دوچرخه کوهستان، فایده یا ضرر؟

فواید دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان، فایده یا ضرر؟

دوچرخه کوهستان برای چه کسانی مفید است؟

دوچرخه کوهستان (به انگلیسی: Mountain bike) از سری لوازم ورزشی پرطرفدار در میان ورزش دوستان و ورزشکاران است. محصولی با دو جنبه ورزشی و تفریحی، که در سال‌های اخیر، با استقبال خوبی روبرو شده است.

رشته ورزشی دوچرخه سواری کوهستان، در مسیرهای کوهستانی، جاده‌های سنگلاخ و مسیرهای ناهموار انجام شده و روش اجرای امروزی آن از سال ۱۹۷۰ مرسوم است. در المپیک ۱۹۹۶ برای نخستین بار این رشته به بازیهای المپیک راه یافت.

زیرشاخه‌های این ورزش شامل کراس کانتری، دانهیل، کراس کانتری ماراتون، مسابقات رقابتی و پرش از تپه‌های خاکی است.

بالا رفتن سطح آگاهی عمومی نسبت به لزوم حفظ سلامتی، همراه با اقبال عمومی به ورزش‌های هوازی، باعث شده تا رشته‌هایی چون دوچرخه سواری کوهستان، مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

تحرک بالا، هیجان، القای حس قدرت و عدم وابستگی و بسیاری موارد دیگر از این دست، از مشخصه‌های این ورزش به‌شمار می‌آیند.

برگزاری مسابقات این رشته در سطوح مختلف نیز، انگیزه و گرایش به این رشته ورزشی را دو چندان کرده است. تا آنجا که امروزه، تورهای دوچرخه سواری کوهستان، از پرطرفدارترین‌ها در سطح جهانی هستند.

 

دوچرخه سواری در کوهستان

دوچرخه سواری کوهستان چه مزیت‌ها و فوایدی دارد؟

اگر در جاده‌های بین شهری و مناطق آرام و دنج کوهستانی تردد کرده باشید، احتمالا تا به‌حال زنجیره دوچرخه سواران را، با لباس‌های چسبان و کلاه‌های ایمنی مخصوص دیده‌اید. منظره‌ای که برای ورزشکاران، ورزش دوستان و حتی افراد عادی بسیار دلچسب و هیجان انگیز است.

استفاده از وسیله نقلیه ورزشی، که بدون مصرف سوخت و تنها با انرژی عضلات انسان حرکت می‌کند به‌حدی هیجان انگیز است که در کلام نمی‌گنجد. حتی تصور سبکبالی فرد دوچرخه سوار در هر رده سنی، به انسان انرژی می‌بخشد. آشنایی با نقش موثر این ورزش در سلامتی هم می‌تواند برای کاربران این نوع دوچرخه جالب باشد.

در این مطلب شما را با این دوچرخه جذاب و رشته مفرح ورزشی با همین نام آشنا خواهیم کرد.

دوچرخه سواری در کوهستان، یک تیر و دو نشان!!

سلامتی، بی‌شک، یک سرمایه است. گنجینه‌ای که نزد اغلب ما یافت می‌شود. اما اینکه تا چه حد در نگهداری آن کوشا هستیم، جای درنگ دارد.

عوامل مختلف و متنوعی در حفظ سلامتی افراد تاثیر گذارند. تغذیه سالم، نوشیدن آب کافی، تحرک بدنی و سلامتی ذهن، از عمده‌ترین نکاتی هستند که جسم و روح ما را در جاده سلامتی نگه می‌دارند. ورزش، به عنوان یک عامل کلیدی، مانند یک پیوند دهنده عمل کرده و فرایند سلامت و تندرستی را قوت می‌بخشد.

دوچرخه سواری کوهستان، از رشته‌های ورزشی استقامتی است که همزمان با تقویت فاکتورهای تعادل و تسلط، عضلات و مفاصل بدن ورزشکاران را نیز تقویت می‌کند.

این دوچرخه دوست داشتنی، ضمن تقویت قوای روحی و جسمی، به‌عنوان یک وسیله تفریحی نیز، امکان سیر و سیاحت در فضای آزاد و تفرجگاه‌های طبیعی را برای کاربران به ارمغان می‌آورد!

دوچرخه سواران کوهستان چه می‌گویند؟

علاقمندان به این رشته در سراسر دنیا، آن را با گردشگری، طبیعت‌نوردی و اکتشاف تازه‌ها در هم آمیخته‌اند. به این ترتیب، امکان استفاده از این دوچرخه و کاربرد آن در سفرهای بین شهری نیز فراهم آمده است. بسیاری از کاربران این وسیله، رضایت خود را از کاربرد کم‌هزینه و بی‌دردسر آن بیان می‌کنند.

