7 نکته برای شروع دوچرخه سواری جاده!

7 نکته برای شروع دوچرخه سواری جاده! - آیبایک

7 نکته برای شروع دوچرخه سواری جاده!

افرادی که تازه وارد ورزش دوچرخه سواری جاده یا کورسی می شوند با دیدن افرادی که به صورت حرفه ای این ورزش را انجام می دهند و در خیابان ها با پدال های قفل شو رکاب می زنند، یک نوع ناامیدی خاصی را تجربه می کنند. اما دوچرخه سواری برای همه افراد است و برای شروع نیازی به تجهیزات مختلف و فانتزی ندارید.

خب پس این سوال پیش می آید که برای شروع دوچرخه سواری جاده یا کورسی به چه چیزهایی نیاز داریم؟ پاسخ به این سوال است که اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد و باعث می شود بتوانید کیلومترها رکاب بزنید. شما به جز چند قطعه کلیدی، نیازی به لوازم دیگر ندارید. در ادامه 7 توصیه برای شروع دوچرخه سواری جاده و لوازمی که نیاز دارید را بازگو کرده ایم.

 

تمام چیزهایی که برای شروع دوچرخه سواری جاده نیاز دارید

 

1. دوچرخه مناسبی انتخاب کنید

قطعا شما نمی توانید بدون یک دوچرخه کورسی مناسب شروع کنید. در حالی که ما در آیبایک همه ی انواع دوچرخه را دوست داریم اما در اینجا به طور ویژه در مورد دوچرخه های جاده یا کورسی صحبت می کنیم. این دوچرخه ها رایج ‌ترین و در دسترس ‌ترین دوچرخه برای مبتدیان است و این دوچرخه‌ های سبک وزن با لاستیک‌ های باریک برای کمک به حرکت کردن شما در مسیرهای آسفالت‌ شده و خیابان‌ های شهر طراحی شده‌اند.

درست مانند زمانی که می خواهید کفش بخرید در اینجا هم ابتدا باید سایز دوچرخه مناسبتان را پیدا کنید. باید زمانی که بر روی فریم دوچرخه قرار می گیرید (می ایستید) پاهایتان بتوانند به زمین برسند. در زیر یک مقاله جداگانه در مورد نحوه انتخاب سایز مناسب دوچرخه آورده شده است که به شما در انتخاب سایز کمک بسیار زیادی می کند.

 

راهنمای کامل انتخاب سایز دوچرخه + آموزش تصویری و جدول راهنمای سایز

 

در مرحله بعد باید دوچرخه ای را انتخاب کنید که متناسب با بودجه و سبک سواری شما باشد. آیا می خواهید در تعطیلات آخر هفته کیلومترهای زیادی را رکاب بزنید یا قصد دارید فقط با آن به محل کار بروید؟ دوچرخه های جاده دارای سبک ‌ها و اجزای خاصی هستند که برای اهداف و مکان های خاصی طراحی شده اند و هر کدام در بازه های قیمتی دسته بندی می شوند.

بنابراین باید به این فکر کنید که قرار است برای چه کاری از دوچرخه استفاده کنید. به عنوان مثال شاید در حال حاضر فقط بتوانید 5 کیلومتر رکاب بزنید اما هدفتان این است که بتوانید یک رکورد 50 کیلومتری را ثبت کنید. این اطلاعات را حتما با فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید در میان بگذارید تا بهتر بتوانند شما را راهنمایی کنند.

 

2. یک کلاه ایمنی انتخاب کنید

همیشه باید هنگام دوچرخه سواری از کلاه دوچرخه استفاده کنید اما یادتان باشد از کلاهی استفاده نکنید که قبلا از آن استفاده می کردید و مدت زیادی است آن را نپوشیده اید. کلاه ایمنی دوچرخه سواری تاریخ انقضا و ماندگاری دارد بنابراین یک کلاه جدید بخرید یا از دوستتان قرض بگیرید. کلاه های ایمنی که هر ساله تولید می شوند استانداردهای جدید بین المللی دارند که محافظت از  سرتان را بیشتر تضمین می کند. هنگام انتخاب کلاه ایمنی هم مدلی را انتخاب کنید که به بهترین شکل اندازه سرتان باشد و با بودجه شما مطابقت داشته باشد. هر چه بیشتر کلاه جدیدتان را دوست داشته باشید بیشتر تمایل دارید تا از آن استفاده کنید.

