جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه + نکات ضروری

جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه و روش های آن - آیبایک

جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه + نکات ضروری

وقتی صحبت از لاستیک‌ های دوچرخه شما و طول عمر آن‌ ها می ‌شود، قطعا می دانید که پیشگیری بهتر از درمان است. متأسفانه، پنچر شدن لاستیک ها بخشی از سواری هستند و برای هر دوچرخه ‌سواری در مقطعی اتفاق می ‌افتد، اما اقداماتی وجود دارد که با انجام آن ها می ‌توانید احتمال رخ دادن آن را کاهش دهید. در اینجا نکات تخصصی به شما گفته می شود که با رعایت این موارد می توانید احتمال پنچر شدن لاستیک هایتان را کاهش دهید.

 

روش هایی برای جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه

 

از پودر تالک استفاده کنید

استفاده از پودر تالک بر روی طوقه و یا لاستیک باعث می شود پنچری و پارگی روی سطح لاستیک بسیار کاهش پیدا کند. استفاده از این پودر باعث می شود که لاستیک و تیوب دوچرخه به یکدیگر نچسبند و اصطکاک را کاهش دهد.

دوچرخه سواران حرفه‌ای همیشه همراه خود مقداری پودر تالک دارند و به راحتی طی یک بازه ای از آن استفاده می کنند تا احتمال پنچر شدن لاستیک هایشان را به حداقل برسانند.

 

استفاده از پودر تالک برای لاستیک دوچرخه - آیبایک

 

مراقب PSI لاستیک خود باشید

باد کردن لاستیک‌ های خود در محدوده psi صحیح به جلوگیری از پنچر شدنشان کمک می‌کند، به‌ ویژه در محدوده ای که دوچرخه سواران به آن محدوده فلت می گویند. زمانی که تایر لوله را به لبه چرخ فشار می‌ دهد و لوله را به هم می ‌چسباند، حجم فشاری روی می‌ دهد. این موضوع اغلب به دلیل باد نشدن لاستیک یا برخورد شدید با مانعی مانند حاشیه ها یا چاله ها ایجاد می شود.

محدوده psi توصیه شده برای لاستیک های شما روی بخش کناری آن ها چاپ می شود. این یک نقطه شروع خوب است. در غیر این صورت، از راهنمای ساده زیر استفاده کنید و اگر نیازمند اطلاعات بیشتر هستید می توانید نگاهی به مقاله بعدی ما بیندازید .

جدول تنظیم فشار لاستیک دوچرخه - آیبایک

لاستیک های محکم تر بخرید

همه لاستیک ها یکسان ساخته نمی شوند. اگر می بینید که لاستیکتان زیاد پنچر می شود و یا جاده هایی که در آن ها رکاب می زنید، چاله های زیادی دارند و به لاستیکتان آسیب می زنند بهترین کار انتخاب تایرهای بادوام است.

 

لاستیک محک دوچرخه برای جلوگیری از پنچر شدن - آیبایک

 

از تیوبلس استفاده کنید

ممکن است این گزینه کمی گران‌تر از سایر گزینه ‌ها باشد و به دوچرخه و طوقه های شما بستگی دارد اما خرید یک کیت تبدیل تیوبلس یا تعویض تایرهایتان می‌ تواند راه‌ بسیار موثری برای کاهش درصد و احتمال پنچر شدن لاستیکتان باشد و کنترل کلی دوچرخه‌تان را بهبود ببخشد.

در تایرهای تیوبلس پنچر شدن به ندرت اتفاق می‌افتد و فشار هوای کمتری برای باد کردن لاستیک هایتان نیاز می شود که برای جذب ضربه در مسیرهای ناهموار کاربرد بسیار بالایی دارد. درزگیر استفاده شده در لاستیک های تیوبلس مانع پنچری های جزئی می شود.

اگر که نمی توانید تایرهای خود را فراموش کنید و آن ها را به تیوبلس تبدیل کنید می توانید از درزگیر تایر استفاده کنید. هنگامی که به دنبال درزگیر می گردید، حتما بررسی کنید که آیا تیوب داخلی به نوع خاصی درزگیر نیاز دارد یا خیر و اینکه چقدر طول می کشد تا نیاز به تعویض داشته باشد.

 

تعویض دنده دوچرخه + چند راهکار ساده

 

از موارد حفاظتی استفاده کنید

هم نوارهای رینگ و هم آسترهای لاستیک از تیوب در مقابل همسایگانش، طوقه و لاستیک محافظت می کنند. همانطور که از نام آن ها پیداست، نوارهای لبه از تیوب در برابر ضربه های طوقه و انتهای پره ها محافظت می کنند. این نوارها ب یک نوار لاستیکی یا یک نوار پارچه ای هستند و در لبه تیوب ها قرار می گیرند. آسترهای لاستیک از نظر عملکرد شبیه نوارهای رینگ هستند اما از اشیایی که سعی در نفوذ از بیرون دارند محافظت می کنند. هر دو محافط قیمت مناسب و ارزانی دارند و می توانند لاستیکتان را بیمه کنند.

هنگام نصب باید به همپوشانی لاینر توجه زیادی داشته باشید. در غیر این صورت این نوارها می تواند ناکارآمد باشد و ممکن است بیش از آنکه مانع پنچری شود باعث آن شود. در حین نصب مراقب باشید که آستر نسبت به آج لاستیک در مرکز قرار گیرد. اگر می بینید که مهارت کافی برای نصب آن ها ندارید بهترین کار این است که نصب آن را به دست یک متخصص بسپارید.