حرفه‌ای‌های این رشته ورزشی می‌گویند برای استفاده بهینه از دوچرخه کوهستان وجود شرایط و امکاناتی لازم است.

 

پرش با دوچرخه کوهستان

۷ شرط ضروری برای دوچرخه سواری حرفه‌ای در کوهستان

1. داشتن یک دوچرخه کوهستان حرفه‌ای و مجهز به تجهیزات جانبی و لوازم یدکی شرط اول این کار است. عبور از مسیرهای کوهستانی، به راحتی دوچرخه سواری در جاده‌های شهری نیست. استقامت بالای کمک فنر و بدنه دوچرخه‌های ویژه کوهستان، ضامن انجام این سفر ورزشی است. ضمن اینکه لاستیک‌های آن هم دارای قطر مناسب برای تحمل فشار و عبور از چنین مسیرهایی است.

2. فرد کاربر، باید تسلط کافی بر دوچرخه سواری داشته و از قدرت عمل و سرعت عکس‌العمل کافی برخوردار باشد. انجام این ورزش تنها پس از برخورداری از مهارت کافی، در سواری بر دوچرخه‌های عادی توصیه می‌شود.

میتوانید سری به اصول اولیه دوچرخه سواری بزنید

3. به‌ همراه داشتن قطعات یدکی: دوچرخه نیز مانند هر وسیله نقلیه دیگر، ممکن است دچار حادثه، نقص یا خرابی پیش‌بینی نشده گردد. این مورد برای دوچرخه سواری در کوهستان بیشتر از موارد عادی، محتمل است. لازم است در همه موارد، به‌ویژه سفرهایی که با دوچرخه کوهستان انجام می‌گیرد، قطعات یدکی ضروری را به‌همراه داشته باشید.

4. بهره‌مندی از قدرت تمرکز بالا و حفظ آن در حین انجام دوچرخه سواری: برای کسانی که این رشته ورزشی را انتخاب می‌کنند، داشتن قدرت تمرکز و کنترل بر حواس اهمیت ویژه‌ای دارد. وجود موانع ناشناخته و طبیعی در مسیر حرکت کوهستانی امری کاملا عادی است. این مورد نیاز فرد به آمادگی آنی برای انجام مانورهای لازم را می‌طلبد.

5. مجهز بودن به پوشاک و لوازم ایمنی: استفاده از لوازم ایمنی در این ورزش هیجان انگیز، شرط مهمی در حفظ سلامتی است. ملزوماتی مانند چرخ، کلاه و قفل هم، تضمین کننده حفظ ایمنی دوچرخه سوار هستند.

مزایای لوازم جانبی دوچرخه را بخوانید.

6. در اختیار داشتن تجهیزات جانبی: تلنبه، روکش زین، چراغ جلو و عقب و قمقمه شاید در نگاه اول چندان مهم به‌نظر نرسند. اما یک دوچرخه سوار حرفه‌ای، به‌خوبی از تاثیر بالای آنها در حفظ شرایط بهینه ضمن انجام این ورزش آگاه است.

7. شناخت کامل از شرایط مسیر دوچرخه سواری و تسلط بر جزئیات آن: دوچرخه سواری همانقدر که جالب و پر هیجان است، می‌تواند چالش‌برانگیز و دشوار نیز باشد. برخورد با موانع از پیش تعیین نشده در مسیرهای طبیعی، در عین داشتن سرعت بالا، می‌تواند حادثه‌آفرین باشد. برای دوچرخه سواران لازم است که از شرایط مسیر آگاهی یافته و بر جزئیات آن تسلط داشته باشند.

 

چه کسانی می‌توانند از دوچرخه کوهستان به‌خوبی استفاده کنند؟

به جرات می‌توان گفت هر فردی که دوچرخه سواری را به‌خوبی آموخته باشد، می‌تواند چالش دوچرخه سواری در کوهستان را هم تجربه کند. تنوع در شرایط کاربرد این وسیله باعث شده این روزها گروه‌های بیشتری به استفاده از آن روی آورند. اما منظور از وجود تنوع در شرایط کاربرد دوچرخه کوهستان دقیقا چیست؟

این عبارت به معنای کاربرد این نوع دوچرخه در شرایط و موقعیت‌هایی متنوع دیگری از قبیل جاده‌های خاکی و شوسه، شرایط طبیعی مناسب دیگر و حتی حیاط خاکی منازل است. این موضوع باعث شده تا افراد علاقمند به این رشته بتوانند، پیش از ورود به مراحل حرفه‌ای دوچرخه سواری در کوهستان ، با ریسک کمتر این ورزش را دنبال کنند.

در این شرایط افرادی در سنین و شرایط جسمانی مختلف نیز قادرند تمرینات بدون خطر دوچرخه سواری کوهستان را آغاز کنند.

