چگونه دوچرخه خود را برای زمستان آماده کنیم؟

چگونه دوچرخه خود را برای زمستان آماده کنیم؟ (دوچرخه زمستانی) - آیبایک

چگونه دوچرخه خود را برای زمستان آماده کنیم؟

هر سال در کشور ما زمستان های سخت تری از راه می رسند و قطعا امسال هم از این گزینه استثنا نخواهد بود. در فصل زمستان همه ی ماشین ها برای عبور از جاده های برفی و یخ زده می بایست از زنجیر چرخ استفاده کنند تا امنیت خود و سرنشینان را تامین کنند. شاید برخی از دوچرخه سواران با فرا رسیدن فصل زمستان فعالیت خود را کاهش دهند و به بهانه سرد بودن هوا و لیز بودن جاده از دوچرخه سواری دوری کنند. قطعا برای یک دوچرخه سوار واقعی فصل زمستان همان زمان آزمایش است و با رعایت چند نکته می توان دوچرخه‌مان را به اصطلاح زمستانی کنیم تا علاوه بر رکاب زدن در این فصل جذاب، مهارت های خود را هم افزایش دهیم. در ادامه به شما خواهیم گفت برای اینکه دوچرخه خود را برای زمستان آماده کنید یا به اصطلاح دوچرخه خود را زمستانی کنید، به چه چیزهایی نیاز دارید!

 

برای تمیز کردن دوچرخه خود برنامه داشته باشید

تمیز کردن دوچرخه به طور منظم آن هم در هوای خوب و معمولی مزه خاصی دارد اما زمانی که دما کاهش می‌ یابد و آب و هوا نامساعد می شود این همان زمانی است که باید بیشتر از همیشه به تمیز کردن دوچرخه تان اهمیت بدهید. اما خب همانطور که می دانید شست و شو در هوای سرد و زمستانی ممکن است کمی سخت به نظر برسد.

همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است. سعی کنید قبل از اینکه آب و هوا به اندازه کافی نامساعد شود، تمام لوازم مخصوص شست و شوی دوچرخه تان آماده باشد. مثلا می توانید یک سمپاش باغچه را با قیمت بسیار پایین خریداری کنید و در گوشه ای نگهدارید تا زمانی که می خواهید دوچرخه خود را بشویید آماده باشد. همچنین می توانید از برس های معمولی یا برس های مخصوص دوچرخه استفاده کنید تا نقاطی که دسترسی به آن ها سخت است را هم بتوانید تمیز کنید.

هدف شما در این بخش این است که در اسرع وقت کثیفی های قطعاتی که متحرک هستند را بشویید و اجازه ندهید که تجمع کنند.

 

دوچرخه سواری کردن در برف شدید - آیبایک

 

گلگیرهای خود را بر اساس شرایط انتخاب کنید

گلگیرهایی که پوشش کامل دارند برای آب و هوای بارانی عالی هستند اما زمانی که هوا کاملا سرد شود، منجمد می شوند و از کار می افتند. اگر می خواهید از این نوع گلگیرها برای آب و هوای زمستانی استفاده کنید باید در انتخاب خود تجدید نظر کنید زیرا ممکن است به عنوان ترمز عمل کنند.

به همین دلیل بهتر است به جای آن از یک گلگیر گیره دار برای آب و هوای برفی استفاده کنید، زیرا حرکت کردن و تخلیه آن در هوای برفی بسیار راحت تر است.

 

راهنمای گام به گام تمیز کردن دوچرخه

 

روغن کاری را فراموش نکنید!

روانکاری منظم زنجیر در آب و هوای بد اهمیت بیشتری پیدا می کند. در باران معمولی و برف ملایم، از روغن مخصوص دوچرخه خود استفاده کنید تا زنجیر خود را تمیز و بی صدا نگه دارید.

در شرایط آب و هوایی شدیدتر ممکن است لازم باشد جدی ‌تر رفتار کنید. یکسری روان کننده میله و زنجیر برای استفاده در اره های برقی طراحی شده است اما به غیر از اره برقی، برای زنجیر دوچرخه تان آن هم زمانی که در جاده های گل آلود و برفی رکاب می زنید، گزینه خوبی محسوب می شود. روغن های دوچرخه نمی توانند بدترین شرایط آب و هوایی را تحمل کنند. با این حال روان کننده های مخصوص اره برقی، زنجیر دوچرخه شما را سریع تر فرسوده می کنند، بنابراین شما باید فقط در بدترین شرایط از این روغن ها استفاده کنید. (البته از آنجایی که قرار گرفتن در معرض شن و برف احتمالاً عمر زنجیر شما را کوتاه می کند، استفاده از این گونه روان کننده های قوی واقعاً ضرری نخواهد داشت.)

 

دوچرخه سواری در هوای برفی - آیبایک

 

لاستیک های خود را برای شرایط بد آماده کنید

لاستیک ‌های میخ‌ دار برای آب و هوای بسیار بد عالی هستند اما بهتر است از لاستیک های نرم‌ تر که از ترکیب لاستیک با آج ‌های زمستانی ساخته شده اند، استفاده کنید.

در شرایط آب و هوایی زمستان، بهترین انتخاب برای شما لاستیک های آج دار سایکلوکراس هستند. این سبک از لاستیک ها معمولاً روکش‌ های زیبا دارند و در آب و هوای نامساعد زمستان عالی کار می‌ کنند. آج طراحی شده برای این لاستیک ها به گونه ایست که می توانید به راحتی در شرایط آب و هوایی بسیار نامساعد مانند برف های شدید هم استفاده کنید.

حتی مهم ‌تر از آج، انتخاب فشار باد لاستیک مناسب اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولا بر روی لاستیک های استاندارد مقدار فشار ایده آل در آب و هوای مختلف درج شده است اما اگر با مشکل مواجه شده اید می توانید مقاله زیر را مطالعه کنید.

 

راهنمای تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه + جدول میزان باد

 

حواستان به قسمت های پارچه ای دوچرخه باشد

خشک نگه داشتن زین باعث می شود دوام بیشتری داشته باشد و در آب و هوای نامساعد مشکلی ایجاد نکند. هنگامی که با شلوار خیس یا کثیف بر روی زین می نشینید باعث می شوید تا زین در معرض خطر باشد. این بدترین کاری است که می توانید با دوچرخه خود انجام دهید. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است قبل از نشستن بر روی زین شلوار خود را تمیز کنید تا آسیبی به آن وارد نشود.

 

مراقب چراغ های خود باشید

هنگامی که دما کاهش پیدا می کند، چراغ ها می توانند تحت تاثیر قرار بگیرند زیرا باطری چراغ ها در محدوده های دمایی مختلف کارایی متفاوتی دارند. مثلا هنگامی که در هوای صبحگاهی سرد و زمستانی به قصد رکاب زدن بیرون می روید ، ممکن است متوجه شوید که چراغ هایتان از کار افتاده اند و روشن نمی شوند. در این زمان ها نگران نشوید چرا که از تاثیرات هوای سرد است. برای حل این مشکل هم می توانید یک باطری یدک همراه خود داشته باشید یا از چراغ های شارژی استفاده کنید.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]