راهنمای کامل ترمزهای دیسکی دوچرخه + روش طلایی افزایش طول عمر دیسک

راهنمای کامل ترمزهای دیسکی و روش های تعمیر، نگهداری و مراقبت از ان ها - آیبایک

راهنمای کامل ترمزهای دیسکی دوچرخه + روش طلایی افزایش طول عمر دیسک

زمانی دیدن دوچرخه هایی که ترمز دیسکی داشتند عجیب بود اما دیگر خیلی وقت است که کسی از ترمز دیسکی تعجب نمی کند. از مسابقه‌ های جهانی گرفته تا دوچرخه سواری عادی داخل شهر، دوچرخه های ترمز دیسکی استفاده می شوند. از زمانی که UCI در سال 2018 استفاده از این ترمزها را برای مسابقات تایید کرد، تیم های WorldTour از این ترمزها استفاده می کنند. حتی افرادی که در برابر پذیرش این مدل ترمزها مقاومت می کردند هم بالاخره به خاطر قدرت توقف عالی، مدولاسیون سرعت عالی و عملکرد بهتر در هر شرایط آب و هوایی، تصمیم گرفتند این ترمزها را بپذیرند.

حتی بهتر از همه ی این ها این است که این ترمزهای عالی در حال حاضر تقریباً با هر قیمتی در دسترس است. در حالی که ترمزهای دیسکی تأثیرات زیادی بر روی سواری شما می‌ گذارند، نگهداری از آن ‌ها می‌ تواند کمی سخت و گاهی چالش‌ برانگیزتر باشد. بنابراین، چه در حال استفاده از آن ها هستید و چه می خواهید از آن ها استفاده کنید، در این مطلب کاملا درباره ی ترمزهای دیسکی و نحوه استفاده از آن ها توضیح می دهیم.

 

یک مدل ترمز دیسکی دوچرخه - آیبایک

 

انواع ترمز دیسکی دوچرخه

دو نوع اصلی ترمز دیسکی وجود دارد: اولی ترمز مکانیکی که با کابل کار می کند (درست مانند ترمزهای طوقه ای) و دومی ترمز هیدرولیک که مایع هیدرولیک جایگزین کابل ها می شود. هنگامی که ترمز می کنید، فشار مایع را مجبور می کند تا به داخل کالیپر حرکت کند و لنت ها را روی دیسک فشار دهد.

اگر علاقه مند به خرید دوچرخه مجهز به ترمز دیسکی با قیمت پایین هستید، احتمالاً تنها بتوانید یک دوچرخه با ترمز دیسکی مکانیک خریداری کنید. این گزینه به شما این امکان را می‌ دهد که کمتر هزینه کنید و همچنان دوچرخه‌ای با قدرت توقف زیاد و مناسب برای هر شرایط آب و هوایی داشته باشید. جدا از قیمت، برخی از دوچرخه سواران ترمزهای دیسکی مکانیک را ترجیح می دهند زیرا کار و نگهداری آن ها آسان تر است. نگهداری و تعمیر دوچرخه های دیسک هیدرولیک بسیار سخت، زمان بر و گران است.

پیشنهاد ما این است که هر چند وقت یکبار مایع ترمز خود را تخلیه و با مایع جدید جایگزین کنید زیرا باید متناسب با آب و هوا مقدار آن تغییر کند. هزینه تعویض مایع هیدرولیک بیشتر از تعویض کابل های ترمز دیسک مکانیک است اما این موضوع را هم باید در نظر بگیرید که تنها هر 6 ماه یکبار باید مایع هیدرولیک را تعویض کنید. مثلا شیمانو در دفترچه های خودشان زمانی برای تعویض مشخص نمی کند اما می گوید که در صورت تغییر رنگ مایع حتما آن را تعویض کنید.

 

هر چیزی که باید درباره‌ی ترمز دوچرخه بدانید! [راهنمای کامل]

 

کالیپرهای ترمز دیسکی

اهرم های ترمز توسط خطوط ترمز به کالیپرهای واقع در دیسک های جلو و عقب متصل می شوند. کولیس ها حاوی پیستون های مخالف هستند که در دو طرف دیسک قرار دارند. فشار خط ترمز این پیستون ها را درگیر می کند که لنت های ترمز را به سمت داخل فشار می دهند تا با دیسک تماس پیدا کنند. اصطکاک حاصله باعث کاهش سرعت دوچرخه می شود.

 

کالیپرهای دیسک دوچرخه - آیبایک

 

تعمیر و نگهداری کالیپر ترمز دیسکی

اگر می بینید که دیسک شما آزادانه حرکت نمی کند و صدای ناخوشایندی هنگام ترمز کردن می دهد، به علت ناهماهنگ بودن کولیس هاست.

