اندازه لاستیک دوچرخه فقط یک عدد در بخش مشخصات دوچرخه یا بخش دیواره جانبی لاستیک نیست بلکه یکی از مهم ترین عددهایی است که باید همیشه آن را بدانید. قطر و عرض لاستیک نقش مهمی در نحوه کنترل دوچرخه، پیچیدن در جاده و کنترل پایداری دوچرخه دارد. دانستن این اطلاعات اهمیت بسیار زیادی دارد به خصوص زمانی که می خواهید لاستیک هایتان را تعویض کنید یا نیاز دارید تا اندازه تایر یا لاستیکتان را تغییر دهید.

به طور کلی هرچه قطر لاستیک و چرخ بزرگتر باشد، سرعت چرخش لاستیک هم بیشتر است و رد شدن از روی موانع هم راحت تر است اما چرخ های کوچکتر را افرادی انتخاب می کنند که ارتفاع و قدرت مانور برایشان اهمیت بیشتری دارد. هرچه تایر باریک تر باشد، سبک تر و آیرودینامیک تر خواهد بود در حالی که تایر پهن تر، کشش و پایداری بیشتری دارد. به طور کلی تایرهای باریک تر، سریع تر از تایرهای پهن تر می پیچند. پس عرض بهینه یک تایر برای سرعت تا حد زیادی به سطح سواری شما بستگی دارد. در ادامه تمام موارد مربوط به اندازه لاستیک دوچرخه، سبک تایر، قد دوچرخه سوار و موارد دیگر را توضیح می دهیم.

 

چگونه سایز تایر یا لاستیک دوچرخه را متوجه شویم؟

لاستیک های دوچرخه در انواع و اقسام اندازه ها وجود دارند. تعیین سایز لاستیک هم کار سختی نیست و خودتان می توانید به راحتی آن را تشخیص دهید. اگر قصد دارید تا یک تایر جدید خریداری کنید، به امتداد دیواره جانبی تایر قبلی نگاه کنید (هر دو طرف را بررسی کنید). چیزی مانند “700x25mm” یا “29×2.30” بر روی لاستیک درج شده است که همین عدد اندازه تایر شماست.

همچنین زمان ساخت و مدل لاستیک را به همراه محدوده psi توصیه شده (میزان فشار باد) برای باد زدن لاستیکتان خواهید دید. یاد گرفتن اینکه چگونه اندازه تایرتان را بدست بیاورید از لحاظ فنی یک ویژگی محسوب می شود اما در اغلب موارد این اندازه بر روی لاستیکتان درج شده است.

 

اندازه های مختلف تایر - آیبایک

 

اعداد سایز لاستیک دوچرخه چه معنی دارند؟

دوچرخه های جاده (کورسی) و گرول

عدد اول به قطر لاستیک شما اشاره دارد. “700” که معمولاً به عنوان اولین عدد مشاهده می کنید به خصوص در دوچرخه های جاده ای، دوچرخه های گرول (Gravel) و سبک های دیگر، نشان دهنده یک تایر با قطر 700 میلی متر است. سایز رایج دیگر 650 میلی متر است که معمولاً در دوچرخه کوچکتر دیده می شود.

عدد دومی که مشاهده می کنید به عرض متریک لاستیک اشاره دارد. عرض های معمول برای تایرهای دوچرخه از 23 میلی متر تا 48 میلی متر است که در دوچرخه های گرول این مقدار پهن تر هم می شود.

علاوه بر این، ممکن است اندازه متریک را با عنوان 700c یا 650b هم مشاهده کنید. این استاندارد قدیمی تر برای اندازه‌گیری است که در آن حروف مختلف نشان دهنده قطرهای مختلف تایر هستند. همچنین اندازه ISO تایرها هم ممکن است مشاهده کنید که اندازه گیری دقیق تری برای قطر صندلی تایر است، اگرچه معمولاً هنگام انتخاب لاستیک نیازی نیست نگران این مورد باشید. به عنوان مثال، اندازه ISO 622 با لاستیک های سایز 700 مطابقت دارد.

