5 نکته برای انتخاب بهترین زین دوچرخه

انتخاب بهترین زین دوچرخه

5 نکته برای انتخاب بهترین زین دوچرخه

چگونه می توانم زین مناسب دوچرخه خودم را پیدا کنم؟ سوالی که هر دوچرخه سواری با آن آشنا خواهد بود. از این گذشته، چه یک دوچرخه سوار کوهستانی مشتاق باشید، چه یک مسابقه دهنده جاده‌ای یا ورزشکار سه‌گانه، همه می‌خواهند راحت و بدون درد دوچرخه سواری کنند و بهترین استفاده را از دوچرخه خود ببرند.

ما برای لذت بردن از دوچرخه سواری به زین نیاز داریم، اما زین نامناسب می تواند تجربه‌ یک دوچرخه سواری خوب را از بین ببرد یا حتی منجر به مشکلات جدی سلامتی شود. در تعداد کمی از موارد، مشکلات می تواند به سطحی افزایش یابد که نیاز به جراحی داشته باشد.

نکته بسیار جدی: اگر احساس بی‌حسی یا ناراحتی شدید می‌کنید، بررسی تناسب دوچرخه ایده بسیار خوبی است. نقشه ‌برداری فشار زین و بررسی آن بخشی از این فرآیند خواهد بود. اگر تورم یا درد در قسمت لگن خود دارید، مراجعه به پزشک عمومی یک امر بسیار مهم است.

 

انواع مدل های زین دوچرخه

آیا تفاوتی در انتخاب زین مردانه و زنانه وجود دارد؟

هم مردان و هم زنان می توانند با ناراحتی زین دست و پنجه نرم کنند. با این حال، زنان ممکن است مشکلات بیشتری داشته باشند و در کنار این واقعیت که صنعت راه ‌حل ‌های کم‌تری برای آن ها ارائه می‌کند، واضح است که چرا بانوان دوچرخه سوار بیشتر رنج می برند.

دوچرخه ‌سواری یک ورزش بسیار ایمن و کم تأثیر (از لحاظ مشکلات جسمی و روانی) است و مهم است بدانید که بسیاری از زنان به راحتی دوچرخه سواری می کنند و مشکلات بسیار کمی دارند. اما برخی از زنان ممکن است در قسمت لگن احساس ناراحتی داشته باشند و همین موضوع باعث شود از دوچرخه سواری عقب بیفتند.

در حالی که مردان و زنان از لحاظ آناتومی با هم تفاوت دارند، تعداد متنوع تری از بافت نرم در زنان وجود دارد که منجر به چالش های بیشتری در رابط زین می شود. این بدان معناست که یافتن زین مناسب برای زنان کمی دشوارتر است.

مردان اغلب در سکوت رنج می‌برند. آقایان این رمز را دارند و تقریبا با آن خو گرفته اند که “درد را تحمل کن، تو می‌توانی”. اما قطعا مجبور به این کار نیستند. راه حل های زیادی برای مردان در رابطه با زین وجود دارد، مثلاً برش های مرکزی در ابتدا برای مردان طراحی شده بود.

صرف نظر از اینکه چه کسی در بخش زین دوچرخه مشکلات بیشتری دارد، انتخاب زین مناسب هنگام خرید دوچرخه، قوانین یکسانی را می توان برای هر دو جنس اعمال کرد.

 

برای خرید زین دوچرخه چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

ما پنج نکته را به شما می گوییم تا راحت و بدون دردسر بتوانید زین مناسب خود را پیدا کنید.

 

1. شکل مناسب زین خود را پیدا کنید

هیچ دو نفری شبیه هم نیستند. به همین دلیل است که زین های مختلف زیادی وجود دارد. در وهله اول، شکل زین شما به جنسیت شما بستگی دارد. قطعا یک زین زنانه برای بانوان بهتر و راحت تر است.

اما شکل زین شما به سبک و نوع دوچرخه سواری شما نیز بستگی دارد. آیا تحت شرایط شدید مسابقه می دهید، مانند دانهیل؟ پس شما نسبت به یک دوچرخه سوار کوهستان که زینی را می خواهد که تا حد امکان سبک باشد یا یک مسابقه دهنده جاده‌ای که مجبور است ساعت ها پشت سر هم روی زین بنشیند، به مدل دیگری از زین نیاز خواهید داشت. بنابراین هنگامی که به دنبال خرید زین مناسب هستید، مهم است زینی که متناسب با سبک و نوع دوچرخه سواری شماست را پیدا کنید.

 

دو دسته کلی برای زین دوچرخه وجود دارد: زین های پرفورمنس که دارای حداقل بالشتک هستند و زین های بالشتکی که حالت مخملی دارند.

زین های بالشتکی معمولاً پهن و با لایه های مخملی و یا فنرهایی برای جذب ناهمواری های جاده هستند. آن ها اغلب بینی کوتاهی دارند و معمولاً در دوچرخه هایی که برای دوچرخه سواری تفریحی، کروز و دوچرخه شهری طراحی شده اند یافت می شوند.

