دوچرخه سواری کودکان را از چه سنی آغاز کنیم ؟

سن دوچرخه سواری کودکان

دوچرخه سواری کودکان را از چه سنی آغاز کنیم ؟

سن آغاز دوچرخه سواری کودکان چقدر است؟

دوچرخه سواری کودکان، از جهات زیادی برای آنها سودمند است. این کار علاوه بر جنبه تفریح و بازی، به رشد بخش‌هایی از مخچه و سیستم عصبی کمک زیادی کرده و توانایی حفظ تعادل را در کودکان بهبود می‌بخشد.

انتخاب دوچرخه مناسب برای هر سن، از نکات کلیدی و مهمی است که در پیشرفت توانایی‌های همان سن تاثیر دارد.

در این مطلب:

  • از سن مناسب برای آغاز دوچرخه سواری می‌گوییم.
  • تاثیر دوچرخه سواری بر روحیات کودکان و رشد مغزی آنها را بررسی می‌کنیم.
  • بهترین روش انتخاب و خرید دوچرخه در سنین پایین صحبت می‌کنیم.
  • در پایان نیز با جمع بندی کلی نتیجه را با شما در میان می‌گذاریم.

با ما تا انتهای نوشتار همراهی کنید.

 

جهان، از نگاه کودکان!

جهان اطراف به چشم ما، در سنین مختلف جلوه‌های گوناگونی دارد. بی‌شک کودک یا نوجوان، دنیای اطراف خود را بسیار متفاوت از آنچه ما می‌بینیم، مشاهده می‌کند. برای او، اشیاء متحرک و شتاب حرکت آنها بسیار جذاب‌تر بوده و توجه او را بیشتری به خود جلب می‌کنند. این موضوع حتی برای سنین بسیار پایین و در نوزادان نیز وجود دارد و آن را می‌توان از مسیر نگاه آنها دریافت.

در این سن، محدوده حرکتی کودک تنها شعاع کوچکی در اطراف اوست. کودک تنها اشیاء و لوازم موجود در این محدوده را می‌بیند و برای شناخت آنها تلاش می‌کند. با گذشت زمان، کودک راه رفتن را می‌آموزد. در این زمان، دستیابی او به وسایل اطراف بیشتر شده و به همان نسبت، کنجکاوی او برای شناخت دنیای اطراف، افزایش می‌یابد. تصور اینکه چنین تغییری تا چه حد بر افزایش اطلاعات و آگاهی کودک از جهان اطراف موثر است، کار دشواری نیست.

 

دنیای بزرگ دوچرخه‌های کوچک…

روزی که کودکتان، اولین گام‌هایش را به‌تنهایی برمی‌دارد، برای او و شما روز بزرگی است! او و دنیای کوچک او به‌یکباره عوض شده و با سرعتی باورنکردنی بزرگ و بزرگتر می‌شوند. تنها اندکی پس از این، او مسیرهای طولانی‌تری را طی کرده و دنیا را بهتر از قبل می‌شناسد.

اما این تازه آغاز راه برای اوست و هنوز تا دوچرخه سواری کودکان، به شکلی که در خیابان و جاده می‌بینیم،  فاصله زیادی باقی است.

 

حالا وقت داشتن دوچرخه است!!

سپس زمانی می‌رسد که کودک به‌شما ثابت می‌کند که می‌تواند به‌تنهایی بنشیند یا راه برود. این درست همان  زمانی است که باید به فکر تهیه تهیه دوچرخه مناسبی برای او باشید.

از نظر علمی، توانایی کنترل عضلات و اعصاب محیطی، به‌ این معناست که ارتباط خوبی بین مخچه و عضلات وجود دارد و فرد می‌تواند آنها را تحت کنترل خود دربیاورد. در کودکان این اتفاق در حوالی ۲ سالگی می‌افتد و کامل شدن توانایی کودک در راه رفتن از نشانه‌های آن است. اما هنوز برای شروع دوچرخه سواری قدری زود است. گرچه، کودک می‌تواند در این سن هم، لذت نشستن بر روی دوچرخه را، بدون راندن آن تجربه کند.

به این منظور، بد نیست پیش از رسیدن کودک به سن رکاب زدن، دوچرخه کوچکی متناسب با جثه او در اختیارش قرار داده شود. با این کار، کودک با شرایط آشناتر شده و با رسیدن به سن مناسب، بلافاصله دوچرخه سواری را می آموزد.