این مشکل را با شل کردن دو پیچ وصل کننده کولیس به تنه، حل کنید تا کولیس بتواند راحت تر حرکت کند و جابجا شود. کالیپر را تکان دهید تا مطمئن شوید که آزادانه حرکت می کند، سپس اهرم ترمز مربوطه را به شدت بکشید. این کار کولیس را به دیسک متصل می کند. اهرم ترمز را پایین نگه دارید تا کالیپر را در جای خود نگه دارید سپس پیچ های بالا و پایین را سفت کنید تا محکم شود.

 

دیسک های ترمز دیسکی

قطر دیسک ها برای دوچرخه های جاده‌ای و سیکلوکراس 140 میلی‌متر و برای دوچرخه کوهستان تا 205 میلی ‌متر می ‌رسد. به طور کلی، جاده و سیکلوکراس از 140 تا 160 میلی ‌متر، دوچرخه‌ کوهستانی XC از 160 میلی ‌متر و دوچرخه های تریل از 160 تا 180 میلی‌متر (گاهی اوقات دیسک جلو قطورتر) استفاده می کنند. دیسک های بزرگ ‌تر می‌توانند گرما را در سطح بزرگ ‌تری پخش کنند اما سنگین‌ تر هستند.

 

نحوه صحیح ترمز گرفتن با دوچرخه + آموزش کامل

 

تعمیر و نگهداری دیسک

اگر کولیس خود را تنظیم کرده اید اما هنوز صدای خاصی را از آن می شنوید، دیسک خود را بررسی کنید. گاهی اوقات آن ها در اثر ضربه یا حتی گرمای بیش از حد تاب بر می دارند.

برای اینکه بفهمید دیسک شما تاب برداشته است یا خیر، دوچرخه را روی پایه قرار دهید یا آن را برگردانید تا چرخ بتواند آزادانه بچرخد. بین لنت ها بر روی دیسک به دنبال شکاف باز یا بسته بگردید. اگر هر کدام را مشاهده کردید، دیسک شما تاب برداشته است. اغلب دیسک های تاب دار را می توان به سادگی با استفاده از ابزار مخصوص تعمیر ترمز به عقب خم کرد.

اگر نشانه‌ هایی از آسیب فیزیکی مانند تاب برداشتن وجود داشته باشد که نمی‌توان آن ها را صاف کرد، پس باید به فکر تعویض دیسکتان باشید. همچنین زمانی که ضخامت کل سطح ترمز کمتر از 1.5 میلی متر است، دیسک ها باید تعویض شوند.

 

تعمیر و نگهداری ترمزهای دیسکی دوچرخه - آیبایک

 

لنت ترمز دیسکی

لنت ترمز دوچرخه در داخل کالیپرها قرار دارد. آن ها به گونه ای طراحی شده اند که دیسک را در سرعت های بالا نگهدارند، به این معنی که کار اصلی آن ها (علاوه بر توقف دوچرخه شما) مقاومت در برابر گرما و اصطکاک است.

 

لنت ترمز رزین در مقابل لنت ترمز متخلخل

دو نوع اصلی لنت ترمز وجود دارد. لنت ترمز رزینی (که به آن ارگانیک نیز گفته می شود) از مواد آلی مانند شیشه، لاستیک و چسب های فیبری تشکیل شده است که با رزین به هم متصل شده اند. لنت ‌های ترمز متخلخل (همچنین به عنوان فلزی شناخته می‌ شوند) از تیکه های فلزی ساخته شده‌اند که در فشار بالا به یکدیگر متصل می ‌شوند.

از نظر صدا لنت های رزین صدای کمتری دارند و بهتر دوچرخه را متوقف می کنند. همچنین در گرما بهتر فعالیت می کنند اما استفاده در گرمای زیاد می تواند عمر آن ها را کم کند. آن ها همچنین سریعتر عمل می کنند، به خصوص در زمین های گل آلود. لنت های متخلخل انتخاب مناسب تری برای دوچرخه سوارانی است که عمدتاً دوچرخه سواری کوهستانی با شیب تند انجام می دهند. آن ها گرمای بیشتری تولید می کنند اما کمتر مستعد خراب شدن هستند. اگر از دوچرخه زیاد استفاده می کنید یا در آب و هوای مرطوب رکاب می زنید لنت های متخلخل برای شما بهتر است.

معمولا در دوچرخه ها از لنت های رزینی استفاده می شود.