زین بالشتکی

 

زین های پرفورمنس معمولا بلند و باریک هستند و دارای حداقل بالشتک برای ایجاد حداکثر انتقال قدرت و کمترین پارگی در هنگام پدال زدن هستند. آن ها معمولا در دوچرخه های جاده، دوچرخه کوهستان و دوچرخه های تور یافت می شوند.

زین پرفورمنس

تصور نکنید که کوسن و بالشتک بیشتر همیشه بهتر است. در برخی موارد، بالشتک بیش از حد می تواند باعث ناراحتی و فشار شود زیرا بدن شما در زین فرو می رود.

 

دو نوع متداول بالشتک، ژل و فوم هستند.

بالشتک ژل به بدن شما قالب می‌دهد و بسیار راحت است. اکثر دوچرخه سواران تفریحی این مدل را به دلیل راحتی در سواری های معمولی ترجیح می دهند. نقطه ضعف آن این است که ژل سریعتر از فوم فشرده می شود.

بالشتک فوم احساس انعطاف پذیری را ارائه می دهد. دوچرخه سواران جاده فوم را ترجیح می دهند زیرا پشتیبانی بیشتری می کند و در عین حال راحتی را هم ارائه می دهد. برای سواری طولانی یا دوچرخه سوارانی که استخوان‌های لگن خوبی دارند، بهتر است از فوم سفت تر استفاده شود زیرا مانند ژل به سرعت فشرده نمی‌شوند.

 

بدون بالشتک: برخی از زین های دوچرخه دارای بالشتک صفر هستند. این زین ها اغلب دارای روکش های چرمی یا نخی هستند. اگرچه یک زین بدون بالش ممکن است برای برخی از دوچرخه سواران هنگام نو بودن ناراحت کننده باشد، اما با سواری مکرر بهتر می شود و در نهایت به وزن و شکل شما تبدیل می شود. مزیت دیگر زین‌های بدون بالشتک این است که خنک‌تر باقی می‌مانند. یک مزیت قطعی در سواری‌های طولانی و گرم. اگر زین با بالشتک برای شما خوب کار نکرده است و به ظاهر کلاسیک زین چرمی یا نخی کشیده شده اید، بهترین گزینه برای شما همین مدل است.

 

+ همچنین می توانید از انواع روکش زین برای بهبود سواری خود استفاده کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

 

2. به انعطاف پذیری و موقعیت خود روی دوچرخه توجه کنید

انعطاف پذیری بدن خود را آزمایش کنید. این کار را با نشستن روی زمین انجام می دهید و ببینید که دستان خود را تا کجا می توانید به جلو بکشید؟ آیا حتی برای رسیدن به جلو تلاش کافی می کنید؟ اگر غیر از این است پس انعطاف کافی ندارید. آیا می توانید انگشتان پا را لمس کنید؟ پس انعطاف خوبی دارید. اگر تا نیمه می توانید خود را بکشید، پس انعطاف پذیر هستید.

افرادی که انعطاف‌ پذیری کمتری دارند، تمایل دارند روی زین جابجا شوند پس زین دوچرخه گرد برای آنها بهتر است. دوچرخه‌ سواران انعطاف‌پذیر موقعیت پایدارتری روی دوچرخه دارند و تمایل دارند راحت‌تر روی یک زین صاف بنشینند که آزادی حرکت بیشتری را فراهم می‌کند. دوچرخه سوار بسیار انعطاف پذیر در واقع از یک زین کمی خمیده استفاده بیشتری می برد.

 

انعطاف پذیری در دوچرخه سواری

 

اینکه راحت روی دوچرخه بنشینید تا حد زیادی به موقعیت دوچرخه سواری شما بستگی دارد. برخی از دوچرخه سواران وضعیت عمودی را ترجیح می دهند، اما برخی دیگر ترجیح می دهند وضعیت ورزشی یا حتی آیرودینامیک بیشتری داشته باشند. هر چه بیشتر به سمت جلو خم شوید، فشار بیشتری به قسمت جلویی ناحیه لگن وارد می کنید و این می تواند منجر به درد یا بی حسی شود. زینی را انتخاب کنید که مناسب موقعیت سواری شما باشد و از فشار روی قسمت های مهم بدن شما کم کند. به این ترتیب می توان از درد زین جلوگیری کرد.

بسیاری از صندلی‌های دوچرخه برای محافظت از پرینه (ناحیه بین استخوان‌های لگن، که از طریق آن تعداد زیادی اعصاب و شریان‌ها عبور می‌کنند) شما ساخته شده‌اند. این زین ها مواد وسط زین را کاهش می دهند یا از بین می برند و هم فشار روی پرینه را کاهش می دهند و هم جریان هوا و راحتی را در طول سواری های طولانی فراهم می کنند.

