6 نکته شگفت انگیز خرید دوچرخه دست دوم

نکات خرید دوچرخه دست دوم

6 نکته شگفت انگیز خرید دوچرخه دست دوم

با توجه به قیمت های بالا و کمبودهای جهانی در مورد مسئله موجودی دوچرخه ، دانستن نکاتی در مورد نحوه خرید دوچرخه دست دوم می تواند به ما کمک بسیار زیادی کند.

دوچرخه های جدید قیمت بالایی دارند، می توانید مستقیما از فروشگاه ها تهیه کنید و هرچیزی که برای سفر خود نیاز دارید را بپرسید و جواب خود را دریافت کنید. در این صورت همه چیز عالی کار میکند و حتی دوچرخه ای که تهیه کردید تحت ضمانت هم قرار می گیرد.

اما همه ی این موارد هزینه ی بسیار زیادی را طلب می کند پس ما ایجاب می شویم که یک دوچرخه دست دوم و عالی بخریم.

همه ما از تاثیر کرونا بر روی مشاغل سراسر جهان آگاهیم و صنعت دوچرخه سواری نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. بعضی کارخانه ها مجبور به تعطیلی شدند، برخی تا به امروز تعطیل مانده اند و برخی دیگر با اقدامات فاصله گذاری اجتماعی در حال کار هستند که با این وجود گردش کار را محدود میکند.

بنابراین با وجود کند بودن تولید و فروش زیاد دوچرخه در نهایت باعث به وجود آمدن کمبود محصول در این صنعت شد.

در حالی که استفاده از یک دوچرخه جدید عالی به نظر می رسد اما برای بسیاری از ما غیر عملی است (از لحاظ بودجه). به همین دلیل خرید دوچرخه دست دوم می تواند راه حل بسیار جذابی برای ما باشد.

1. دوچرخه های دست دوم را از کجا پیدا کنیم؟

راه های بسیار زیادی برای پیدا کردن یک دوچرخه دست دوم وجود دارد. معرفی کردن یک دوست یا آشنا، سر زدن به بازار های فروش دوچرخه دست دوم و مشاهده سایت های فروش محصولات دست دوم مانند دیوار و شیپور که با کمی جست و جو در آن ها میتوانیم دوچرخه مورد نظر خود را پیدا کنیم.

اما دوچرخه ای که انتخاب می کنیم باید چه ویژگی های داشته باشد تا حداقل در دسته بندی یک دوچرخه دست دوم خوب قرار گیرد.

در زیر به بررسی چند مورد مهم در انتخاب دوچرخه کارکرده می پردازیم :

2. تحقیق و پرسیدن سوالات

در دنیای خرید و فروش یک جمله ی کلیشه ای وجود دارد که می گوید : ” چیزی به نام سوال احمقانه وجود ندارد “.

در خرید دوچرخه های دست دوم نیز این مورد کاملا درست است. از پرسیدن سوال هایی مانند این که :” آیا این دوچرخه واقعا چرخ دارد؟ ” ” آیا ترمز دارد؟ ” یا ” آیا مانند سال های قبل ارزشمند میباشد؟ ” هیچ ترس و ابایی نداشته باشید.

 اگر فروشنده قبلاً در مسابقات دوچرخه سواری شرکت می کرده و چند داستان در مورد تصادفات ناگهانی داشته ، باید برای خرید بسیار مراقب باشید. اما اگر فروشنده این دوچرخه را برای رکاب زدن در محله با خانواده خود استفاده می کرده، می توانید با آرامش خاطر بیشتری خرید خود را انجام دهید.

خواندن توضیحات کوتاه در آگهی، سریع و آسان است اما اطلاعات زیادی در مورد دوچرخه ارائه نمی دهد. همانطور که در حال آماده شدن برای جمع کردن پول خود برای خرید جدی هستید ، تا آنجا که ممکن است اطلاعات بیشتری از محصول مورد نظر کسب کنید

از سوال های اساسی مانند سوالات زیر استفاده کنید:

  • همه ی تجهیزات دوچرخه سالم است؟ (قاب ، چرخ ، فرمان ، ترمز ، نوار میله ، لاستیک ، کابل ، محفظه ، قفس بطری ، میل لنگ ، پدال ، زین ، نوار کاست ، زنجیر ، و چرخ دنده)
  • دوچرخه چه رنگی است؟ (به یاد داشته باشید ، نور در تصاویر تفاوت زیادی ایجاد می کند)
  • چند مدت است که این دوچرخه را دارید؟
  • چند نفر صاحب این دوچرخه بوده اند؟
  • آیا اصل رسید را دارید؟
  • آخرین باری که سرویس یا تعمیرات این دوچرخه انجام شد کی بود؟ اگر چنین است ، چه چیزی تعمیر یا تعویض شده است؟
  • آیا تا به حال قسمتی از قاب یا دوچرخه وجود داشته است که تحت ضمانت تعویض یا تعمیر شود؟
  • آیا چیزی در دوچرخه وجود دارد که آنطور که باید کار نمی کند؟

بیش از چند گزینه برای یافتن دوچرخه دست دوم وجود دارد ، اما بیایید از اینترنت شروع کنیم. اگر می دانید که چه نوع دوچرخه ای دوست دارید ، با جستجوی دوچرخه موردنظر (یا مدلهای مشابه) شروع کنید و دریابید که هزینه یک دوچرخه جدید چقدر است. در اینجا ممکن است یک دوچرخه نو و جدید با هزینه ای مشابه یک دوچرخه دست دوم یا اختلاف قیمت ناچیز پیدا کنیم که در این موارد بهتر است به فکر تهیه دوچرخه نو و جدید باشیم.

