مچ درد هنگام دوچرخه سواری (روش‌های جلوگیری و درمان)

جلوگیری از درد مچ هنگام دوچرخه سواری - آیبایک

مچ درد هنگام دوچرخه سواری (روش‌های جلوگیری و درمان)

با توجه به میزان کاری که پاهای شما هنگام رکاب زنند انجام می ‌دهند و فشاری که بر روی آن ها قرار دارد، قطعا دیگر حواستان به دست هایتان و مچ درد در هنگام دوچرخه سواری نخواهد بود. به هر حال شاید فکر کنید تمام کاری که دست ها انجام می دهند کنترل و محافظت است. خب، این فکر شما درست است اما نکاتی هم باید در نظر بگیرید. هنگامی که مچ دست‌ های شما ساعت ‌های طولانی بر روی فرمان قرار می گیرد، وضعیت اشتباه بدن یا تناسب نادرست دوچرخه می‌تواند منجر به مچ درد در هنگام دوچرخه ‌سواری شود و حتی در صورت نادیده گرفتن آن باعث آسیب های جدی عصبی شود. در این مطلب سعی کردیم تمام مواردی را که از این امر جلوگیری می کند را با شما در میان بگذاریم. با ما همراه باشید.

 

آیا روش مناسبی برای قرار دادن مچ دست در هنگام سواری وجود دارد؟

جواب ما به این سوال بله است. در واقع، همانطور که وضعیت قرارگیری بدن بر روی دوچرخه مهم است، وضعیت مچ دست نیز در هنگام دوچرخه سواری اهمیت دارد. افراد فکر می کنند که هنگام سواری مچ دستشان مانند کاراته باید صاف باشد. قرار گرفتن مچ دست به صورت صاف بر روی فرمان دوچرخه در واقع یک موقعیت تنش زاست و فشار زیادی به دستتان وارد می کند.

این حرکت فشار مضاعفی بر روی اعصاب و تاندون‌هایتان وارد می‌کند و باعث درد از قسمت مچ تا آرنج شما می شود. شما در واقع باید مچتان را با زاویه 15 تا 20 درجه بر روی فرمان قرار دهید. حواستان باشد مچ دستتان را آنقدری نچرخانید که در فاصله مچ تا آرنج شما چروک ایجاد شود چرا که در نهایت باعث گرفتگی می شود.

 

درد مچ - آیبایک

 

چه مواردی باعث درد در قسمت مچ دست می شود؟

فقط نحوه قرار گرفتن مچ دست بر روی فرمان دوچرخه مهم نیست. یکی از رایج ترین علل درد مچ دست هنگام دوچرخه سواری، توزیع وزن نامتناسب است. اگر موقعیت شما روی دوچرخه، توزیع وزن شما را بیشتر از زین روی مچ دست انتقال دهد، باعث مشکلات و دردهای مختلفی خواهد شد.

اگر زین دوچرخه بیش از حد بالا باشد یا نوک زین بیش از حد به سمت پایین باشد، وزن زیادی به سمت مچ دستان شما انتقال پیدا می کند. تنظیم دقیق زین دوچرخه‌تان به بدن شما و نوع زینی که استفاده می‌کنید بستگی دارد اما به‌طور کلی اگر زین شما بیش از ۵ یا ۶ درجه زاویه داشته باشد، ممکن است منجر به درد مچ دست شود.

نزدیک شدن بیش از حد به فرمان نیز فشار زیادی را به مچ دست وارد می کند. به طور معمول در این حالت باید به شانه خود در مقایسه با بدنتان نگاه کنید، اگر شانه و بدن شما زاویه 90 درجه با یکدیگر داشته باشند، پس فاصله زیادی تا فرمان دارید. در این حالت شما آرنج خود را قفل می‌ کنید و همین موضوع باعث می شود تا فشار زیادی به مچ دست های شما وارد شود.

 

6 راه برای رفع شایع ترین دردهای دوچرخه سواری

 

اگر مکان قرار گرفتن دست هایتان از شانه‌هایتان بازتر باشد، مچ به سمت بیرون می چرخد. در این حالت وزن دست‌هایتان روی قسمت گوشتی کف دستتان انداخته می شود. این قسمت از کف دست دقیقاً همان جایی است که عصب اولنار از آن عبور می‌کند و باعث می ‌شود در انگشت کوچک و حلقه‌ شما گزگز و بی‌ حسی ایجاد شود. همچنین اگر مجبور شوید دست ‌هایتان را به سمت جلو بکشید تا ترمزها و دنده‌ها را بگیرید، این حرکت نیز می‌تواند باعث درد مچ شود. برای رفع این مشکل هم می توانید دسته ترمز را کمی بچرخانید اما فضای زیادی برای تنظیم فرمان دوچرخه‌تان ندارید.

