چگونه سر و صداهای غیرعادی دوچرخه را برطرف کنیم؟

رفع سر و صدا های اذیت کننده دوچرخه - آیبایک

چگونه سر و صداهای غیرعادی دوچرخه را برطرف کنیم؟

زمانی هست که برای خودتان در حال رکاب  زدن هستید و ناگهان صدایی از دوچرخه‌‌تان به گوش می رسد. اما نمی دانید که منبع این سر و صدای دوچرخه کجاست و به چه علتی آن را شنیده‌اید!

دوچرخه ها با گذشت زمان فرسوده می شوند. وقتی این اتفاق می افتد آن ها ناراحتی خودشان را از طریق صدای جیر جیر و انواع صداهای عجیب و غریب دیگر بیان می‌کنند. اگر دوچرخه شما اخیراً پر سر و صدا بوده است، ممکن است اتفاقی برایش افتاده باشد. ما بهتر از هر کس دیگری می دانیم که گاهی اوقات فهمیدن اینکه صدا دقیقاً از کجا می آید (به خصوص اگر این صدا هنگام دوچرخه سواریتان باشد) گاهی اوقات می تواند یک چالش سخت به نظر برسد، بنابراین ابتدا باید بدانید که چگونه آن را تشخیص دهید.

در اینجا مواردی که رایج ترین عامل ایجاد صداهای مزاحم دوچرخه هستند، آورده شده است تا به شما کمک کند آن ها را رفع کنید.

 

بخش هایی از دوچرخه که ممکن است سر و صدا ایجاد کنند!

زنجیر

این صدای جیرجیر که هنگام رکاب زدن از زنجیر می ‌شنوید، می ‌تواند به این معنا باشد که دوچرخه شما یک زنجیر یا بلبرینگ خشک دارد. تمیز کردن و روغن کاری زنجیر معمولاً راه حل خوبی برای هر صدای عجیب و غریبی است که از آن می‌آید، اما اگر روغن کاری صدای جیر جیر را حل نکرد، ممکن است نیاز به تعویض برخی از بلبرینگ ها داشته باشید.

زنجیر شما همیشه باید اولین چیزی باشد که بررسی می ‌کنید. اگر صدای تق تق از آن می‌ شنوید، می ‌تواند به این معنی باشد که زنجیر شل است یا به درستی جابجا نمی ‌شود. این باعث می شود که به قاب شما کوبیده شود.

 

روغن کاری زنجیر دوچرخه - آیبایک

بلبرینگ (طبق قامه، کرپی، توپی و موارد دیگر)

صداهای این بخش ها می ‌توانند خسته‌ کننده و مرموز باشند، اما شایع‌ ترین دلایل آن بلبرینگ ها هستند. چندین بخش روی دوچرخه شما وجود دارد که از بلبرینگ ها برای چرخش روان استفاده می‌کنند، از جمله کرپی، طبق قامه و برخی اتصالات تعلیق در دوچرخه‌ کوهستان.

برای جدا کردن طبق قامه، در کنار دوچرخه خود بایستید، هر دو ترمز خود را بگیرید و پای خود را روی پدال نزدیک به خود قرار دهید. اگر وقتی وزن خود را روی پدال می گذارید، دوچرخه صدا می دهد و از هم جدا می شود، احتمالاً مشکل از طبق قامه شما است. اگر چیزی نمی شنوید، احتمالاً مشکل از بلبرینگ های کرپی، توپی یا اتصالات شما است. بلبرینگ ها ممکن است بعد از یک فصل یا بیشتر فرسوده شوند، به خصوص اگر در جایی مرطوب یا شنی زندگی می کنید.

 

نحوه تمیز کردن زنجیر دوچرخه (راهنمای کامل)

لوله زین

یکی دیگر از منابع رایج صدا، پایه صندلی یا لوله زین شماست، به خصوص اگر صدا فقط در هنگام نشستن ایجاد شود. برای رفع آن، لوله زین خود را از دوچرخه جدا کنید. هرگونه شن، ماسه و کثیفی را از روی لوله زین با یک پارچه تمیز پاک کنید. اگر دوچرخه بدنه کربن دارید، کمی روغن یا گریس را بر روی لوله زین بمالید و آن را دوباره نصب کنید.

 

تمیز کردن لوله زین دوچرخه - آیبایک

کرپی فرمان

بعضی اوقات صدای تق تق ممکن است از کرپی فرمان شل باشد که می تواند دوچرخه شما را ضعیف یا حتی خطرناک کند. برای سفت کردن کرپی، ابتدا پیچ های کناری را باز کنید، سپس پیچ بالایی را ببندید. باید آنقدر محکم باشد که دو شاخ و کرپی را به خوبی به هم نزدیک کند، اما نه آنقدر محکم که میله ‌ها نتوانند آزادانه بچرخند. هنگامی که پیچ وسط را سفت کردید، می توانید دوباره پیچ های جانبی را سفت کنید. اگر صدا همچنان برطرف نشد، دیگر مجبورید دوچرخه را به یک مکانیک دوچرخه نشان بدهید.

 

سفت کردن پیچ های کرپی فرمان - آیبایک

سیم های دنده

اگر صدای تق تق دائمی را می شنوید (مخصوصاً در دنده های خاص)، می تواند به این معنی باشد که کابل های دنده شما به اندازه ای کشیده شده اند که چرخ دنده شما را از تراز خارج کرده و باعث می شود زنجیر شما بین دنده ها قرار بگیرد یا روی قفس دنده ساییده شود. ابتدا مطمئن شوید که چرخ دنده شما در یک راستا قرار دارد. سپس، اگر تنظیم کشش بر روی دنده، صدا را حل نکرد، باید یک کابل یا سیم دنده جدید بخرید و آن را نصب کنید.

 

طبق قامه

اگر به نظر نمی‌ رسد که صدا از خودرو یا پدال ‌های شما می‌آید، بررسی کنید که طبق قامه شما محکم باشد. اگر طبق قامه شما به صورت پرس شده بر روی دوچرخه قرار می گیرد، دوچرخه خود را به تعمیرگاه ببرید، زیرا احتمالاً ابزار مناسب برای باز کردن و بررسی آن را ندارید.

 

محور توپی

گاهی اوقات با سفت کردن محور یا اکسل داخل توپی سر و صدا رفع می شود. اما اگر این مشکل برطرف نشد، احتمالا یکی از این دو مشکل است. جیر جیر کردن، نشانه خشک یا کثیف بودن اکسل است. قطعه را بردارید، آن را تمیز کنید و دوباره آن را چرب کنید و سر جای خود قرار دهید.

 

روغن کاری محور توپی دوچرخه - آیبایک

پدال یا رکاب

حتی پدال ها نیز می توانند پس از مدتی شروع به ایجاد صداهای مزاحم کنند. ممکن است متوجه شوید که صدا با هر ضربه پدال اتفاق می افتد. در این زمان پدال های خود را جدا کنید، آن ها را روغن کاری کنید و مطمئن شوید که واشرهای بین پدال و بازوی میل لنگ سالم هستند.

برخی اوقات این صدا می تواند از گیره های کفش های مخصوص دوچرخه سواری باشید. تمیز کردن و روغن کاری آن ها با یک روان کننده مبتنی بر موم یک راه حل عالی است. گاهی اوقات سر و صدا به این معنی است که وقت آن رسیده تا کفش هایتان را عوض کنید، اما این موضوع پیش آمده که حتی از کفش های جدید هم صدا درآمده باشد.

 

تنه یا بدنه

در حالی که ممکن است کمی غیر معمول تر از گزینه های بالا باشد اما یک فریم یا بدنه ترک خورده یا معیوب نیز می تواند دلیلی برای صدای مداوم و اذیت کننده باشد.

تشخیص نقص بدنه یا تنه نیز ممکن است سخت باشد. گاهی اوقات بدنه ممکن است خوب جوش نخورده باشد و زمانی که هوا سرد می شود به نظر می رسد که دوچرخه دارد از هم جدا می شود اما زمانی که هوا گرم شد همه چیز سر جای خود قرار می گیرد.

آسیب دیدن بدنه نیز می تواند مقصر باشد، مانند ترک خوردن. پیدا کردن ترک های مویی در فریم های کربنی سخت است. ترک ها را می توان با چشم غیر مسلح به سختی پیدا کرد.

 

انواع تنه دوچرخه | راهنمای فریم (بدنه) دوچرخه

هنوز مطمئن نیستید؟

تشخیص اینکه صدا از کجا می آید می تواند مشکل باشد. شکار صداهای مزاحم می تواند برایتان بسیار سخت باشد. گاهی اوقات شست و شوی کامل و روغن کاری کافی است تا همه چیز دوباره به حالت اول (زمان خرید دوچرخه جدیدتان) خود بازگردد. اما اگر نمی‌ توانید مشکل را پیدا کنید یا مطمئن نیستید که چگونه آن را برطرف کنید، همیشه بهترین کار این است که دوچرخه خود را به تعمیرگاه دوچرخه خود ببرید.

