چرا باید از دوچرخه تک سرعته یا بدون دنده استفاده کنیم؟

اهمیت استفاده از دوچرخه تک سرعته و بدون دنده + مزایا و راهنمای کامل - آیبایک

چرا باید از دوچرخه تک سرعته یا بدون دنده استفاده کنیم؟

اگر فکر می‌کنید دوچرخه های تک سرعته صرفاً دوچرخه کوهستانی انتخابی برای افراد ژولیده است، وقت آن است که طرز تفکر خود را عوض کنید. مهم نیست که چه فکری می ‌کنید، تک ‌سرعته ‌ها قبل از هر چیزی سرگرم کننده هستند. آنها تجهیزات اضافی را از بین می برند و یک تجربه ساده تر و چالش برانگیز را ارائه می دهند.

تک‌سرعت سواری نیز مهارت‌های شما را بهبود می ‌بخشد. بدون کمک دنده، دوچرخه سوار باید مسیر را به خوبی بخواند، روی تکنیک های خود تمرکز کند و از نیروی خود به تنهایی دوچرخه را در مسیرهای چالش برانگیز هدایت کند. این چیزی است که دوچرخه بدون دنده را به معلم بزرگی تبدیل می ‌کند. سوار یک دوچرخه تک سرعته بشوید و آن شما را به دوچرخه ‌سوار کوهستانی بهتر و قوی‌تری تبدیل می‌کند.

در اینجا شش ویژگی از دوچرخه های تک سرعته را بیان می کنیم که ممکن است شما را متقاعد کند که نظرتان را عوض کنید.

 

کمتر هزینه می کنید

البته اگر واقعاً بخواهید، می‌توانید یک دوچرخه فیبر کربن 30 میلیون تومانی بخرید، اما یکی از بهترین چیزها در مورد این دوچرخه های تک سرعته این است که ارزان‌تر از دوچرخه های دنده‌ای هستند. شما می توانید یک دوچرخه بدون دنده کاملاً جدید را نسبتاً ارزان بخرید زیرا این دوچرخه ها ساده تر هستند و قطعات کمتری دارند. در بازار می ‌توانید تک‌ سرعته‌ هایی با قاب‌های زیبا و سیستم تعلیق خوب را با قیمتی کمتر از یک دوچرخه دنده‌ای با همان قطعات پیدا کنید.

هزینه لوازم دوچرخه های تک سرعته هم پایین است. تمام لوازم جانبی دوچرخه برای تک سرعته ها از قیمت پایین تری نسبت به سایر دوچرخه ها برخوردار است همچنین راحت تر می توانید آن ها را ارتقا دهید. یکی دیگر از ویژگی های سودمند برای شما این است که این دوچرخه ها دنده ندارند و دیگر لازم نیست نگران خرابی شیفتر یا شانژمان خود باشید.

 

دوچرخه تک سرعته کوهستان - آیبایک

 

نیاز به نگهداری کمتر

دوچرخه های تک سرعته لوازم کمتری دارند و موارد کمتر به معنای نگهداری کمتر است. سفت و سخت باشید و تنها تعمیر و نگهداری معمولی که به آن نیاز دارید این است که تایرها را باد کنید و زنجیر را روغن کاری کنید.

طبیعتاً بقیه دوچرخه‌ها به معاینه و تعمیرات نیاز دارند. بلبرینگ‌ها، لنت‌های ترمز و وسایلی مانند دسته دنده، اما یکی از بهترین چیزها در مورد تک ‌سرعته ‌ها این است که زمان کمتری را در مغازه و بیشتر در مسیر می‌گذرانند. همچنین آن ها در مسیر در برابر تصادف مقاوم‌تر هستند. بدون کابل‌های دنده یا شیفترها، احتمال بیشتری دارد که یک دوچرخه تک سرعته بعد از تصادف به چرخیدن ادامه دهد تا یک دوچرخه دنده‌ای.

