آیا دوران ترمزهای لقمه‌ای به سر رسیده است؟

آیا دوران ترمزهای لقمه‌ای به سر رسیده است؟ - آیبایک

آیا دوران ترمزهای لقمه‌ای به سر رسیده است؟

به تمام دوچرخه های تولید شده هر برندی در سال 2023 نگاه کنید، متوجه یک روند رایج خواهید شد. اکثر دوچرخه های تولید شده از ترمزهای دیسکی استفاده می کنند. خب این موضوع نباید تعجب آور باشد. به هر حال دوچرخه‌ های کورسی یا جاده‌ای مجهز به ترمز لقمه ای از سال 2011، زمانی که ترمزهای دیسکی برای اولین بار در دوچرخه ها ظاهر شدند، از بین رفته‌اند. در سال 2018، هشت مدل از 12 مدل برند ترک دارای ترمز لقمه ای بودند. این عدد در 10 مدل جدید تولید شده در سال 2023 به یک رسید.

به همان روشی که بسیاری از دوچرخه سواران در دهه‌ های پیش اذعان داشتند که اهرم‌ های تعویض دنده روی فرمان بهتر از شیفترهای پایین فریم هستند (زیرا از نظر ارگونومی بهتر هستند و تعویض دنده را سریع ‌تر و آسان‌تر می‌کنند) به همان روش هم در سال های اخیر اکثر دوچرخه سواران تشخیص داده اند که ترمزهای دیسکی نسبت به ترمزهای لقمه ای برتری دارند. البته باید بدانید که قطعا هزینه های دوچرخه هایی با ترمز دیسکی بسیار بیشتر از دوچرخه هایی با ترمز لقمه ایست. ما با نمایندگان بسیاری از شرکت های دوچرخه ‌سواری در سرتاسر جهان صحبت کردیم و هر کدام چیزی مشابه گفتند: نه تنها مردم دوچرخه ‌هایی با ترمز لقمه ای نمی‌ خرند، بلکه این اتفاق ناگهانی حتی شرکت های تولیدی را هم غافلگیر کرده است. البته هنوز در کشور ما ایران این اتفاق نیفتاده است و آن هم به این دلیل است که نگهداری از ترمزهای لقمه ای آسان است و دوچرخه هایی با ترمز لقمه ای قیمت های بسیار اقتصادی تری دارند.

 

یک مدل ترمز لقمه ای شیمانو - آیبایک

 

جردن روسینگ، مدیر دوچرخه های جاده‌ای ترک (Trek) می گوید: ((دوچرخه سواران قبل از اینکه ما ساخت دوچرخه های ترمز لقمه‌ای را متوقف کنیم، خرید دوچرخه هایی با ترمز لقمه ای را متوقف کرده اند. حتی زمانی که مدل‌های جدید ترمز های لقمه ای را ارائه می‌کردیم، تقاضا برای آن‌ ها در دو سال گذشته به سرعت کاهش یافته و برعکس، تقاضا برای دوچرخه ‌هایی با ترمز دیسکی با سرعتی تقریبا خیره‌ کننده افزایش یافته است.))

اما حتی در حالی که بسیاری از دوچرخه ‌سواران از تعبیه ترمزهای دیسکی در دوچرخه ‌های جاده‌ای استقبال کرده ‌اند، برخی هنوز در تقلا هستند تا از ترمزهای لقمه ای استفاده کنند یا حتی تمایلی به پذیرش ترمزهای دیسکی ندارند. انتقال به ترمزهای دیسکی واکنش ‌های مشابهی را برمی‌انگیزد که هنگام جایگزین شدن اهرم‌ های تعویض دنده یکپارچه با شیفترهای پایین فریم با آن مواجه شدیم. اکنون، مانند آن زمان، برخی از دوچرخه سواران از این تغییر ناراحت هستند زیرا احساس می کنند که این تغییر به آن ها تحمیل شده است. حتی برخی از دوچرخه سواران حرفه ای می گویند: ترمزهای دیسکی سنگین ‌تر، پیچیده‌ تر و زشت هستند و احساس دوچرخه سواری را تغییر می‌دهند.