دوچرخه های ارزان از برند تاچ

 

 

 

 

4. در عکس ها به دنبال چه چیزی باشید

مراقب عکسهای موجود باشید. شما علاقه دارید که تصاویری با کیفیت خوب داشته باشید ولی حتما باید عکس اصلی دوچرخه را مشاهده کنیم و به نظافت دوچرخه نیز نگاهی بیندازیم. اگر روی آن کثیفی و آلودگی جاده وجود دارد یا زنجیر سیاه یا زنگ زده ای دارد ، می دانید که صاحبخانه به خوبی از تعمیر و نگهداری دوچرخه پیروی نکرده است. این نشانه فرسودگی است و ممکن است به زودی برخی (یا اکثر) اجزاء نیاز به تعویض داشته باشند.

به خاطر داشته باشید که خرید دوچرخه دست دوم از فروشنده خصوصی به این معنی است که دوچرخه دیگر تحت ضمانت قرار نمی گیرد و یعنی هرگونه تعمیر مستقیماً از جیب شما خرج می شود. پس با دقت به عکس ها نگاه کنید.

به همین دلیل است که خرید دوچرخه دست دوم به صورت آنلاین بسیار سخت است: تشخیص لکه ها ، فرورفتگی ها یا آسیب دیدن دوچرخه تنها از طریق یک عکس تقریبا غیرممکن است. اگر شما متخصص دوچرخه سواری نیستید ، باز هم توصیه می کنیم برای مشاهده جزئیات بیشتر با فروشنده قراری بگذارید تا کاملا دوچرخه را بررسی کنید.

 

5. مراقب خرید دوچرخه های سرقتی باشید

بعضی دوچرخه ها دارای شماره سریال هایی بر روی بدنه اصلی می باشند. از فروشنده بخواهید آن را برای شما بفرستد تا از از سرقتی نبودن آن مطمئن شوید.

.

دوچرخه کارکرده

 

6. مشاهده بدنه دوچرخه

بدنه دوچرخه ها معمولا از سه جنس آهن، آلومینیوم و فیبروکربن ساخته میشوند. در هنگام خرید و بازرسی بدنه حتما باید چک شود که بدنه داری ترک و شکستگی نمیباشد اگرچه دوچرخه هایی با بدنه آهنی به سختی دچار ترک خوردگی میشوند ولی باز در هنگام خرید حتما باید بدنه به صورت کامل چک شود.

بدنه های آلومینیوم و فیبروکربن نسبت به بدنه های آهنی بیشتر و راحت تر دچار ترک خوردگی میشوند و حتما باید بررسی دقیق تری در هنگام خریدشان انجام گیرد. با توجه به اینکه بدنه های فیبرو کربن از بدنه های آلومینیومی عمر کمتری دارند پس ریسک خریدمان برای این گونه بدنه ها افزایش میابد اگرچه در بعضی موارد توصیه میشود دوچرخه های دست دوم با بدنه فیبروکربن خریداری نشود.

بررسی های بیشتر

برای اینکه کاملا از خرید خود مطمئن شویم حتما باید موارد زیر به صورت کامل و تخصصی بررسی شود :

1. توپی های عقب و جلو (Front Hub & Rear Hub)

در اینجا با بلند کردن چرخ و گذاشتن دست روی دوشاخ چک میکنیم که گیری بر روی توپی ها نباشد و یا صدایی ندهند.

2. توپی بدنه (bottom bracket)

با چرخاندن قامه و چک کردن اینکه صدای غیرمعمولی شنیده نشود و یا گیری نداشته باشد مطمئن میشویم که توپی به درستی کار میکند.

3. کاشه دوشاخ (double bowl)

بررسی می کنیم که فرمان باید به راحتی و بدون مشکل به چپ و راست حرکت کند.

4. دنده و زنجیر دوچرخه

زنجیر دوچرخه یکی از مواردی است که باید بعد از مدتی تعویض شود پس با چک کردن زنجیر باید مطمئن شویم که عمر مفید آن به انتها نرسیده است.

همچنین باید مطمئن شویم دنده به خوبی نگهداری شده است.

5. طوقه ها

با بررسی کردن اینکه دارای ترک خوردگی نیستند می توانیم از سلامت آن ها مطمئن شویم.

 

نتیجه گیری

در انتها باید دقت کنید که خرید دوچرخه دست دوم یک ریسک پنجاه پنجاه است. ممکن است که دوچرخه خوبی بخرید ولی دقت کنید که حتما هنگام خرید تمامی موارد بالا را به طور کامل بررسی کنید تا بتوانید بر طبق نیاز های خود آنچه را که در نظر دارید به دست بیاورید و نباید در هنگام خرید این گونه دوچرخه ها انتظار زیادی داشته باشید.

پیشنهاد ما این است تا آنجا که میتوانید، بر اساس بودجه خود سعی کنید یک دوچرخه جدید و سالم انتخاب کنید و در انتها اگر نتوانستید آن چیزی که مد نظر دارید را پیدا کنید سپس دست به خرید یک دوچرخه دست دوم بزنید.

دوچرخه های اقتصادی بزرگسالان و کودکان

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (1)

[…] > نکاتی راجع به خرید دوچرخه دست دوم بدانید! […]