8 نکته که باید قبل از تعویض سیستم دنده‌های مکانیکی به الکترونیکی بدانید!

8 نکته که باید قبل از تعویض سیستم دنده‌های مکانیکی به الکترونیکی بدانید! - آیبایک

8 نکته که باید قبل از تعویض سیستم دنده‌های مکانیکی به الکترونیکی بدانید!

در حال حاضر که اکثر برندهای مطرح جهانی دوچرخه های برقی و الکترونیکی می سازند و این فناوری در دهه گذشته آزمایش، بهینه‌ سازی و توسعه یافته است، تقریبا هر برندی تصمیم به ساخت این نوع دوچرخه ها کرده است. اگر یک دوچرخه معمولی داشته باشید ممکن است به این فکر افتاده باشید که بهتر است سیستم دنده مکانیکی خود را با یک سیستم تعویض دنده الکترونیکی عوض کنید. اما آیا این تصمیم درستی است؟ در ادامه نکاتی را که بهتر است قبل از تعویض سیستم دنده مکانیکی خود به سیستم دنده برقی بدانید را با هم بررسی می کنیم.

 

بله، می توانید سیستم دنده خود را تغییر دهید.

تغییر از شیفترهای مکانیکی به برقی دوچرخه شامل 4 تغییر است: شیفترها و دنده‌ های Di2 (و اضافه کردن سیم و باتری). اما این تغییر فقط برای خودروهای 11 و 12 سرعته فعلی است. تعویض دنده الکترونیکی دوچرخه توسط یک سیستم عامل کنترل می شود اما هیچ شرکتی نسخه سیستم عاملی را منتشر نکرده است که امکان تنظیم تعداد سرعت پیشرانه را فراهم کند. بنابراین اگر دوچرخه شما دارای خودروی 10 سرعته قدیمی است باید خودرو، زنجیر، طبق و قامه را نیز عوض کنید.

هیچ‌کدام از شرکت‌ها رسماً نمی گویند که می‌توانید قطعات برندهای مختلف را با یکدیگر استفاده کنید اما خب بهترین کار این است که این کار را انجام دهید. به عنوان مثال یک زنجیر Shimano روی خودروی SRAM یا برعکس با خودروهای ۱۱ سرعته به خوبی کار می‌ کند. اما یادتان باشد هیچ بخشی از قطعات AXS SRAM با هیچ لوازمی به غیر از AXS کار نمی کند.

 

سیستم دنده الکترونیکی Sram - آیبایک

 

سیستم دنده های الکترونیکی مناسب فریم های قدیمی نیستند.

اگر دوچرخه شما به صورت کابل از خارج طراحی شده است باید سیم کشی را به فریم دوچرخه با یک کاور خارجی متصل کنید. این کار از نظر فنی کاملاً قابل انجام است اما ممکن است ظاهر زیبایی نداشته باشد. همچنین خودروهای جدید Di2 شیمانو مبتنی بر باتری‌ های داخلی هستند که در همه فریم ‌ها جا نمی ‌شوند. اکثر فریم های ساخته شده از سال 2012 دارای حفره های داخلی با کابل های استاپ هستند که می توان آن ها را با کابل های مکانیکی یا الکترونیکی تعویض کرد.

از سوی دیگر، سیستم eTap  بی‌سیم از برند SRAM یک گزینه عالی برای فریم های قدیمی فراهم می‌ کند، هم به این دلیل که مجبور نیستید با سیم ها سروکار داشته باشید و هم به این دلیل که باتری‌ ها روی دسته دنده ها نصب شده‌اند.

 

شاید بهتر باشد یک دوچرخه جدید بخرید.

اگر دوچرخه شما قدیمی است (مانند مدل های قبل از 2010)، بهتر است به فکر یک دوچرخه جدید باشید. تبدیل سیستم دنده مکانیکی به الکترونیکی در برخی از فریم ها سخت است. پس معقول تر است به جای خرید یک دوچرخه معمولی و تعویض سیستم دنده، یک دوچرخه برقی با سیستم تعویض دنده الکترونیکی انتخاب کنید. می توانید دوچرخه ای انتخاب کنید که فرمان های بزرگ تر یا فریم هایی سبک تر مانند فریم های فیبر کربنی داشته باشند یا از سیستم ترمزهای دیسکی بهره ببرند.

 

معرفی انواع دسته دنده دوچرخه [راهنمای کامل + مزایا و معایب]

 

عمر باطری تمام نمی شود.

برند شیمانو هیچ توضیح صریحی در مورد عمر باتری ها نمی‌ کند و به گستره وسیعی از زمین ‌ها و شرایطی که دوچرخه سواران می توانند استفاده کنند اشاره می کند. اما حتی دوچرخه سواران حرفه ای باتری های خود را بیش از 5 تا 6 بار در فصل شارژ نمی کنند. این مقدار سه ماهه احتمالا برای اکثر دوچرخه سواران کافی است. همیشه یادتان باشد که اگر شارژ باطری تمام شد آن را شارژ کنید و بدون شارژ آن را رها نکنید چرا که ممکن است باطری شما دیگر قابل استفاده نباشد و عمر خود را از دست بدهد.

