فواید دوچرخه شهری

فواید دوچرخه شهری

 استفاده از دوچرخه شهری چه فوایدی برای شما و سایر شهروندان دارد؟

در اینجا همراه شما هستیم با فواید دوچرخه شهری، امیدواریم نگارش و مطالعه این مطلب گامی در جهت گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه باشد.

دوچرخه شهری را به‌جرات می‌توان مفیدترین وسایل نقلیه کاربردی بین عموم مردم دانست. مزیت‌های فراوان این وسیله نقلیه، چه برای کاربران و چه جهت سایر شهروندان، بیش از آن است که در یک مقاله کوتاه بگنجد.

علاوه بر جنبه سلامتی و ورزشی کاربرد این وسیله، می‌توان به جنبه‌های حفظ محیط زیست، و بی‌صدا بودن آن نیز اشاره کرد.

فواید دیگری نظیر اشغال کمترین فضا، کاهش آلودگی هوا و موارد بیشمار دیگری نیز در مجموعه محاسن این وسیله جا دارند.

در این مطلب ضمن مرور و یادآوری برخی از مهمترین این مزایا، با شما درباره استفاده بهینه از دوچرخه و فواید آن برای کاربران وسایرین، گفتگو می‌کنیم. تا انتهای نوشتار با ما همراهی کنید.

دوچرخه شهری و کاربرد آن، گرچه سالهاست وارد فرهنگ شهرنشینی جهان شده، اما حق آن هنوز به خوبی ادا نشده است. اگر سری به کشورهای پیشرفته بزنید، خیابان‌هایی با مسیرهای مخصوص دوچرخه را مشاهده می‌کنید. لاین‌هایی که ایمنی دوچرخه سواران را تامین کرده و آنها را از ترافیک و خطرات جاده‌های شلوغ، مصون می‌کند، در این شهرها کم نیست.

پاک بودن هوایی که از آن تنفس می‌کنیم هم، در صورت جدی گرفتن کاربرد دوچرخه‌ها امکان پذیر است! هرچند آنطور که باید و شاید به آن توجه نشده است. همه روزه با حرکت میلیون‌ها اتومبیل، ریه‌های مردم و شهرها از سرب پر می‌شود و سلامتی بیماران و افراد در رده‌های سنی مختلف به‌خطر می‌افتد.

مزایای زیادی را که از کاربرد این وسیله نقلیه پاک به‌دست می‌آید، می‌توان در شاخه‌های گوناگون و متفاوتی دسته‌بندی کرد. بعضی از این فواید نصیب فرد کاربر می‌شود و بعضی برای جامعه مفید است. گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، حتی می‌تواند برخی مشکلات زیست محیطی را در سطح جهانی کاهش داده یا به کلی حل کند. در ادامه مطلب به تک‌تک این جوانب پرداخته و آنها را بررسی می‌کنیم.

 

سواری با دوچرخه شهری

 

اگر به سلامتی فکر می‌کنید، دوچرخه را وارد زندگی خود کنید…

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که خواهان سلامتی نباشد. تندرستی موهبتی است برای همه ما که وظیفه حفظ آن بر عهده خودمان و اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم قرار داده شده است. اما در بسیاری موارد، هم خودمان و هم اجتماع این وظیفه را به‌درستی انجام نمی‌دهیم.

راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد که ورزش دوچرخه سواری یکی از آنهاست. از فواید دوچرخه شهری و ورزش دوچرخه سواری، حفظ سلامتی شاید بهترین و مهم‌ترین آنها باشد.

کاربرد دوچرخه شهری نه تنها شما را از مشکلات ترافیک و آلودگی هوا آسوده می‌کند، بلکه فعالیت بدنی‌تان را نیز افزایش می‌دهد. کالری سوزی بالا و رفع چربی‌ها، به حل بسیاری از بیماریها کمک می‌کند. حتی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و ناراحتی قلبی هم با سوخت و ساز کامل، رو به بهبود می‌رود.

همه این موارد از مزایای ورزشی است که نه تنها هزینه و زمان زیادی نمی‌گیرد بلکه در وضعیت روحی افراد هم اثرات مثبت زیادی بر جای می‌گذارد.

 

ضمن ورزش، در وقت خود صرفه جویی کنید!

دوچرخه شهری می‌تواند فرشته نجات کسانی باشد که با کمبود وقت برای کارهای روزانه و ورزش روبرو هستند،! از دیگر فواید دوچرخه شهری علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، همان زمان را صرف تندرستی افراد می‌کند. لابد می‌پرسید چگونه:

  • با دوچرخه خود را به محل کارتان می‌رسانید در حالی که از ترافیک و آلودگی هوا گریخته‌اید!
  • در حال پدال زدن دوچرخه، قند مضر خون کاهش یافته و همزمان ماهیچه‌های پایتان تقویت می‌شود. این در حالی است که در زمان هم صرفه‌جویی کرده‌اید و به کارهای دیگری هم خواهید رسید.