 

بهتر است بخوانید: ترمز لقمه ای بهتر است یا ترمزهای دیسکی؟

 

به انتها رسیدن دوران ترمزهای لقمه ای به این معنی است که مشخصات و اصالت دوچرخه هایی که بسیاری از ما با آن ها دوچرخه سواری را یاد گرفتیم، برای همیشه از بین رفته است. رهاسازی سریع ظریف نیز از بین رفته است زیرا محور عبوری راه بسیار ایمن ‌تری برای نصب چرخ ها و ترمزهای دیسکی است. لاستیک‌ های شیک و سبک 23 میلی ‌متری (حتی 25 میلی‌ متری) نیز به انتهای دوران خود رسیده اند زیرا دیسک ها بر روی تایرهای 28 میلی‌ متری (و پهن ‌تر) عملکرد بهتری از خود نشان می دهند و راحت تر باز می شوند.

وقتی به سمت جلو پیش می رویم، چیزهایی را پشت سر می گذاریم. ما از دوچرخه ‌های جدید مجهز به ترمز دیسکی به دلیل عملکرد برترشان قدردانی می ‌کنیم اما تجربه به ما آموخته است که دوچرخه ‌های بهتر همیشه لذت‌ بخش‌ تر نیستند. به تعبیری که بسیاری از نمایندگان برندهای مختلف به ما گفته‌اند که دوران ترمزهای لقمه ای به سر رسیده است، اما هنوز هم دوست داریم دوچرخه هایی با ترمز لقمه ای را سوار شویم و هنوز هم افراد بسیار زیادی در سرتاسر جهان هستند که از ما می خواهند این دوچرخه ها را زنده نگه داریم.

 

یک دوچرخه کورسی با ترمز لقمه ای عالی - آیبایک

 

یکی از جذاب ترین چیزها در مورد دوچرخه های جاده ای با ترمز لقمه ای، خطوط تمیز و نمای زیبای آن است. ترمزهای دیسکی باعث می شوند که دوچرخه های جاده درهم و بی ظرافت به نظر برسند. آن ها همچنین سادگی دوچرخه جاده را با افزودن هیدرولیک، لنت هایی که به راحتی آلوده می شوند، چرخ هایی که نصب آنه ا سخت تر است و صفحه دیسک هایی که به راحتی خم می شوند، نادیده می گیرند. آن ها از ترمزهای لقمه ای پر سر و صداتر هستند و می توانند هنگام کوهنوردی یا سرعت گرفتن ساییده شوند.

دوچرخه هایی با ترمز لقمه‌ای، به خصوص آنهایی که از فلز ساخته شده اند، حسی دارند که هیچکس هنوز در دوچرخه های ترمز دیسکی تجربه نکرده است. نحوه سر خوردن و چرخاندن آن ها از طرف دیگر، برای هرکسی فقط یک احساس تعادل مطمئن را به وجود می آورد. ما هنوز سوار دوچرخه ای با ترمزهای دیسکی نشده‌ایم که به اندازه دوچرخه های ترمز لقمه ای سبک وزن و لذت بخش باشند.

دوچرخه ‌های ترمز دیسکی در حال حاضر عالی هستند و فقط در حالی که دوچرخه‌ های ترمز لقمه ای وجود داشته باشند، بهتر می ‌شوند. ما در حال حاضر دوچرخه هایی با ترمزهای لقمه ای زیادی را موجود کرده ایم و در آینده هم این کار را همیشه انجام می دهیم تا طرفداران ترمزهای لقمه ای هنوز هم امیدوارانه و لذت بخش رکاب بزنند. دوچرخه ‌های ترمز دیسکی شایسته آینده هستند زیرا هر چه باشد تکنولوژی بهتر و فدرت بیشتری را ارائه می دهند.

 

راهنمای کامل ترمزهای دیسکی دوچرخه + روش طلایی افزایش طول عمر دیسک

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]