دوچرخه کوهستان چیست؟

دوچرخه کوهستان

دوچرخه کوهستان چیست؟

دوچرخه سواری کوهستان یکی از رشته های جذاب و بسیار پر طرفدار در بین طبیعت دوستان می باشد. دو دلیل برای داشتن طرفدار بیشتر این رشته وجود دارد

اول اینکه دوچرخه سواری با هیجان بالاتری دارد و هم اینکه آمادگی جسمانی بالاتری پیدا خواهید کرد و ثانیاً هم از طبیعت و فضای خاص طبیعت و جنگل لذت می برید که قابل مقایسه با چشم انداز خیابان و شهری نیست.

اگر در محدوده تهران زندگی می کنید در البرز مرکزی مناطق خوبی برای دوچرخه سواری در کوهستان برای شما وجود دارد تا از دوچرخه سواری در کوهستان نهایت لذت را ببرید. درضمن اگر کوهنورد هستید به خاطر داشتن پاهای قوی خیلی سریع میتوا نید وارد این ورزش بشوید.

انتخاب دوچرخه

این که کدام دوچرخه و مدلی را برای کوهستان رفتن انتخاب کنیم کمی جای بحث دارد، ما اینجا قصد داریم دوچرخه کوهستان را مورد بحث قرار دهیم واین رشته را بررسی کنیم پس کاری به دوچرخه های کورسی نداریم. اگه هدف بدنسازی برای کوهنوردی و گشت و گذار به همه جای طبیعت هستش مثل بنده باید به سراغ کراس کانتری بروید. اگر فکر می کنید انقدر براتون پایین اومدن و پرش‌های خفن کوهستان و طبیعت جذابیت دارد و شهامتش رو هم دارید در عین حال نمیخواید لذت کراس کانتری رو هم از دست بدهید می‌توانید از همین الان فری راید رو هدف بگیرید. اما اگر خیلی هیجانی و دنبال هیجان های بزرگ هستید دانهیل بهترین می باشد. قبل از اینکه دانهیل بگیرید و خودتون رو به کشتن بدهید باید با یک دوچرخه کراس کانتری یا فری راید شروع کنید و مهارتهای لازم رو یکی دوسالی فرا بگیرید بعد به سراغ این رشته بروید.

اگر بخواهیم در رابطه با قیمت بحث کنیم بدین صورت است از ارزان ترین تا گران ترین.

  1. کراس کانتری
  2. فری راید
  3. دان هیل

اجزای دوچرخه کوهستان

یکی از بخش های بسیار مهم و حایز اهمیت بالا در دوچرخه تنه دوچرخه می باشد. که انواع گوناگونی نیز در دوچرخه کوهستان  دارد که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

– تیتانیوم:

عمر طولانی داره ، سبک ، خشک و انعطاف پذیری کم. فلز گرونیه و خیلی کم مصرف می باشد این تایپ از دوچرخه ها دارای قیمت گران تری نسبت به بقیه هستند.

– کربن:

بسیار سبک ولی قیمت دوچرخه رو بالا خواهد برد. عیب بزرگش این جنس این است که در برابر ضربه حساس و شکننده است. در دوچرخه های کورسی بسیار استفاده شده و جدیدا ً دوچرخه های کراس کانتری استفاده می‌شود. قطعا از کربن برای دوچرخه های فری راید و دانهیل استفاده نمیشود.

– آلومینیوم:

رایج ترین تنه می باشد. هم سبکه هم فرآیند تولید ساده تره برای همین این نوع دوچرخه قیمت پایین تری را داراست. در حال حاضر این آلیاژها از آلومینیوم مورد استفاده است 6061 ، 7005 ، 7075 . هر کمپانی به دلخواه خود ازین آلیاژ ها بهره می برد.

– کرومل:

به شرط اینکه در برابر عوامل زنگ زدگی قرار نگیرد، عمر نامحدودی را داراست اما فرآیند تولیدی سخت و تقریبا منسوخ شده می باشد.

ترکیب آلومینیوم و کربن:

جدیداً تنه هایی از ترکیبی آلومینیوم و کربن وارد بازار شده است. به این صورت که قسمتهایی که کمتر در معرض ضربه قرار دارد رو از کربن و باقی را از آلومینیوم میسازند تا هم از مزیت سبکی کربن استفاده کرده باشند هم از استحکام آلومینیوم . این تنه ها که برای کراس کانتری استفاده میشود.

