علائم کمبود آهن و راه های درمان!

علائم کمبود آهن و راه های درمان! - آیبایک

علائم کمبود آهن و راه های درمان!

شاید این احساس را داشته باشید که کمی رکاب زده باشید و تنها 2 کیلومتر را طی کرده باشید اما فکر کنید که به اندازه 20 کیلومتر انرژی از شما برده باشد. خب اتفاق افتادن این موضوع هیچ اشکالی ندارد اما تابحال شده از خودتان بپرسید چرا انقدر خسته اید؟ یکی از دلایل احساس خستگی می تواند کمبود آهن باشد.

هدف آهن انتقال اکسیژن در گلبول های قرمز خون برای تولید انرژی است. اگر آهن بدنتان کم باشد، گلبول های قرمز کافی برای حمل اکسیژن برای تامین انرژی وجود ندارد و شما خسته می شوید .

کمبود آهن و کم خونی ناشی از فقر آهن که مسئله جدی تری است، توسط آزمایش خونی که پزشکتان برای شما می نویسد، تشخیص داده می شود. اگر خسته هستید یا سایر علائم ذکر شده را دارید، باید با پزشک خود در مورد انجام آزمایش صحبت کنید.

برای اینکه از ورزش خود نهایت استفاده را ببرید و در دوچرخه سواری بهترین باشید، باید انرژی کافی داشته باشید و کمبود آهن می تواند مانع بزرگی باشد. کمبود آهن یکی از رایج ترین مشکلات بین افراد است و خوشبختانه درمان آن هم آسان است اما مهم ترین و سخت ترین بخش این است که ابتدا آن را تشخیص دهید.

برای کمک به شما در تشخیص دقیق کمبود این ماده معدنی، در ادامه فهرستی از علائم کمبود آهن را به شما معرفی می کنیم.

 

چه چیزی شما را در معرض خطر کمبود آهن قرار می دهد؟

در حالی که آهن در بسیاری از غذاها وجود دارد، همه ما این گونه غذاها را به طور مداوم مصرف نمی کنیم. به عنوان مثال، محصولات حیوانی منبع سرشار و غنی از آهنی هستند که به راحتی جذب می ‌شوند بنابراین گیاه ‌خواران و افراد وگان بیشتر در معرض کمبود آهن هستند. همچنین، برخی از خوراکی ها مانند قهوه، چای و غلات با فیبر بالا، عمل جذب آهن را مهار می کنند، بنابراین اگر فکر می کنید که غلات صبحانه شما می تواند آهن بدنتان را تامین کند باید بگوییم که اشتباه می کنید.

دختران و زنان جوان از طریق قاعدگی خون و در نتیجه آهن از دست می دهند. بنابراین در حالی که مردان و زنان یائسه به 8 میلی گرم آهن در روز نیاز دارند، افرادی که دوره قاعدگی خود را طی می کنند به 18 میلی گرم آهن در روز برای جبران کمبود خون نیاز دارند.

در کنار جذب ضعیف، مسائل دیگری نیز وجود دارد که می تواند کمبود آهن را تشدید کند. به عنوان مثال، تمرین های ورزشی در زمانی که کمبود آهن دارید می تواند منجر به التهاب شود و همین موضوع باعث آزاد شدن مولکولی به نام هپسیدین از کبد می شود. هپسیدین آهن را جدا می کند و از مصرف آن توسط بدن جلوگیری می کند و نقص عملکردی را بیشتر کاهش می دهد.

 

علائم و عوارض کمبود آهن - آیبایک

 

توجه به این نکته مهم است که کم بودن آهن به معنی کم خونی نیست. وقتی کم خون هستید، هموگلوبین شما پایین است. هموگلوبین پروتئینی در گلبول های قرمز شما است که اکسیژن را به اندام ها و بافت های بدن شما می رساند و دی اکسید کربن را از اندام ها و بافت ها به ریه های شما باز می گرداند. آهن بیشتر در هموگلوبین ذخیره می شود اما حدود یک سوم آهن نیز به صورت فریتین و هموسیدرین در مغز استخوان، طحال و کبد ذخیره می شود.

ممکن است در یک روز خوب و آفتابی بخواهید سفرتان را از همان ابتدا با دوچرخه خود شروع کنید اما با خود می گویید خسته ام و بهتر است باربند دوچرخه را نصب کنم و دوچرخه ام را با خود تا یک مسیری ببرم و سپس شروع به رکاب زدن کنم. اگر این کارتان بر خلاف عادت همیشگیست، اگر خسته هستید و هر یک از علائم گفته شده در زیر را دارید، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند به شما کمک کند و بررسی کند که که آیا مشکل کمبود آهن، کم خونی یا مشکلات سلامتی دیگری دارید.

