17 نکته شگفت انگیز برای افزایش اعتماد به نفس کودکان!

افزایش اعتماد به نفس کودکان

17 نکته شگفت انگیز برای افزایش اعتماد به نفس کودکان!

نکاتی برای افزایش اعتماد به نفس کودکان که حتما باید بدانید!

اعتماد به نفس یکی از بزرگترین هدیه هایی است که والدین می توانند به کودکشان بدهند.

کارل پیکهارت، روانشناس و نویسنده 15 کتاب برای والدین، می گوید کودکی که اعتماد به نفس ندارد، تمایلی به امتحان موارد جدید یا چالش برانگیز ندارد، زیرا از شکست خوردن یا ناامید کردن دیگران می ترسد. این امر می‌تواند باعث شود که بعداً در زندگی عقب بیفتند و از داشتن یک شغل موفق صرف نظر کنند.

او می گوید: «دشمنان اعتماد به نفس، دلسردی و ترس هستند. بنابراین، به عنوان والدین فرزندتان، وظیفه شما این است که کودکتان را تشویق کنید و از او حمایت کنید تا بتواند کارهای دشوار را انجام دهد.»

در اینجا 17 نکته شگفت انگیز برای شما ذکر کرده‌ایم که در صورت عمل به آن ها نتایج بزرگی دریافت خواهید کرد:

 

1. ارزش تلاش را بدون پیروزی یا باخت بدانید

وقتی بزرگ‌تر می‌شوید، پی می‌برید که سفر (مسیر) مهم‌تر از مقصد است.

پیکهارت می گوید، چه فرزند شما گل پیروزی را برای تیمش بزند یا به طور تصادفی نتواند گل را به ثمر برساند، تلاش آن ها را تحسین کنید. آنها هرگز نباید از تلاش کردن خجالت بکشند. در طولانی ‌مدت، تلاش مداوم و سخت، اعتماد به‌نفس بیشتری نسبت به خوب و درست انجام دادن متناوب، ایجاد می‌کند.

 

2. تشویق به تمرین کنید

فرزندتان را تشویق کنید تا هر چیزی را که به آن علاقه دارد، تمرین کند و انجام دهد اما این کار را بدون اینکه فشار زیادی به او وارد کنید انجام دهید.

هارمونی شو، یک اعجوبه پیانو، به الن دی جنرس(مجری بزرگترین تاک شو آمریکایی) گفت که از زمانی که فقط 3 سال داشت شروع به تمرین کرد. پیکهارت توضیح می‌دهد: «تمرین به تلاش ها معنا می دهد و امید بهبودی را با خود به همراه می آورد.»

 

کودک برنده در مسابقه

 

 

3. به آن ها اجازه دهید مشکلات را خودشان کشف کنند

اگر کار سختی را برای فرزندتان انجام دهید، او هرگز توانایی یا اعتماد به نفسی برای کشف و حل کردن مشکلش نخواهد داشت.

کمک والدین می تواند از اعتماد به نفس ناشی از خودیاری و کشفیات کودک جلوگیری کند. به عبارت دیگر، بهتر است فرزند شما به جای کمک مستقیمی که به حل مشکلش منجر می شود، چند کمک کوچک دریافت کند تا زمانی که در واقع بفهمد چگونه مشکلات را حل کند و کار را انجام دهد.

 

4. اجازه دهید متناسب با سن خود رفتار کنند

از فرزندتان انتظار نداشته باشید که مانند یک بزرگسال رفتار کند. وقتی کودک احساس کند که توانسته با انجام حرکات والدین خود رضایت آن ها را دریافت کند، آن ها را از تلاش بیشتر منع می‌کند. تلاش برای برآورده کردن انتظارات می تواند اعتماد به نفس را کاهش دهد.

 

5. کنجکاوی را تشویق کنید

گاهی اوقات جریان بی پایان سوالات کودک می تواند خسته کننده باشد، اما باید تشویق شوند.