SRAM، جدیدترین شرکت تولید کننده سیستم دنده های الکترونیکی می ‌گوید باتری ‌های آن ها با یک بار شارژ کامل حداقل 15 ساعت و حداکثر 60 ساعت دوام می‌آورند. نشانگرهای LED زمان اتمام شارژ را نشان می دهند اما حتی وقتی این نشانگر شارژ قرمز می شود حداقل پنج ساعت زمان قبل از اتمام آن خواهید داشت. علاوه بر این، باتری های جلو و عقب قابل تعویض هستند. اگر یکی از باطری ها در اواسط دوچرخه سواری خاموش شد می‌توانید آن را با باتری دیگر عوض کنید و روی دنده مناسب قرار بگیرید، سپس آن را دوباره سرجای خود قرار دهید تا زمانی که به خانه برسید. اگر یک روز طولانی قرار است رکاب بزنید، می‌توانید یک باتری یدکی بخرید و یک باتری کاملاً شارژ شده در جیب خود داشته باشید. هنگام حمل دوچرخه با هواپیما حتما باطری آن را جدا کنید (شرکت هواپیمایی ممکن است در مورد آن بپرسد) و هنگامی که به مقصد خود رسیدید باطری را شارژ کنید زیرا برخی از افراد گزارش می دهند که باتری در طول پرواز تخلیه می شود.

 

دسته دنده الکترونیکی یا وایرلس دوچرخه - آیبایک

 

شما نیاز به یک شارژر خواهید داشت.

مطمئن شوید چیزی که می‌ خرید همراه با شارژر باشد. سیستم باتری داخلی فعلی Shimano از یک جعبه شارژر E-Tube استفاده می کند که به هر آداپتور USB متصل می شود. باتری های Campagnolo نیز داخلی هستند و به طور مشابه شارژ می شوند.

eTap SRAM از یک شارژر خارجی استفاده می کند.  این مدل با باتری‌ های مجزا و کوچک‌ تر برای هر دنده، حدود 60 دقیقه طول می کشد تا شارژ شوند. اگر می خواهید هر دو باتری را به طور همزمان شارژ کنید، می توانید از یک پایه شارژ اضافی استفاده کنید. همچنین باید باتری های CR2032  را در شیفترها هر یک تا دو سال، بسته به میزان سواری، تعویض کنید.

 

از تنظیم خارج نمی شوند.

نصب و راه اندازی اولیه سیستم Di2 توسط فروشگاه ها انجام می شود و هنگامی که این کار انجام شد، یک پیشرانه الکترونیکی باید هر بار دقیقاً یکسان تغییر کند. هیچ کشش کابلی وجود ندارد و موتور هر بار زنجیر را با همان سرعت و به همان فاصله جابجا می ‌کند.

اگر دنده شما کار نمی کند، مقصر احتمالا باتری یا سیم های شماست پس باید همه اجزا را بررسی کنید. تعمیرکاران فروشگاه ها می توانند در این مورد به شما کمک کنند.

 

تعویض شانژمان الکترونیکی دوچرخه - آیبایک

 

مراقب ابزارها باشید.

مراقب هرگونه ابزار تیز که می تواند به سیم کشی برق آسیب برساند، باشید. حتی وقتی که کارهای پیش پا افتاده مانند پیچیدن نوار فرمان انجام می دهید هم باید مراقب باشید. اگر سیم‌کشی  E-Tube در امتداد فرمان تحت کشش باشد، هنگامی که نوار آن را فشرده می ‌کند، می‌ت واند باعث ایجاد اختلال شود. فقط کمی قسمت زیر فرمان را شل کنید و اتصالات را مجدداً بررسی کنید تا مطمئن شوید که محکم هستند. همچنین هرگز خود سیم ها را نکشید. اگر از شیفترهای «Blips» از راه دور اضافی استفاده می ‌کنید، هنگام بریدن نوار فرمان مراقب باشید تا سیم ‌ها را نبرید.

همچنین باید هنگام شستن دوچرخه خود دقت بیشتری به خرج دهید. به طور کلی از شستشوی تحت فشار خودداری کنید اما اگر دوچرخه گل آلود است و مجبور هستید که از آب با فشار بالا استفاده کنید، مراقب باشید که آب بر روی فریم پایینی، دسته فرمان و خودرو با فشار بالا نفوذ نکند.

 

همه چیز درباره‌ی دنده دوچرخه!

 

از تعمیر و نگهداری غافل نشوید.

به دلیل اینکه سیستم دنده های الکترونیکی کیفیت خوبی دارد، مردم بیشتر از دوچرخه های خود غافل می شوند. پیش از این، مردم با کوچکترین اشکالی در نحوه تعویض دنده آن ها را برای تعمیر می آوردند. وقتی مردم سیستم دنده های برقی را برای تعمیر می برند، تقریبا بخش های مهمی از سیستم دنده مانند خورشیدی، شانژمان و زنجیر فرسوده شده اند. مشکل این است که این قطعات گران هستند و می توانند خرج زیادی بر روی دست شما بگذارند. تمیز کردن منظم و تعویض زنجیر قبل از اینکه بیش از حد فرسوده شوند و به خورشیدی و دندانه های زنجیر فشار بیاورند و به آن ها آسیب بزنند، می تواند عمر هر دوچرخه و سیستم دنده ای را افزایش دهد. فقط به این دلیل که سیستم دنده شما خوب کار می کند به این معنی نیست که دوچرخه شما به مراقب و تعمیرات نیاز ندارد.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]