 

راهنمای کامل انتخاب سایز دوچرخه + آموزش تصویری و جدول راهنمای سایز

 

دوچرخه های کوهستانی، کودک و فت بایک

اگر اعداد درج شده کمتر از 30 باشند مانند 29 یا 26، به این معنی است که قطر لاستیک بر حسب اینچ است. این اندازه برای دوچرخه های کوهستان، دوچرخه های کودک و فت بایک ها استفاده می شود به طوریکه در حال حاضر قطر لاستیک های دوچرخه کوهستان مدرن اغلب 29 اینچ یا 27.5 اینچ است. 26 اینچ یک سایز قدیمی تر است، اگرچه بسیاری از این دوچرخه ها هنوز هم توسط بزرگسالان استفاده می شوند. لاستیک های فت بایک ها معمولاً 27.5 یا 26 اینچ هستند. لاستیک های دوچرخه های بچه‌گانه معمولاً بین 12 تا 26 اینچ هستند.

 

لاستیک سایز 26 دوچرخه - آیبایک

 

عدد دوم برای عرض لاستیک با این اندازه نیز بر حسب اینچ ذکر شده است. عرض لاستیک دوچرخه کوهستان رایج بین 1.85 تا 2.6 اینچ است. لاستیک های سایز بزرگ (که بعضی افراد به این سایز، میدفت می گویند) برای دوچرخه های کوهستان پهن تر از تایرهای معمولی هستند اما لاستیک های کاملاً بزرگ یا به اصطلاح فت نیستند. عرض آنها از 2.8 تا 3 اینچ متغیر است. لاستیک های فت واقعی به رینگ یا طوقه های متفاوت (عریض تر) نیاز دارند. معمولاً عرض لاستیک های فت بایک را از 3 تا 5.2 اینچ می بینید.

 

نحوه اندازه گیری اندازه چرخ یا لاستیک دوچرخه

مطمئن ترین راه برای اندازه گیری سایز عرض لاستیک دوچرخه استفاده از یک کولیس است. این ابزار اندازه گیری به سرعت می تواند پهنای واقعی لاستیکتان را نمایش دهد که گاهی اوقات می تواند با عرض درج شده بر روی لاستیک به دلیل طوقه ای که تایر روی آن نصب شده یا حتی فشار باد تایر متفاوت باشد.

 

اندازه گیری عرض لاستیک دوچرخه با کولیس - آیبایک

 

نحوه اندازه گیری ارتفاع لاستیک یا چرخ دوچرخه

در دوچرخه های بزرگسال تنوع بسیار کمی در اندازه سایز چرخ وجود دارد اما بهتر است دوچرخه‌ای تهیه کنید که اندازه آن متناسب با شما باشد، چرا که اندازه فریم دوچرخه هم برای حفظ تناسب بسیار اهمیت دارد. هر شرکت دوچرخه یک نمودار انتخاب سایز دارد که بهتر است با توجه به آن سایز متناسب را انتخاب کنید.

بسته به فریم و ترمز، ممکن است بتوانید چرخ های کوچکتری را هم روی دوچرخه قرار دهید. ترمزهای لقمه ای ممکن است با اندازه های مختلف لاستیک هماهنگ نشود. همچنین هنگام تغییر اندازه لاستیک ممکن است مجبور شوید موارد دیگری مانند طول طبق قامه هم در نظر بگیرید. پس بهتر و آسان تر این است که از همان ابتدا اندازه لاستیک مناسبی را انتخاب کنید.

 

نحوه اندازه گیری چرخ در دوچرخه های کودک

از طرف دیگر در دوچرخه های بچه گانه، طیف وسیع تری از اندازه های لاستیک وجود دارد که ارتفاع متفاوتی دارند. هنگامی که به دنبال خرید یک دوچرخه کودک جدید هستید، اندازه چرخ با اندازه کلی دوچرخه مطابقت دارد بنابراین بهتر است از راهنمای انتخاب سایز سازنده دوچرخه استفاده کنید.

