علل بی حسی دست هنگام دوچرخه سواری (نحوه جلوگیری از آن)

علل بی حسی دست هنگام دوچرخه سواری (نحوه جلوگیری از آن)

دوچرخه سواری طولانی در اطراف شهر یا در طبیعت، حس بی نظیر و ترکیبی از سرگرمی و آزادی را به وجود می آورد. این احساسات خوب و منحصر به فرد ممکن است گاهی با درد همراه باشد. یکی از منابع رایج این ناراحتی ها و دردها از دست ناشی می شود. در واقع یکی از شکایت‌ هایی که اغلب از دوچرخه‌ سواران می‌ شنوید، بی‌ حسی دستان است.

هرگاه احساس گزگزی کردید که اغلب با بی ‌حسی همراه است، به این معنی است که عصب های شما تحت فشار است و وقتی این بی حسی مربوط به دستان شما باشد به این معنی است که شما احتمالاً به یکی از سه عصب اصلی فشار می‌آورید که شامل عصب رادیال، مدین و یا اولنار است.

قطعا به صورت آگاهانه این فشار را به دستانتان منتقل نمی کنید و موقعیت هایی پیش می آید که به ناچار مجبور می شوید که فشار وارد کنید. در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم که چه عللی باعث ایجاد درد و بی حسی در دستان شما می شوند و چگونه باید از آنها جلوگیری کنیم.

 

3 علت اصلی بی حسی دست و نحوه جلوگیری از آنها

 

1. وضعیت مچ دست

خم شدن بیش از حد مچ به عقب می ‌تواند باعث فشردگی در تونل کارپال شود، جایی که عصب دست و مچ از آن عبور می‌ کند. این فشار اغلب منجر به سوزن سوزن شدن در انگشت شست، اشاره و انگشت میانی می شود. با این حال، صاف نگه داشتن مچ دست نیز می تواند منجر به مشکلاتی شود.

بسیاری از اوقات، مردم تصور می‌ کنند که مچ دست باید زمانی که دسته فرمان را می گیرند، صاف باشد اما این موقعیت هم می تواند فشار زیادی به دست وارد کند. بهترین حالت برای اعصاب دست خم شدن در حدود 10 تا 20 درجه است. اگر پوست دستتان موقع خم شدن مچ، چین بخورد به این معنی است که مچ خود را بیش از حد خم کرده اید.

 

 

 

برای حفظ خمیدگی بهینه مچ دستتان، در طول سواری مراقب وضعیت مچ خود باشید اما در حین پدال زدن، دست و مچ خود را به اطراف حرکت دهید. ساعت ‌ها در یک وضعیت ماندن نیز می‌ تواند باعث درد شود، بنابراین در حین حرکت آن را تغییر دهید.

 

2. فشار بیش از حد به دست ها

اگر احساس سوزن سوزن شدن در انگشت کوچک و حلقه دارید، احتمالاً ناشی از فشار بیش از حد به سمت بیرون کف دست است. این فشار اضافی چند دلیل شایع دارد.

 

مچ درد هنگام دوچرخه سواری (روش‌های جلوگیری و درمان)

 

راه حل سریع: زین، وضعیت بدن و موقعیت فرمان خود را بررسی کنید.

این مشکل اغلب برای دوچرخه‌ سوارانی رخ می دهد که با دوچرخه های برقی رکاب می زنند و فشار بیشتری به دست ‌ها وارد می‌ کنند و به دلیل موقعیت زین دوچرخه خود دچار بی‌ حسی دست می ‌شوند. گاهی اوقات زین دوچرخه خیلی بلند است و دماغه زین هم پایین است که باعث می ‌شود بخش اعظمی از وزنتان به دست هایتان منتقل شود. اگرچه این مشکل فقط برای دوچرخه ‌سوارانی که دوچرخه های برقی دارند پیش نمی آید و شامل تمام دوچرخه سواران می شود.

تنظیم صندلی می‌ تواند به شما کمک کند که حدود 30 درصد وزن خود را به دستان و 70 درصد وزن خود را به زین انتقال دهید. در حالی که خرید دوچرخه حرفه ای بهترین راه برای تنظیم ارتفاع و موقعیت مناسب زین شماست. یا در حالی که دوچرخه تان را به یک ترینر دوچرخه استاندارد متصل کرده اید، روی زین بنشینید و دستان خود را از روی دسته فرمان بردارید و بگذارید بدنتان شل شود. اگر در حالت نشسته یا در حالی که به آرامی رکاب می زنید احساس می کنید به جلو می لغزید، وقت آن است که دوچرخه خود را تنظیم کنید.