 

انواع لنت ترمز دیسکی دوچرخه - آیبایک

 

تعمیر و نگهداری لنت ترمز دیسکی

اگر کالیپر و دیسک خود را چک کرده اید اما هنوز صدای بدی در هنگام ترمزگیری می شنوید، می تواند به این معنی باشد که سطح ترمز (شامل لنت ها و/یا دیسک ها) آلوده است و نیاز به تمیز کردن دارد.

چرخ را جدا کرده و از ایزوپروپیل الکل روی یک پارچه تمیز استفاده کنید تا دیسک را پاک کنید، سپس لنت ها را بردارید و آن ها را نیز تمیز کنید. بهتر است از دستکش لاتکس یکبار مصرف استفاده کنید. شما باید کثیفی و روغن را از سطح ترمز پاک کنید. قبل از نصب مجدد، مطمئن شوید که لنت ها کاملا خشک هستند.

زمانی که ضخامت لنت کمتر از 3 میلی متر شد، آن ها را تعویض کنید. شیمانو می‌گوید وقتی ضخامت مواد لنت به تنهایی کمتر از نیم میلی‌ متر است، باید تعویض شود. اگر نوع لنت را تغییر دهید (مثلاً رزین به فلز)، باید دیسک های خود را نیز تعویض کنید. لنت ها و دیسک ها با “لایه گذاری” مقادیر کمی از مواد لنت روی دیسک جفت می شوند، که به این معنی است که دیسک قدیمی با یک نوع لنت جدید عملکرد مطلوبی نخواهد داشت، زیرا از قبل روی مواد پد دیگر قرار گرفته است.

 

یک نکته یا روش طلایی برای افزایش طول عمر دیسک ها

به مرور زمان هر چه از دوچرخه خود بیشتر استفاده می کنید، لنت ها و دیسک هایتان به تدریج فرسوده می شوند. اگر ترمزهای شما کارایی خوبی ندارند، اما مطمئن هستید که هنوز لنت کافی دارید و همه چیز سالم است، بررسی کنید که آیا دیسک ها براق به نظر می رسند یا خیر. اگر براق بود کافیست با یک کاغذ سمباده آن ها را مثل روز اولش کنید.

از کاغذ سمباده 200 استفاده کنید. چرخ های خود را بردارید، سپس هر دیسک را به آرامی سمباده بزنید تا مه براق ناپدید شود و رنگی کدر مشاهده کنید. با این بافت جدید، دیسک های دوچرخه شما هنگام نگهداشتن ترمزها اصطکاک بیشتری در برابر لنت های ترمز ایجاد می کنند و عملکرد بهتری دارند. این تریک یا نکته طلایی ارزان قیمت نیست، اما به افراد زیادی کمک کرده است تا عمر ترمزهای دیسکی را برای سال ‌ها افزایش بدهند.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات (10)

عالی بود

علیرضاطالب آبادی

لطفانحوه تنظیم ترمزدیسکی مکانیکی راشرح دهید

a.h ahadi

سلام وقتی ترمز میگیریم لنت یک طرف به دیسک فشرده میشود و دیسک را به طرف مقابل هل میدهد تا به لنت مقابل بچسبد اینطور است؟ یعنی لنت طرف مقابل حرکت فعال به سمت دیسک ندارد ؟

Amir

ممنون از سایت آیبایک بسیار توضیحات کاملی دادید .

۱۲۳۴

خوب بود ولی روش های ترمز گرفتن با دوچرخه ۲۷.۵ را که دیسک دارد را بنویسید زیرا چون مهم است تا دیسک دوچرخه کار بهتری کند خراب نشود.

عرفان

سلام میگم میشه دیسک من 160 میلی است و ان را تغییر به 180 میلی دهم و تزرمز من دیسک هیدرولیک است و همه ی چیز ش را عوض کردم ولی بازم خیلی خوب نمیگیرد

    iBikeiran

    سلام وقت بخیر. تا حد امکان از روغن ترمز مرغوب استفاده کنید و حتما لنت هارو هم چک کنید!

Heydar

سلام، من روغن ترمز دوچرخه ام رو عوض کردم کامل هم هواگیری کردم اما وقتی کتی ترمز رو آروم فشار میدم خالی میکنه وقتی هم خالی میکنه باید ۲ بار کتی رو باید فشار بدم تا ب حالت قبلی برگرده دلیلش چیه ؟

    iBikeiran

    سلام وقت بخیر
    مدل کتی ترمزتون چیه؟

Ali

سلام ترمز من دیسکی مکانیکی هرچی ترمز میکنم جلو قفل نمیکنه دلیل چیه

نظر خود را بنویسید