راهنمای نصب و معرفی انواع گلگیر دوچرخه (راهنمای جامع گلگیر)

راهنمای نصب و معرفی انواع گلگیر دوچرخه (راهنمای جامع گلگیر) - آیبایکر

راهنمای نصب و معرفی انواع گلگیر دوچرخه (راهنمای جامع گلگیر)

مهم نیست که چقدر در هوای بارانی و زمستانی دوچرخه سواری می کنید، گلگیر دوچرخه می تواند تجربه دوچرخه سواری شما را به مقداری بسیار زیادی افزایش دهد.

حتی اگر قصد دوچرخه سواری در هوای بارانی را ندارید، اغلب پس از مساعد شدن هوا، آب در جاده ها یا مسیرها باقی می ‌ماند که برای دوچرخه سواری در آب و هوای مناسب نیز مشکل ایجاد می ‌کند. اگر به صورت گروهی دوچرخه سواری می کنید ، گلگیر عقب یک انتخاب عالی است زیرا از خیس شدن بدن شما و از ریختن آب کثیف روی صورت هر کسی که در پشت شما در حال رکاب زدن است، جلوگیری می کند. گلگیرها همچنین از دوچرخه شما در برابر کثیفی ها محافظت می کنند، که به معنای ساییدگی و خرابی کمتر خودرو، ترمزها و کابل های دوچرخه در طولانی مدت است. به علاوه، آوردن دوچرخه تمیزتر به داخل خانه راحت تر است.

انواع بسیار زیادی گلگیر در بازار وجود دارد و به همین دلیل ما در آیبایک سعی کرده ایم به بهترین شکل، نحوه انتخاب و نصب گلگیرهای دوچرخه را برای شما توضیح دهیم.

انواع گلگیر دوچرخه

گلگیر بالای چرخ (Bolt on)

این نوع گلگیرها تقریبا رایج ترین نوع گلگیر در بازار هستند که به صورت یک تکه، 2 تکه و یا 3 تکه عرضه می شوند. اگر دوچرخه شما یک فضای خالی بالای چرخ و جایی برای متصل کردن گلگیر با پیچ و مهره یا بست دارد، این مدل با دوام ترین، ایمن ترین و بهترین گزینه برای شماست.

گلگیر تاشوی دوچرخه کمپ - آیبایک
گلگیر بالای چرخ کمپ مدل تاشو

آسان بازشو (Quick Release)

اگر دوچرخه شما جایی برای پیچ و مهره کردن یا فضای خالی برای نصب گلگیر ندارد، این مدل مناسب دوچرخه شماست. این مدل گلگیرها اغلب دارای تسمه یا گیره های چسب داری هستند که به لوله زین، زین یا دوشاخ متصل می شوند.

گلگیر آسان بازشو دوچرخه - آیبایک

گلگیر زیر زین (Saddle-Mounted)

مینیمالیستی ترین و ساده ترین سبک گلگیر، این  نوع گلگیر است که درست زیر زین شما قرار می گیرد و برای محافظت از قسمت پشتی بدن شما در برابر آب و کثیفی طراحی شده است. تنها کاربرد این مدل محافظت از زین و بخش پشتی بدن شماست و نصب و جدا کردن آن بسیار آسان است.

گلگیر زیر زین دوچرخه - آیبایک

گلگیر بدنه (Zip Tie)

این سبک گلگیر به خاطر طراحی بسیار ساده و نصب آسان اکثرا در دوچرخه های کوهستانی استفاده می شود. این گلگیرها در جهان بسیار محبوب‌اند و برای اکثر دوچرخه های کوهستانی مناسب هستند. گلگیرهای بدنه از نظر طراحی با انواع دیگر گلگیر متفاوت‌تر هستند و سازگاری آن ها تا حد زیادی به فریم دوچرخه بستگی دارد، به خصوص برای دوچرخه‌هایی که سیستم تعلیق کامل دارند!

گلگیر بدنه دوچرخه - آیبایک

نحوه انتخاب سایز مناسب گلگیر

گلگیرهای دوچرخه، به خصوص مدل های سنتی و پیچ و مهره ای یک اندازه نیستند، بنابراین باید دوچرخه خود را اندازه بگیرید و مدلی را انتخاب کنید که برای دوچرخه شما مناسب باشد. اندازه گیری هایی که باید بر روی دوچرخه خود انجام دهید تعداد مشخصی دارد که شامل شعاع تایر، عرض لاستیک و فاصله فریم تا لاستیک است.

شعاع تایر

برای این کار باید کناره لاستیک را بررسی کنید. بسیاری از دوچرخه ها، مانند دوچرخه کورسی، تور، مسافرتی و حتی دوچرخه های ثابت از 650b یا 700c برای نشان دادن اندازه شعاع لاستیک استفاده می کنند. همچنین دوچرخه های کوهستان از اندازه های شعاع لاستیک مانند 24، 26، 27.5 و 29 استفاده می کنند.

چگونه از ساییدگی تایر یا لاستیک دوچرخه جلوگیری کنیم؟

عرض لاستیک

عرض لاستیک خود را بررسی کنید (که در کناره لاستیک شما چاپ شده است) و گلگیرهای دوچرخه را حداقل 8 میلی متر پهن تر از عرض لاستیکتان انتخاب کنید. به عنوان مثال، اگر از لاستیک 42 میلی متری استفاده می کنید، گلگیرهایی را انتخاب کنید که حداقل 50 میلی متر عرض داشته باشند. این کار به جلوگیری از ساییدگی لاستیک کمک می کند و فضای کافی را برای عبور سنگ های ریز و سایر زباله ها بدون گیر کردن بین گلگیر و لاستیک فراهم می کند.

