکر کنید یک کلاه ساده مگر باید اینهمه نکات را رعایت کند اما نوآوری های فنی زیادی در ساخت کلاه ایمنی انجام می شود. به همین دلیل اگر کلاهتان آسیب دید، باید آن را قبل از سواری بعدی خود تعویض کنید زیرا ممکن است ساختار آن به خطر بیفتد و از شما محافظت نکند.

 

دستکش

بعد از کلاه ایمنی، متداول ترین نوع وسیله ایمنی دوچرخه که یک دوچرخه سوار دارد احتمالاً یک جفت دستکش است. به چند دلیل استفاده از دستکش ضروریست.

اولاً اگر از دوچرخه خود بیفتید، احتمالاً دستتان را باز می کنید تا از سر یا بدنتان محافظت کنید. در این هنگام که به زمین برخورد می کنید، دستکش ها از پوست کف دست شما محافظت می کنند.

برخی از دستکش های دوچرخه نیز روکشی دارند که ضربه های ناشی از افتادن را کاهش می دهند. همچنین این دستکش ها دستان شما را در زمستان گرم نگه می دارند.

 

دستکش دوچرخه سواری - آیبایک

 

دستکش های دوچرخه به طور کلی به دو شکل وجود دارند: بدون انگشت یا با پوشش کامل (فول فینگرز). دستکش‌های بدون انگشت مهارت را افزایش می دهند و قابلیت تهویه دارند و در عین حال از کف دست های شما محافظت می کنند اما در فصول سردتر عایق کمتری دارند.

برخی از دستکش های دوچرخه ممکن است با مواد ضخیم تر و محکم تر ساخته شوند یا بسته به نوع سواری که قصد انجام آن را دارید، دارای کاور سفت و محکمی باشند.

 

راهنمای جامع خرید دستکش دوچرخه سواری!

 

شبرنگ ها و چراغ ها

یکی از شایع ترین علل تصادفات دوچرخه سواری، عدم دیدن دوچرخه سوار هنگام چرخش یا تغییر مسیر توسط رانندگان است. به همین دلیل بازتابنده ها و چراغ هایی که شما را تا حد امکان قابل مشاهده می سازند، اهمیت بسیار زیادی دارند.

از شبرنگ ها و بازتابنده ها تقریبا می توان برای تمام اجزای دوچرخه یا پوشاک استفاده کرد. چراغ های دوچرخه را فراموش نکنید. چه شبرنگ چه چراغ ها را انتخاب کنید، نباید فراموش کنید که از آن ها تقریبا در تمام قسمت های دوچرخه و پوشاک خود استفاده کنید.  برای دوچرخه سواری در شب، شبرنگ فرمان و صندلی را توصیه می کنیم که معمولاً در اکثر دوچرخه‌ های استاندارد استفاده می شود.

 

چراغ عقب دوچرخه - آیبایک

 

البته دید یک خیابان دو طرفه است و هم باید ببینید و هم دیده شوید. به همین دلیل باید در شب با شبرنگ و چراغ جلو و عقب رکاب بزنید.

نکته ای که هنگام خرید چراغ جلو دوچرخه باید در نظر داشته باشید این است که مطمئن شوید عمر باتری بیشتر از دوچرخه سواری مورد نظر شما دوام می آورد، ضد آب است و روشنایی مناسبی برای استفاده مورد نظر شما دارد.

 

عینک دوچرخه سواری

اگر تا به حال از مسیری روستایی رد شده باشید، بهتر از بسیاری از افراد می دانید که حشرات چقدر دوست دارند که مستقیماً با دهان یا چشمان شما برخورد کنند.

به طور مشابه گرد و غبار، سنگ ها و زبال ‌ها هنگام دوچرخه سواری در مسیرهای شنی یا جاده های اصلی به سمت بالا پرتاب می شوند. به همین دلیل است که اغلب دوچرخه سوارانی را می بینید که با عینک های آفتابی روکش شده رکاب می زنند.

هر گونه حشره سرگردان یا تکه سنگ کافی است که دید شما را مختل کند و باعث ناراحتی و حواس پرتی شما شود که خطرناک بودن آن بدیهیست و می تواند باعث تصادف شود. بنابراین توصیه می کنیم از عینک دوچرخه سواری استفاده کنید.

