آیا می توانیم با دوچرخه برقی در هوای بارانی رکاب بزنیم؟

آیا می توانیم با دوچرخه برقی در هوای بارانی رکاب بزنیم یا نه؟ - آیبایک

آیا می توانیم با دوچرخه برقی در هوای بارانی رکاب بزنیم؟

در حال حاضر به خاطر مشکلات ترافیک، محدودیت های تردد و غیره، دوچرخه های برقی به یکی از نزدیک ترین دوستان ما تبدیل شده اند. با دوچرخه همیشگیمان به سرکار می رویم، به مدرسه یا دانشگاه می رویم، آخر هفته در دامان طبیعت رکاب می زنیم و … اما در همین روزهای پاییزی و زمستانی ممکن است ببینید که باران شروع به باریدن گرفت! ممکن است فکر کنید که چون دوچرخه تان برقی یا الکتریکی است با بارش باران این سیستم به مشکل می خورد اما لازم نیست نگران باشید چون هیچ خطری شما و دوچرخه تان را تهدید نمی کند!

دوچرخه های برقی در سطوح ولتاژ پایین یا کمتر از 60 ولت کار می کنند و هیچ خطری جان شما را هنگام رکاب زدن در باران تهدید نمی کند. دوچرخه‌ های برقی مانند بسیاری از دوچرخه ‌های شهری، کوهستان، کورسی و … برای فضای باز و استفاده در هوای آزاد طراحی، تأیید و آزمایش شده‌اند.

استاندارد بین المللی IP را در نظر بگیرید.

کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک جهانی به منظور پیشگیری از ایجاد مشکلات فنی و الکتریکی مولفه ای را با نام “رده بندی IP یا IP Rating” در نظر گرفته و به عنوان یک استاندارد بین المللی تمام شرکت های تولیدی قطعات الکتریکی (به ویژه شرکت های تولیدی دوچرخه های برقی) موظفند که آن را بر روی محصولات خود درج کنند. رده بندی IP میزان مقاومت و محافظت قطعات الکتریکی در برابر آّب، گرد و غبار و تماس های تصادفی است.

دوچرخه های برقی دارای مقدار زیر IP 55 نباید در باران های دائمی مورد استفاده قرار بگیرند. اگرچه می توانید برای مدت نه چندان زیادی در هوای بارانی رکاب بزنید اما توصیه ما این است که اگر قصد دارید در هوای بارانی به صورت مداوم دوچرخه سواری کنید بهتر است از دوچرخه هایی که کد بالاتر از IP 66 دارند، استفاده کنید.

بنابراین، اگرچه بیشتر دوچرخه های برقی برای سوار شدن در باران آزمایش شده اند اما بهتر است قبل از خرید، وب سایت سازنده دوچرخه را بررسی کنید تا مطمئن شوید که دوچرخه برقی شما برای آب و هوای مرطوب ایمن است. همچنین، در نظر داشته که فقط به این دلیل که دوچرخه برقی استاندارد بین المللی محافظت در برابر آب را دارد به این معنی نیست که باید آن را به طور کامل درون  آب بیندازید. همانطور که نباید ماشینتان را وارد چاله های آب یا آبراه ها کنید، نباید هم بگذارید که دوچرخه تان در زیر بارش باران شدید یا چاله های آبی عمیق قرار بگیرد.

 

خیس شدن باطری دوچرخه برقی - آیبایک

 

همانطور که در باران رانندگی می کنید، همانطور هم دوچرخه سواری کنید.

درست مانند دوچرخه های غیر برقی و معمولی، زمانی که می خواهید در هوای بارانی ترمز بگیرید باید این کار را کمی زودتر از موعد انجام دهید زیرا هوای مرطوب یا بارانی باعث می شود به زمان بیشتری برای توقف احتیاج داشته باشید. علاوه بر اینکه در باران زمان بیشتری برای ترمز گرفتن احتیاج دارید، باید شتاب خود را در پیچ ها نیز کاهش دهید. با کاهش سرعت، می توانید از لیز خوردن یا بالا آمدن دوچرخه جلوگیری کنید. این امر باعث می شود تا بخش بیشتری از لاستیک روی زمین بماند که به ویژه در جاده های خیس اهمیت زیادی دارد.

دوچرخه خود را در داخل خانه نگهداری کنید.