پل هریس از دانشگاه هاروارد به گاردین گفت که سوال پرسیدن تمرین مفیدی برای رشد کودک است زیرا آن ها متوجه می شوند که “چیزهایی وجود دارد که نمی دانند… یا دنیاهای نامرئی پر از دانشی وجود دارد که هرگز از آن ها بازدید نکرده اند.”

وقتی بچه‌ها وارد مدرسه می شوند، خانواده‌هایی که سؤالات کودکشان را جواب می دهند و آن ها را تشویق به پرسش و کنجکاوی می کنند باعث می شوند فرزندشان از بقیه جلوتر باشند، زیرا آن ها تمرین کرده‌اند که اطلاعات را از والدین خود دریافت کنند و این به معنای گرفتن اطلاعات بیشتر از معلمشان هم است. به عبارت دیگر، آن ها می دانند که چگونه بهتر و سریعتر یاد بگیرند.

 

کنجکاوی و اعتماد به نفس در کودکان

 

6. چالش های جدیدی به آن ها بدهید

به فرزند خود نشان دهید که می تواند اهداف کوچکی را برای رسیدن به یک دستاورد بزرگ ایجاد کند و به آن دست یابد مانند خرید دوچرخه و استفاده از آن بدون چرخ کمکی و یا خرید یک سه چرخه کودک برای آن ها.

والدین می توانند با افزایش مسئولیت هایی که باید انجام شوند، اعتماد به نفس کودک را تقویت کنند.

 

شاید علاقه‌مند باشید: سه چرخه یا کالسکه؟

 

7. از ایجاد راه های کوتاه یا استثنا برای فرزند خود اجتناب کنید

میانبر زدن می تواند نشان دهنده عدم اعتماد به نفس باشد. استحقاق جایگزین اعتماد نیست.

 

8. هرگز از عملکرد آن ها انتقاد نکنید

هیچ چیز به اندازه انتقاد از تلاش های فرزندتان آن ها را دلسرد نمی کند. ارائه بازخورد مفید و پیشنهادات خوب است اما هرگز به آن ها نگویید که کار بدی انجام می دهند.

اگر فرزند شما از شکست می ترسد زیرا نگران است که شما عصبانی یا ناامید شوید، هرگز چیزهای جدیدی را امتحان نمی کند. انتقاد والدین، ارزش‌گذاری و انگیزه کودک را کاهش می‌دهد.

 

خلاقیت و اعتماد به نفس کودکان

 

9. با اشتباهات به عنوان عناصر سازنده برای یادگیری رفتار کنید

یادگیری از اشتباهات باعث ایجاد اعتماد به نفس می شود. اما این تنها زمانی اتفاق می افتد که شما به عنوان والدین، اشتباهات را به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد در نظر بگیرید و به آن ها نشان دهید.

بیش از حد از کودک خود محافظت نکنید. به آن ها اجازه دهید هر از چند گاهی خراب کاری کنند (مثلا از ماشین شارژی خود به اشتباه استفاده کنند)، و به آنها کمک کنید بفهمند که دفعه بعد چگونه می توانند بهتر کارشان را انجام دهند.

والدین باید لحظات “اوه اوه” را به عنوان فرصتی برای آموزش به فرزندان خود ببینند که از شکست نترسند.

 

10. در را به روی تجربیات جدید باز کنید

شما به عنوان والدین، این مسئولیت را دارید که “تجارب و تجربه های زندگی را افزایش دهید تا کودک بتواند اعتماد به نفس خود را در کنار آمدن با دنیای بزرگتر ایجاد کند.”

قرار دادن کودکان در معرض چیزهای جدید به آن ها می آموزد که هر چقدر هم چیزی ترسناک و متفاوت به نظر برسد، می توانند آن را فتح کنند.

 

11. آنچه که می دانید درست است را بیاموزید

شما قهرمان فرزندتان هستید حداقل تا زمانی که او به سن نوجوانی برسد.

از این فرصت استفاده کنید تا به آن ها چیزهایی را که در مورد نحوه فکر کردن، عمل کردن و صحبت کردن می دانید، بیاموزید. همیشه سعی کنید برای فرزندتان الگوی خوبی باشید.

