نحوه جدا کردن و نصب لاستیک یا تایر دوچرخه

آموزش جدا کردن و نصب تایر یا لاستیک دوچرخه - آیبایک

نحوه جدا کردن و نصب لاستیک یا تایر دوچرخه

ترک خوردن و پنچر شدن لاستیک دوچرخه یک بخش جدایی ناپذیر ورزش دوچرخه ‌سواری است و تا زمانی که این مشکل ایجاد شده رفع نشود، نمی توانید دوچرخه سواری کنید. پس یکی از موارد بسیار ضروری که باید یاد بگیرید این است که چگونه بتوانید ترک لاستیک یا تایر خود را به راحتی ترمیم کنید تا در صورت بروز مشکل از دوچرخه سواری خود باز نمانید. چه زمانی بهتر از زمان حال برای یادگیری تعمیر کردن آن وجود دارد؟ پس با آیبایک همراه باشید.

اگر تایر لیور (اهرم مخصوص تایر و لاستیک) ندارید، از ابزارهای موجود دیگر (مانند پیچ ​​گوشتی) به عنوان جایگزین استفاده نکنید. آن ها به راحتی می توانند به تیوپ، لاستیک یا بدتر از آن به طوقه دوچرخه شما آسیب بزنند. تایر لیورها (اهرم‌ های لاستیک) به ‌طور خاص برای جدا کردن و نصب لاستیک‌ ها بدون آسیب رساندن به لوازم و قطعات دوچرخه در این فرآیند طراحی شده‌اند، بنابراین برای ایمن بودن از آن‌ ها استفاده کنید.

در ادامه با ما همراه باشید با نحوه برطرف کردن ترک های لاستیک دوچرخه!

 

چگونه تایر یا لاستیک را از طوقه جدا کنیم؟

 

نحوه استفاده از اهرم تایر (تایر لیور)

بسیاری از اهرم های لاستیک از پلاستیک سخت ساخته شده و در مجموعه های دو یا سه تایی فروخته می شوند. همچنین می ‌توانید اهرم‌ های ساخته شده از آهن یا با هسته آهنی برای لاستیک ‌هایی را پیدا کنید که جدا کردن آن ها سخت‌ تر است. تمام اهرم های لاستیک دارای انتهایی منحنی برای سر خوردن زیر لبه لاستیک هستند. بسته به برند، می تواند کاملا گرد یا مربع باشد. بسیاری از اهرم ‌های لاستیک، اگر چه نه همه آن ها، دارای یک قلاب کوچک در انتهای دیگر هستند تا بتوانید آن را روی یک اهرم دیگر محکم کنید.

 

جدا کردن لاستیک

با خالی شدن باد لاستیک شروع کنید. نقطه ای را در امتداد لبه لاستیک انتخاب کنید که بتوانید انگشتتان را زیر آن قرار دهید و فرو کنید. لاستیک را از طوقه جدا کنید و انتهای خمیده اهرم را زیر لبه لاستیک قرار دهید. یک اهرم دیگر زیر قسمت بلند شده قرار دهید و با اهرم خودتان سعی کنید تایر را کامل به سمت بیرون بکشید. اهرم باید لبه لاستیک را به سمت بالا و روی قسمت بیرونی رینگ بلند کرده و در جای خود نگه دارد.

 

نصب و استفاده از تایر لیور یا اهرم لاستیک - آیبایک

 

اهرم دوم را بردارید و انتهای منحنی آن را زیر لبه لاستیک در شکاف ایجاد شده توسط اهرم اول قرار دهید. اهرم دوم را در امتداد لبه طوقه، زیر لبه لاستیک بلغزانید تا زمانی که لاستیک از یک طرف از طوقه خارج شود. انجام این مرحله با لاستیک های سفت سخت است پس سعی کنید اهرم دوم را با هر دو انگشت شست فشار دهید.

اگر لاستیک با استفاده از اهرم دوم تکان نمی خورد، نکات زیر را بررسی کنید. نباید با استفاده از نیروی زیادی که دست شما در حال وارد کردن است ناگهان از روی اهرم لیز بخورد زیرا خطر آسیب دیدنتان افزایش پیدا می کند. از طرف دیگر، گاهی اوقات می توان تایر را با استفاده از یک اهرم جدا کرد. اگر پس از آزاد کردن بخش اولیه با اهرم اول، لاستیک به اندازه کافی شل به نظر می رسد، جلو بروید و ببینید که آیا می توانید به راحتی اهرم را در اطراف رینگ یا طوقه فشار دهید تا بقیه لاستیک خارج شود.