 

برش مرکزی در زین

 

از آنجایی که آناتومی هر فرد متفاوت است، برخی از دوچرخه سواران با بریدگی پرینه تسکین زیادی پیدا می کنند. برخی دیگر از زینی استفاده می‌کنند که یا فرورفتگی کوچکی در زین دارد یا اصلاً جای مناسبی ندارد. این نوع طراحی کاهش فشار برای اکثر مردان و زنان مفید است، اما واقعاً یک ترجیح شخصی است.

 

3. عرض استخوان های لگن را اندازه بگیرید

زین ها در عرض های مختلفی موجود هستند. اگر می‌دانید به دنبال کدام نوع زین دوچرخه هستید و موقعیت سواری خود را می‌دانید، انتخاب یک زین ساده است. اما به خاطر داشته باشید که زین ها در عرض های مختلفی به فروش می رسند. عرض زین شما بستگی به فاصله بین استخوان های لگن شما دارد. با اندازه گیری این، می توانید دقیقاً کشف کنید که کدام زین برای شما بهترین است. اندازه گیری فاصله بین استخوان های لگن بسیار آسان است. با استفاده از جدول زیر به راحتی می توانید سایز مورد نیاز خود را پیدا کنید.

 

انتخاب سایز زین

 

 

4. زین را در ارتفاع مناسب قرار دهید

اکنون زین مناسب را پیدا کرده اید، قدم بعدی تنظیم آن در ارتفاع صحیح است. اجرای صحیح این موضوع باعث می شود بهتر پدال بزنید و به جلوگیری از بروز علائم محرک کمک می کند.

اگر زین دوچرخه شما خیلی بلند باشد، می تواند باعث شود وزن خود را از یک طرف به سمت دیگر منتقل کنید، که اغلب منجر به تحریک ناحیه حساس پرینه شما می شود. برای دوچرخه‌های جاده‌ای و دوچرخه‌های هیبریدی، ارتفاع زین مناسب باعث می‌شود که وقتی پای شما بر روی پدال قرار می‌گیرد فقط یک خم جزئی (تقریباً 80 تا 90 درصد از امتداد کامل) داشته باشد.

از آنجایی که تعیین ارتفاع صحیح زین مهم است، توصیه می‌کنیم که دوچرخه‌های حرفه‌ای را با مشورت گرفتن از یک متخصص تنظیم کنید تا بتوانید به درستی و به صورت کاملا استاندارد از دوچرخه خود استفاده کنید. البته می توانید از مشاوران آیبایک به صورت کاملا رایگان هم مشاوره بگیرید.

 

تنظیم ارتفاع زین دوچرخه

 

5. موقعیت زین

مطمئن شوید که زین دوچرخه شما افقی است. اگر بینی (جلوی) زین شما بیش از حد به سمت بالا یا پایین باشد، ممکن است در نواحی نامطلوب خاصی احساس ناراحتی کنید. اگر زین شما خیلی جلو یا خیلی عقب است، می تواند منجر به مشکلاتی در گردن، کمر یا بازوهای شما شود.

وقتی پای راست شما در موقعیت ساعت 3 بر روی پدال قرار دارد، زانوی شما باید روی جلوی پای شما قرار گیرد. اگر زانوی شما بیش از حد به جلو یا عقب است، باید وضعیت جلو و عقب را تنظیم کنید. به سادگی پیچ کلاسور زین را در بالای پایه صندلی و زیر زین خود باز کنید و در صورت لزوم زین را به جلو یا عقب بکشید.

 

تنظیم موقعیت زین دوچرخه

 

در بیشتر موارد، بهتر است زین های خود را طوری قرار دهید که موازی با زمین باشند. برای انجام تنظیمات شیب زین، به سادگی پیچ کلاسور زین را باز کرده و در صورت نیاز تنظیم کنید.

 

تنظیم جهت زین دوچرخه

 

 

نکاتی برای بهبود راحتی شما بر روی زین

حتی با زین دوچرخه مناسب، پستی بلندی های یا روزهای طولانی می تواند منجر به فشرده سازی پرینه شود. بنابراین، در کنار پیدا کردن راحت ترین صندلی دوچرخه بهتر است نحواه دوچرخه سواری خود را هم اصلاح کنید. در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

هر 10 دقیقه یا بیشتر، برای مدت کوتاهی روی پدال های خود بایستید.

کمی روی برجستگی ها بایستید و از پاهای خود به عنوان ضربه گیر استفاده کنید.

یک دوچرخه با سیستم تعلیق کامل (بهترین برای دوچرخه سواری در کوهستان) یا یک پایه صندلی معلق (که در برخی از دوچرخه های تفریحی و دوچرخه شهری یافت می شود) تهیه کنید.

شلوارک های مناسب بپوشید. آن ها می توانند به حداقل رساندن اصطکاک، رطوبت و ضربه های بالشتک کمک کنند

 

 


به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]