آموزش دوچرخه سواری با پدال های قفل شو!

آموزش دوچرخه سواری با پدال های قفل شو! - آیبایک

آموزش دوچرخه سواری با پدال های قفل شو!

اول از همه باید به شما بگوییم که اگر می خواهید پدال های معمولی خود را با پدال های قفل شو تعویض کنید، این کار را هر چه سریع تر انجام دهید و لازم نیست که راجع به آن فکر کنید. پدال های قفل شو واقعا تفاوت های شگفت انگیزی در مقایسه با پدال های معمولی ایجاد می کنند. این پدال ها سیستم انتقال قدرت بسیار بهتری دارند، راندمان بهتری ایجاد می کنند، باعث می شوند کنترل بیشتری داشته باشید و آموزش پدال های قفل شو کار انچنان سختی نیست.

ما اینجا نمی خواهیم به شما دروغ بگوییم و باید بدانید که ممکن است بعضی اوقات با دوچرخه بر روی زمین بیفتید. حتی قهرمانان جهانی و المپیک هم این موضوع را می دانند و حتی گاهی اوقات این اتفاق برایشان رخ می دهد. مثلا کامپتون که قهرمان 15 دوره سایکلوکراس است و دوره ریکاوری به خاطر رگ به رگ شدن زانوهایش به سر می برد می گوید: “تا آخرین لحظه رکاب زدم و زمانی که آمدم پایم را روی زمین بگذارم و بایستم نتوانستم گیره را جدا کنم و با دوچرخه بر روی زمین افتادم. اما خب می دانید که اتفاق بزرگی نیست و آسیبی به من وارد نشد.”

همانطور که می دانید شرکت کنندگان مسابقات سایکلوکراس بیشترین استفاده را از پدال ها و کفش های قفل شو می کنند. ما هم از شرکت کنندگان جهانی خواستیم تا تمرینات و تجربه های خود را در اختیار دوچرخه سوارانی که به تازگی از این پدال ها استفاده می کنند، قرار دهند. در ادامه تمام نکاتی که لازم است بدانید تا به بهترین شکل از این پدال ها استفاده کنید و آسیبی به شما وارد نشود را در اختیارتان قرار داده ایم.

 

گیره ها را به درستی تنظیم کنید

گیره های قفل شو را طوری تنظیم کنید که درست در جایی که پای شما به طور طبیعی بر روی پدال قرار می گیرد، محکم شود. این قسمت معمولا درست زیر بخش توپی شکل زیر کفش است، اگرچه برخی افراد ترجیه می دهند تا عقب تر قرار بگیرد. زمانی که به صورت عمودی کفش را تنظیم کردید، چرخش و قرارگیری به چپ و راست را تنظیم کنید. هدفتان این باشد که راحت و بدون دردسر بتوانید رکاب بزنید.

همچنین یادتان باشد دفترچه راهنما را کامل مطالعه کنید! در قسمت هایی ممکن است شرکت سازنده قابلیت هایی را قرار داده باشد تا تنظیم کردن کفش و پدال برایتان راحت باشد.

 

یک نمونه کفش و پدال قفل شوی دوچرخه - آیبایک

 

تنظیمات ویژه خودتان را اعمال کنید

برخی از پدال های قفل شو مانند مدل Shimano SPD کشش قابل تنظیم را ارائه می دهند. در صورت امکان، مکانیسم نگه ‌داشتن پدال ‌ها را شل کنید (حتما برای این کار دفترچه راهنما را بخوانید!) تا بتوانید در حین رکاب زدن، به راحتی گیره را باز کنید. (بعداً وقتی اعتماد به نفس و مهارت بیشتری پیدا کردید، می توانید آن را دوباره محکم کنید.)

سپس سعی کنید کاملا متعادل خود را روی دوچرخه نگهدارید، در اینجا می توانید از یک دوست بخواهید تا دوچرخه تان را نگهدارد یا دوچرخه خود را روی یک ترینر دوچرخه خانگی قرار دهید تا تمرین کنید. رکاب زدن در داخل خانه و یا خارج خانه می تواند با یکدیگر متفاوت باشد اما تمرینی که باید انجام دهید این است که بتوانید بدون هیچ مشکلی پای خود را از پدال جدا کنید و دوباره روی آن قرار دهید.

