آموزش استفاده و تنظیم درست کلاه ایمنی دوچرخه سواری کودک!

آموزش قرار دادن و تنظیم کلاه دوچرخه سواری کودک - آیبایک

آموزش استفاده و تنظیم درست کلاه ایمنی دوچرخه سواری کودک!

دودیدن این که کودک یا فرزندتان از کلاه ایمنی دوچرخه هنگام دوچرخه سواری استفاده می کند، همیشه اطمینان بخش است اما باید بدانید که اگر کلاه اندازه متناسب با سرشان نباشد پس محافظت درستی هم انجام نمی شود. کلاهی که نامتناسب باشد، مثلا یا خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک باشد، همش در حال حرکت کردن بر روی سر است و یا به سمت عقب سر متمایل می شود. اگر هرکدام از این موارد را مشاهده کردید باید بدانید که نداشتن کلاه ایمنی خیلی بهتر از داشتن آن به این صورت است.

خبر خوب این است که انتخاب و نحوه قرار دادن کلاه ایمنی بر روی سر کودکان کار سختی نیست و با کمی حوصله و چند نکته که باید به آن ها توجه کنید، می توانید امنیت کودکتان را تضمین کنید.

در این مطلب در 5 مرحله یاد می گیریم که چگونه کلاه ایمنی دوچرخه کودک مناسب را پیدا کنیم تا بیشترین محافظت از سر کودک را ارائه دهد.

 

مرحله 1: مطمئن شوید که کلاه ایمنی دوچرخه کودک اندازه درست و مناسبی دارد.

شاید این مرحله ساده و بدیهی به نظر برسد اما بچه های زیادی را می بینیم که از کلاهی با اندازه نامناسب استفاده می کنند. اگر کلاه ایمنی برای کودک خیلی بزرگ (یا کوچک) باشد، هیچ راهی برای تنظیم آن وجود ندارد.

برای اندازه گیری کلاه ایمنی دوچرخه کودک، باید دور سر او را اندازه بگیرید. می توانید این کار را با یک متر خانگی (ساده ترین گزینه) یا با استفاده از یک نخ و سپس اندازه گیری آن با خط کش انجام دهید.

دور پیشانی فرزندتان، درست از بالای ابروها را اندازه بگیرید. مطمئن شوید که اندازه ‌گیری را بر حسب سانتی‌ متر یا میلی ‌متر انجام می ‌دهید. سپس می توانید این اندازه گیری را با جدول اندازه سازنده کلاه ایمنی مقایسه کنید و یک کلاه ایمنی مناسب برای کودک خود انتخاب کنید (یا بررسی کنید که کلاه ایمنی فعلی او مناسب است).

اگر به هر دلیلی نمی ‌توانید اندازه سر کودک مورد نظر را بگیرید (مثلاً شاید شما می خواهید کلاه را به عنوان هدیه به او بدهید)، می‌توانید از جدول اندازه دور سر زیر به عنوان یک دستورالعمل کلی استفاده کنید.

 

کودک 1 ساله: 46 سانتی متر

کودک 2 ساله: 48 سانتی متر

کودک 3 تا 5 ساله: 51 سانتی متر

کودک 6 تا 10 ساله: 53 سانتی متر

کودک بالای 11 سال: 56 سانتی متر

مرحله 2: مطمئن شوید که ثابت قرار گرفته است.

کلاه های ایمنی دوچرخه کودک به صورتی طراحی شده اند که شما می توانید آن ها را به راحتی تنظیم کنید. اگر می خواهید کلاهی که انتخاب می کنید از سر کودکتان بیشتر محافظت کند از یک کلاه ایمنی که چند پد محافظ دارد استفاده کنید.

کلاه های اسکیت معمولا سبک تر هستند و یک بالشتک دارند اما کلاه های دوچرخه به علاوه پدهای محافظ دارای بخش مخصوصی در عقب کلاه برای تنظیم شل یا سفت کردن کلاه دارند.

در مقایسه با کلاه هایی که فقط بالشتک دارند، کلاه های دوچرخه ای که بخش سفت کردن و شل کردن کلاه را دارند، محافظت بیشتری می کنند. اگر قصد خرید کلاه دوچرخه کودک را دارید، بهتر است از همین مدل ها استفاده کنید.

 

تنظیم کلاه دوچرخه کودک - آیبایک

 

زمانی که کودک شما بتواند بدون اینکه کلاه بر روی سرش جابجا شود، سر خود را تکان دهد و بچرخاند، کلاه ایمنی مناسب اوست. قسمت جلویی باید درست بالای ابروهای فرزندتان (همان جایی که دور سر او را اندازه گرفتید) قرار بگیرد. اگر به سمت عقب متمایل شده باشد و باعث شود که قسمت زیادی از پیشانی کودکتان را ببینید، یا کلاه خیلی بزرگ است و یا باید سفت شود.

