نحوه تمیز کردن زنجیر دوچرخه (راهنمای کامل)

آموزش تمیز کردن زنجیر دوچرخه - آیبایک

نحوه تمیز کردن زنجیر دوچرخه (راهنمای کامل)

یک زنجیر کثیف سرعت شما را کاهش می دهد، بنابراین تمیز نگهداشتن آن از اهمیت بالایی برخوردار است. اگرچه بهترین لاستیک های دوچرخه، بهترین لباس‌ های دوچرخه‌ سواری یا حتی انعطاف‌پذیرترین کفش ها عملکر شما را افزایش می دهند اما تاثیر زنجیر بسیار متفاوت است و دانستن اینکه چگونه آن را تمیز نگه دارید یک مهارت ارزشمند است که در انرژی و هزینه های مالی شما هم صرفه جویی می کند.

در این مطلب قصد داریم به شما بگوییم که چگونه زنجیر دوچرخه خود را تمیز کنید، چرا اصلاً باید این کار را انجام دهید و چه محصولاتی را می‌توانید خریداری کنید تا مهم‌ترین بخش از خودرو خود را در بهترین شرایط نگه دارید.

 

آیا باید زنجیر دوچرخه را تمیز کنیم؟

قطعا یک زنجیر تمیز باعث می شود سرعت دوچرخه سواری شما افزایش پیدا کند. بسته به زنجیر و سطح تمیزی آن، کاهش متوسط ​​یک تا دو درصدی توان را در خروجی متوسط ​​250 وات نشان می دهد (یکذره تخصصی شد اما اینجوری به شما بگوییم که از 5 درصد تا 40 درصد شما را کاهش می دهد). اصطکاک باعث می شود که این کاهش سرعت صورت بگیرد، زیرا زنجیر کثیف می تواند در مقایسه با یک زنجیر تمیز سرعت بسیاری زیادی از شما بگیرد.

جای تعجب نیست که هرچه زنجیر کثیف تر باشد، اصطکاک بیشتر و در نتیجه سرعت شما کاهش پیدا می کند. یک زنجیر که در گل و لای غلتیده در دوچرخه سواری سیکلوکراس و کوهستان زیاد دیده می شود و می تواند تا 40 درصد از سرعت شما را بگیرد.

به یاد داشته باشید که زنجیر دوچرخه شما بیش از سرعت و راندمان شما تأثیر می گذارد. زنجیر شما همچنین از طریق مجموعه‌ای از اجزاء در سرتاسر خودرو از جمله حلقه‌های زنجیر، چرخ‌دنده‌های نوار کاست و قرقره‌های دنده ریل عبور می ‌کند. یک زنجیر کثیف می‌تواند بیش از اندازه‌ای که فکرش را بکنید دوچرخه شما را فرسوده کند و می ‌تواند خودرو شما را نیز خراب کند که با توجه موجود نبودن بسیاری از قطعات در بازار ایران، به این معنی است که نظافت بیشتر از هر چیزی باید برای شما اهمیت داشته باشد.

امیدواریم متوجه شده باشید که تمیز نگه داشتن زنجیر برای سرعت و طول عمر دوچرخه و اجزای آن حیاتی است. پس بهترین راه برای تمیز نگه داشتن آن چیست؟

دو راه اصلی برای تمیز کردن زنجیر دوچرخه وجود دارد: جدا کردن آن از دوچرخه و تمیز کردن آن به صورت جداگانه یا تمیز کردن در همان جای خودش.

 

زنجیر دوچرخه - آیبایک

 

چگونه زنجیر را با درآوردن آن تمیز کنیم؟

پس از جدا کردن زنجیر از دوچرخه، از پاک کننده اولتراسونیک برای تمیز کردن آن استفاده کنید، با این نکته که این پاک کننده ها فقط در صورت استفاده صحیح واقعاً مؤثر هستند. با توجه به اینکه قیمت پاک کننده های اولتراسونیک زیاد است می توانید از چند منظوره هم استفاده کنید.

پاک کردن زنجیر با پاک کننده های اولتراسونیک به این دلیل بهتر است که دیگر نیازی به وسایل تمیز کننده مانند چربی زدا ها و اسفنج ها نداردو باعث می شود هم در هزینه و هم در  زمان صرفه جویی کنید.

اگر اولتراسونیک ندارید، می توانید از یک ظرف پر از محلول تمیزکننده برای تمیز کردن زنجیر دوچرخه خود استفاده کنید. فقط زنجیر را در ظرف بیندازید، آن را ببندید و به شدت تکان دهید. البته، این تمیز کردن به اندازه یک دستگاه اولتراسونیک کامل نخواهد بود، اما مطمئنا ارزان تر است.

 

درآوردن زنجیر دوچرخه و تمیز کردن آن - آیبایک

 

چگونه زنجیر را بدون درآوردن آن تمیز کنیم؟

یک وسیله تمیز کردن زنجیر ساده مانند برس های معمولی و یا مخصوص بهترین راه حل برای تمیز کردن زنجیر روی دوچرخه است. اکثر دستگاه های تمیز کننده زنجیر همگی یکسان هستند و تفاوت قابل توجهی بین آن ها وجود ندارد. قطعا بعد از شست و شو با یک زنجیر بسیار تمیزتر مواجه خواهید شد.