تماشای موفقیت شما به فرزندتان کمک می کند تا مطمئن شود که می تواند همین کار را انجام دهد.

 

بهتر است بخوانید: بهترین اسباب بازی برای کودکان چیست؟

 

12. نگرانی خود را به آن ها نگویید

نگرانی والدین اغلب می تواند توسط کودک به عنوان رای عدم اعتماد تعبیر شود. ابراز اطمینان والدین باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودک می شود.

 

13. هنگام مواجهه با ناملایمات آن ها را تحسین کنید

زندگی عادلانه نیست. سخت است و هر کودکی باید آن را در مقطعی یاد بگیرد.

وقتی کودکان با سختی ‌ها مواجه می‌شوند، والدین باید به این نکته اشاره کنند که تحمل این چالش‌ها چگونه انعطاف‌پذیری آن ها را افزایش می‌دهد.

مهم است که به فرزند خود یادآوری کنید که هر مسیر موفقیتی پر از شکست است.

 

14. کمک و حمایت خود را ارائه دهید، اما نه بیش از حد

کمک‌های زیاد و خیلی زود می‌تواند توانایی کودک برای خودیاری را کاهش دهد.

اگر والدین کمک و حمایت خود را تنها در صورتی انجام دهند که کودک تا حدودی توانسته باشد از پس مشکلات خود بربیاید، باعث می شود اعتماد به نفس کودک افزایش پیدا کند.

 

اعتماد به نفس کودکان هنگام درس و سوال پرسیدن

 

15. شجاعت آن ها را تحسین کنید

والدین باید بچه ‌هایشان را به خاطر امتحان کردن چیزهای جدید تحسین کنند، چه برای تیم بسکتبال یا فوتبال تلاش کنند یا برای سوار شدن یک ترن هوایی. خیلی خوب است که به کودکتان بگویید: “شما شجاع هستید که این را امتحان می‌کنید!”

آرامش از عادت کردن به چیزهای آشنا شامل می شود. شجاعت لازم است تا بتوان چیزهای جدید و متفاوت را تجربه کرد.

 

16. اجازه ندهید با صرف تمام وقت خود در اینترنت از واقعیت فرار کنند

اجازه ندهید فرزندتان پشت صفحه کامپیوتر پنهان شود. در عوض، آن ها را تشویق کنید تا با افراد واقعی در دنیای واقعی ارتباط برقرار کنند.

اطمینان در دنیای مجازی (اگرچه مهم است) با اعتماد به نفس دنیای واقعی که اثربخشی واقعی و بزرگ به ارمغان می آورد، یکسان نیست.

 

17. مقتدر باشید، اما نه خیلی زورگو یا سختگیر

هنگامی که والدین بیش از حد سختگیر باشند، اعتماد به نفس کودک در جهت خودگردانی می تواند کاهش یابد.

وابستگی به گفتن هرچیزی می تواند کودک را از رفتار جسورانه باز دارد.

 

سخن پایانی

اعتماد به نفس زندگی کودک را به طرز فوق العاده ای شکل می دهد و یکی از مهم ترین هدایایی است که والدین و معلمان می توانند به کودکان بدهند.

اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، چند استراتژی را از این لیست انتخاب کنید تا این هفته اجرا کنید. هنگامی که بر آن ها مسلط شدید، چند مورد دیگر را امتحان کنید. (شما احتمالاً چند استراتژی را در این لیست پیدا کرده اید که از قبل استفاده می کنید!)

به بچه ها فرصت بدهید تا احساس توانایی و شایستگی داشته باشند و با گفتار و رفتارتان نشان دهید که آن ها را دوست دارید و برایشان ارزش قائل هستید.

کودکان تحت حمایت شما تبدیل به افرادی با اعتماد به نفس بالا می شوند که شاد، موفق و شکوفا هستند.

 

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات (2)

[…] شاید علاقه داشته باشید: 17 نکته شگفت انگیز برای افزایش اعتماد به نفس کودکان! […]

[…] 17 نکته شگفت انگیز برای افزایش اعتماد به نفس کودکان! […]