 

4 نشانه کمبود آهن

1. رنگ پریده تر از حد معمول هستید

اگر احساس می‌کنید که ظاهرتان بی روح و رنگ پریده به نظر می رسد یا حداقل کمی از رنگ صورتی در چهره تان دیده نمی شود، نشانه این است که ممکن است کمبود آهن داشته باشید. این موضوع فقط به پوست شما مربوط نمی شود. اگر کمبود آهن دارید، ممکن است متوجه رنگ پریدگی لثه یا ناخن ‌های خود نیز شوید.

 

2. گاهی اوقات سرگیجه دارید

بدن شما می‌ داند چه زمانی آهن کم شده است و در این زمان می‌ خواهد بیشترین خون غنی از آهن را به مغز و قلب بفرستد، بنابراین وقتی آهن کم دارید، ممکن است دچار سرگیجه شوید زیرا بدن شما خون را با سرعت بیشتری به مهم ‌ترین اندام ‌هایتان می‌ رساند.

 

اهمیت ویتامین دی (D) برای دوچرخه سواران + بهترین منابع غذایی

 

3. سردرد می گیرید

وقتی مغز شما خون غنی از اکسیژن کافی دریافت نمی کند، رگ های خونی متورم می شوند که باعث درد یا سردرد می شود. بنابراین، اگر مستعد سردرد همراه با هر یک از این علائم هستید، واجب است تا یک آزمایش خون برای بررسی سطح آهن بدنتان تجویز شود.

 

4. زبان شما قرمزتر از حد معمول است

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا دندانپزشک در طول معاینه زبان شما را چک می کند؟ به این دلیل است که زبان رازهای زیادی را بیان می کند. زبان با رنگ قرمز روشن می تواند نشان دهنده کمبودهای زیادی از جمله آهن، اسید فولیک و ویتامین B12 باشد. اگر دندانپزشک شما از رنگ زبانتان انتقاد کرد (یا اگر فکر می کنید مانند توت فرنگی قرمز است)، بهتر است این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

 

دوچرخه سوار با آهن مناسب در برابر دوچرخه سواری با مشکل کم خونی و کمبود اهن - آیبایک

 

وعده های غذایی مناسب برای جلوگیری از کمبود اهن را در دستور کار قرار دهید

اگر متوجه شدید که از کمبود آهن رنج می برید، قطعا پزشکتان به شما می گوید غذاهایی را مصرف کنید که آهن زیادی دارند. به صورت کلی دو منبع آهن وجود دارد. آهن هِم از منابع حیوانی و آهن غیرهِم از منابع گیاهی بدست می آید. آهن حاصل از منابع حیوانی بهتر توسط بدن جذب می شود و هر دو نوع آهن با غذای غنی از ویتامین C بهتر جذب می شوند .

ترکیب های زیر یکی از بهترین ترکیبات آهنی در جهان است که می توانید مصرف کنید:

لوبیا سیاه مخلوط با سالسا گوجه فرنگی

بلغور جو دوسر پخته شده با توت فرنگی

سالاد اسفناج با گوجه فرنگی

سرخ کردن استیک با فلفل قرمز

در نهایت، پختن غذاهای اسیدی در ظروف چدنی نیز می تواند به افزایش میزان آهن در یک وعده غذایی کمک کند.

 

راهنمای استفاده از چربی در رژیم غذایی دوچرخه سواران + برنامه غذایی

 

در مورد مکمل های آهن با پزشک خود صحبت کنید

افزودن مولتی ویتامین همراه با آهن می تواند راهی برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن باشد. این مولتی ویتامین را با آب پرتقال 100 درصد طبیعی مصرف کنید یا مطمئن شوید که صبحانه شما حاوی مواد غذایی غنی از ویتامین C مانند توت فرنگی است. در حالی که ممکن است پزشک شما مکمل آهن را پیشنهاد کند، گاهی اوقات افراد اگر ویتامین ها را با معده خالی مصرف کنند، ممکن است دل درد بگیرند یا با مشکلات دیگری مواجه شوند. همیشه باید قبل از مصرف مکمل آهن با پزشک خود صحبت کنید زیرا این آزمایش خون است که باعث می شود تا دوز مناسب تعیین شود.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظر خود را بنویسید