 

چگونه تایر یا لاستیک دوچرخه را دوباره سر جای خود قرار دهیم؟

 

نصب تایر

قرار دادن لاستیک روی طوقه معمولاً کمی ساده تر از جدا کردن آن است، اما استفاده از اهرم تایر همچنان ضروری است. ابتدا یک طرف لاستیک را روی طوقه قرار دهید. (اگر از تیوپ استفاده می کنید، ابتدا آن را قرار دهید ولی اگر از تیوپلس استفاده می کنید نیازی به انجام این کار نیست.) اکنون شروع به قرار دادن طرف دیگر لاستیک روی طوقه کنید. به نقطه‌ای خواهید رسید که انجام این کار دشوار می ‌شود، زیرا بخش آخر لاستیک خیلی سفت است و بخش کوچکی خارج از رینگ باقی می‌ ماند. باید سعی کنید عمداً قسمت نهایی لاستیک را رها کنید تا در صورت امکان توسط سوپاپ روی طوقه نصب شود.

مرحله بعدی جایی است که اهرم لاستیک یا تایر لیور شما وارد می شود. انتهای منحنی اهرم لاستیک را در زیر قسمت باقیمانده لاستیک طوری که منحنی آن رو به پایین باشد، داخل طوقه قرار دهید. انتهای مخالف اهرم را به سمت بالا بلند کنید در حالی که انتهای منحنی آن را محکم روی قسمت داخلی طوقه قرار داده‌اید، بقیه لاستیک را روی طوقه بکشید.

اگر بعد از نصب مشاهده کردید که بخش دیگری از لاستیک از طوقه بیرون زده شد، باید این مرحله را در بخش های کوچک تر تکرار کنید.

 

نحوه قرار دادن تایر بر روی طوقه - آیبایک

 

ترفندهایی برای لاستیک های سرسخت

هنوز در نصب یا درآوردن لاستیک مشکل دارید؟ برخی از لاستیک های به خصوص سرسخت هستند. برای اینکه این کار را برای خود آسان تر کنید، در ادامه چند ترفند به شما یاد دادیم تا راحت تر بتوانید از عهده آن بربیایید.

اول، کاری که نباید انجام دهید: ممکن است در مورد ترفندهای عجیب و غریبی شنیده باشید که ظاهراً به قرار دادن لاستیک های سفت بر روی طوقه کمک می کند، مانند انداختن آن در خشک کن برای چند دقیقه یا استفاده از منبع حرارتی. این ترفندها می تواند در نهایت بیشتر ضرر داشته باشد تا سود.

اگر شما نمی دانید که تایر یا لاستیک ها در چه دمایی ذوب می شوند و مانند پلاستیک چسبنده می شوند، پس قطعا نباید این کارها را انجام دهید. در عوض از مخلوط کمی آب و صابون استفاده کنید تا لاستیک را در جای خود قرار دهید.

اهرم های لاستیک خود را به درستی استفاده نکرده‌اید؟ گاهی اوقات می توانید فقط با تکنیک و تمرین درست از دستان خود استفاده کنید، به خصوص برای لاستیک هایی که خیلی سفت نیستند. متخصصان باتجربه مانند مکانیک ها در موارد نادر از تایر لیورها یا اهرم لاستیک استفاده می کنند. نکته‌ای که این جا وجود دارد این است که می توانید از کف دست هایتان به جای انگشت ها شصت خود استفاده کنید، زیرا قدرت بیشتری می توانید وارد کنید.

با این حال، آسیب رساندن به خود از این طریق در اثر لیز خوردن، به خصوص با دست‌های عرق‌کرده در حین تعمیر لاستیک، جالب نیست. بنابراین بهتر است به هر حال مجموعه ای از اهرم های لاستیک را در دست داشته باشید و از آن ها استفاده کنید. از بین تمام ابزارهای دوچرخه موجود، آن ها یکی از مقرون به صرفه ترین و آسان ترین گزینه ها برای نگهداری در کیف زین یا جعبه ابزار شما هستند.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (1)

[…] نحوه جدا کردن و نصب لاستیک یا تایر دوچرخه […]