8 نکته دوچرخه سواری کوهستان برای افراد مبتدی!

8 نکته دوچرخه سواری کوهستان برای افراد مبتدی!

قطعا اگر یک دوچرخه سوار کوهستانی مبتدی باشید با خود این فکر را می کنید که دوچرخه سواری بر روی صخره ها، رودخانه ها و زمین های ناهموار مختلف می تواند بی معنی باشد. این فکر خود را بعد ها زمانی که حرفه ای شدید به خاطر خواهید آورد.

دوچرخه سواری کوهستان یک ورزش سرگرم کننده و هیجان انگیز است که در عین حال می تواند اعصاب خردکن باشد. با گذشت زمان این ورزش آسان‌ تر و سرگرم‌کننده تر می‌ شود. اما چند نکته و ترفند وجود دارد که هر یک از ما آرزو می کنیم زمانی که به عنوان یک مبتدی شروع به کار کرده بودیم، کسی بود که این نکات یا ترفندها را به ما می گفت. در این مطلب 9 نکته برای دوچرخه سواران کوهستان مبتدی آورده شده است که دانستن آن ها به شما کمک بزرگی خواهد کرد.

 

1. راحت و شل قرار بگیرید

وظیفه دوچرخه شما رکاب خوردن بر روی زمین های ناهموار است و وظیفه شما به عنوان یک دوچرخه سوار کوهستان مبتدی این است که به دوچرخه خود اجازه دهید کار خود را انجام دهد. این یعنی بدن خود را شل نگه دارید تا بتواند با شما حرکت کند. هنگام رفتن بر روی موانعی مانند سنگ ها، باسن خود را از روی زین نگه دارید و تکان نخورید. هرچه زمین ناهموارتر باشد، دوچرخه شما به فضای بیشتری برای حرکت نیاز دارد. هنگام پریدن و فرود آمدن، بازوها، پاها، آرنج و زانوهای خود را باز کنید تا بدن شما به جای مبارزه با دوچرخه، اجازه دهد دوچرخه حرکت کند.

 

2. وزن خود را جابجا کنید

شما قرار است بر روی زمین های ناهموار متفاوتی رکاب بزنید، از جمله شیب های تند و نزولی! هنگام بالا رفتن از یک زمین ناهموار، وزن خود را به سمت جلو ببرید و خم شوید تا مرکز ثقل خود را روی چرخ عقب نگه دارید و کشش را حفظ کنید.

وقتی وارد سرپایینی شدید، عکس حرکت بالا را انجام دهید یعنی وزن خود را به پشت زین و روی چرخ عقب منتقل کنید تا به راحتی بتوانید پایین بیاید و کنترل دوچرخه خود را حفظ کنید.

 

دوچرخه سواری صخره و کوهستان - آیبایک

 

3. راحت تر ترمز کنید

اگر در دوچرخه سواری کوهستان مبتدی قطعا برای ایستادن وسوسه می شوید که هر دو ترمز را بگیرید و با تمام قوا آن ها را نگهدارید. شما باید در مقابل این وسوسه مقاومت کنید! ترمزهای دوچرخه کوهستان به اندازه کافی قدرتمند هستند که برای تعدیل سرعت خود فقط به یک (شاید دو) انگشت نیاز دارید.

سرعت خود را قبل از ورود به بخش های پرچالش مانند قسمت های صخره ای و گوشه کناره ها تنظیم کنید و سپس سرعت خود را هنگام ورود به آن ها حفظ کنید. اگر متوجه شدید که خیلی با سرعت به سمت پیچ می روید، از گرفتن ترمز جلو (سمت چپ) خودداری کنید. توقف لاستیک جلو در سرعت زیاد باعث می شود که دوچرخه تان بلغزد و باعث شود که زمین بخورید. به جای آن از ترمز عقب (سمت راست) استفاده کنید. ممکن است با گرفتن ترمز عقب هم کمی بلغزید اما احتمال اینکه به زمین نیفتید بیشتر است.

 

ترفندهایی برای کوهنوردی یا تپه نوردی با دوچرخه

 

4. از همه دنده ها استفاده کنید

زمین های کوهستانی مانند دهان غولی است که هر آن ممکن است شما را ببلعد و بسته شود. یعنی بخش ها و تغییرات ناگهانی زیادی دارند. مثلا ممکن است به محض تمام کردن یک سربالایی وارد سرپایینی شوید. پس این زمین ها پستی بلندی های زیادی دارند. قبل از اینکه وارد بخش های جدید شوید بهتر است که تغییرات آن ها را پیشبینی کنید. این موضوع به شما کمک می کند تا شتاب خود را حفظ کنید، همانطور که می دانید حفظ شتاب بهترین دوست شماست.