بعضی از این‌ مشکلات را می‌توان با کمی تغییر در تکنیک و وضعیت بدنی‌تان برطرف کرد اما اگر دسته‌ی فرمان شما هم راستا با وضعیت بدنتان نیست و باعث درد می‌ شود، در اینجا مجبورید تا یک دسته فرمان جدید تهیه و نصب کنید.

یکی از بهترین راه‌ ها برای جلوگیری از همه این مشکلات این است که دوچرخه‌تان را در همان ابتدا که قصد خرید دوچرخه دارید، متناسب با قد و وضعیت بدنتان تنظیم کنید. دوچرخه سواران حرفه‌ای ابتدا با توجه به ویژگی های بدنشان، چند دوچرخه که مناسبشان است را انتخاب و تست می کنند و پس از ان خرید خود را انجام می دهند. دوچرخه سواران تازه کار به فروشگاه می روند، دوچرخه‌ای که دوست دارند را انتخاب می کنند و فورا آن را خریداری می کنند. تنظیم دوچرخه مناسب با بدنتان به شما این امکان را می دهد که بدون هیچ دردی تا جایی که می خواهید، دوچرخه سواری کنید.

 

نحوه صحیح قرار گرفتن دست بر روی فرمان دوچرخه - آیبایک

 

چه موارد دیگری باعث درد مچ دست هنگام دوچرخه سواری می شود؟

مواردی مانند زمین، جاده‌ های ناهموار و سنگ ‌ریزه‌ ها، می‌ توانند فشار مضاعفی را به مچ‌ های شما وارد کنند. اگر این شرایط برای شما پیش آمد باید کاری کنید تا به لاستیک دوچرخه تان فشار زیادی وارد نشود. بهترین کار این است که لاستیکتان را با یک کیت تیوبلس تبدیل به تیوبلس کنید یا لاستیک تیوبلس خریداری کنید تا این ضربات را کاملا جذب کنند.

راه‌ حل‌ های دیگری هم وجود دارد، مانند دسته‌ های فیبر کربنی که لرزش ‌های فرکانس بالا را بهتر جذب می‌ کنند یا حتی استفاده از میله‌ های ژله‌ای که جذب کننده ضربه هستند. به خاطر داشته باشید، تناسب صحیح دوچرخه می تواند به این مسائل نیز کمک کند و درد مچ هایتان را کاهش دهد.

 

همه چیز درباره‌ی مایع درزگیر لاستیک تیوبلس یا چسب تیوبلس

 

چگونه مانع درد مچ هنگام دوچرخه سواری بشویم؟

اگر خیلی وقت است که دوچرخه سواری می کنید و درد قسمت مچ دستتان دردهای مختلفی را احساس می کنید، تمام نکات گفته شده در بالا را بررسی کنید. اگر فورا، هنگامی که سوار دوچرخه می شوید مچتان درد می گیرد، احتمالا با تنظیم صحیح زین دوچرخه، مشکلتان حل می شود. اگر بعد از 5 ساعت دوچرخه سواری مچ دست شما شروع به درد گرفتن می ‌کند، ممکن است فقط مربوط به اصلاح وضعیت دست شما باشد.

دوچرخه‌ سواران، مانند بسیاری از ورزشکاران دیگر، درد را به خوبی تحمل می کنند و مشکلی هم از این بابت ندارند. اما یادتان باشد که نباید درد شدید و موضعی را تحمل کنید. درد و خستگی عضلانی و تلاش سخت همگی بسیار مناسب هستند، اما درد بخشی از پیشرفت نیست. درد موضعی یک نشانه بسیار قوی است که به شما می گوید یک بخش کارتان مشکل دارد و باید آن را بررسی و درست کنید. اگر مشکل دوچرخه تان برطرف شد و هنوز درد را در قسمت مچتان حس می کردید بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا آن را بهبود ببخشید.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظر خود را بنویسید