 

دوچرخه سواری جاده و کلاه ایمنی - آیبایک

 

3. ایمن بمانید

درباره استفاده از کلاه ایمنی دوچرخه و حفظ امنیت توضیح دادیم اما ایمنی در دوچرخه‌ سواری بیشتر از محافظت از سر است. زمانی که به تنهایی دوچرخه سواری می کنید همیشه یک ابزار همه کاره (ابزاری که آلن، آچار و … دارد)، شناسنامه یا کارت ملی، پول نقد و گوشی موبایل همراه خود داشته باشید تا در مواقع اضطراری از آن ها استفاده کنید. یادتان باشد که دوچرخه سواری ها در برخی موارد طبق برنامه پیش نمی روند. در این گونه موارد باید بتوانید خودتان و دوچرخه تان را نجات دهید بدون اینکه نیاز داشته باشید تا از کسی کمک بگیرید.

همیشه قوانین راهنمایی و رانندگی را در حین دوچرخه سواری رعایت کنید. این موضوع شامل توقف کامل پشت چراغ قرمز و تابلوهای ایست (حتی در سواری های گروهی) و استفاده از سیگنال های دستی مناسب هنگام تغییر خط یا پیچیدن است. هرگز تصور نکنید که راننده ماشین پشت سر شما می داند که چگونه در نزدیکی یک دوچرخه سوار جاده رانندگی کند. هرچه بیشتر از محیط اطراف خود آگاه باشید، بیشتر می توانید عدم توجه رانندگان یا خطرات جاده را پیش بینی کنید.

یادتان نرود هنگام رکاب زدن در فضای باز هرگز از هندزفری یا هدفون استفاده نکنید. اگر در طول مسیر به آهنگ هایی برای انگیزه گرفتن نیاز دارید، بهتر است از یک بلندگوی بلوتوثی کوچک استفاده کنید و آن را در جیب یا سبد دوچرخه خود قرار دهید.

 

راهنمای کامل فرمان دوچرخه های کورسی یا جاده‌ای

 

4. ایجاد عادت

اگر قصد شروع دوچرخه سواری جاده را دارید باید بدانید که چند سواری اول شما ممکن است سخت باشد زیرا بدن شما در حال تطبیق با شرایط یک فعالیت کاملاً جدید است اما مانند هر چیزی در زندگی، پیشرفت واقعی زمانی حاصل می شود که برای طولانی مدت به آن پایبند باشید. اولین قدم این است که برای عادت جدید خود اهداف واقعی تعیین کنید. انتظار نداشته باشید که به طور جادویی فقط به این دلیل که یک دوچرخه جدید دارید تبدیل به یک فرد سحرخیز شوید یا خیلی زود 50 کیلومتر را رکاب بزنید. از کوچک ترین قسمت شروع کنید و از آنجا رشد کنید.

مهم نیست که چه زمانی دوچرخه سواری می کنید، وسایل خود را بچینید، بطری های خود را پر کنید و لاستیک های خود را زودتر از موعد تنظیم باد کنید. آماده‌ سازی و تصمیم‌ گیری برای دوچرخه سواری گاهی اوقات سخت‌ترین بخش است. پس بهتر است قبل از اینکه سوار شوید، کمی گرم کنید و آماده شوید تا دیگر بهانه ای برای شروع نداشته باشید.

تعیین یک هدف بلند مدت راهی عالی برای دوچرخه سواری پی در پی و پیگیری پیشرفت است. می‌ توانید تعداد معینی از روزهای هفته را دوچرخه سواری کنید یا هدف طولانی‌ مدت مسافت پیموده شده خود را ایجاد کنید.

 

دوچرخه سواری جاده به صورت گروهی - آیبایک

 

5. دوچرخه سواری های گروهی را امتحان کنید

به سرعت متوجه می شوید که دوچرخه سواری یک ورزش اجتماعی و حمایتی شگفت انگیز است. تعداد کمی از دوچرخه ‌فروشی ‌های ایران مسابقاتی و همایش هایی را برگزار می کنند که برای آموزش آداب معاشرت گروهی به دوچرخه ‌سواران مبتدی جاده و نمایش مسیرهای محلی طراحی شده‌اند.