 

لوازم ایمنی دوچرخه سواری کودکان
لوازم ایمنی و دوچرخه سواری کودک

 

بهترین سن برای آموزش دوچرخه سواری به کودکان کدام است؟

با تمام گفته‌های بالا، اکنون می‌پرسیم در چه سنی می‌توان با اطمینان کودک و دوچرخه‌اش را با هم تنها گذاشت؟

این سن عدد ثابتی نیست و بسته به رشد مغزی در افراد مختلف با هم متفاوت است. اما اصولا بین ۳ تا ۵ سالگی را می‌توان شروع مناسبی برای آموزش دوچرخه سواری کودکان دانست. تسلط کودک بر حرکات ماهیچه‌ای در این سن و درک کامل کلمات و قابلیت آموختن و به‌ یاد سپردن موضوعات ، دست به‌ هم داده و آموزش دوچرخه سواری را آسان‌تر می‌کند.

این بازه زمانی در کودکان مختلف با هم متفاوت بوده و بسته به جثه و توانایی ذهنی کودکان می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

 

قطر چرخ مناسب برای کودکان در سنین مختلف

آنچه در این سنین اهمیت زیادی دارد، انتخاب چرخ با قطر مناسب است. اندازه استاندارد برای این سن چرخ با قطر ۳۰ تا ۳۵ بسته به جثه کودک است. با بالاتر رفتن سن کودک و بزرگتر شدن جثه او، این اعداد نیز بیشتر شده و دوچرخه‌های بزرگتری برای او مناسب خواهد بود.

آیا خرید سه چرخه برای آموزش دوچرخه سواری کار درستی است؟

تهیه سه چرخه کودک برای آموزش دوچرخه سواری کودکان از پیشنهادات مثبتی است که در این زمینه به شما می‌شود. اگر کودک خردسالی دارید که هنوز توانایی نشستن روی دوچرخه را ندارد، بهترین کزینه برای او داشتن سه چرخه کودک است. این وسیله ضمن حفظ تعادل، ترس کودک از سقوط را مهار کرده و به او فرصت آموختن کامل را می‌دهد.

این نوع سه‌ چرخه‌ها در مدل‌های دخترانه و پسرانه ساخته می‌شوند. گرچه این دو نوع، تفاوت‌های جزئی دارند، اما انتخاب مدل مناسب با رنگ دلخواه، علاوه بر لذت خاصی که برای کودک در پی دارد، خاطره خوبی نیز در ذهن او باقی می‌گذارد. این مورد می‌تواند کار آموختن را به کودک آسانتر و لذت بخش‌تر نماید.

 

بهتر است بخوانید: ماشین شارژی، هدیه‌ی بی نظیر کودکان

 

دوچرخه سواری برای کودکان دارای محدودیت جسمانی چگونه است؟

حتی برای کودکانی که از لحاظ حرکتی محدودیت‌هایی دارند، دوچرخه کاملا ممنوع نیست! جالب است بدانید کاربرد سه چرخه به ترمیم و تقویت بخش‌هایی از مغز کمک می‌کند که ارتباط بین اعصاب حسی و حرکتی را برعهده دارند.

برای این مورد، توصیه می‌شود کار را با سه ‌چرخه ویژه و تحت نظر آغاز کنید. با افزایش توانایی کودک می‌توان در مراحل بعد و به‌تدریج دوچرخه سواری کودکان را با دوچرخه‌های مخصوص آموزش داد.

چرا بعضی کودکان به‌راحتی دوچرخه سواری را یاد نمی‌گیرند؟

گاهی با والدین روبرو می‌شویم که بابت موضوع یاد نگرفتن دوچرخه سواری کودکان خود نگران هستند. این که با وجود تهیه دوچرخه و فضای مناسب در سنین بسیار پایین، اما کودک آنها نسبت به همسالان خود در آموختن این مهارت عقب است آنها را مضطرب کرده است.

دلیل این موضوع در بسیاری موارد، پایین بودن اعتماد به‌ نفس کودک است. موضوعی که با تمرین و تشویق بدون شک قابل حل است. اما نکته مهم و قابل توجه در این موضوع، فراهم کردن شرایطی است که احتمال موفقیت او را در آموزش بالاتر ببرد.

