8 نکته برای دوچرخه سواری در شب

راهنمای دوچرخه سواری در شب

8 نکته برای دوچرخه سواری در شب

چگونه با اطمینان در شب دوچرخه سواری کنیم؟

اگر علاقه دارید که در شب دوچرخه سواری کنید، چه در جاده های روشن شهر و چه خارج از جاده مهم است که آمادگی های لازم را داشته باشید.

بدیهی است استفاده از چراغ امر مهمی است که باید انجام شود اما اقدامات دیگری نیز باید انجام دهید تا دوچرخه سواری در شب برای شما ایمن تر و راحت تر شود.

 

1. چراغ ها

یکی از چالش های دوچرخه سواری در شب مسئله دید داشتن است. شما و دوچرخه‌تان در شب کمتر مورد توجه قرار می گیرید زیرا بر خلاف اتوموبیل ها، دوچرخه ها هیچ گونه چراغی ندارند.

در ساعات تاریکی (غروب تا سحر) داشتن چراغ سفید جلو و چراغ عقب قانونی الزامی‌است. چراغ هایی که برای دوچرخه سواری در شهر نیاز دارید فرق زیادی با چراغ هایی که برای دوچرخه سواری در جاده های خارج از شهر استفاده می شوند، دارند.

اگر در مسیر شما روشنایی معقولی در خیابان وجود دارد، چراغ هایی که باید از آن ها استفاده کنید بیشتر برای این است که توسط سایر افراد دیده شوید، در حالی که در جاده ها و مسیرهای تاریک به چراغ هایی برای روشن کردن جاده یا مسیر پیش رو نیاز دارید.

اگر در خطوط راهنمای جاده های روستایی سوار می شوید در برابر دوچرخه سواری در یک محیط شهری، به سیستم روشنایی متفاوت نیاز دارید و اگر در هر دو محیط دوچرخه سواری می کنید به ترکیبی از چراغ ها احتیاج دارید.

در حالی که از یک چراغ چشمک زن با قدرت کم می توانید در شهر استفاده کنید، برای دوچرخه سواری در جاده های خارج شهر و یا کوهستانی به یک چراغ بسیار قوی در حدود 400 تا 800 لومن در جاده و حتی بیشتر در مناطق خارج از جاده  (بسته به سرعت و جایی که دوچرخه سواری می کنید) نیاز دارید. این نکته را هم فراموش نکنید که در همه موارد باید چراغ عقب قرمز داشته باشید.

 

چراغ و دوچرخه سواری در شب
استفاده از چراغ جلو هنگام دوچرخه سواری در شب

 

برای احتیاط بیشتر بهتر است که چندین چراغ نیز داشته باشید. اگر در جاده دوچرخه سواری می کنید، می توانید از یک چشمک زن برای هشدار به سایر افراد و یک چراغ ثابت برای روشن کردن راه خود استفاده کنید. همچنین برای وسایل نقلیه ای که قصد نزدیک شدن به آن ها را دارید تشخیص میزان فاصله یک نور ثابت نسبت به یک چشمک زن راحت تر است.

چراغ هایی که بر روی کلاه ایمنی دوچرخه سواران قرار می گیرد نه تنها خط دید شما را به طور مستقیم روشن می کنند، بلکه در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری دوچرخه نیز می توانید از آن ها استفاده کنید.

در پیچ ها، چراغ های کلاه ایمنی بهتر از چراغ های دوچرخه مسیر را روشن می کنند زیرا می توانید آن را در هر سمتی که می خواهید بچرخانید و مسیری که قرار است وارد آن شوید را روشن کنید. البته سعی کنید کلاه خود را سبک کنید، چرا که حمل یک کلاه سنگین هنگام دوچرخه سواری در شب ممکن است برایتان سخت باشد و هنگام حرکت کلاهتان را جابجا کند.

 

> خرید انواع مدل های چراغ جلو و عقب <

 

2. در معرض دید دوچرخه سواری کنید

تنها روشن بودن چراغ ها باعث دیده شدن شما نمی شوند. به طور کلی رانندگان همیشه جلوی خود را نگاه می کنند بنابراین باید مطمئن شوید که در میدان دید آن ها هستید.

یعنی اینکه فقط مقدار کمی از جاده بیرون تر دوچرخه سواری کنید، چیزی حدود 70 سانتی تا 1 متر. همچنین باید حواستان به موانعی که در سر راهتان قرار دارد مانند چاله ها و قسمت های زهکشی باشد.

هنگام دوچرخه سواری در موقعیت مناسب قرار بگیرید تا به طور کامل دیده شوید و نیت خود را زودتر از آنچه در روز به دیگران نشان می دهید، بشناسانید.

 

شاید دوست داشته باشید بدانید : تاثیر دوچرخه‌سواری بر سلامت قلب

 

3. استفاده از بازتابنده ها (شبرنگ)

یکی دیگر از مواردی که هنگام دوچرخه سواری در شب باید آن را رعایت کنید داشتن یک رفلکتور سفید در جلو، رفلکتور قرمز در عقب و یک رفلکتور پدالی است.

مطالعات نشان می دهد که داشتن یک رفلکتور (شبرنگ) روی پدال یا مچ پا ، به شما کمک می کند تا بیشتر در مرکز توجه قرار بگیرید زیرا سایر افراد متوجه حرکت ضربه های پدال می شوند.