 

راهنمای کامل پدال های قفل شو و انواع آن ها

 

به صورت ایستاده و با یک پا تمرین کنید

برای آموزش استفاده از پدال قفل شو حتی قبل از اینکه سوار دوچرخه خود شوید، بر روی تنه دوچرخه خود بایستید و با چرخاندن پاشنه پا به بیرون، فقط با یک پا روی پدال و یک پا بر روی زمین تمرین کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که رکاب زدن و آزاد کردن برایتان طبیعی شود. در صورت لزوم این حرکت را 50 بار برای تقویت حافظه عضلانی انجام دهید. سپس پا را عوض کنید و 50 بار هم برای پای دیگر این تمرین را انجام دهید.

 

نصب کفش و پدال قفل شو - آیبایک

 

آن را در یک مکان امن امتحان کنید

گام بعدی این است که به مکانی امن بروید (مکانی بدون ترافیک یا زمینی چمنی یا نرم که اگر افتادید کمتر آسیب ببینید) تا شروع، توقف و برداشتن پا را در حین حرکت تمرین کنید.

سعی کنید در ابتدا کنار دوچرخه خود راه بروید سپس در حالی که روی پای آزاد خود تعادل برقرار می کنید، یک پا را بر روی پدال قفل شو قرار دهید. پدالی که آزاد است را بالا بیاورید (موقعیت ساعت 12) و پدالی که پایتان بر روی آن قرار دارد را به سمت پایین فشار دهید تا دوچرخه به سمت جلو حرکت کند و همانطور که دوچرخه شتاب می گیرد، خود را از روی زین بلند کنید و پای دیگرتان را داخل پدال آزاد بگذارید و شروع به رکاب زدن کنید.

اگر نتوانستید پدال را پیدا کنید و پای دیگر خود را بر روی پدال قرار دهید استرس نگیرید، فقط حواستان به جلو باشد و همانطور که پای دیگرتان مشغول پیدا کردن و چفت شدن با پدال است دوچرخه را به سمت جلو حرکت دهید. تا زمانی که دوچرخه به جلو حرکت کند نمی افتید و حفظ تعادل برایتان آسان تر است.

 

نحوه صحیح رکاب زدن در دوچرخه سواری + آموزش تصویری

 

برای جدا کردن به پایین فشار دهید

گیره های کفش و پدال طوری طراحی شده‌اند که هنگام بالا آمدن رکاب، پای شما را محکم نگه می‌ دارند. برای بهبود مهارت‌ های رها کردن و جدا کردن پا و پدال، حتماً پدال را به سمت پایین فشار دهید و مچ پای خود را بچرخانید تا گیره باز شود. اگر در حالی که می خواهید پایتان را جدا کنید رکاب بالا باشد، گیره رها نمی شود و گیر می کنید. هنگام تلاش برای آزاد کردن پای خود حتما پاشنه پا را از دوچرخه دور کنید، نه اینکه پا را به سمت بالا بکشید.

 

دوچرخه با پدال قفل شو - آیبایک

 

قبل از توقف پای خود را جدا کنید

این موضوع را به خاطر داشته باشید که برای برداشتن پای خود تا لحظه آخر منتظر نمانید. در آموزش پدال قفل شو هنگامی که در حال توقف هستید، وزن خود را روی پایی که قرار نیست آن را جدا کنید انتقال دهید، سپس پایی را که روی زمین می‌گذارید باز کنید و به آرامی آن را روی پدال بگذارید تا زمانی که به طور کامل متوقف شوید، سپس می توانید سریع پای خود را روی زمین بگذارید.

 

این ترفندهای حرفه ای را بدانید:

  • از گریس یا لاکتایت برای پیچ های گیره استفاده کنید و هر از گاهی آن ها را چک کنید تا از سفت و محکم بودنشان مطمئن شوید.
  • پدال های خود را روغن کاری کنید و در صورت نیاز گیره های خود را تغییر دهید تا به درستی عمل کنند (برای این کار دفترچه راهنما را بخوانید!).
  • هنگام راه رفتن با کفش ‌های جاده‌ای (دوچرخه کورسی)، در صورت امکان از خاک و شن‌ های نرم دوری کنید. ورود خاک و شن به داخل این کفش‌ ها، گیره ها را مسدود می‌ کنند و بستن یا بازکردن آن را سخت ‌تر می‌کنند.
  • اگر خارج از زمین های مخصوص دوچرخه کوهستانی، جاده یا سایکلوکراس دوچرخه رکاب می زنید، مطمئن شوید که فضای کافی بین گیره و کف کفش شما وجود دارد تا گل و لای و ماسه پاک شود.
  • وقتی در نصب و استفاده از پدال یا کفش به مشکل خوردید، به یک فروشگاه یا تعمیرگاه دوچرخه مراجعه کنید. آن ها خوشحال می شوند که به شما در نصب و رفع مشکل سیستم های قفل شو کمک کنند.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]