دوچرخه شهری، دوست خوب محیط زیست…

بسیاری از تلاش‌ها برای کم کردن آلودگی‌های محیط زیست، به کاهش مصرف سوخت‌ مربوط می‌شود. صرف‌نظر از کارخانه‌ها و موارد دیگر، خودروهای شخصی، بخش بزرگی از بار این مصرف را بر دوش می‌کشند. وسایل نقلیه پرمصرفی که نه تنها هوا را آلوده می‌کنند، بلکه زمان زیادی را هم، پشت چراغ‌های قرمز ترافیک از کاربران خود می‌گیرند.

این روزها و با وجود ضعف سیستم حمل و نقل عمومی و افزایش سرسام‌آور کرایه‌ها، افزایش تعداد خودروهای شخصی همچنان ادامه دارد. تا جایی که برخی خانواده‌ها، به داشتن یک خودرو برای هر یک از اعضای خانواده روی آورده‌اند. متاسفانه گرایش عمومی به این فرهنگ غلط، نفس شهرها و شهروندان را بند آورده و آنها را با ترافیک و آلودگی شدید هوا درگیر کرده است.

این در حالی است که دوچرخه شهری، با داشتن مزایای فراوان، راه حلی آسان و ارزان برای رفع این مشکل است. اینکه می‌توان با کم کردن خودروها، سلامتی افراد جامعه را حفظ کرد و ضمنا از مشکلات ترافیک و آلودگی گذر کرد، تنها یک رویا نیست!

مشکلات تهیه و مصرف سوخت

دوچرخه، همانطور که می‌دانید تنها با پدال زدن کار می‌کند و به هیچگونه سوختی نیاز ندارد. این در حالی است که دارندگان اتومبیل‌ها همه روزه با مشکلات تهیه و مصرف سوخت درگیرند. استفاده از دوچرخه در مسافت‌های مختلف و طولانی، تنها با انجام سرویس‌های لازم، مقدور بوده و هرگز با کمبود یا اتمام سوخت در کاربرد آن مواجه نمی‌شوید. اما خودروها، به‌دلیل وابستگی که به سوخت دارند، همواره با ریسک اتمام بی‌موقع بنزین در موقعیت‌های مختلف روبرو هستند.

هم‌چنین مصرف سوخت در طی زمان خودروها را با رسوب مواد زاید و مشکلات فنی درگیر می‌کند. مواردی که علاوه بر افزودن مخارج جانبی، دردسرهایی هم برای صاحبان خودروها ایجاد می‌کند.

 

دوچرخه و طبیعت

 

هزینه‌های جانبی را مقایسه کنید!

وسایل نقلیه عموما برای راحتی و آسایش یا رسیدگی سریع‌تر به کارها تهیه می‌شوند. خرید خودرو نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت و آمد نیز محسوب می‌شود. اما گاهی مخارجی که اتومبیل روی دست افراد می‌گذارد آنچنان بالاست که در مجموع، گزینه مقرون به‌صرفه‌ای به‌نظر نمی‌رسد.

مواردی مانند سوخت مصرفی، بیمه‌های مختلف، تعمیر و تعویض قطعات، تصادفات، سرویس‌های دوره‌ای و موارد مختلف دیگر، هزینه‌های جانبی خودروها را به کابوسی در اقتصاد خانواده‌، تبدیل کرده است.

مقایسه این موارد را با مخارج استفاده از دوچرخه شهری، نکات روشنی را به ما یادآور می‌شود. تفاوت باور نکردنی بین مخارج این دو مورد، دوچرخه را با تفاوت زیاد، برنده مسابقه صرفه‌جویی در هزینه‌ها اعلام می‌کند.

دوچرخه‌ها نه تنها گران قیمت نیستند، بلکه پس از تهیه آنها نیز مجبور به انجام هزینه چندانی برایشان نخواهیم بود. از سرویس و تهیه لوازم جانبی تا تعویض و خرید مدل‌های متنوع و بالاتر دوچرخه، هیچ‌یک با هزینه‌های خودرو قابل مقایسه نیست

آیا می‌دانستید دوچرخه از خودرو سریع‌تر است!

شاید شنیدن این جمله شما را بسیار متعجب کند یا حتی آن را باور نکنید. اما بد نیست بدانید آمار به‌دست آمده نشان می‌دهد در مسافت‌های کوتاه بین شهری تا ۶ کیلومتر، دوچرخه شهری بهتر از خودرو عمل کرده و سریع‌تر به مقصد می‌رسد. این در حالی است که بسیاری از مسیرهای مورد نظر ما درون شهرها به مسافت‌هایی با همین حدود مربوط می‌شود.