 

چک کردن لاستیک های دوچرخه - آیبایک

 

لاستیک های خود را منظم تعویض کنید

در حالی که وسوسه انگیز است که حداکثر مسافت پیموده شده را از لاستیک های خود به دست آورید، استفاده زیاد از آن ها در نهایت باعث پنچر شدنشان می شود. مسافت پیموده شده می تواند از 1000 تا 6000 کیلومتر بسته به نوع لاستیک متغیر باشد. حتی اگر مسافت پیموده شده خود را با کیلومتر دوچرخه یا هر چیز دیگری حساب نمی کنید اگر تایر پوسیده شده باشد یا رزوه ها قابل مشاهده باشند باید آن را تعویض کنید.

 

راهنمای گام به گام تمیز کردن دوچرخه

 

لاستیک ها را بررسی کنید

این موضوع ممکن است یک نکته واضح باشد اما بسیاری برای انجام آن وقت نمی گذارند. اگر فکر می‌کنید لاستیک هایتان روی تکه‌ای از شیشه، سنگ‌ریزه یا هر شی تیز دیگری که در مسیر وجود داشته، رفته است، کافی است توقف کنید و لاستیک‌های خود را برای وجود اجسام خارجی بررسی کنید. اگر دیدید که چیزی درون لاستیکتان فرو رفته است، به آرامی آن را بیرون بکشید. اگر دستمال یا دستکش دارید، از آن برای محافظت از دست خود در حالی که به آرامی چرخ را می‌چرخانید، استفاده کنید و ببینید آیا چیزی روی پارچه گیر کرده است یا خیر.

این مرحله می تواند از ایجاد پنچری توسط یک جسم فرو رفته جلوگیری کند، البته اگر قبلاً لاستیک را سوراخ نکرده باشد. این تمرین خوبی است که پس از هر سواری تایرهای خود را نیز بررسی کنید.

 

چک کردن لاستیک های دوچرخه - آیبایک

 

از وایپر استفاده کنید

پیدا کردن آن ها به دلیل کاهش محبوبیتشان دشوار است اما وایپرها هنوز هم راه بسیار خوبی برای جلوگیری از پنچری هستند (اگرچه از آن ها می توان فقط روی لاستیک هایی با حداقل آج استفاده کرد). وایپرهای لاستیک به ترمزهای طوقه یا گلگیر شما متصل می‌ شوند و از یک میله فلزی با روکش لاستیکی تشکیل شده‌اند که هنگام چرخش تایر را به آرامی مالش می‌ دهد تا قبل از اینکه فرصتی برای سوراخ کردن لاستیک پیدا کند، زباله‌ها را پاک کند.

 

از تیوب های خود محافظت کنید

داشتن یک تیوب یدکی در کیسه زین شما می تواند در یک سواری طولانی نجات دهنده باشد اما آیا اگر تیوب را عوض کنید و بفهمید که این یکی هم پنچر شده برایتان ضد حال نیست؟ با اجتناب از این اشتباهات رایج، مطمئن شوید که تیوب های دوچرخه‌تان در مواقعی که به آن‌ ها نیاز دارید، سالم هستند.

برای مدت طولانی در کیسه زین نگهداری نکنید

شاید شما آنقدر خوش شانس بوده اید که برای مدتی از پنچر شدن لاستیک ها خودداری کنید. در این صورت، لوازم یدکی در کیسه زین شما ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. نگهداری تیوب ها در داخل کیسه زین برای مدت طولانی می تواند منجر به ضعف یا ترک در محل تا شدن تیوب ها شود. تیوب ها همچنین می توانند به تکان خوردن و برخورد با سایر وسایل مانند کلاه دوچرخه، چراغ دوچرخه یا هر چیز دیگری داخل کیف آسیب ببینند. برای جلوگیری از ترک خوردن یا پاره شدن تیوب ها گهگاه آن ها را بیرون بیاورید و اگر شک دارید، آن ها را باد کنید تا به دنبال نشتی بگردید.

بدون درپوش سوپاپ تا نکنید

جلوگیری از این امر به ویژه برای شیرهای پرستا که نوک تیز هستند بسیار مهم است. هنگامی که تیوب را تا می کنید، اطمینان حاصل کنید که سوپاپ درپوش دارد تا دریچه سوراخی در تیوب ایجاد نکند.

 

نحوه درست تا کردن تیوب - آیبایک

 

از نوارهای لاستیکی برای بسته بندی استفاده نکنید

با گذشت زمان، نوارهای لاستیکی می توانند با لاستیک تیوب واکنش دهند و باعث ایجاد سوراخ شوند. باند لاستیکی حتی می تواند به تیوب جوش بخورد و هنگامی که می خواهید آن ها را جدا کنید پارگی ایجاد کند. بهتر است لوله های خود را در جعبه مقوایی اصلی یا در یک کیسه پلاستیکی نگهداری کنید.

نزدیک منبع گرما قرار ندهید

گرما لاستیک را تخریب می کند و آن را شکننده و کمتر کشسان می کند. اگر تیوب هایی دارید که برای مدتی قصد استفاده از آن ها را ندارید، آن ها را از نور مستقیم خورشید و به خصوص از بخاری دور نگه دارید.

 

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظر خود را بنویسید