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات (53)

Milad

سلام من به تازگی دوچرخه جاینت تالون 1 خریدم یکم که پا میزنی هر از گاهی صدای تق تق زیر پا حس میشه حتی بردم برای آچار کشی و روغن کاری هم مشکل حل نشد واقع نمیدونم مشکل چیه صدا دائمی نیست و هر ازگاهی صدای تق تق میده موقعه رکاب زدن

    iBikeiran

    سلام وقتتون بخیر
    از کدوم قسمت این صدا رو می شنوید؟

Yasin

من هنگام صدا از لاستیک هام میاد باید چیکار کنم ممنون

    iBikeiran

    سلام وقتتون بخیر
    باید ببرید پیش مکانیک تا بررسی کنن دقیق از چه قسمتی صدا میاد

حسین

من هر وقت ترمز میگیرم صدا میده چی کار کنم هم جلو هم عقب

    iBikeiran

    ترمز دوچرختون لقمه ای هست یا دیسکی؟

۱۲۳۴

بردیا

درود خسته نباشید من حدود شش هفت ماه هست که دوچرخه gitane خریدم و ازش راضی هستم اما توی دست انداز میرم یا ترمز جلو میگیرم صدای تق تق یا مثل ضربه ریز تو فرمون حس میکنم بردم پیش مکانیک و پیچ ها رو هم شل و سفت کرد و بازهم درست نشد دستشو گذاشت رو واشر کمک و ترمز گرفتم عقب جلو کردم گفت از کمک هستش حتی فشار آوردم تو حرکت چرخ رو بالا کشیدم دقیقا صدای بدی از کمک با ضربه میاد کمک های چرخ روغنیه و واقعا عذاب آوره برای منی که داره وزنم میره بالاتر و ورزش میکنم، چاره چیه آیا بهتر نیست دوشاخ رو با ی دوشاخ بادی عوض کنم؟
چرخ سواری من مسیرهای طولانی هست و درست بودن دوچرخه برای من خیلی مهمه

    iBikeiran

    سلام وقتتون بخیر. بله میتونید دوشاختون رو تعویض کنید و تجربه سواری متفاوت تری داشته باشید.

سلام من به تازگی یه دوچرخه پاور خریدم وقتی سه تا چهارتا رکاب دور تند میزنم صدای تق تق میاد صدا هم از دنده ی عقب میاد .باید چیکار کنم که درست شه؟

    iBikeiran

    سلام وقتتون بخیر. به مکانیک دوچرخه مراجعه کردید؟

ناشناس

سلا من به تازگی یه دوچرخه پاور خریدم و در حال رکاب زدن صدای تق تق می شنوم . و صدای تق تق از دنده ی عقب میاد باید چکاری کنم که درست شه؟

سلا من به تازگی یه دوچرخه پاور خریدم و در حال رکاب زدن صدای تق تق می شنوم . و صدای تق تق از دنده ی عقب میاد باید چکاری کنم که درست شه؟

سلا من به تازگی یه دوچرخه پاور خریدم و در حال رکاب زدن صدای تق تق می شنوم .

Name

سلام من یه دوچرخه المپیا قدیمی دارم و احساس میکنم از بدنش صدا میاد
وقتی چرخ زیر بارونه یا با اب میشورمش صدا دیگه نمیاد ولی وقتی تو افتاب باشه صدا میکنه میدونید مشکلش از کجاس؟

    iBikeiran

    احتمال داره نیاز به گریس کاری داشته باشه

مصطفی پاکباز

سلام درود من به تازگی یک دوچرخه ویوا خریدم ولی مشکل اینجاست هر بار با ترمز گرفتن صدای تق تق از فرمان می‌آید یا الخصوص وقتی فرمان را می‌دهم سمت راست و چپ تق تق می‌کند حتی فرمان دوچرخه هم سفت کردم ولی متاسفانه هنوز همان صدا را میدهد. ایا امکان دارد از بلبرینگ خود فرمان باشد؟

رضا

سلام من چندوقتی است دوچرخه راپیدو r6 خریدم وقتی کمک فنر جلو میره پایین میاد بالا صدا میده

    iBikeiran

    سلام وقت بخیر. احتمالا گریس ضعیفی داره یا رگلاژ نشده

پارسا

سلام
شانژمان دوچرخه تق تق میکنه

وقتی پایه میزنم پایه سمت را به ساعت ۱۰ که میرسد صدا تق تق میدهد دوچرخه تازه خریدم نمیدونم علت از چیه

کامو

سلام من دوچرخم مورچه رو تازه انداخته ام روز اول درست کار میکرد اما وقتی الان رکاب میزنم وقتی نمیزنم خودش میره یه قر قر معمولی میدن همه چرخا و مورچه نمی چرخه دیگه وقتی رکاب نزییم اما مال من میچرخه دلیلش چیه

،،

سلام، من وقتی میخوام دنده دوچرخم رو عوض کنم صدای جیر جیر دائمی میاد و قطع نمیشه و باید دنده رو عوض کنم، علتش چیه؟