 

انواع عینک دوچرخه سواری - آیبایک

 

یکی دیگر از مزایای عینک دوچرخه سواری این است که در صورت انتخاب عینک هایی با لنزهای رنگی و پلاریزه، از آسیب دیدن چشم در برابر نور خورشید یا نور بالای اتومبیل جلوگیری می کند. علاوه بر این آن ها از چشمان شما در برابر باد و باران محافظت می کنند تا بتوانید در هوای بد دید خود را حفظ کنید.

ما برای این منظور چند لنز ضد مه ضد مه رایت چند لنز آبگریز را توصیه می کنیم. آنها مقرون به صرفه هستند و تقریباً به اندازه عینک های دوچرخه سواری همه کاره هستند. آنها پوشش کاملی از چشم شما را فراهم می کنند و دارای سه لنز قابل تعویض برای شرایط نوری مختلف، به علاوه پوشش های لنز مقاوم در برابر باران و مه هستند. اساساً همه چیز را پوشش داده اند.

برای اطلاعات بیشتر درباره نحوه ایمن ماندن هنگام دوچرخه‌سواری جاده‌ای، به مقاله نکات ایمنی جاده ما مراجعه کنید.

 

راهنمای جامع خرید عینک دوچرخه سواری

 

آینه

اگرچه معمولاً روی دوچرخه‌ هایی که تردد می کنند آینه نمی بینید اما این آینه ها وجود دارند و یک ابزار مفید در ایمنی دوچرخه سواری هستند.

بیشتر خطراتی که دوچرخه سواران را تهدید می کند، رانندگان هستند. بنابراین اگر در ساعت شلوغی با دوچرخه به خانه می روید، دیدن وسایل نقلیه ای که از پشت سرتان نزدیک می شوند، کمک بسیار زیادی می کنند. آینه های دوچرخه سواری این مزیت را به شما هدیه می دهند.

آینه ها اشکال مختلفی دارند. برخی به کلاه ایمنی شما متصل می شوند یا به عنوان عینک مورد استفاده قرار می گیرند، برخی دیگر به دسته ی فرمان دوچرخه متصل می شوند و برخی حتی به پشت دستکش یا مچ دست متصل می شوند. هر کدام از آن ها مزایای متفاوتی را ارائه می دهند.

 

آینه همراه دوچرخه سواری - آیبایک

 

یک آینه بر روی کلاه یا عینکتان با سر شما حرکت می کند و به شما امکان می دهد تمام مسیر 180 درجه پشت سر خود را ببینید، برخلاف آینه فرمان که فقط به شما امکان دید مستقیم پشت دوچرخه را می دهد.

آینه‌های فرمان در مقایسه با آینه های کلاه ایمنی، عینک یا دستکش سطح بازتابی بزرگ تری دارند. آن ها همچنین حواس پرتی کمتری ایجاد می کنند و دوام بیشتری دارند.

 

کیت دوچرخه

کیت دوچرخه به همان روشی که کلاه ایمنی یا عینک از شما در برابر خطرات محافظت نمی کند، محافظت نمی کند اما ایده خوبی است که وسایل خاصی را در هنگام دوچرخه سواری به همراه داشته باشید. لوازم داخل این کیت هر مشکلی را که ممکن است به وجود بیاید که بر ایمنی شما تأثیر بگذارد را برطرف می کنند، بنابراین به طور بالقوه تصادف را قبل از وقوع آن متوقف می کنند. پس در هر سواری توصیه می کنیم:

مجموعه ای از آچار آلن برای سفت کردن فرمان یا تنظیم ارتفاع صندلی همراه خود داخل این کیت داشته باشید. یک تصادف می تواند این قسمت ها را از تراز خارج کند یا ممکن است در نیمه راه متوجه شوید که تنظیم آن ها به هم خورده است، بنابراین بهتر است بتوانید مشکل را در محل برطرف کنید تا اینکه سوار یک دوچرخه خطرناک شوید یا مجبور شوید برگردید.

یک تلمبه دوچرخه کوچک برای باد کردن تایرها در صورت کاهش فشار یا پنچر شدن همراه داشته باشید.

یک کیت پنچرگیری برای اینکه بتوانید پنچری لاستیک را بگیرید با خود داشته باشید.

 

کیت دوچرخه سواری - آیبایک

 

یک تلفن همراه (کاملا شارژ شده) داشته باشید تا بتوانید به راحتی با خدمات اضطراری و خانواده تماس بگیرید یا در صورت گم شدن متوجه شوید کجا هستید.

چیزی برای خوردن و نوشیدن داشته باشید تا هیدراته بمانید و انرژی کافی برای سوار شدن داشته باشید.

