دوچرخه شهری یا دوچرخه کوهستان؟ آیا از دوچرخه کوهستان می‌توان در شهر استفاده کرد؟

استفاده از دوچرخه کوهستان یا دوچرخه شهری در داخل شهر - آیبایک

دوچرخه شهری یا دوچرخه کوهستان؟ آیا از دوچرخه کوهستان می‌توان در شهر استفاده کرد؟

شاید بارها این سوال برای شما پیش آمده باشد که حتما برای تردد در شهر باید از دوچرخه شهری استفاده کرد؟ چرا برخی از فروشندگان برای استفاده شهری دوچرخه های کوهستان را پیشنهاد می دهند؟

قطعا دوچرخه ها به خاطر مزایایی که دارند ارجحیت بیشتری بر ماشین ها دارند. فکر کنید که با این حجم از شلوغی در تهران باید ساعت ها پشت ترافیک بمانید تا به مقصد مورد نظرتان برسید. علاوه بر ترافیک، شما می‌ توانید به راحتی هر کجا که دوست داشتید دوچرخه‌تان را پارک کنید و نیازی نیست مدت‌ها به دنبال جای پارک باشید.

حال فکر کنید که هزینه سوخت و خرج بسیار پایین دوچرخه هم به تمام این مزایا اضافه شود، دیگر چه می‌ شود! پس نتیجه می گیریم که اصلی‌ ترین ابزار برای دوچرخه سواری در شهر قطعا دوچرخه است. اما ممکن است هنگام انتخاب دوچرخه‌تان به این موضوع برخورد کنید که برای تردد داخل شهر حتما از دوچرخه شهری باید استفاده کنید یا می‌ توانید از مدل‌ های دیگه هم انتخاب کنید؟

 

چرا دوچرخه سواری در شهر یک ورزش عالیست؟

دقت کنید که دوچرخه‌ های شهری مخصوص تردد و رفت و آمدهای کوچک طراحی شده‌اند اما این موضوع برای کشورهایی که جاده هایشان با استاندارد جهانی طراحی ‌شده‌اند بیشتر صدق می‌ کند. در ادامه این موضوع را بیشتر برای شما توضیح می‌ دهیم.

– دوچرخه‌ ها برای حرکت و جابجایی به مسیر بسیار زیادی احتیاج ندارند. مثلا هنگام ترافیک شما می‌ توانید از مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری رفت و آمد کنید که در کشور ما معمولا این مسیر با خط ویژه یکی است. همچنین می‌ توانید از لا به لای ماشین‌ ها هم به راحتی عبور کنید (البته باید خیلی مواظب باشید!).

– در اکثر مواقع می‌ توانید دوچرخه‌تان را به داخل ساختمان یا پارکینگ بیاورید و نیاز به گشتن طولانی مدت برای پیدا کردن جای پارک نیست.

-دوچرخه سواری با دوچرخه کوهستان یا شهری یک ورزش عالیست. به این فکر کنید زمانی که همه در داخل ماشین منتظر برای رد کردن ترافیک هستند شما به راحتی از ترافیک عبور می‌ کنید و کالری زیادی می‌ سوزانید.

– هزینه رفت و آمد بسیار کم‌ تر از هزینه‌ های سوخت، تعمیرات و نگهداری خودرو شخصیتان است.

– همیشه تنوع و فرصت‌ های جالب برایتان وجود دارد که باعث می‌ شود چیزی به نام یکنواختی وجود نداشته باشد.

 

استفاده از دوچرخه در مترو - آیبایک

 

آیا می‌ توان از دوچرخه کوهستان برای تردد در شهر استفاده کرد؟

در ابتدا بیایید با هم نگاهی به ویژگی‌ های دوچرخه شهری داشته باشیم. دوچرخه‌ های شهری از لاستیک‌ های بسیار باریک که در وسط آن‌ها عاج زیادی ندارد، تشکیل شده است و به این خاطر است که اصطکاک بین لاستیک و آسفالت کاهش پیدا کند. همچنین طرح فرمان این دوچرخه‌ها با سایر دوچرخه متفاوت است و به این خاطر است که دوچرخه سوار بتواند صاف و بدون هیچ مشکلی بنشیند.