حامی صادقی

سلام من امروز دوچرخه المپیا دیسکی خریدم
از قسمت لاستیک جلو صدای (سسسسس) میده

آرتین

سلام من یه هفته است دوچرخه خریدم وقتی پدال میزنم بعضی وقتا یه صدا تقه میکنه ای واسه چیه؟

    iBikeiran

    سلام وقت بخیر
    از چه قسمتی این صدارو می‌شنوید؟

آرتین

نمی دونم فکر کنم شانژمان باشه

    iBikeiran

    باید توسط یک مکانیک دوچرخه بررسی بشه

رائین

سلام چرا ترمز میگیرم ترمز سوت میزنه ترمز دیسکی هستش

    iBikeiran

    صدای سوت از کدوم بخش میاد

ناشناس

سلام من یک دوچرخه ویوا اسپینر ۲۶ تازه خریدم نو هست از پدال یا فکر کنم از چرخ جلو یک صدایی هنگام حرکت میده دنده رو که بالا میبرم صدا بیشتر میشه

امیرعلی

سلام من یک دوچرخه ویوا اسپینر ۲۶ تازه خریدم نو هست از پدال یا فکر کنم از چرخ جلو یا زنجیر دقیق نمی‌دونم تق تق ریز هست

    iBikeiran

    سلام وقت بخیر
    از پدال این صدارو می شنوید یا از چرخ جلو؟

بهناز

سلام خسته نباشید من تازگی دوچرخه خریدم وقتی یکم سرعت میگیری صدای وز وز میده طبیعیه😐⁉️

    iBikeiran

    سلام وقت بخیر. این صدا رو از چه قسمتی می‌شنوید؟

مهدی

سلام من یک دوچرخه اورلند تازه خریدم باهاش سر با که میرم از جلو صدای قژقژ میده باید چیکار کنم؟؟

سلام من سه روز دوچرخه اوکی خریدم الان صدای زنجیرش قطع شده است

    iBikeiran

    متوجه منظورتون نشدم. چجوری صداش قطع شده!

پارسا

سلام
من تازگیا دوچرخه بلست مدل ELITE خریدم
از فرمونش صدای تق تق میاد پیش هر کی بردم نتونست درست کنه

ابوالفضل

سلام من یه مدته دوچرخهTIGRIS leoderخریدم ۲ماهی میشه ولی اخیرا وقتی دوچرخه توی چاله یا دست انداز میوفته و کمک به سمت بیرون که میاد صدای تقه میده مشکلش چیه؟

Amir

سلام و عرض درود من یه دوچرخه اینتنز دارم رو دست انداز ها از عقب دوچرخه صدای سوت میاد دنده ها شانزمان خودرو همه سالم اند صدا از تایر میاد نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم اگه بگید….

ناشناس

سلا من به تازگی دوچرخه اورلورد ۱ ماهی میشه که هر موقع سوار میشم از زنجیرش صدای تق تق میده با روغن کاری حل میشه؟

    iBikeiran

    سلام وقت بخیر از کدام بخش زنجیر این صدارو می‌شنوید؟ قسمت نزدیک به شانژمان یا طبق عوض کن؟

متین

سلام
من یه دوچرخه نو دارم فقط وقتی فرمون رو چپ و راست میکنم قیژ قیژ میکنه. بلبرینگ و گریس هم عوض شده جای دیگه‌ای هم مشکل نداره

سلام من یک دوچرخه دو کمک دارم که کمک عقب صدا میده وروغن انجام دادم ولی صدا قطع نمیشه چکار کنم

ناشناس

باید از دست انداز رعایت کنی

برای من موقعی که رکاب میزنم صدای تق تق میدلطفا ه از چیه

امیر

سلام من دوچرخه ویوا توربو وولف دارم تو رکاب زدن یا مسیر های کوهستانی از دنده جلو و توپی و اون وسطا صدا میاد و واقعا نمی دونم چیه میشه لطف کنید راهنمایی کنید

پارسا

سلام. من وقتی سوار دوچرخه هستم و رکاب میزنم همه چی اکیه. ولی وقتی پیاده میشم و دوچرخه رو کنارم راه میبرم هر چند ثانیه صدای قیژ قیژ میده. تازه هم بردم سرویس و گریس و روغن کاری شده.مشکل چی میتونه باشه؟

    iBikeiran

    سلام وقتتون بخیر
    این صدا رو از کدوم قسمت دوچرخه می شنوید؟

ارمان

سلام من بعضی وقتا که خیلی پا میزنم چرخم صدای حالت لامبرگینی میده دلیلش چیه ؟

علی خوش سیما

سلام من حدود ۷ماه دوچرخه فاریس خریدم و بعد از دوسه ماهی ترمز عقب و جلو صدا می دهد دوچرخه دیسکی میباشد

ناشناس

سلام من وقتی با دوچرخم راه میرم کوچک ترین دست انداز بدنش صدا میده حالا نمی‌دونم از بدنشه یا چیز دیگس

نظر خود را بنویسید