چگونه از خرابی و آتش گرفتن باطری دوچرخه های برقی جلوگیری کنیم؟

چگونه از خرابی و آتش گرفتن باطری دوچرخه های برقی جلوگیری کنیم؟ - آیبایک

چگونه از خرابی و آتش گرفتن باطری دوچرخه های برقی جلوگیری کنیم؟

از زمانی که دوچرخه های برقی راهشان را به بازار ایران باز کرده اند، نگرانی های مختلفی در رابطه با خرابی باطری دوچرخه های برقی ایجاد شده است. این باطری ها در موارد نادری دچار آتش سوزی می شوند و به مرور هم گزارش این گونه آتش سوزی ها افزایش پیدا می کند. بخشی از این گزارش های هشدار دهنده را می توان به افزایش استفاده از دوچرخه های برقی و اسکوترهای برقی نسبت داد که باعث شده حجم بیشتری از باتری ها به طور مکرر شارژ شوند. علاوه بر این، با محبوب‌ تر شدن دوچرخه و اسکوترهای برقی، مدل ها و برندهای مختلف بسیار زیادی از باطری ها در بازار موجود می شوند که ممکن است استانداردهای لازم را نداشته باشند.

اما این سوال ممکن است برایتان پیش بیاید که باطری ها چگونه آتش می گیرند؟ از باتری های لیتیومی در تلفن همراه، لپ تاپ، تبلت و دوچرخه برقی استفاده می شود. این باطری ها به طور کلی امنیت بسیار بالایی دارند و به خوبی می توانند حجم بسیار زیادی از انرژی را ذخیره سازی کنند اما در صورت عدم استفاده صحیح می توانند باعث آتش سوزی شوند. در حالی که اکثر باتری ها ایمنی های لازم را دارند اما مانند هر محصول الکتریکی دیگری، تعداد کمی از این باتری ها ممکن است معیوب باشند. این باطری های معیوب می توانند بیش از حد گرم شوند، آتش بگیرند یا منفجر شوند. باتری ‌های مستعمل و باتری ‌هایی که با آداپتور اشتباه شارژ می ‌شوند، بیشتر مستعد گرم شدن بیش از حد هستند و همین موارد می تواند نتایج مخربی را ایجاد کند.

 

آتش گرفتن باطری دوچرخه های برقی - آیبایک

 

دوچرخه های برقی زمانی که از کار می افتند، مانند یک مشعل عمل می کنند. در برخی موارد نادر می توانید ببینید که قدرت ناشی از انفجار باطری ها به قدری زیاد است که می تواند دیوار اتاق ها را هم تخریب کند.

نکاتی در رابطه با باتری های لیتیومی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید مطمئن شوید که آسیبی به شما و دوچرخه تان وارد نمی شود. در ادامه نکات مهم را برایتان بازگو کرده ایم:

– قبل از هر چیز از خرید باتری های متفرقه یا ارزان قیمت خودداری کنید. به راهنمایی ها و توصیه های سازنده پایبند باشید. علاوه بر این، باتری های دوچرخه های برقی که در حال شارژ هستند، هرگز نباید بدون مراقبت رها شوند. اگر دوچرخه برقی خود را در پارکینگ یا حیاط شارژ می کنید، یک تایمر تنظیم کنید تا به خود یادآوری کنید که پس از اتمام کار، آن را از برق بکشید و اگر از خانه خارج می شوید، آن را از برق بکشید و پس از بازگشت دوباره آن را شارژ کنید.

دوچرخه برقی یا باطری هایی را خریداری کنید که قبل از عرضه تست و بررسی شده باشند، آن هم در شرایط ویژه آزمایشگاهی!

– دستورالعمل و راهنمای مربوط به شارژ و ذخیره سازی را بخوانید و رعایت کنید.

 

8 مورد از معایب دوچرخه برقی

 

– باطری را در نزدیکی اجسام قابل اشتعال مانند تخت یا مبل شارژ نکنید. آن ها را در نقاط گرم خانه یعنی زیر نور مستقیم خورشید قرار ندهید چرا که باعث خرابی باطری دوچرخه های برقی می شود.

– این نکته واضح به نظر می رسد اما باز هم تاکید می کنیم یادتان نرود که اگر باتری بیش از حد داغ شد یا متوجه بو، تغییر شکل/رنگ، نشتی یا صداهای عجیب و غریب از دستگاه شدید، استفاده از آن را فوراً متوقف کنید.

– باتری ها را با خیال راحت دور بیندازید. آن ها در سطل زباله های معمولی داخل شهر قابل بازیافت نیستند و نمی توانند دوباره از آن استفاده کنند اما برخی مکان های به خصوصی وجود دارد که از این باطری ها به درستی استفاده می کنند که با کمی تحقیق می توانید آن ها را پیدا کنید.

– فروشگاه هایی که دوچرخه های برقی هم می فروشند باید به همین اندازه مراقب باشند. یک فروشگاه دوچرخه در فلوریدای آمریکا به خاطر بی توجهی و رها کردن باطری در حال شارژ، یک شبه ویران شد. حتی باطری های دوچرخه های برقی محبوب و معتبر هم زمانی که مدت زیادی در شارژ بمانند آسیب می بینند و آتش می گیرند، چه برسد به باطری های معیوب که خطر آن ها بسیار جدی تر است.

– باتری‌ های لیتیوم یون ارزان قیمت نیز خطر خرابی بسیار زیادی دارند. صرف نظر از قیمت باطری، حتما یادتان باشد که هرگز باتری دوچرخه های برقی را در طول شب بدون نظارت رها نکنید.

– ممکن است فکر کنید که احتیاط بیش از اندازه است اما با توجه به تعداد ساختمان‌ هایی که در آمریکا و فقط در یک ماه به دلیل آتش سوزی باتری ها تخریب شده‌اند، ارزش آن را دارد که اقدامات احتیاطی انجام دهید. نیویورک دیلی نیوز گزارش داد که تنها در ایالات متحده، شارژ باتری های لیتیوم یونی باعث 330 آتش سوزی از سال 2015 تا 2018 شده است.

نگهداری و مراقبت از باطری دوچرخه های برقی - آیبایک

 

جمع بندی

– باتری دوچرخه برقی در حال شارژ را در طول شب یا روز بدون مراقبت یا در حال شارژ رها نکنید.

– از باتری آسیب دیده یا خراب استفاده نکنید و سعی نکنید آن را شارژ کنید.

– باتری دوچرخه برقی خود را فقط با شارژر ارائه شده توسط سازنده شارژ کنید.

– از باتری های ثانویه، ارزان قیمت، تقلبی یا تعمیر شده استفاده نکنید.

– در صورت امکان، باتری دوچرخه برقی خود را در زمانی که از آن استفاده نمی کنید، در یک کابینت، کمد یا بسته مقاوم در برابر آتش نگهداری کنید.

– باتری‌ های آسیب ‌دیده را بیرون از خانه نگهدارید و از افرادی که اطلاعات دارند درباره هنگامی که ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند، سوال بپرسید و نحوه دفع آتش آن ها را یاد بگیرید.

– و در آخر، همیشه یک کپسول آتش نشانی همراه خود داشته باشید تا از آتش گرفتن و خرابی باطری دوچرخه های برقی جلوگیری کنید.

 

مهم ترین بخش هایی که باید هنگام خرید دوچرخه های برقی بررسی کرد!

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]