پس از گذشت مدتی و با تسلط بر این وسیله، کار وارد مراحل بالاتر می‌شود. چنین شرایطی می‌تواند آغاز کار با دوچرخه کوهستان در دل طبیعت باشد. تجربه‌ای که بی‌شک دور از هیایوی شهر و آلودگی‌ هوا، به‌ مراتب دلچسب‌تر از دوچرخه سواری معمولی و شهری نیز هست.

با رسیدن به این مرحله و به‌ دست آوردن توانایی دوچرخه سواری در کوهستان، هر شیب و تپه خاکی می‌تواند مسیری برای انجام تمرینات حرفه‌ای محسوب شود.

 

دوچرخه کوهستان کمپ
دوچرخه کمپ محبوب ترین برند دوچرخه کوهستان

 

فواید دوچرخه سواری کوهستان در حفظ سلامتی

ورزش و سلامتی دو یار جدا نشدنی هستند. برخی رشته‌های ورزشی از قبیل دوچرخه سواری کوهستان، تاثیر بیشتری بر جسم و روح افراد باقی می‌گذارند.

تحرک بالا و هیجان مثبتی را که از انجام این ورزش نصیب افراد می‌شود، در کمتر مورد مشابهی می‌توان تجربه کرد. عدم استفاده از سوخت و بکارگیری نیروی ماهیچه‌ای، دوچرخه سواری کوهستان را به یکی از سالم‌ترین رشته‌های ورزشی در فضای آزاد تبدیل کرده است.

تقویت عضلات بدن به‌ویژه ماهیچه‌های پاها از اصلی‌ترین فواید این نوع دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود.

پاک کردن رگ‌های منتهی به قلب از چربی و سموم، در اثر فوران خون و در اوج این ورزش اتفاق می‌افتد. این مورد از دیگر فوایدی است که به سلامت دستگاه گردش خون و پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق منجر می‌شود. بهبود جریان گردش خون و تنظیم فشار آن نیز، از دیگر مواردی هستند که از این ورزش نصیب افراد می‌شود.

این ورزش با تقویت قوای ذهنی و آزاد کردن هورمون‌های آرامش بخش، استرس را کم می‌کند. مجموعه، به هماهنگی بین بخش‌های مختلف بدن کمک کرده و انجام حرکات ورزشی را با تمرکز بیشتر ممکن می‌کند.

تناسب اندام دوچرخه سواران کوهستان، نشانه‌ای از سلامتی آنهاست. سوخت و ساز بالا و صرف انرژی زیاد در این ورزش، باعث چربی سوزی و تناسب اندام در ورزشکاران این رشته پر تحرک می‌شود.

 

خرید اینترنتی دوچرخه کوهستان چه مزایایی دارد؟

جهت خرید دوچرخه برای سیر و سیاحت و ورزش، راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. خرید کلاسیک و سنتی از بازار و نیز ثبت سفارش در فروشگاه های زنجیره‌ای دو راه معمولی برای انجام این کار هستند.

این روزها روش خرید اینترنتی هم به مجموعه بالا اضافه شده است. با این تفاوت که در روش اخیر، شما تنوع بالایی از اجناس را همراه با قیمت و مشخصات آنها در اختیار دارید. به این ترتیب، امکان مشاهده و مقایسه کالا وجود داشته و می‌توان بهترین گزینه را از میان انواع موجود انتخاب نمود.

مرحله ثبت سفارش و خرید نهایی در یک سایت معتبر یا فروشگاه اینترنتی نیز، بسیار آسان بوده و با چند کلیک انجام می‌گیرد. در فروشگاه اینترنتی آیبایک می‌توانید همه نمونه‌های دوچرخه کوهستان را ملاحظه، انتخاب و خریداری نمایید.

اطمینان از صحت و سلامت کالا، تضمین بهترین قیمت، امکان مرجوعی کالا در صورت عدم رضایت، ارسال اکسپرس و دهها مزیت دیگر نیز در خرید اینترنتی به شما تعلق می‌گیرد.

ورود به فروشگاه اینترنتی دوچرخه کوهستان <

 


 

دوچرخه کوهستان چیست؟

مزایای خرید اینترنتی دوچرخه

تعلیق دوچرخه کوهستان

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (6)

ناشناس

سلام

[…] حتما بخوانید!  دوچرخه کوهستان، فایده یا ضرر؟ […]

[…] شاید دوست داشته باشید بخوانید: دوچرخه‌ی کوهستان، فایده یا ضرر! […]

[…] پیشنهادی برای مطالعه: دوچرخه کوهستان، فایده یا ضرر؟ […]

[…] دوچرخه کوهستان، فایده یا ضرر؟ […]

نظر خود را بنویسید