نحوه صحیح ترمز گرفتن با دوچرخه + آموزش کامل

آموزش و نحوه صحیح ترمز کردن با دوچرخه - آیبایک

نحوه صحیح ترمز گرفتن با دوچرخه + آموزش کامل

این جمله را که “دوچرخه سواری را هرگز فراموش نمی کنی” تا حدودی درست است. البته نه به این دلیل که کسی می‌خواهد دوچرخه سواری را فراموش کند، به این دلیل که تعداد کمی از افراد یاد می گیرند در بزرگسالی به طرز صحیح دوچرخه سواری کنند و ترمز بگیرند.

تفاوت بسیار زیادی بین ترمز گرفتن با سرعت 12 کیلومتر در ساعت با دوچرخه شهری که یک زین موزی شکل با ترمز لقمه‌ای دارد با یک دوچرخه کوهستان که با سرعت 30 کیلومتر بر ساعت در حال پایین آمدن از کوه یا یک تپه پر پیچ و خم است، وجود دارد. مگر اینکه به طور حرفه‌ای در جوانی دوچرخه سواری می کردید یا در مسابقات رسمی شرکت کرده باشید تا نحوه صحیح ترمز کردن دوچرخه را که ضروری ترین مهارت دوچرخه سواری است یاد گرفته باشید.

مطمئنا، شما اصل مطلب را فهمیدید که باید اهرم های ترمز را فشار دهید تا لنت‌های ترمز طوقه های دوچرخه را فشار دهند و دوچرخه تا حد توقف کند شد. اما اگر تا الان با جایی برخورد داشته اید یا نتوانستید به خوبی دوچرخه را کنترل کنید باید فهمیده باشید که ترمز کردن خیلی بیشتر از این حرف هاست.

جاش هوروویتز، قهرمان پنج دوره ایالت کالیفرنیا، مربی سابق دوچرخه سواری، می گوید: «من قبلاً کلاس های مهارتی برگزار می کردم، اما حضور در آن بسیار وحشتناک بود. مردم علاقه ای به تمرین مهارت ها در زمانی که به صورت عملی دوچرخه سواری نمی کنند، ندارند. اما تمرین کردن به صورت تئوری و تکنیکی یکی از واجبات است.» با اینکه ایشان مربی دوچرخه سواری در آمریکاست و این جملات را می گوید دیگر ببینید در ایران خودمان وضعیت چیست!

در این مطلب سعی کرده‌ایم نحوه ترمز گرفتن در دوچرخه به روش صحیح و تکنیک های ترمزگیری روان و راحت را با شما در میان بگذاریم.

 

تعویض دنده دوچرخه + چند راهکار ساده

 

نکاتی که هنگام ترمز گرفتن با دوچرخه باید رعایت کنید!

 

وزن خود را در عقب متمرکز کنید

با فشار دادن ترمز و کاهش سرعت دوچرخه، وزن شما روی چرخ جلو متمرکز می شود که باعث می شود تمام قدرت ترمز روی چرخ جلو باشد اما این امر کنترل دوچرخه و توقف مؤثر را دشوارتر می‌کند. هنگام ترمز کردن، سعی کنید خود را به سمت عقب حرکت دهید تا وزن را روی چرخ عقب نگه دارید و نیروهای ترمز را یکسان کنید. اگر مجبور باشید با سرعت زیاد و با شدت ترمز کنید، باید سعی کنید بتوانید وزن خود را در قسمت عقب دوچرخه متمرکز کنید. هر چه سریع تر ترمز کردید، وزن خود را نیز بیشتر در قسمت عقب متمرکز کنید. باید در واقع باسنتان را در عقبی ترین قسمت زین قرار دهید، طوری که شکمتان روی زین قرار بگیرد. این موضوع تفاوت زیادی در قدرت ترمز و کنترل شما ایجاد می کند.

می توانید این کار را با انجام چند توقف اضطراری در یک پارکینگ یا زمین چمن انجام دهید. کمی سرعت بگیرید، دستان خود را بر روی ترمزها قرار دهید، بازوهای خود را صاف کنید و وزن خود را در عقبی ترین قسمت زین متمرکز کنید در حالی که با هر دو دست به شدت ترمز می کنید.