در این مرحله، باید از کودکتان بپرسید که وضعیت کلاه بر روی سرش چطور است. قطعا به عنوان والدین دوست دارید که کلاه خیلی سفت و محکم روی سر فرزندتان قرار بگیرد اما باید دقت داشته باشید که کلاه نه آنقدر سفت و نه زیادی شل باشد. اگر کلاه بر روی سر کودکتان راحت قرار نگیرد، علاقه ای به استفاده از آن نخواهد داشت.

 

نکاتی که باید درباره‌ی کلاه ایمنی کودکان بدانید!

 

مرحله 3: بندهای کناری را تنظیم کنید.

تسمه ها یا بندهای دو طرف باید به شکل Y درست زیر گوش کودک شما قرار بگیرد. معمولا بهتر است ابتدا کلاه را روی سر کودک قرار دهید سپس بندهای آن را تنظیم کنید، البته اگر بتوانند ثابت بمانند تا شما این کار را انجام دهید!

در بیشتر کلاه ‌های ایمنی دوچرخه کودک باید این تنظیم را به صورت دستی انجام دهید، اگرچه برخی از کلاه‌ ها دارای تسمه‌ های جانبی بدون تنظیم هستند که باعث می‌ شود راحت تر بتوانید از آن ها استفاده کنید.

 

تنظیم بندهای کلاه دوچرخه کودک - آیبایک

 

مرحله 4: بند چانه را تنظیم کنید.

بند چانه را طوری سفت کنید که محکم باشد اما نه بیش از حد. شما باید بتوانید یک انگشت خود را بین بند و چانه فرزندتان قرار دهید. بسته به طراحی کلاه ایمنی، ممکن است مقداری از بندهای اضافه بیایند. اگر این اتفاق بیفتد، بهتر است بند را طوری کوتاه کنید که 15 سانتی متر یا بیشتر باقی بماند و سپس بقیه را با یک نوار یا بند کوچک ببندید.

 

آموزش دوچرخه سواری به کودکان + چند روش ساده

 

مرحله 5: به بررسی ادامه دهید.

تنظیم کردن کلاه دوچرخه کودکتان آن هم فقط یک بار کافی نیست. چرا که کودکان عادت دارند قسمت پایینی بند یعنی قسمت چانه را تا جایی که شل شود بکشند و یا با تنظیم کننده عقبی کلاه بازی کنند.

پس حواستان به نحوه قرار گرفتن کلاه باشد. اگر می بینید که کلاه به نظر شل می رسید حتما آن را سفت و دوباره تنظیم کنید.

 

مراحل تنظیم کلاه دوچرخه - آیبایک

 

سایر نکات ایمنی کلاه ایمنی

اگر خدای نکرده کودکتان با کلاه به جایی برخورد کرد و کلاه ضربه دید، حتما آن را تعویض کنید. حتی اگر هیچ نشانه ای از آسیب دیدن کلاه وجود نداشت، باز هم استحکام کلاه کم شده است.

به کودکتان آموزش دهید با ملایمت با کلاه برخورد کند. مثلا اگر فرزندتان کلاهش را پرتاب کند یا در اثر بی احتیاطی بیفتد و به زمین برخورد کند، کلاه آسیب می بیند و دیگر قرار نیست در اثر حوادث واقعی از سرش محافظت کند.

حتما هر از چند گاهی نگاهی به کلاه دوچرخه کودکتان بیندازید. مثلا ممکن است در یکی از بررسی هایتان به یک شکاف درون کلاه برخورد کنید. اگر همچین موردی را مشاهده کردید وقت عوض کردن کلاه است.

کلاه های بسیار عالی برای کودکان مدل هایی  هستند که از فناوری MIPS استفاده می کنند. درست است که کمی گران تر هستند اما کاملا از سر محافظت می کنند.

اگر فرزند شما به ورزش‌ های متعددی (اسکیت ‌برد، اسکیت و غیره) علاقه‌ مند است، تصور نکنید که کلاه ایمنی او برای دوچرخه‌ سواری نیز مناسب است. اطمینان حاصل کنید که دارای برچسب CPSC است که آن را برای استفاده در دوچرخه تأیید می کند.

کلاه ایمنی را در داخل خانه نگهداری کنید. دمای شدید (هم سرد و هم گرم) می تواند به کلاه ایمنی آسیب برساند. همچنین باید آن را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

برای تمیز کردن کلاه ایمنی دوچرخه، از آب گرم و مواد شوینده ملایم استفاده کنید. از خیساندن کلاه ایمنی یا قرار دادن آن در معرض حرارت زیاد خودداری کنید.

 

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]