 

معرفی و بررسی انواع سایز چرخ های دوچرخه (سایز 26، 27.5 و 29)

 

آیا می توانم لاستیک های پهن تری روی دوچرخه ام بگذارم؟

احتمالاً می توانید اما طیف محدودی از سایز لاستیک وجود دارد که با عرض دوچرخه شما همخوانی دارد. اینکه تا چه اندازه عرض تایری می توانید استفاده کنید به فاصله بین دوشاخ (قسمتی که به لاستیک متصل می شود)، فریم و ترمزها (ترمز دیسکی یا لقمه ای) بستگی دارد. همچنین به طوقه دوچرخه هم بستگی دارد. طوقه ها اغلب حول حداقل و حداکثر عرض تایر طراحی می شوند. طوقه یا رینگ های جاده باریک تر هستند تا از لاستیک های باریک‌تر، بهتر پشتیبانی کنند در حالی که طوقه یا رینگ های دوچرخه کوهستان یا دوچرخه های گرول اغلب پهن تر هستند تا لاستیک های پهن تری که در خارج از جاده استفاده می‌شوند، بهتر جا داده و پشتیبانی کنند. بنابراین مهم است که حداکثر عرض لاستیکی که رینگ و فریم شما می توانند تحمل کند، بدانید.

 

چه نوع لاستیکی برای دوچرخه ام نیاز دارم؟

انواع مختلفی از لاستیک وجود دارد که ممکن است هنگام جستجو برای خرید لاستیک با آن مواجه شوید.

 

انواع لاستیک دوچرخه - آیبایک

 

کلینچر (Clincher): این نوع تایر، رایج ترین نوع لاستیک دوچرخه حال حاضر بازار است. لاستیک های کلینچر از تیوب های داخلی برای باد شدن و از مهره های تایر برای اتصال به طوقه استفاده می کنند. تیوب های این نوع تایر داخلی هستند پس هنگام تعویض به یاد داشته باشید ه به تیوبی نیاز دارید که با قطر و عرض تایر شما مطابقت داشته باشد.

تیوبلس (Tubeless): تایرهای تیوبلس جدیدترین سبک تایر دوچرخه هستند. همانطور که از نام آن ها پیداست، تایرهای تیوبلس از تیوب داخلی برای باد شدن استفاده نمی کنند. در عوض آن ها از درزگیر لاستیک برای ایجاد یک مهر و موم هواگیر در اطراف مهره لاستیک پس از باد کردن استفاده می کنند. اگر می خواهید تایرهای خود را به تایرهای تیوبلس تغییر دهید، به طوقه های سازگار با لاستیک های تیوبلس احتیاج دارید.

تیوبی (Tubular): تیوبی قدیمی ترین سبک لاستیک دوچرخه است که در آن لاستیک به طوقه چسبانده شده است. در حال حاضر این نوع لاستیک کمتر رایج است اما هنوز هم توسط برخی افراد از جمله برخی از دوچرخه سواران مسابقه ای سبک جاده ای حرفه ای و دوچرخه سواران معمولی استفاده می شود.

علاوه بر این مدل ها انواع آج هم برای اندازه های مختلف لاستیک موجود است. نوع و سبک دوچرخه سواری را هنگام انتخاب اج باید در نظر بگیرید. آیا در پیاده رو رکاب می زنید یا در جاده های شن و ماسه ای یا هر دو؟ لاستیک با آج بیشتر چسبندگی بهتری را ارائه می دهد و برای زمین های مختلف مناسب است در حالی که یک تایر با آج کم یا بدون آج (مانند بسیاری از دوچرخه های جاده ای) مقاومت غلتشی کمتری دارد و به شما امکان می دهد سریع تر حرکت کنید.

اگر هنوز هم نمی دانید چه نوع لاستیکی را انتخاب کنید می توانید با پشتیبانان ما در سایت آیبایک به صورت رایگان تماس بگیرید و از آن ها در انتخاب لاستیک کمک بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *