از پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه چه می دانید؟

پوشاک و لوازم دوچرخه

 از پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه چه می دانید؟

پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه از ملزومات کلیدی برای دوچرخه‌ سواران حرفه‌ای محسوب می‌شوند. با وجود آنها، این ورزش مفرح، ایمن و لذت‌بخش شده و حفظ سلامتی در کنار تفریح به مجموعه‌ای برای تندرستی تبدیل می‌شود.

اگر از طرفداران دوچرخه‌ سواری هستید، این مطلب می‌تواند حاوی نکات مفیدی برای شما باشد. در این نوشتار به موارد زیر می‌پردازیم:

  • آیا دوچرخه‌سواری به پوشاک خاصی نیاز دارد؟
  • لوازم ایمنی در دوچرخه‌سواری شامل چه مواردی است؟
  • رعایت چه نکاتی در مسیر دوچرخه‌سواران را از خطر مصون می‌کند؟

در پایان نیز شما را با روش‌ها و مزیت خرید اینترنتی پوشاک و ملزومات دوچرخه‌سواری آشنا می‌کنیم. با ما همراه باشید.

دوچرخه‌سواری… لذت، تفریح، سلامتی!

کسانی که سالهاست از دوچرخه به‌عنوان وسیله نقلیه استفاده می‌کنند، خیلی خوب می‌دانند که لذت رکاب زدن را با کمتر مورد مشابهی می‌توان مقایسه کرد. رسیدن به مقصد و انجام رفت و آمدهای روزانه، بدون هزینه جانبی و مصرف سوخت، تنها مزیت‌های این کار نیستند!

سلامتی حاصل از سوزاندن کالری‌های اضافه با دوچرخه‌سواری، به‌دلیل چربی‌سوزی است که عمل رکاب‌زنی برای فرد دوچرخه‌سوار در پی دارد. این در حالی است که بسیاری از رژیم‌های غذایی قادر به حذف این میزان از چربی‌ها نیستند. این نوع رژیم‌های غذایی ناسالم، تنها باعث کاهش آب بدن شده و از این طریق، وزن را پایین می‌آورند.

علاوه بر این مورد، استفاده از دوچرخه با خروج از منزل همراه بوده و فرصتی برای تمدد اعصاب و آرامش روحی پدید می‌آورد. به‌ویژه اگر این کار با دوچرخه کوهستان انجام گیرد. در این صورت، می‌توان ضمن صرفه‌جویی در زمان، از لذت گردش در طبیعت و محیط‌های خارج شهری نیز، سود برد.

به‌همراه داشتن لباس و لوازم ایمنی دوچرخه از موارد مهمی است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

 

حتما بخوانید!  دوچرخه کوهستان، فایده یا ضرر؟

 

بهتر است هنگام دوچرخه‌سواری چه لباسی بپوشیم؟

همه ما تا به‌حال، دوچرخه‌سوارانی را با پوشش‌های مختلف و متنوع دیده‌ایم. در فصول مختلف سال، نوع پوشاک افراد با هم بسیار متفاوت است. تغییر درجه دمای هوا، و نوع بارش و میزان رطوبت یا خشکی هوا، دلیل این موضوع بوده و شامل حال دوچرخه‌سواران نیز می‌شود.

جز در اجرای مسابقات و ماراتون‌های ورزشی، فرم ویژه‌ یا لباس مخصوصی برای دوچرخه‌سواران، در نظر گرفته نمی‌شود. اما این واقعیت را که بعضی لباس و لوازم ایمنی دوچرخه برای این کار مناسب‌ترند، نمی‌توان نادیده گرفت.

چرا پوشش گشاد برای دوچرخه‌سواری مناسب نیست؟

لباس‌های فرم در هر ورزش، طوری انتخاب می‌شوند تا با نوع حرکات همان ورزش هماهنگی داشته باشند. برای آنکه متوجه شویم چه فرم لباسی، دوچرخه‌سواری را آسان و ایمن می‌کند، بهتر است یک‌بار دیگر به شکل ظاهری این وسیله، نگاهی بیاندازیم:

بدنه اصلی دوچرخه، طوری طراحی شده که پاها دو طرف و روی پدال‌ها‌ قرار می‌گیرند. نزدیکی آنها به زنجیر چرخ، که در این مسیر قرار دارد، نکته اصلی این ماجراست. پوشیدن لباس‌های گشاد و دارای پارچه اضافه در قسمت پاها، می‌تواند باعث بروز مشکلاتی حین انجام دوچرخه‌سواری گردد.

کشش شلوار به ‌داخل زنجیر چرخ باعث درگیر شدن فرد با بدنه دوچرخه می‌شود. این کار عملا کنترل وسیله را از دوچرخه‌سوار گرفته و امکان انحراف و بروز حادثه را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، توصیه می‌شود هنگام دوچرخه‌سواری لباس‌های مناسب یا فرم بپوشید.

بالاتنه ورزشی چسبان هم، با ممانعت از اصطکاک و ورود باد به لباس، کار را راحت‌تر می‌کند.

 

لباس دوچرخه

چرا وجود بادگیر در دوچرخه‌سواری الزامیست؟

بادگیر، بخشی از پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه سواری در کوهستان و جاده است. جایی که شرایط آب و هوایی متغیر و غیر قابل پیش‌بینی است، به همراه داشتن بادگیر با حجم کم و کارایی بالا، از توصیه‌هایی است که دوچرخه‌سواران حرفه‌ای، کاملا با آن آشنایی دارند.

 

در خرید کلاه  دوچرخه‌سواری چه مواردی را باید در نظر داشت؟

چه ورزشکار باشید و چه دوچرخه‌سواری را برای تفنن انجام دهید،  استفاده از کلاه مخصوص این کار، و لباس و لوازم ایمنی دوچرخه به‌نفع شماست. به‌ویژه در مسافت طولانی و دوچرخه‌سواری کوهستان، این نوع کلاه از لوازم ضروری است که حتما باید همراه داشته باشید.

در این بخش، مشخصات لازم برای کلاه ایمنی دوچرخه را مرور می‌کنیم:

وزن مناسب: انتخاب کلاهی با وزن سبک می‌تواند دوچرخه‌سواری را برای شما آسان‌تر کند. انواع آیرودینامیک این محصول با طراحی ویژه پیست، بسیار سبک تهیه می‌شوند. وزن سایر مدل‌ها نیز با توجه به استانداردهای لازم، انتخاب می‌شود. در مورد دوچرخه‌سواران کوهستان، کلاه به‌دلیل تجهیزات جانبی قدری سنگین‌تر است.

 

تهویه مناسب: ورزش دوچرخه‌سواری از تحرک بالایی برخوردار است که به تعریق شدید می‌انجامد. بخش بالایی کلاه دوچرخه‌سواری، برای تنفس پوست سر و جلوگیری از تعریق بیش از حد، شیارهایی دارد که اکسیژن کافی را به پوست می‌رسانند. تعداد و موقعیت این شیارها بر کیفیت تهویه موثر است و هنگام خرید لازم است تا به آن توجه شود.

 

جنس بدنه و نقش محافظتی: کلاه ایمنی نقش مهمی در حفظ سلامتی شما حین دوچرخه‌سواری ایفا می‌کند. سر از بخش‌های آسیب‌پذیر بدن است که می‌تواند به‌خاطر ضربه یا برخورد مستقیم با اشیاء دچار حادثه شود. پوشش این کلاه سر را از آسیب و ضربه محافظت کرده و از ورود باد به گوش‌ها و مشکلات ناشی از آن جلوگیری می‌کند. پس در انتخاب و خرید آن به جنبه ایمنی و محافظتی آن توجه نموده و جنس باکیفیت را از ملاک‌های اصلی انتخاب خود قرار دهید.

 

اندازه و بندهای کلاه: آنچه باعث می‌شود بتوانید با لباس و لوازم ایمنی دوچرخه راحت و مطمئن باشید، تنها کیفیت یا قیمت آن نیست. برای مثال یک کلاه دوچرخه نامتناسب با بندهایی که به‌خوبی بسته نمی‌شوند، ایمنی چندانی برای شما ایجاد نخواهد کرد. پس کلاهی را خریداری کنید که قابلیت تنظیم اندازه و بندهایی مطمئن برای بسته شدن داشته باشد.

برای مسیرهای سخت کوهستانی، بندهای پهن‌تر و در مسیرهای صاف و هموار، کلاه با بندهای سبک و نازک، مناسب‌تر است.

 

 

کلاه دوچرخه سواری

 

سایبان کلاه یا نقاب: سایبان کلاه هم از مواردی است که در دوچرخه‌سواری‌های طولانی یا مسیرهای آفتابی، لازم به‌نظر می‌سد. هرچند این مورد کاملا سلیقه‌ای بوده و تهیه آن اختیاری است.

 

قیمت: تنوع قیمت‌ها و نوسانات روزانه آن، شامل پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه و از جمله کلاه مخصوص هم از همین روال پیروی می‌کنند. با این وجود برند و مدل کلاه در قیمت آن موثرند. شما می‌توانید با توجه به استانداردهای مختلف و نکات مهم ذکر شده، کلاه مناسب برای دوچرخه‌سواری را انتخاب نمایید.

 

انواع کلاه دوچرخه: آنچه ما در کل کلاه دوچرخه‌سواری می‌نامیم، دارای مدل‌های گوناگونی است که در شرایط مختلف استفاده می‌شوند. مروری بر انواع آنها می‌تواند شما را تا حدی با این نمونه‌ها آشنا کند:

 

کلاه پیست: این نوع سبک، حرفه‌ای و مناسب برای دوچرخه‌سواری سرعتی ساخته می‌شود. این کلاه از نظر طراحی آیرودینامیک به‌مراتب تخصصی‌تر از مدل‌های دیگر است.

 

کلاه کوهستانی: وزن این نمونه‌ از پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه چندان سبک نیست. دلیل آن هم وجود بخش‌های تخصصی ویژه در ساخت  آن است. مهار کننده فک و سایبان این مدل‌ها بسیار اهمیت دارد و تهویه آنها نیز به‌شکل دوطرفه صورت می‌گیرد.

 

کلاه جاده‌ای: این نوع بخاطر نیاز به دید وسیع در جاده، معمولا بدون نقاب و با آیرودینامیک قوی تهیه شده و در آن بر روی وزن کم تمرکز می‌شود.

 

کلاه چند کاره: این نوع کلاه دوچرخه‌سواری برای مصارف عمومی دوچرخه‌سواران تهیه می‌شود و از استقبال  بیشتری بین عموم برخوردار است. قیمت مناسب و امکان استفاده در انواع حالات دوچرخه‌سواری، این نوع کلاه را به پرفروش‌ترین مدل آن تبدیل کرده است. وجود یک نقاب کوچک برای پیشگیری از تابش مستقیم آفتاب هم از مشخصه‌های آن است.

 

کلاه مناسب دوچرخه

 

مزایای استفاده از کلاه دوچرخه‌سواری

افزایش سرعت: طراحی آیرودینامیک، با از بین بردن اصطکاک هوا، سرعت دوچرخه‌سوار را بالا می‌برد.

ایمنی: مراقبت از سر دوچرخه‌سوار از اصلی‌ترین کارکردهای کلاه دوچرخه‌سواران است.در پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه، کلاه بیشترین نقش ایمنی را ایفا می‌کند.

محافظت در برابر عوامل طبیعی: باد و باران، تابش آفتاب، نورخورشید و مواردی از این دست، موانع یک دوچرخه‌سواری محسوب می‌شوند. کلاه ایمنی تا حد امکان سر و چشمان دوچرخه‌سوار را در برابر این عوامل محافظت می‌کند.

زیبایی و تقویت حس ورزشی: برای تکمیل تیپ اسپرت، موردی را در میان لباس‌های دوچرخه‌سواری انتخاب کنید، کلاه گزینه‌ مهمی است. هم‌چنین کاربرد این ملزومات پوشاک ورزشی، حس و حال خاص ورزشی را تقویت می‌کند. این روحیه برای انجام موفق تمرینات و باقی ماندن در فضای ورزش دوچرخه‌سواری، الزامیست.

 

 

لوازم ایمنی دوچرخه و کاربرد آنها:

دستکش دوچرخه‌سواری: دست‌ها در حین دوچرخه‌سواری به‌شدت عرق می‌کنند. ممکن است با گردوخاک آلوده شده و نهایتا کنترل فرمان را از دوچرخه‌سوار بگیرد. طراحی ویژه دستکش‌ها به‌عنوان بخشی از لباس و لوازم ایمنی دوچرخه، بدون محدودیت در حرکت انگشتان، از آنها محافظت می‌کند.

چراغ‌های عقب و جلو و شبرنگ‌های دوچرخه: چراغ‌های دوچرخه نقش مهمی در ایمنی دوچرخه‌سوار ایفا می‌کند. وجود شبرنگ‌های اضافه در این وسیله نقلیه هم به‌نوبه خود این ایمنی را بالاتر برده و دید سایر رانندگان را به دوچرخه‌سوار در ساعات تاریک افزایش می‌دهد.

مچ‌بند، زانوبند و آرنج بند ایمنی دوچرخه: بندهای ایمنی در بخش‌های مختلف برای حفظ سلامتی دوچرخه‌سواران بسیار موثرند. چنین ملزوماتی این بخش‌ها را حین حرکت و وارد آمدن ضربه از آسیب محافظت می‌کنند.

 

خرید کلاه دوچرخه سواری با بهترین کیفیت و قیمت

 

کلام پایانی…

در انتهای این نوشتار توصیه می‌شود با تهیه و بکارگیری پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه ضمن لذت‌بخش کردن ورزش دوچرخه‌سواری، از مزیت‌های سلامتی این مجموعه نیز بهره‌مند شوید.

رعایت اصول ایمنی و بهره‌مندی از این ملزومات می‌تواند شما را از لذت تندرستی و ورزش بطور همزمان بهره‌مند سازد.

انتخاب مناسب این لوازم با توجه به سطح کیفی و قیمت مناسب، می‌تواند از طریق اینترنتی نیز انجام شود. برای این کار، ورود به سایت فروشگاه ورزشی آیبایک به آدرس https://ibikeiran.com/ راهنمای شما خواهد بود. استفاده از مشاوره و راهنمایی کارشناسان فروش در این سایت نیز، برای مشتریان گرامی میسر است.

 

 

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (2)

[…] از پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه چه می دانید؟ […]

[…] بهتر است بخوانید: از پوشاک و لوازم ایمنی دوچرخه چه می دانید؟ […]