راهنمای گام به گام تمیز کردن دوچرخه

راهنمای کامل تمیز کردن دوچرخه

راهنمای گام به گام تمیز کردن دوچرخه

هر زمان و هر کجا که دوچرخه سواری می کنید، دوچرخه‌تان کثیف می شود. چربی، گرد و غبار و کثیفی تنها برخی از مواردی است که باعث می شود دوچرخه زیبای شما خسته و فرسوده به نظر برسد. اگر دوچرخه شما برای مدتی به درستی تمیز نشده است، شاید وقت آن رسیده که با تمیز کردن آن درخشش اولیه دوچرخه تان را به نمایش بگذارید و کمی عشق به آن نشان دهید.

وقتی دوچرخه تمیز است بهتر به نظر می‌رسد، نرم‌تر کار می‌کند و دوام بیشتری دارد. این باعث لذت بردن بیشتر از آن می شود و در دراز مدت در هزینه‌های شما صرفه جویی می کند.

صرف نظر از اینکه بدنه‌ی دوچرخه شما چه شکلی و از چه جنسی است یا تعداد قسمت‌های تعلیق دوچرخه‌تان چگونه است، اگر این کار را انجام دهید، هرگونه کثیفی از طریق قطعات متحرک ساییده می‌شود. به همان اندازه که تمیز کردن دوچرخه پس از یک سواری خیس کثیف مهم است، پس از خشک شدن و گرد و خاک نیز کلیدی باقی می ماند.

تمیز کردن زنجیر دوچرخه

برای تمیز کردن دوچرخه به چه وسایلی نیاز دارید؟

برای تمیز کردن دوچرخه خود به این وسایل روزمره و خانگی نیاز دارید:

پارچه های تمیز یا تی شرت های نخی قدیمی ( رایگان! )

برس های شست و شو

برس های اسکراب

سطل

برس نرم و مربعی برای چرخ ها

شلنگ باغ با سر اسپری ماشه ای

اسفنج ها

 

وسایل اختیاری:

پاک کننده دوچرخه

روغن گیر دوچرخه

روان کننده یا روغن زنجیر

 

باید ها و نباید های تمیز کردن دوچرخه

  • اسفنج های خود را دور نیندازید. دو ماه دیگر برای شست و شوی دوچرخه به آن نیاز پیدا خواهید کرد.
  • بین حلقه‌های زنجیر، چرخ دنده‌ها و سایر مکان‌های صعب العبور، نخ دندان بکشید.
  • به تمیز کردن دوچرخه‌تان متعهد باشید. دوچرخه تمیز سواری بهتر و دوام بیشتری دارد.
  • سطل ها، ابزارها و پارچه های خود را با یکدیگر مخلوط نکنید.
  • از یک اسفنج یا برس ساینده روی قاب خود استفاده کنید.
  • دوچرخه خود را با شلنگ فشار قوی شست و شو دهید.

 

آماده سازی برای تمیز کردن دوچرخه

 

آماده سازی تمیز کردن دوچرخه

مرحله 1:

دو سطل تمیز را با آب و کمی مایع ظرفشویی پر کنید. برس ها، اسفنج ها و پارچه های خود را بچینید.

 

مرحله 2:

دوچرخه خود را بر روی یک میز یا نگهدارنده قرار دهید. این کار آن را از روی زمین بلند می کند و دسترسی به همه جای دوچرخه به ویژه گوشه ها و سوراخ ها را آسان تر می کند.

اگر میز یا نگهدارنده (بعضی از فروشگاه هاهنگام خرید دوچرخه ممکن است به شما بدهند)  ندارید می توانید دوچرخه را از قسمت زین بر روی بند رخت محکم قرار دهید.

 

مرحله 3:

در مرحله سوم آماده سازی برای تمیز کردن دوچرخه، چرخ های خود را جدا کنید. برای ثابت ماندن رکاب، می‌توانید یک نگهدارنده زنجیر (کمک کننده‌ای که برای محافظت از زنجیر هنگام برداشتن کاست آن استفاده می شود) هم قرار دهید. البته استفاده از این وسیله ضروری نیست و فقط برای تمیزتر شدن و محافظت از زنجیر دوچرخه شماست.

 

شروع شست و شوی دوچرخه

 

شست و شو و تمیز کردن دوچرخه

 

مرحله 1: زنجیر

از یک چربی‌گیر استفاده کنید و میل لنگ‌ها را به سمت عقب تمیز کنید و سعی کنید تمامی نواحی را به صورت کامل پوشش دهید. پس از حدود پنج تا 10 دقیقه، با جریان ملایم آب شلنگ، شست شوی کامل دهید. اگر زنجیر هنوز کثیف است، قطره‌های کوچکی از مایع ظرف‌شویی را مانند روغن مایع روی آن بمالید، به کمک اسفنج زنجیر را نگهدارید طوری که زنجیر داخل اسفنج قرار بگیرد، سپس رکاب را برای چندین چرخش بچرخانید تا زنجیر به خوبی تمیز شود و در انتها آبکشی کنید.

 

مرحله 2: پیشرانه

یک برس سفت را در یکی از سطل های از پیش پر شده فرو کنید و حلقه های زنجیر را بشویید. توصیه می‌کنیم از یک برس یا مسواک برای تمیز کردن شکاف‌های اطراف دندانه ها، قرقره‌ها و حلقه‌ها استفاده کنید. سپس با یک جریان ملایم آب بشویید و اگر همچنان مواد خام باقی مانده را مشاهده کردید، این کار را تکرار کنید. بعد، چرخ عقب خود را بگیرید و ظرف مایع را روی نوار کاست بریزید، بشویید و سپس آبکشی کنید. در صورت لزوم تکرار کنید.

 

مرحله 3: قاب

یک اسفنج تمیز و نرم را در سطل دوم (تازه) خود فرو کنید. قاب را صابون و مایع بزنید، از جلو به عقب حرکت دهید، سپس بشویید. اگر ترمز کالیپر دارید، لنت ها را با قسمت ساینده اسفنج تمیز کنید.

 

مرحله 4: چرخ‌ها

توصیه می‌کنیم از برس‌های نرم‌تر و بزرگ‌تر برای لاستیک‌ها و رینگ‌ها استفاده کنید تا بتوانید با حداقل تلاش وارد هر گوشه و کناری شوید. برس خود را در سطلی که برای قاب خود استفاده کرده اید فرو کنید. از دریچه شروع کنید، دور چرخ را بشویید، به پره ها و توپی ضربه بزنید، سپس چرخ را بچرخانید تا به سمت مخالف برسید. این کار را روی چرخ دیگر تکرار کنید، سپس بشویید. (اگر ترمز دیسکی دارید ، از قسمت نرم یک اسفنج تمیز با آب و صابون روی روترها استفاده کنید.)

 

قسمت پایانی

چرخ ها را دوباره وصل کنید و رکاب ها را بچرخانید تا مطمئن شوید که پیشرانه به خوبی کار می کند. همه چیز را با یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید یا بگذارید در هوای آفتابی خشک شود. کاری که در انتهای تمیز کردن دوچرخه باید انجام دهید این است که زنجیر خود را روغن کاری کنید .

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]