اگرچه ممکن است دوچرخه ‌سواری با دوچرخه برقی در زیر باران بی‌ خطر و سرگرم‌ کننده باشد اما بهتر است از نگهداری آن در بیرون از خانه اجتناب کنید زیرا دوچرخه ‌هایی که در محیط‌ های خیس یا مرطوب نگهداری می ‌شوند، می ‌توانند سریع ‌تر تخریب و فرسوده شوند. در حالی که احتمال وقوع این اتفاق در دوچرخه‌ های جدیدتر و پیشرفته ‌تر که معمولاً اتصال بهتر و محکم تری در قسمت بدنه، کرپی و سایر قسمت‌ ها دارند، کمی کمتر است. البته اگر دوچرخه های جدیدتر هم برای مدت‌ طولانی در فضای باز نگهداری شوند، این امکان وجود دارد که فرسوده شوند.

چگونه دوچرخه خود را برای زمستان آماده کنیم؟

 

دوچرخه خود را هنگام دوچرخه سواری در هوای بارانی بپوشانید.

تجهیزات بارانی دوچرخه سواری زیادی برای محافظت از شما در برابر باران موجود است. گلگیرهای دوچرخه هم از پاشیدن باران و گل و لای بر روی شما و دوچرخه تان جلوگیری می کنند. از آنجایی که دید در باران کاهش می یابد (هم برای شما و هم برای رانندگان اطرافتان)، چراغ های دوچرخه خوب هم هنگام دوچرخه سواری در باران اهمیت ویژه ای پیدا می کنند.

 

دوچرخه سواری در هوای بارانی - آیبایک

 

آیا باید دوچرخه برقی را بعد از سوار شدن در هوای بارانی تمیز کنیم؟

اگر دوچرخه شما کثیف نشد، ممکن است لازم نباشد دوچرخه خود را بعد از رکاب زدن در باران تمیز کنید اما باید رطوبت اضافی را پاک کنید. اگر باتری شما خیس شد، باید آن را از روی دوچرخه خارج کنید و باتری و کابین آن را با یک حوله خشک کنید.

اگر دوچرخه برقی شما در حین سواری کثیف شد، مثلاً از یک قسمت گل آلود رد شدید، پیشنهاد می‌ کنیم قطعاتی که حرکت می‌کنند مانند زنجیر و ترمز را تمیز کنید. قانون شماره یک برای مراقبت از دوچرخه در هوای بارانی، تمیز کردن دوچرخه است. همچنین یادتان نرود که از روغن یا روان کننده زنجیر استفاده کنید. این کار باعث می شود تا زنجیر شما کاملا روان حرکت کند. چه یک دوچرخه ارزان و اقتصادی داشته باشید یا یک دوچرخه باکیفیت و گران قیمت، روان کننده دوچرخه برای عملکرد روان قطعات دوچرخه شما ضروری است، بنابراین باید بعد از دوچرخه سواری در باران یا بعد از شستن دوچرخه خود از آن استفاده کنید.

چگونه از خرابی و آتش گرفتن باطری دوچرخه های برقی جلوگیری کنیم؟

 

اگر دوچرخه برقی در باران آسیب ببیند باید چه کاری انجام دهیم؟

اگرچه خیلی بعید است که یک دوچرخه برقی باکیفیت در اثر بارش باران آسیب ببیند اما اگر با دوچرخه های ارزان قیمت ساخته شده توسط شرکت های متفرقه سروکار داشته باشید، این احتمال آنچنان هم بعید نیست. یک سازنده خوب باید برای جلوگیری از ورود آب به باتری و اجزای متصل کننده، اقدامات حیاطی را برای آب بندی صحیح کل سیستم انجام دهد. یک دوچرخه برقی بسیار ارزان معمولاً نشانه خوبی از کیفیتی است که در اختیار خواهید داشت.

علاوه بر این، دوچرخه‌ های بسیار ارزان و بی کیفیت اغلب قابل تعمیر نیستند و حتی اگر تعمیر شوند، می توانند هزینه بسیار زیادی برای شما بتراشند. ما به هر کسی که به دنبال خرید دوچرخه برقی باشد توصیه می کنیم که از فروشنده (چه آنلاین باشند و چه به صورت حضوری خدمات ارائه دهند) اطلاعات گارانتی را بپرسد، به ویژه در مورد آسیب رطوبت و هزینه تعمیرات آن.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]