با این حال می‌ توان گفت که آیا دوچرخه کوهستانی برای استفاده در شهر مناسب است؟ باید پاسخ دهیم که بستگی دارد، چرا؟ در شهرهای اروپایی و آمریکایی به علت رعایت بالای استاندارد در طراحی شهرها و جاد ه‌ها باید از دوچرخه‌ های مناسب با همان استاندارد استفاده کرد. حتی قوانین بسیار زیادی برای تردد با دوچرخه در داخل شهر وجود دارد و این قوانین تقریبا مشابه همان قوانین مخصوص موتور سیکلت‌ ها و خودروهای سواری است. متاسفانه در کشور ما ایران به دلیل رعایت نشدن استانداردها استفاده از دوچرخه شهری و کوهستان آنچنان فرقی به حال دوچرخه سواران نخواهد داشت. حتی در برخی مواقع بهتر است که از دوچرخه کوهستان برای ترددهای شهری استفاده کرد! باز هم می پرسید چرا؟ در زیر برایتان توضیح داده‌ایم!

 

تفاوت دوچرخه کوهستان و شهری چیست؟

لاستیک ها:

لاستیک‌ های دوچرخه‌ های شهری برای کاهش اصطکاک موجود بر روی آسفالت و شهر گزینه بهتری برای شما خواهد بود. لاستیک‌ های دوچرخه کوهستان پهن تر هستند و اندازه و تعداد عاج های بیشتری برای افزایش اصطکاک در برخورد با انواع سنگریزه و چاله‎ها دارند و مناسب مسیرهای ناهموار هستند.

 

فرمان:

در دوچرخه‌ های کوهستان فرمان عریض تر طراحی شده تا هنگام بالا رفتن از سراشیبی یا پایین آمدن از سرازیری کنترل دوچرخه راحت‌ تر باشد اما دوچرخه‌ های شهری دارای یک فرمان متفاوت هستند که شانه و کمر شما را صاف نگه می‌ دارد.

 

لوازم جانبی:

دوچرخه‌ های شهری همانطور که می‌ دانید دارای یک ترک بند برای راحتی حمل بار و وسایل هستند اما دوچرخه‌ های کوهستان فاقد آن هستند که البته با هزینه شخصی خودتان می‌ توانید این مورد را اضافه کنید. همچنین دوچرخه‌ های شهری دارای گلگیر، قاب زنجیر و جک متفاوت با دوچرخه‌ های کوهستان هم هستند.

 

محل تردد دوچرخه - آیبایک

 

چرا در ایران می‌ توان از دوچرخه کوهستان برای ترددهای شهری هم استفاده کرد؟

به این دلیل می‌ توان از دوچرخه‌ های کوهستان برای تردد و رفت و آمد در شهرهای ایران استفاده کرد که متاسفانه ساختار مناسب و استانداردی برای آسفالت‌ های استفاده شده نداریم و مشکلات زیادی سر راه آسفالت‌ های ایران قرار دارد که ممکن است بیشتر مناسب لاستیک دوچرخه‌ های کوهستان باشد تا دوچرخه‌ های شهری!

دلیل دیگر این است که سراشیبی و سرازیری زیادی در شهرهای ما وجود دارد و آنچنان خیابان‌ های صاف و به اصطلاح کفی در شهرها وجود ندارد. پس می‌ توان از دوچرخه کوهستان هم استفاده کرد.

دلیل آخر هم این است که متاسفانه در ایران بودجه زیادی به فرهنگ دوچرخه و دوچرخه سواری اختصاص نیافته و به همین دلیل شاهد حضور بسیار کمرنگ مسیرهای دوچرخه سواری در شهرهای کشور عزیزمان ایران هستیم. اگر احساس می‌ کنید که مسیرهای دوچرخه سواری متناسب با استانداردهای جهانی در شهر شما وجود دارد و مشکلی با نکات گفته شده ندارید پس دوچرخه شهری می‎‌ تواند انتخاب بسیار خوبی برای شما باشد.

 

نتیجه گیری

انتخاب بین دوچرخه شهری و دوچرخه کوهستان به کاربری شما و سلیقه‌تان بستگی دارد. اگر احساس می‌ کنید مسیری که در آن رکاب می‌ زنید تقریبا از استاندارد مناسبی برخوردار است، انتخاب دوچرخه شهری قطعا بهترین تصمیم شما خواهد بود اما اگر احساس می‌ کنید مسیر رفت و آمد شما سطح و کیفیت خوبی ندارد و با سربالایی و سرازیری زیادی برخورد می‌ کنید، انتخاب یک دوچرخه کوهستان نیازهای شما را به طور کامل رفع می‌ کند. اگر باز هم در تصمیم خود مردد ماندید می توانید با پشتیبانان ما در آیبایک تماس بگیرید و به صورت کاملا رایگان مشاوره دریافت کنید.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]