 

در پیچ ها به طور صحیح ترمز کنید

 

ترمز گرفتن دوچرخه در پیچ جاده - آیبایک

 

در بهترین حالت شما باید قبل از اینکه وارد پیچ جاده شوید سرعت خود را کم کنید تا هنگام پیچیدن نیازی به ترمز گرفتن نداشته باشید. زمانی که به پیچ نزدیک بودید سعی کنید آرام ترمز بگیرید چرا که مرکز ثقل شما را پایین تر نگه می دارد و کنترل دوچرخه شما را بهبود می بخشد. سعی کنید وزن خود را به عقب برگردانید و به ترمز فشار بیاورید. سپس ترمزها را رها کنید و سرعت قابل کنترلی را برای خودتان تدارک ببینید.

البته دوچرخه سواری همیشه ایده آل نیست. اگر خیلی سریع وارد پیچ می‌شوید و نیاز به سرعت زیادی دارید، از یک لمس بسیار سبک با ترمز استفاده کنید. ترمز خیلی سریع در یک پیچ می تواند برای شما فاجعه باشد. برای مثال، ترمز گرفتن سریع باعث می شود دوچرخه شما به صورت عمودی به سمت بالا برود که قطعا چیزی نیست که شما انتظارش را داشته باشید. جان ورهول، سرمربی JBV Coaching می‌گوید بدتر از این مورد این است که باعث از دست دادن کشش دوچرخه شما می‌شود .

ورهول می‌گوید: (اگر به صورت کامل وارد پیچ شدید به ترمز جلو دست نزنید. هنگامی که وارد پیچ می شوید لاستیک هایتان وارد مرز کشش می شوند. بنابراین وقتی ترمز می گیرید باعث می شود که این کشش از بین برود. اگر نیاز داشتید که ترمز بگیرید از ترمز عقب استفاده کنید و سعی کنید ناگهانی ترمز نگیرید.)

 

با انجام این 10 نکته از دوچرخه سواری در زمستان نترسید!

 

آرام و ریلکس باشید!

اگر هنگام ترمز کردن با دوچرخه، بازوها و شانه‌های شما منقبض باشند، بدن شما نمی‌تواند هیچ یک از نیروهای متوقف کننده را جذب کند، بنابراین آن ها وارد دستان شما می ‌شوند و باعث می‌ شوند دست‌هایتان بسته شوند و ناگهان شدیدتر از آنچه در نظر داشتید ترمز کنید و حفظ کنترل دوچرخه خود را از دست بدهید. سعی کنید شانه‌های خود را شل نگه دارید، آرنج‌ها را خم کنید و دست خود را روی فرمان کمی شل کنید. این به شما امکان می دهد سرعت خود را با انعطافی که برای مانور در اطراف موانع و حفظ کنترل نیاز دارید، تعدیل کنید.

 

در زمین خیس و مرطوب صحیح ترمز کنید

 

ترمز گرفتن با دوچرخه در زمین خیس، مرطوب و بارانی - آیبایک

 

توقف در جاده های خیس و مرطوب ممکن است سه برابر بیشتر از جاده های خشک طول بکشد، پس این را در نظر بگیرید. لاستیک‌ های شما در زمان خیسی کشش کمتری دارند، بنابراین هنگام ترمز کردن، باید آرام تر ترمز بگیرید. از آنجایی که کاهش سرعت و توقف سخت‌تر است، بسیاری از افراد در نهایت یا خیلی سخت ترمز می گیرند یا خیلی دیر. این موضوع می تواند چرخ های شما را قفل کند، باعث شود لیز بخورید و در نهایت خدای ناکرده تصادف کنید.

پس سعی کنید آرام آرام ترمز بگیرید. اگر خیلی طول می کشد و به قدرت بیشتری نیاز دارید، سعی کنید از ترمز عقب استفاده کنید تا ترمز جلو قفل نشود چرا که ممکن است بتوانید لغزش چرخ عقب را کنترل کنید یا حتی یک پای خود را نجات دهید اما وقتی چرخ جلو قفل شد، لیز می خورید و تصادف می کنید.

 

حواستان به لاستیک باشد

اگر از لاستیک های باکیفیت و کشش خوب استفاده کنید، بهتر می توانید ترمز کنید. سعی کنید این اشتباه را که لاستیک های بزرگ را تا انتها باد بزنید، انجام ندهید. در جاده ها، دوچرخه سواران باتجربه اغلب با لاستیک های 25 تا 28 درجه سانتیگراد و با شدت کمتر از 100 psi رکاب می زنند.

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (1)

[…] نحوه صحیح ترمز گرفتن با دوچرخه + آموزش کامل […]