دوچرخه‌ها، این نتیجه را با دور زدن ترافیک و گرفتار نشدن در بند آن به‌دست می‌آورند. در همین فاصله یک دوچرخه سوار، پدال زده و سطح سلامت جسمانی خود را ارتقا می‌دهد. در حالی که راننده و سرنشینان خودرو، وقت خود را در ترافیک خسته کننده با تنفس هوای آلوده می‌گذرانند .

با دوچرخه می‌توان از راه‌های فرعی، مسیرهای کم عرض و پر پیچ و خم نیز عبور کرد. این هم دلیل دیگری برای زودتر رسیدن آن به مقصد است.

دوچرخه شهری را به‌عنوان وسیله نقلیه دوم به خاطر بسپاریم!

بیان مشکلات خودروها و مزایای داشتن دوچرخه، لزوما به معنای حذف این وسایل نقلیه از زندگی روزمره نیست. بلکه با گسترش فرهنگ دوچرخه سواری، می‌توان آن را به‌منزله وسیله کمکی و دوم وارد بسیاری از خانه‌ها کرد. مجسم کنید استفاده از این وسیله سبک و کم‌دردسر برای رفت و آمدهای معمولی تا چه حد می‌تواند راهگشا باشد.

امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته، کاربرد دوچرخه در طول روز، به موردی بسیار عادی در  فرهنگ شهری تبدیل شده است.

وجود دوچرخه در بسیاری خانواده‌ها، باعث می‌شود تا برای سفرهای کوتاه از آن استفاده شود. این وسیله خصوصا برای نوجوانان جذاب بوده و می‌تواند وسیله نقلیه امن و بی‌حاشیه‌ای بشمار آید.

قیمت مناسب و هزینه‌های جانبی پایین هم، از مزیت‌هایی است که خرید دوچرخه برای نوجوانان به‌دنبال دارد. با این کار به آنها شخصیت مستقل داده و فرصت داشتن وسیله نقلیه شخصی سالمی را در اختیار آنها می‌گذارید.

نوجوانانی که امروز صاحب دوچرخه می‌شوند، فردای بهتری برای رفع آلودگی هوا و کاهش ترافیک تدارک می‌بینند.

 

دوچرخه و ماشین

 

با دوچرخه شهری، امن برانید…

دوچرخه سواری در مسیرهای بین شهری، امکان تصادفات شدید رانندگی را کاهش می‌دهد. سرعت متعادل و رعایت احتیاط لازم از طرف کاربران آن باعث شده تا از آن به‌منزله کم مخاطره‌ترین وسیله نقلیه یاد شود.

این مورد به‌ویژه در خطوط مخصوص و مسیرهایی که برای این کار در نظر گرفته شده بیشتر نمایان است. در محل‌هایی که این مسیرهای ویژه در نظر گرفته شده، دوچرخه سواران با آسودگی خاطر می‌توانند فواصل طولانی را بدون نگرانی از برخورد یا تصادف با سایر وسایل نقلیه، به‌راحتی و در کمترین زمان به مقصد برسند.

با این کار هم بار ترافیک را برای سایر شهروندان کاهش داده و هم خود به‌سلامت مسیر را طی می‌کند.

و در پایان…

فواید دوچرخه شهری را در کنار همه موارد با هم برشمردیم، در مجموع می‌توان خرید و استفاده از دوچرخه شهری را به‌عنوان موردی مفید برای دوچرخه سواران به‌حساب آورد که سود آن عاید سایرین نیز می‌شود.

صرفه جویی در هزینه‌ها، پیشگیری و رفع بیماری‌های زمینه‌ای و حفظ سلامتی را می‌توان از نخستین نتایج این کار بشمار آورد.

اما غیر از اینها، با جایگزینی دوچرخه به‌جای وسایل نقلیه موتوری به کاهش آلودگی و سبک کردن ترافیک نیز کمک می‌شود. با این کار نه تنها خود، که سایر شهروندان را نیز در یک منفعت عمومی شریک خواهیم کرد.

 

اگر قصد خرید یک دوچرخه شهری مناسب و ارزان را دارید می توانید ار فروشگاه اینترنتی آیبایک آن را تهیه کنید.

خرید بهترین دوچرخه های شهری

 

مقالات مرتبط

دوچرخه های مخصوص تردد در شهر

دوچرخه و دلایل استفاده به جای وسایل موتوری

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (1)

[…] شاید دوست داشته باشید بخوانید: فواید دوچرخه شهری! […]