مجموعه ای از چراغ های دوچرخه جلو و عقب در صورتی که برنامه ها تغییر کند و مجبور شدید در تاریکی به خانه بروید.

جعبه کمک های اولیه برای استریل کردن هر گونه بریدگی.

البته یکی از ابزارهای ایمنی ضروری که به آن اشاره نکرده ایم، بیمه تخصصی دوچرخه سواری است. این شما را در برابر آسیب، تصادف شخصی و سرقت محافظت می کند و به شما کمک می کند در صورت بروز مشکل، دوباره سوار دوچرخه خود شوید.

 

لوازم ضروری دیگر دوچرخه که بهتر است همراهتان باشد:

پدهای محافظتی زانو و آرنج (زانوبند، آرنج بند و مچ بند)

یک وسیله محافظتی بسیار خوب برای بچه های کوچک که در حال یادگیری دوچرخه سواری هستند و همچنین دوچرخه سواران بزرگسال کوهستان، پدهای محافظت از بدن است که می تواند کمک زیادی به جلوگیری از ایجاد خراش و یا صدمات ناشی از دوچرخه سواری بکند.

بر اساس نوع مسیرهایی که سوار می شوید و سطح دوچرخه سواریتان، لوازم حفاظتی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است. پدهای محافظتی مدرن به قدری نرم و مستحکم هستند که در بیشتر مواقع به سختی متوجه می شوید که آنها را پوشیده‌اید.

 

زنگ یا بوق

یک ابزار ساده که به عنوان یک وسیله استاندارد برای اکثر دوچرخه ها ارائه می شود، زنگ یا بوق است که می تواند به سایر افراد داخل مسیر اطلاع دهد که در حال نزدیک شدن به شما هستیم. اگر کودکان یا سگ ها در مسیرتان باشند،  زنگ و بوق می تواند کمک بسیار مفیدی برای شما باشد.

اگر زنگ ندارید، می توانید از صدای خود نیز استفاده کنید تا به عابران پیاده، رانندگان و سایر دوچرخه سواران اطلاع دهید که دارید نزدیک می شوید و اعلام کنید که قصد دارید از کدام طرف عبور کنید.

 

یک نمونه زنگ دوچرخه - آیبایک

 

گجت های پیشرفته

در چند سال گذشته، تعدادی از ابزارهای پیشرفته تر برای افزایش ایمنی دوچرخه سواران ظاهر شده اند. یکی از این ابزارها پکیجی است که چراغ های دوچرخه سواری را با دوربین های مختلف یکپارچه سازی کرده است، بنابراین می توانید هر اتفاق ناگواری را ضبط کنید.

چراغ عقب های جدیدی عرضه شده اند که دارای یک دوربین رو به عقب است، به علاوه از رادار استفاده می کند تا به شما اطلاع دهد که خودرویی از پشت نزدیک می شود. همچنین انواع مختلفی از کامپیوترها و کیلومترهای دوچرخه سواری تولید شده اند که امکانات مختلفی مانند شمارش کیلومتر، ردیابی ماهواره ای مسیر، اندازه گیری ضربان قلب، درخواست کمک (SOS) و غیره را در اختیار دوچرخه سوار قرار می دهد.

 

یک قفل با کیفیت

علاوه بر وسایل ایمنی شخصی دوچرخه، ایمن نگه داشتن دوچرخه‌تان هم مهم است. اگر قصد دارید دوچرخه خود را در مکان های عمومی بگذارید، مطمئن شوید که روی یک قفل با کیفیت سرمایه گذاری کرده اید.

 

قفل دوچرخه - آیبایک

 

پوشش بیمه

آیا می خواهید حتی زمانی که دوچرخه تان به سرقت رفت خیالتان راحت باشد؟ بیمه دوچرخه انواع خسارت های مختلف را پوشش می دهد و باعث می شود تا خیالتان همیشه راحت باشد.

اگر در جاده درگیر تصادف شدید، چطور؟ بیمه هایی با پوشش مختلف هستند که خسارت وارده به دوچرخه و لوازم جانبی شما را نیز پوشش می دهند و همچنین هزینه های قانونی هر گونه آسیب شخصی که ممکن است در پی داشته باشد را هم پرداخت می کنند.

اگر تقریبا بیشتر اوقات از دوچرخه‌تان استفاده می کنید، خواه در مسیرهای آفتابی به صورت تفریحی رکاب بزنید یا از یک سرویس پیک استفاده کنید، خیالتان راحت است که دوچرخه شما تحت پوشش بیمه قرار دارد.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]