 

5. سیستم تعلیق خود را تنظیم کنید

اکثر دوچرخه‌ کوهستان های امروزه حداقل دارای یک دوشاخ تعلیق جلو هستند (دوشاخ کمک فنردار) و بعضی از آن ها دارای کمک فنر عقب نیز هستند. اینها اختراعات شگفت انگیز و جادویی هستند که هنگامی که بر روی موانع می روید باعث می شوند که چیزی به شما آسیب وارد نکند. البته آن ها زمانی به خوبی کار می کنند که درست تنظیم شده باشند.

به ‌عنوان یک مبتدی، می‌ توانید کمی زمان بگذارید تا نکاتی برای تنظیم وسایل دوچرخه تان یاد بگیرید. اما در ابتدا چند لحظه وقت بگذارید و یاد بگیرید چگونه سیستم تعلیق خود را تنظیم کنید کنید تا ناگهان با یک دوچرخه سفت و سخت وارد یک مسیر خیلی ناهموار نشوید.

 

دوچرخه سواری در جنگل - آیبایک

 

6. به جایی که می خواهید بروید نگاه کنید

خیره شدن مستقیم به جایی که قرار نیست به سمتش بروید کاری می کند که شما دقیقا به همان نقطه بروید. به این کار “تثبیت هدف” می گویند. دوچرخه شما به جایی می رود که چشمان شما آن را هدایت می کند. در عوض، موانع را پشت سر بگذارید تا جایی که قصد دارید به سمت آن بروید. چانه خود را هم سطح زمین نگه دارید، چشمان خود را به سمت جلو هدایت کنید و سعی کنید تا جایی که ممکن است به قسمت پایینی مسیر نگاه کنید و از دید محیطی خود برای اجتناب از برخورد با موانع استفاده کنید. استفاده از یک کلاه دوچرخه می تواند امنیت شما را تضمین کند.

 

لوازم دوچرخه کوهستان + هر آنچه که نیاز دارید

 

7. تعمیرات اساسی را بلد باشید

به دلیل ماهیت ناهموار بودن زمین، قطعا اتفاقات ناخوشایندی ممکن است در طول مسیر برای دوچرخه تان بیفتد. استفاده از فناوری تیوبلس برای لاستیک ها باعث شده تا مشکل لاستیک ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند اما باز هم امکان خراب شدنشان وجود دارد. بنابراین سعی کنید قبل از حرکت دوچرخه خود را به طور کامل بررسی کنید تا هنگام حرکت مشکلی به وجود نیاید. حداقل باید بدانید که چگونه لاستیک یا زنجیر خود را درست کنید. از دیگر مهارت‌ هایی که می تواند به شما خیلی کمک کند، تعمیر زنجیر شکسته، ترمزها و دنده هاست. یک مکانیک دوچرخه می تواند تمام این موارد را به شما آموزش دهد یا از قسمت مجله آیبایک می توانید این آموزش ها را مشاهده کنید.

 

8. بیشتر از کارت عابر بانک همراهتان داشته باشید

در جنگل یا صحرا فروشگاه های رفاهی زیادی وجود ندارد. دوچرخه ‌سواری کوهستان معمولاً بسیار بیشتر از آنچه پیش‌ بینی می ‌کنید طول می‌کشد، زیرا به موانع برخورد می کنید، ممکن است کار تعمیر داشته باشید و یا گم شوید. همیشه بیشتر از آنچه فکر می کنید نیاز دارید، غذا و آب همراه خود داشته باشید. به همین ترتیب، گاهی اوقات غیرممکن است که اگر مشکلی پیش بیاید، کسی بیاید و به شما کمک کند. همیشه ابزارهای مورد نیاز را همراه خود ببرید. یک تیوپ (یا دو)، تلمبه و چند ابزار ضروری دیگر داشته باشید. با دانستن اینکه اگر هر اتفاقی بیفتد شما برای آن آماده هستید، آرامش بیشتری خواهید داشت و با آرامش خاطر بیشتر دوچرخه سواری خواهید کرد.

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]