سواری های گروهی هفتگی می تواند احساس مسئولیت شما را افزایش دهد و انگیزه زیادی ایجاد کند تا دوچرخه خود را برای یک سواری عالی آماده کنید. افراد بسیار زیادی در این همایش ها حضور دارند که تجربه بسیار زیادی را با خود حمل می کنند و بیشتر آن ها از اینکه این تجربه را با شما در میان بگذارند خوشحال می شوند. با تماشا کردن، یادگیری و پرسیدن سوالات قطعا می ‌توانید به تنهایی به اهداف خود برسید اما دوچرخه‌ سواری گروهی می‌ تواند دوچرخه ‌سواری را هم از نظر فیزیکی (برای مقاومت کمتر در برابر باد) و هم از نظر روانی (دوستان جدیدتان به شما انگیزه می‌ دهند) آسان ‌تر کند.

 

6. سبک سواری خود را مشخص کنید

با گذراندن زمان بر روی دوچرخه، بیشتر در مورد سبک سواری شخصی و مورد علاقه خود خواهید آموخت. شاید عاشق دوچرخه سواری انفرادی باشید یا تصمیم بگیرید که به صورت غیر رقابتی با یک گروه دوچرخه سواری کنید. شاید شما فردی باشید که عاشق مسابقه دادن است یا فقط بخواهید هر روز تا محل کارتان رکاب بزنید. راه های بی پایانی برای دوچرخه سواری و لذت بردن از آن وجود دارد، فقط کمی آزمون و خطا لازم است تا سبک دوچرخه سواری جاده ای خود را پیدا کنید.

در نهایت، ممکن است متوجه شوید که ویژگی های فیزیکی و استعدادهای شما به طور طبیعی برای نوع خاصی از سواری مناسب است. مثلا ممکن است متوجه شوید که سریع تر از دیگر دوستانتان می توانید تپه نوردی و کوهنوردی کنید، اینجاست که یک دوچرخه کوهستان مناسب شماست! اگر احساس می کنید که یک مسابقه گروهی داخل شهر مناسب شماست می توانید در قسمت سرعتی مسابقات شرکت کنید. یک دوچرخه سواری خوب باید همیشه هدفتان باشد اما تقویت نقاط قوت خود (یا چیزی که بیشتر از همه از آن لذت می برید) یک راه مطمئن برای حفظ لذت دوچرخه سواری است. بعلاوه، این بخشی از ورزش است زیرا دوچرخه سواران حرفه ای عموماً در یک سبک تخصص دارند مانند سرعت، کوهنوردی یا تایم تریل!

 

دوچرخه سواری جاده - آیبایک

 

7. وسایل دیگری تهیه کنید

هنوز آماده نیستید که شبیه یک دوچرخه سوار تور دو فرانس باشید؟ هیچ اشکالی ندارد. برند‌های زیادی وجود دارند که لباس ‌های جذاب دوچرخه ‌سواری را برای دوچرخه سواران تفریحی می‌سازند. اگر می ‌خواهید شبیه یک حرفه‌ای به نظر برسید، ما در این بخش هم به شما کمک می ‌کنیم. یک کیت دوچرخه سواری (پیراهن، شورت دوچرخه و جوراب) نسبت به سایر لباس‌ های ورزشی آیرودینامیک ‌تر و راحت‌ تر است. این کیت ها عرق را از بین می ‌برند و به تنظیم دمای بدن کمک می ‌کنند و ​​از نواحی حساس در برابر لرزش جاده محافظت می ‌کنند. پیراهن‌ ها در رنگ‌ ها و طرح‌ های مسابقه‌ای یا معمولی موجود هستند.

پیشنهاد می کنیم اگر قصد شروع دوچرخه سواری جاده را دارید از پدال های تخت استاندارد و کفش های ورزشی استفاده کنید اما بعد از مدتی ممکن است بخواهید از کفش های دوچرخه های جاده ای و پدال های قفل شو استفاده کنید. این ترکیب کفش و پدال پاهای شما را در جای خود محکم می کند تا کارایی پدال زدن و هندلینگ دوچرخه را بهبود ببخشد. استفاده از کفش و پدال قفل شو گاهی اوقات می تواند مشکل باشد، بنابراین حتماً در یک میدان تمرین کنید تا زمانی که بتوانید به صورت حرفه ای از آن استفاده کنید.

موارد مهم دیگر عبارتند از برخی ابزارها (اهرم لاستیک، تلمبه دستی، تیوپ یدکی و چند ابزار دیگر) و کیلومتر شمار دوچرخه که برای ردیابی مسافت پیموده شده و مسیریابی مفید است. برای هیدراته ماندن (آب کافی بدن) در حین دوچرخه سواری باید یک بطری آب و یک نگهدارنده بطری آب نیز داشته باشید.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظر خود را بنویسید