فاصله بدنه تا لاستیک

در نهایت باید مطمئن شوید که فضای کافی برای قرار دادن گلگیر بین لاستیک ها و فریم وجود دارد. شما به طور ایده‌آل به 20 تا 30 میلی ‌متر فضای بین لاستیک تا فریم یا دوشاخ نیاز دارید تا بتوانید اکثر گلگیرهای سنتی را نصب کنید. باید مطمئن شوید که گلگیر جلو به اندازه کافی باریک باشد که بین دوشاخ و لقمه های دوچرخه شما (اگر ترمزهای لقمه ای دارید) و گلگیر عقب بتواند بین زین و لقمه ها قرار بگیرد. پس بهتر است که این فاصله ها را اندازه گیری کنید تا بتوانید گلگیر مناسب دوچرخه تان را تهیه کنید.

نحوه نصب گلگیر دوچرخه - آیبایک

بسته به نوع گلگیرها و دوچرخه شما، گاهی اوقات ممکن است لازم باشد تا اندازه تایرهای خود را تغییر بدهید. تا جایی که گلگیرها کاملا لبه های لاستیک شما را پوشش دهند، البته این بیشتر بستگی به سلیقه شما دارد اما به طور کلی هرچه گلگیر بلندتر و عریض تر باشد، کارکرد بهتری ارائه می دهد. همچنین می توانید گلگیرهایی را انتخاب کنید که کشویی هستند یا قابلیت اضافه کردن لایه های گلگیر را دارند.

نحوه نصب گلگیر دوچرخه

باید دقت کنید که گلگیرهای خود را به درستی نصب کنید تا از ساییدگی، تق تق، شکستن یا در بدترین حالت ممکن، گیر کردن لاستیک دوچرخه خود جلوگیری کنید. نحوه نصب گلگیر بسته به نوع و برند متفاوت است و بهتر است از راهنمای نصب همان برند استفاده کنید. گلگیرهای سنتی و پیچ و مهره ای برای نصب نیاز به کمی کار بیشتری دارند، بنابراین در ادامه راهنمای نصب جامعی را قرار داده ایم.

نحوه جدا کردن و نصب لاستیک یا تایر دوچرخه

نصب گلگیر جلو

– چرخی را که قرار است گلگیر را روی آن نصب کنید جدا کنید.

– سپس لقمه ها را جدا کرده و آن را از قسمت دوشاخ خارج کنید، قسمت L مانند گلگیر را به سوراخی که به تازگی لقمه را از آن جدا کرده اید، پیچ کنید.

– چرخ را دوباره متصل کنید و مطمئن شوید که گلگیر به طور مستقیم و با فاصله یکسان از لاستیک در تمام طول آن قرار دارد.

– گلگیر را محکم کنید و سپس لقمه ترمز را دوباره وصل کنید.

– با استفاده از راهنمای نصب برند، بخش های تثبیت کننده را به دوشاخ، چشمکی فریم (اتصال قرار گرفته بر روی فریم) یا قسمت های دیگر متصل کنید.

– به یاد داشته باشید ابتدا همه چیز را تا نیمه پیچ کنید تا فضای کافی برای حرکت دادن داشته باشید و بتوانید راحت تر گلگیر را تنظیم کنید و از ساییده شدن گلگیر روی لاستیک جلوگیری کنید.

– پس از تنظیم، همه چیز را محکم پیچ کنید.

نحوه نحوه نصب گلگیر جلوی دوچرخه - آیبایک

نصب گلگیر عقب

– برای تکرار این فرآیند در قسمت عقب نیازی نیست لقمه های ترمز را جدا کنید زیرا گلگیرهای عقب اغلب برای اتصال به بخشی از فریم مثلثی شکل عقب که بالای لاستیک قرار دارد، طراحی شده‌اند.

– لاستیک را جدا کنید و بخش L مانند را به فریم عقبی متصل کنید.

– برخی از گلگیرهای عقب حتی تا پایین تر از این بخش فریم ادامه دارند، پس نیاز است که قسمت های پایینی را هم به فریم متصل کنید.

– ابتدا همه چیز را تنظیم کنید، سپس پیچ ها و بست ها را محکم ببنید.

نحوه نصب گلگیر عقب دوچرخه - آیبایک

عیب یابی و تنظیم گلگیر

ترفندهای دیگری نیز وجود دارند که بسته به مشکلی که با آن مواجه هستید، می‌توانید گلگیرهایتان را به درستی تنظیم کنید. اگر دوچرخه شما دارای فرنچ و دوشاخ کمک فنردار است یا اگر ترجیح می دهید از بست (پایه) گلگیر استفاده کنید، بست های فلزی با روکش لاستیکی را در اطراف دوشاخ و بخشی از فریم که در کنار زنجیر قرار دارد، ببندید.

استفاده از بست گلگیر دوچرخه - آیبایک

همچنین از خم کردن بست در اطراف لقمه برای به دست آوردن تناسب و تنظیم صحیح، یا استفاده از پیچ و مهره های اضافی برای اینکه همه چیز درست جای خود قرار بگیرد، نترسید. اگر دوچرخه شما بخش هایی برای نصب روی دوشاخ، لوله زین یا فریم کنار زنجیر ندارد، همیشه می‌توانید از گلگیر بدنه استفاده کنید.

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]