– آهن:

همون دوچرخه های ارزون قیمت، سنگین و بی کیفیت

ترمز های دوچرخه:

امروزه ترمز های دوچرخه متحول شده است. ترمز دوچرخه در قیمت دوچرخه خیلی تاثیر دارد. همینطور کیفیت.

نوع اول ترمز دوچرخه سیستم لقمه ای  V-break

این سیستم همان سیستم قدیمی می باشد. این نوع ترمز یا سیمی است یا روغنی(هیدرولیک) نوع هیدرولیک بهتر و گرانتر می باشد.

نوع دوم ترمز دیسکی است شبیه به ترمز موتور سیکلت:

این نوع ترمز روغنی یا همان هیدرولیک یا سیمی می باشد. نوع هیدرولیک بهتر و گرانتر است. بهترین نوع ترمز به لحاظ کنترل دوچرخه و عملکرد دیسکی هیدرولیک است که گرانترین نوع هم می باشد. این نوع ترمز برای دوچرخه های دان هیل که باید خیلی دقیق در شیب و سرعت زیاد کنترل شوند جزو واجبات است. در طراحی دوچرخه های فری راید و کراس کانتری هم در بسیاری از مدلها استفاده می‌شود.

همانطور که می دانید لوازم شامل بقیه چیزهایی هستش که رو تنه سوار میشود. مثل فرمان ، چرخها ، رکاب ، زنجیر ، شانژمان ، خودرو ، صندلی ، ترمز و … . لوازم مکانیکی دوچرخه که وظیفه حرکت دوچرخه را دارا هستند. شامل زنجیر و شانژمان ، ترمزها ، خودرو ، طبق انداز ، رکاب ، دنده معمولا منظور اصلی دوچرخه سوارها از اصطلاح لوازم هست.

این لوازم را معمولا از یکی از این دوکمپانی بزرگ جهان ، استفاده می کنند. یکی شیمانو که حتما اسمش را زیاد شنیده اید که کمپانی ژاپنی است و دیگری SRAM که کمپانی آمریکایی است. این کمپانی ها دارای تولیدات بسیار متنوعی در هر کدام از تولیداتشون هستند.

اینکه مثلاً دوچرخه شما از کدام رده لوازم شیمانو استفاده می کند. خیلی مهم است  و در قیمت و کیفیت دوچرخه تاثیر گذار است.

این کمپانی ها از رده های معمولی تا رده های حرفه ای لوازم دوچرخه را تولید میکنند و مهم است که هنگام خرید دوچرخه یا شما این رده ها رو بشناسید.

طبقه بندی قطعات شیمانو

رده حرفه ای به ترتیب از کمترین ارزش به بیشترین ارزش:

1Deore 2-Deore LX   3-SLX   4-Hone   5-DeoreXT   6-Saint   7-XTR

رده متوسط به همون ترتیب :

1Altus 2-Acera 3-Alivio

رده پایین :

1Sis 2-Tourney

برای Sram :

X-0 و X-9 حرفه ای . متوسط و پایین X-7 ، SX-5، SX-4، 3.0 هستش.

هرچی رده لوازم بالاتر برود ، گرانتر ، سبکتر و کاراتر و محکم تر خواهد بود. مثلا قیمت یک دست لوازم شیمانو XTR که مخصوص مسابقات کلاس جهانی هست چند برابر دوچرخه کراس کانتری با لوازم عادی می باشد.

برای بهترین مزیت قیمت و کیفیت رده شیمانو Deore و بالاتر را انتخاب کنید. معمولاً ممکن است لوازم شما از ترکیب رده های مختلف باشد. مثلاً  همه لوازم شما شیمانو Deore باشد و شانژمان شما Deore LX. بهتره اول به سایت این دو کمپانی بروید و در قسمت لوازم دوچرخه کوهستان با انواع رده های اون آشنا بشید. وقتی رده های این دو کمپانی رو بدانید موقع انتخاب دوچرخه تقریبا اختلاف کیفیت دوچرخه ها رو خودتان خواهید فهمید و واقع بینانه تر انتخاب می کنید.

خوب در این نوشته راجع به انواع دوچرخه کوهستان و کارایی های آن و همچنین در مورد قطعات موارد بسیاری را فرا گرفتید در نوشته های بعدی با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد انواع دوچرخه و کارایی و ویژگی های هرکدام با شما صحبت کنیم.

برای مقایسه و انتخاب بهترین دوچرخه های بازار می توانید به فروشگاه آیبایک ما سر بزنید

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (3)

اطلاعات جالبی بود.

نظر خود را بنویسید