اگر زنجیر شما کثیف است، احتمالا کاست شما نیز کثیف است، بنابراین توصیه می شود در صورت امکان با استفاده از نگهدارنده زنجیر یا توپی، زنجیر را از نوار کاست جدا کنید تا بتوانید ان را هم تمیز کنید. این کار همچنین مانع از ورود چربی به داخل توپی عقب و گریس از یاتاقان‌ها و بدنه می ‌شود.

همچنین شایان ذکر است که اگر از ترمزهای دیسکی استفاده می کنید، باید از چربی زدایی در نزدیکی روتورها یا کالیپرهای خود اجتناب کنید، مگر اینکه دوست داشته باشید یک صدای گوش خراش هنگام دوچرخه سواری بشنوید.

اسکرابر زنجیر دوچرخه را با چربی زدا پر کنید و آن را به دور زنجیر خود ببندید. پس بعد از آن حدود 30 دور رکاب بزنید تا زنجیر به خوبی وارد اسکرابر شود و کاملا تمیز شود. اگر نتوانستید اسکرابر یا نگهدارنده زنجیر دوچرخه پیدا کنید، بهتر است این کار را به صورت دستی انجام دهید و با برس تمام شیارها را تمیز کنید.

پس از چرخاندن کامل رکاب، اسکرابر زنجیر را بردارید، آن را کامل بشوئید و سپس با آب گرم و صابون پر کنید. زنجیر را دوباره از میان اسکرابر عبور دهید و تمام آشغال های اضافی را برای آخرین بار از بین ببرید. مهم است که تمام چربی زدا را از زنجیره جدا کنید تا هنگام استفاده از روان کننده به راحتی وارد آن شود و بچسبد. توجه داشته باشید که این فرآیند قطعا باعث می شود محیط اطراف و هم خودتان بسیار کثیف شوید.

به‌عنوان یک جایگزین ساده‌تر برای اسکرابر زنجیره‌ای، می‌توانید زنجیر خود را با استفاده از یک برس سفت و مقداری چربی‌زدا تمیز کنید تا کثیفی اضافه را پاک کنید. این فرآیند به اندازه اسکرابر زنجیرتان را تمیز نخواهد کرد اما بسیار ساده تر و سریع‌تر خواهد بود.

 

تمیزکننده زنجیر دوچرخه - آیبایک

فرآیند نهایی تمیز کردن زنجیر

اگر می‌خواهید یک زنجیر تمیز درخشان و زیبا به نظر برسد، باید این مراحل را هم انجام دهید. ابتدا زنجیر را با یک برس سفت بشویید. دوم، زنجیر را از طریق پاک کننده اولتراسونیک کاملا تمیز کنید. سوم، زنجیر را وارد ضرف محلول کنید و به شدت تکان دهید. این روند را (که باید حدود پنج دقیقه طول بکشد) 2 تا 3 بار تکرار کنید و سپس زنجیر را کاملا با آب بشویید. در نهایت اجازه دهید زنجیر در هوا خشک شود و براق ترین زنجیر ممکن را مشاهده کنید.

این روش بین دوچرخه سواران حرفه‌ای بسیار مرسوم است و ثابت شده است که سریع تر از روان کننده های سنتی زنجیر نتیجه خواهید گرفت. ما به زودی برای شما یک مقاله برای پاک کردن به روش سنتی قرار خواهیم داد.

در مورد انجام بیش از حد آن وسواس نداشته باشید زیرا داشتن یک زنجیر خیلی تمیز عملا غیرممکن است. تا زمانی که زنجیر را قبل از استفاده روغن کاری کنید، آسیب قابل توجهی به سطح یا قسمت های داخلی زنجیر وارد نخواهد شد.

 

چگونه یک زنجیر را تمیز نگه داریم

برای تمیز کردن ساده در هر سواری خود، از یک پارچه تمیز و بدون پرز و کمی چربی گیر استفاده کنید. سپس از روغن زنجیر استفاده کنید تا زنجیرتان کاملا آماده استفاده شود. سعی کنید به جای ریختن روغن روی کل زنجیره، یک قطره روغن زنجیر روی هر بخش بزنید. بسیار مهم است که روان کننده به جای روی سطح زنجیره وارد هر حلقه آن شود. به یاد داشته باشید که پس از گذشت چند ساعت، هر گونه مورد اضافی را نیز پاک کنید.

روان کننده های زنجیر تاثیر زیادی بر روی سرعت دوچرخه سواری شما دارند، بنابراین مطمئن شوید که قبل از خرید خود کمی تحقیق کنید. به طور کلی، روغن‌های سریع‌تر گران‌تر هستند، بنابراین توصیه می‌کنیم آن‌ها را برای روز مسابقه ذخیره کنید. از دست دادن مقداری انرژی در دوچرخه سواری های روزانه چیز مهمی نیست، بنابراین مطمئناً می‌توانید با چیزی ارزان‌تر کنار بیایید.

در طول برخی از فرآیندهای تمیز کردن ذکر شده در بالا، از قرار دادن زنجیره خود در محلول برای بیش از چند ساعت یا چند روز خودداری کنید. محلول‌ها به زودی می‌توانند باعث ایجاد ترک و خوردگی در سراسر زنجیر شوند که می‌تواند زنجیر شما را خراب کند یا بعداً منجر به شکستگی فاجعه‌بار شود.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظر خود را بنویسید