به غیر از استفاده این رفلکتورها حتما باید مطمئن شوید که در محدوده دید قرار می گیرید.

چیزی که هنگام خرید دوچرخه تان هم باید به آن توجه کنید این است که آیا آن ها نمای جانبی دارند؟ اگر در شب زیاد تردد می کنید می توانید جزئیات وسایل همراه خود را به دقت انتخاب کنید مثلا شبرنگ های روی کوله پشتیتان.

مطالعات نشان می دهد استفاده از وسایل انعکاسی عملکرد بهتری از لباس های مخصوص شب از خود نشان می دهند. استفاده از لوله های بازتاب کننده بر روی لباس به ویژه دستکش ها به دیگران کمک می کند تا دست های شما را راحت تر ببینند.

 

رفلکتور دوچرخه

4. دید وسایل نقلیه رو به رویتان را مختل نکنید

برخی چراغ جلو های پرقدرت ممکن است دید راننده های رو به رویتان را مختل کنند پس حتما از چراغ های رو به جاده استفاده کنید تا رانندگان کور نشوند.

برخی از چراغ ها دارای الگوی پرتو نور هستند تا از مختل شدن دید سایر افراد جلوگیری کنند. می توانید با با کم کردن روشنایی و یا تغییر به حالت چشمک زن هم در باطری خود صرفه جویی کنید و هم افق دید بهتری برای دیگران فراهم کنید.

 

> خرید انواع چراغ جلو <

 

5. چراغ های پشتیبان داشته باشید

قبل از استفاده از چراغ هایتان هنگام دوچرخه سواری در شب حتما مطمئن شوید که به طور کامل شارژ شده اند و حالتی نوری را انتخاب کنید که زمان تمام شدن باطری آن را می دانید.

همانطور که گفتیم داشتن چراغ دوم جلو و عقب مفید است بنابراین می توانید هر دو را با تنظیمات قدرت کم تر از چراغ های اصلی خود به کار بیندازید تا عمر باطری افزایش پیدا کند. به این ترتیب اگر چراغ های اصلی خاموش شدند دیگر متوقف نخواهید شد.

زمانی که چشم هایتان به تاریکی عادت کرد باید بتوانید چراغ های خود را در مسیرهایی که سختی آنچنان زیادی ندارند و یا مکان هایی که دارای نور کمی هستند روی حالت کم نور تری قرار دهید.

 

چراغ پشتیبان دوچرخه6. با احتیاط برانید

اگر تازه شروع به دوچرخه سواری در شب کرده اید یا در مسیرهایی که شناختی از آن ندارید سواری می کنید حتما محتاط تر برانید.

مراقب خطرات مانند لغزندگی برگ ها و در صورت امکان با مسیرهای جاده ای آشنا باشید و یا مسیر های روشن تر را انتخاب کنید چرا که برخورد با موانع در شب کار راحتی‌است.

حتی اگر مسیر خود را بشناسید شب ها جور دیگری به نظر می رسد. بنابراین سعی کنید زیاد بلندپروازانه فکر نکنید.

اگر در حال دوچرخه سواری با فرد دیگری هستید حتما بین خود و دوچرخه سوار رو به رویی فاصله کافی بگذارید تا نور شما باعث نشود سایه ی آن ها جلوی رویشان قرار بگیرد و دیدشان را مختل کند. همچنین از نگاه کردن با چراغ عقب نفر جلوییتان خودداری کنید.

دوچرخه سواری در شب

7. وسایلتان را جمع کنید

قطعا می دانید که شب سردتر است پس همیشه آماده باشید. همچنین می توانید راهنمای دوچرخه سواری در باران را مشاهده کنید تا عملکرد بهتری داشته باشید.

حتی در یک شب تابستانی هوا می تواند به شدت سرد شود پس وسایل مورد نیاز خود را به همراه داشته باشید تا دوچرخه سواری در هوای سرد برای شما ناخوشایند نباشد. تعویض دستکش های معمولی با زمستانی و استفاده از جوراب های ضخیم می تواند شما را گرم تر نگه دارد و همچنین لباسی به همراه داشته باشید که در برابر آب مقاوم باشد حتی اگر انتظار باران ندارید.

 

> خرید انواع چراغ خطر (عقب) <

 

8. به کسی اطلاع دهید که کجا می روید

به کسی اطلاع دهید که قصد دارید کجا دوچرخه سواری کنید و چه مدت انتظار دارید که بیرون باشید به خصوص اگر بیرون از جاده دوچرخه سواری می کنید.

افراد بسیار کمی وجود دارند که هنگام شب در صورت آسیب دیدگی به شما توجه کنند پس همیشه به نزدیکانتان اطلاع دهید که کجا می روید و چه مقدار از زمان خود را آن جا می گذرانید.

 

اوه! حتما بخوانید : 13 نکته برای دوچرخه سواری در باران

 

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (3)

[…] حتما باید بدانید: 8 نکته برای دوچرخه سواری در شب […]

[…] دوچرخه سواری در شب و نکاتی که نمی دانید […]

ذبیح

بیشتر رانندها شب کوری دارن و باید فاصله رو با این جماعت مشکل دار حفظ کرد