لذت سفر با دوچرخه

سفر با دوچرخه

لذت سفر با دوچرخه

شاید یکی از شیرین ترین خاطراتی که همه ما از دوران کودکی و نوجوانی داریم دوچرخه سواری باشد، دوچرخه رویای کودکی بسیاری از ما ها بوده است، سعی می کردیم تا با گرفتن نمره خوب و معدل عالی قول خرید دوچرخه از طرف والدین رو به حقیقیت تبدیل کنیم. یکی از مهارت هایی که در دوران دبستان آموختیم همین دوچرخه سواری بوده و برای ما بسیار شیرین و لذت آور بوده است که در تابستان زیر آفتاب بسیار گرم با دوستانمان مشغول بازی با دوچرخه بودیم. همین موضوعات دوچرخه را به یکی از شیرین ترین و لذت بخش ترین بخش خاطرات ما تبدیل کرده است

سفر با دوچرخه

این وسیله نقلیه عالی و جذاب به یک باره از زندگی خیلی از ماها بیرون رفت و جای خودش را به وسایل نقلیه آلاینده محیط زیست داد! برای ما ها استفاده از دوچرخه در سفرهای درون و برون شهری به قدری غریب است که، هنگامی که عده ای دوچرخه سوار در کنار جاده می بینیم با خود می گوییم مگر میشود؟ مگر می شود با دوچرخه هم سفر نمود؟ چگونه؟ اصلاً موارد مورد  نیاز برای این کار چیست یا این سوال که چگونه می توان یک گروه خوب برای هم سفر شدن پیدا کرد؟ بله همین الان که شما در حال خواندن این مطلب هستید و در ذهن خود در حال تجسم کردن حال و هوای سفر با دوچرخه اید، افراد بسیاری در حال سفر با دوچرخه اند و لذت بی حد و حصر از بابت این موضوع را درک می کنند. پس با ما همراه باشید تا شما را با این تجربه زیبا بیشتر آشنا کنیم. ابتدا با طرح چند سوال شروع می کنیم.

  1. سایکل توریست چیست؟
  2. چرا با دوچرخه سفر کنیم؟
  3. برای شروع چه مقاصدی را انتخاب کنیم؟
  4. با دوستان سفر کنیم یا تنها به سفر با دوچرخه برویم؟
  5. موارد ایمنی در سفر با دوچرخه کدامند؟
  6. چه تجهیزاتی همراه داشته باشیم برای سفر با دوچرخه؟

سایکل توریست

اصطلاحاً به کسانی که با دوچرخه به سفر می روند و به صورت حرفه ای آن را دنبال می کنند سایکل توریست گفته می شود. که البته به نوبه خود نیازمند آمادگی های جسمی و تجهیزاتی می باشد.

به نظر شما چرا با دوچرخه سفر کنیم؟

اگر دنبال دلیل بگردید که اصلاً چرا باید با دوچرخه سفر کنید و دنبال دلایل برای سفر نکردن باشید، دلایل زیادی خواهید یافت. مثلاً اینکه دوچرخه سواری کار طاقت فرسایی است، بسیار خطرناک است و نا امن، همین باعث می شود که خیلی از افراد دوباره تصمیم بگیرند با خودرو به مسافرت بروند تا با دوچرخه.

اگر از فاکتور جاده بگذریم دلایل زیادی نیز وجود دارد که شما را به سمت دوچرخه سواری سوق بدهد. دوچرخه پاک ترین وسیله نقلیه در بین تمام آن هاست و تمام دوچرخه های دنیا به اندازه یک اتومبیل آلودگی ندارند، از طرف دیگر دوچرخه سواری هم کم هزینه تر نسبت به موتورسیکلت و اتومبیل است و هم یک ورزش برای بالا بردن قدرت جسمانی و سلامتی است. شما با دوچرخه سواری می توانید لذت بیشتری از مسیر ببرید و مسیرتان را بیشتر درک کنید.

انتخاب مسیر

برای انتخاب مسیر توجه زیادی کنید. در ابتدا مسیرهای خیلی طولانی و با شیب های زیاد انتخاب نکنید زیرا ممکن است شما را به حدی به سطوح بیاورد که برای همیشه دوچرخه سواری را فراموش کنید. از مسیر های داخل شهری شروع کنید و با تمرین و ممارست به تدریج مسیرهای طولانی تری را انتخاب کنید. مثلاً از اتوبان هایی که کمی شیب دار هستند شروع کنید از جنوب به شمال اتوبان رکاب بزنید و کم کم سراغ مسیرهای خارج شهر بروید و مشاهده خواهید کرد که چقدر برایتان روز به روز ساده خواهد شد.

اما به کیفیت جاده هایی هم که قصد سفر در آن ها را دارید توجه کنید. در ایران که ما لاین مخصوص دوچرخه نداریم مجبوریم تا اتوبان هایی که عریض هستند و آسفالت خوبی دارند رو انتخاب کنیم، و سعی کنید ابتدا در مورد امنیت جاده تحقیق کنید سپس وارد آن جاده شوید و همه چیز را با برنامه ریزی و حساب شده جلو ببرید.