 

دوچرخه کودک

 

۷ نکته عملی برای آموزش آسان دوچرخه سواری به کودکان:

  • به‌هیچ عنوان دوچرخه با سایز خیلی بزرگتر از اندازه مناسب، برای کودک تهیه نکنید! این کار سوار و پیاده شدن او را که گام اول در آموزش دوچرخه سواری کودکان است، دشوار کرده و موجب دلسردی و بی‌میلی او به این کار خواهد شد.
  • کودک خود را در هنگام آموزش تنها نگذارید. توجه و تشویق‌ شما بیش از هر مورد دیگری به او اطمینان به‌نفس می‌دهد.
  • در صورت نیاز از چرخ‌های کمکی عقب برای حفظ تعادل کمک گرفته یا برای او سه‌ چرخه تهیه کنید.
  • در ساعاتی که کودک مایل به دریافت آموزش نیست برای این کار اصرار نکنید.
  • بهتر است آموزش دوچرخه سواری کودکان به‌عنوان بازی انجام شود تا برای آنها لذت بخش باشد. شما می‌توانید اصول و قواعد را مابین بازی و تفریح به او بیاموزید.
  • هرگز در حضور دیگران از ناتوانی او برای آموختن دوچرخه سواری صحبت نکنید.
  • اگر در حین آموزش آسیب جزئی به کودک وارد شد، موضوع را زیاد بزرگ نکنید. هیچ چیز مثل ترس، آموزش را مختل نمی‌کند.

 

بهترین روش برای خرید دوچرخه کودکان کدام است؟

هنگامی که کودک شما به سن مناسب برای دوچرخه سواری می‌رسد، بطور طبیعی آنقدر بزرگ شده که معنای هدیه گرفتن را درک کند. خاطره شادی بی‌نظیری که کودک از خرید دوچرخه تجربه می‌کند هرگز فراموش نخواهد شد. حتی اگر قبل از آن سه‌چرخه یا روروئک کودکانه را تجربه کرده باشد، اولین دوچرخه، مورد کاملا متفاوتی است.

برای بیشتر شدن این شادی، دو راه کاملا متفاوت وجود دارد. جالب اینکه هر یک از این دو روش، به نوعی موثر این شادی را زیاد می‌کنند:

 

1. راه اول خرید دوچرخه از فروشگاه به‌شرط حضور کودک است. فروشندگان دوچرخه کودکان، بارها چهره خوشحال و متبسم کودکان را هنگام خرید دوچرخه دیده‌اند. انتخاب مورد مناسب و تنظیم آن با قد و هیکل کودک هم مراحلی هستند که این لذت را دوچندان می‌کنند.

در هنگام خرید به قد و هیکل کودک خود، بیشتر از سن او توجه کنید. تفاوت جثه کودکان همسن، نباید شما را در انتخاب کالای مناسب برای سایز آنها دچار اشتباه کند. اگر مایل به خرید حضوری هستید می توانید از قسمت تماس با ما در صفحه نخست سایت آدرس فروشگاه آیبایک را مشاهده کرده و برای خرید حضوری و مشاهده انواع دوچرخه و سه چرخه حضور پیدا کنید.

2. روش دوم خرید اینترنتی دوچرخه کودک از سایت فروشگاه اینترنتی است. مزیت این روش در سورپرایز کردن کودکان است. هدیه بی‌نظیر، در حالی با بسته بندی مخصوص برای شما ارسال می‌شود که کودک از وجود آن بی‌اطلاع است. این می‌تواند لذت و هیجان بی‌نظیری برای کودک و آسایش و راحتی فوق‌العاده‌ای برای والدین به‌همراه داشته باشد.

برای آنکه اندازه مناسبی از دوچرخه کودک برای فرزندتان ارسال شود، لازم است تا مشخصات او را با جداول مخصوص این کار مقایسه کرده و نمونه مناسب را بر حسب استانداردهای موجود انتخاب نمایید. همچنین در قسمت دوچرخه ها و سه چرخه ها یک راهنمای کامل و جامع برای شما در نظر گرفته شده تا با آسودگی خاطر انتخاب خود را انجام دهید.

شما هم می‌توانید دوچرخه فرزندتان را از سایت اینترنتی فروشگاه آیباک به آدرس https://ibikeiran.com   خریداری نمایید. برای این کار ورود به سایت و ثبت سفارش به‌آسانی امکان‌پذیر است.

امکان مشاهده و مقایسه اجناس موجود نیز از امتیازات دیگر این نوع خرید است. ضمن آنکه شما می‌توانید از فوق‌العاده‌های فروش و دیگر تخفیفات ویژه این سایت نیز بهره‌مند شوید.

 

شاید مورد استفاده‌تان بود: سایزبندی دوچرخه و اهمیت انتخاب درست آن

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (2)

[…] بهتر است بدانید: دوچرخه سواری کودکان را از چه سنی آغاز کنیم؟ […]

[…] بهتر است بخوانید: دوچرخه سواری کودکان را از چه سنی آغاز کنیم؟ […]