 

نگاهی تازه به مسیرهای مورد علاقه خود داشته باشید

تک سرعته ها برای مبارزه با فرسودگی و روزمرگی عالی هستند. اگر هر روز از مسیرهایی عبور می کنید و تقریبا برایتان یکنواخت شده اند، آن مسیرها را با دوچرخه بدون دنده امتحان کنید و چالشی جدید دارید که به شما انگیزه می دهد. ما تضمین می‌کنیم چیزهایی را در مسیرهای روزمره خود کشف خواهید کرد که تا قبل از آن متوجه نشده بودید. به‌علاوه، چون دوچرخه سواری با آن ها دشوارتر است، سواری ‌های کوتاهی که با دوچرخه های تک سرعته انجام می‌ دهید رضایت‌ بخش ‌تر خواهد بود.

 

تعویض دنده دوچرخه + چند راهکار ساده

 

درک عمیق تری از شتاب خواهید داشت

اگر سوار یک تک سرعته شوید یاد خواهید گرفت که شتاب را تنظیم کنید. وقتی نمی ‌توانید دنده‌ ها را عوض کنید، به این معنی است که پدال زدن آسان در جاهای سخت وجود ندارد. اگر زمانی با یک دوچرخه تک سرعته وارد گل و لای شوید، یا باید با قدرت پدال بزنید یا باید بایستید، دوچرخه خود را از درون گل خلاص کنید و راه بروید.

در نتیجه، شما روش هایی را یاد خواهید گرفت که شتاب را حفظ کنید، یعنی انتخاب خطوط بهتر، سرعت ‌گیری در هر مکانی، کنترل سرعت دوچرخه و ترمز کمتر. شما مسیر را به روشی جدید خواهید دید و وقتی درس های آموخته شده از دوچرخه دنده ای خود را به کار ببرید، نرم تر و سریع تر از همیشه دوچرخه سواری خواهید کرد.

 

دوچرخه بدون دنده - آیبایک

 

یک تجربه متفاوت از آرامش

تک‌ سرعته ‌ها معمولاً بسیار آرام هستند. آن ها یک زنجیر مستقیم دارند که برخوردی ندارد و یا ساییده نمی شود و لوازم کمتری روی دوچرخه وجود دارد. این موضوع همچنین باعث می شود که خودرو بسیار نرم باشد و هنگامی که یک پیشرانه آرام و روان را با سبک سواری خود ترکیب می‌کنید (یک سبک روان و حرکتی که تعادل شما را حفظ می‌کند) تجربه سواری لذت‌ب خشی از مراقبه و آرامش را به دست خواهید آورد.

 

ترفندهایی برای کوهنوردی یا تپه نوردی با دوچرخه

 

قدرت و تناسب اندام خود را افزایش دهید

همه ما می دانیم که دوچرخه سواری فواید زیادی برای تناسب اندام دارد اما دوچرخه سواری با دنده می تواند شما را از جهاتی تنبل کند. می توانید تا حد زیادی کمتر رکاب بزنید و می توانید با یک حرکت بسیار کارآمد با گشتاور کم و سرعت بالا رکاب بزنید.

تک ‌سرعته ‌ها به شما اجازه نمی ‌دهند با سواری آسان از مزایا و فواید آن دور شوید. شما باید تمرکز کنید و با گشتاور بالا و سرعت کم رکاب بزنید. شما باید فرمان را به سختی نگهدارید و به بدن خود فشار بیاورید تا دوچرخه شروع به حرکت کند و این مزایای تناسب اندام متفاوتی نسبت به دوچرخه سواری با دنده را دارد.

 

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (3)

میلاد

سلام
مطلب مفیدی بود ولی دوچرخه های تک سرعته در رده کوهستان تو ایران در رده ی حرفه ای و سایز های بالا موجود نیست فقط دوچرخه های شهری یا دوچرخه کودکان بصورت تک سرعته موجود است.
در خارج از کشور حتی کورسی های تک سرعته هم موجود است که برای شهر و جاده و استفاده روزمره عالی هستند.
با سپاس

    iBikeiran

    بله کاملا درسته و در بازار ایران به دلیل خریدار نداشتن دوچرخه های تک سرعته در رده حرفه ای یا بزرگسال، یافت نمی شود. امیدواریم در آینده شاهد ورود این گونه دوچرخه ها باشیم.

منم میخوام دوچرخه تک سرعته خرید کنم عالین