همراه

دوچرخه سواری در طبیعت

در سفر اولتان هرگز تنها سفر نکنید حتی اگر با یک آماتور به سفر بروید اما برای تجربه اول به تنهایی سفر نروید، شما قطعاً به یک ماجراجوی تمام عیار تبدیل می شوید که از تنهایی هم لذت خواهید برد و هم با کاروان دوچرخه سواری! اما نه در تجربه اول و ابتدایی

چه موارد ایمنی را باید رعایت کنیم

شما باید یک سری اطلاعات در باره سفر با دوچرخه بدانید که خیلی مهم هستند، موارد و اقلام مورد نیاز سفرتان را بشناسید و از قبل آنها را تهیه کنید. به فکر این نباشید که در طول سفر آنهایی را که احتیاج دارید را تجربه کنید از قبل نسبت به آنها تحقیق کنید و بدانید و تهیه کنید چون موضوع بسیار حیاتی و مهمی است.

تست

شما باید در فواصل معین یا هر چند کیلومتر باد لاستیک و کشش زنجیر خود را تست و چکاپ کنید و بعد از مطمئن شدن از سلامت آنها به مسیرتان ادامه دهید.

تجهیزات ایمنی حرفه ای

شما قرار است حرفه ای باشید و حرفه ای عمل کنید پس شما احتیاج به کلاه ایمنی، عینک،  دستکش و یک باف برای دور گردن و گرفتن تعرقتان دارید

کیلومتر شمار

شما باید یک حداکثر و حداقل سرعت را در جاده ها رعایت کنید پس به یک سرعت سنج و کیلومتر شمار احتیاج پیدا می کنید. البته با استفاده از اپلیکیشن های GPS سرعتتان را هم می توانید روی اپلیکیشن ببینید.

دادن علامت

برای اینکه بقیه دوچرخه سواران و رانندگان جاده از تصمیمتان با خبر شوند علامت دهید آن هم با دستانتان، مثلاً اگر قصد ایستادن دارید یا قصد پیچیدن به چپ و راست را دارید با دستانتان هشدار دهید، فقط بسیار مراقب باشید که به آنها آسیب وارد نشود.

حفظ فاصله

حفظ فاصله تان با جدول هم مهم است، که هم فاصله کافی داشته باشید که در مواقع لزوم کمی به جدول یا گارد ریل نزدیک شوید و همواره در کنار جاده باقی بمانید. و جایگیری درست را تمرین کنید تا باعث گنمراهی رانندگان و تصادفات نشوید.

چراغ و روشنایی

شاید مهمترین مطلب این باشد که شما لباس شب رنگ یا Reflective  بر تن داشته باشید و از چراغ چشمک زن در شب و حتی در روز هم استفاده کنید.

تجهیزات سفر

لوازم جانبی دوچرخه

شما به یک سری تجهیزات معین همواره احتیاج دارید که تفاوتی نمی کند که تا کجا قرار است سفر کنید تا اروپا یا تا یک استان دیگر و اما شما باید دانش کافی نیز در مورد کمپینگ و چادر زدن داشته باشید زیرا اگر سفر شما به طول بیانجامد باید شب استراحت کنید و خود را برای روز بعدی آماه کنید. راجع به تجهیزات مورد نیاز بیشتر در مقالات بعدی باهم صحبت می کنیم.

برای سفرتان انگیزه و روحیه قوی داشته باشید. یکی از مهیج ترین سفرها قطعاً سفر با دوچرخه می باشد زیرا با صرف انرژی بسیاری به مقصد خواهید رسید که حتماً مقصد ارزش بالاتری از کل مسیر ندارد، در مسیرتان بیشترین لذت را خواهید برد. شما می توانید برای سفر با دوچرخه به خارج از مرزهای کشور اطلاعات مفید و زیادی را از فدراسیون دوچرخه سواری بگیرید و راجع به قوانین سایکل توریست بیشتر بدانید، حتماً این مدل سفر محدودیت ها و دشواری های خاص خودرا برای گرفتن ویزا و اجازه های لازم دارد، اما این نباشد باعث شود که شما از تصمیم خود کوتاه بیایید

در آخر بگوییم که دوچرخه سواری کنید و لذت ببرید قطعاً از طرفداران پر و پا قرص سفر با دوچرخه خواهید شد و هرگز تجربیات زیبای خود در این باره را فراموش نمی کنید. اگر تجربه‌ی خاص و موردی به نظرتان رسید حتماً با ما به اشتراک بگذارید و مارا خوشحال کنید.

برای مطالعه پیشنهاد میکنیم: معرفی رشته جاده در دوچرخه سواری

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (1)

[…] برای مطالعه پیشنهاد میکنیم: لذت سفر با دوچرخه […]