 

نحوه نشستن صحیح بر روی زین دوچرخه - آیبایک

 

اگر بر روی زین احساس آرامش و راحتی می کنید اما همچنان احساس بی حسی در دستانتان دارید، وضعیت خود را در حین سوار شدن در نظر بگیرید. حتما باید کمرتان صاف باشد نه خمیده! با حفظ ستون فقرات صاف و قفسه سینه بیرونی تر، بهتر می‌توانید با قسمت مرکزی بدن خود ارتباط برقرار کنید که فشار وارد بر دستانتان را کاهش می دهد. همچنین بازوهای شما نیز باید شل باشند و آرنج ها کمی خم شده باشند.

در نهایت، یک فرمان خیلی پهن می‌ تواند باعث شود که دست ‌هایتان را به سمت داخل بچرخانید و فشار بیشتری بر عصب وارد می‌ کند که منجر به بی‌ حسی دست می ‌شود. برای بررسی عرض فرمان، از مرکز یک شانه تا مرکز شانه دیگر را اندازه بگیرید (به سانتی متر).

برای اینکه بدانید دست هایتان را بر روی فرمان چقدر از هم دور کنید، یک ترفند ساده وجود دارد. در فاصله 120 سانتی متری یک دیوار بایستید. سپس خود را به سمت دیوار بیندازید و سعی کنید با نگه داشتن دست هایتان بر روی دیوار خود را نگهدارید و مانع از افتادن شوید. فاصله بین دست هایتان در این زمان برابر با فاصله استاندارد دست هایتان بر روی فرمان است.

 

نحوه برطرف کردن بی حسی انگشتان پا هنگام دوچرخه سواری

 

3. گردن درد

گردن درد می تواند منجر به بی حسی دست شود. بنابراین اگر احساس درد در گردن، همراه با احساس سوزن سوزن شدن در دست دارید، بهتر است ابتدا به قسمت دردناک توجه کنید.

 

راه حل سریع: به تراز بدن توجه کنید

وقتی سعی می کنید به جاده رو به روی خود نگاه کنید، گردن شما تحت فشار قرار می گیرد. در این زمان باید به بیرون آوردن سینه تان توجه کنید و سعی کنید زمانی که سوار می ‌شوید چانه را پایین بیاورید تا همه چیز در وضعیت خوب و صاف باشد.

شما می توانید این حالت خنثی ستون فقرات را با گرفتن یک چوب جارو یا شیء مشابه تمرین کنید. یک چوب را در پشت کمر خود قرار دهید، با یک دست بالای چوب و با دست دیگر پایین چوب را بگیرید. سر، کمر و باسن شما باید چوب را لمس کنند. در این زمان با عقب بردن باسن خود سعی کنید تمام نقاط تماس با چوب را حفظ کنید. این موقعیتی است که باید روی دوچرخه خود حفظ کنید.

 

تمرین لولا برای یادگیری نحوه نشستن بر روی زین دوچرخه - آیبایک
تمرین لولا برای یادگیری نحوه نشستن بر روی زین دوچرخه – آیبایک

 

برای اینکه بدانید دقیقا به چه شکل باید بر روی زین دوچرخه بنشینید تمرین لولا (تمرینی که در بالا به وسیله دسته جارو توضیح داده شد) یک تمرین عالی است. این تمرین نه تنها به شما کمک می کند تا از درد سر تا پاهایتان جلوگیری کنید، بلکه به شما کمک می کند تا در وضعیت نشستن مناسب قرار بگیرید و به شما امکان می دهد یک دوچرخه سواری بهینه تر داشته باشید. چند تمرین دیگر نیز می توانند به شما کمک کند قوی تر شوید از جمله تمارین ددلیفت، گود مورنینگ و تمرین پل باسن.

در نهایت، گاهی اوقات مجبور می ‌شویم زمانی که فرمان خیلی دور از زین قرار می ‌گیرد، حالت خمیده‌ تری داشته باشیم. بهتر است زاویه حدود 90 درجه بین شانه و بالاتنه ایجاد شود که به سمت فرمان شما را هدایت می کند. اگر فراتر از این زاویه قرار بگیرید، اغلب فشار بیشتری بر گردن وارد می کنید که منجر به درد و بی حسی می شود. در این مورد، تنظیم تناسب دوچرخه نیز راه حلی مناسب است.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]