مهم ترین بخش هایی که باید هنگام خرید دوچرخه های برقی بررسی کرد!

مهم ترین بخش هایی که باید هنگام خرید دوچرخه های برقی بررسی کرد! - آیبایک

مهم ترین بخش هایی که باید هنگام خرید دوچرخه های برقی بررسی کرد!

اگر به دنبال یک دوچرخه برقی جدید هستید، قطعا می خواهید مثل هر دوچرخه سوار دیگری بهترین دوچرخه را برای خودتان و قیمتی که مدنظر دارید، خریداری کنید. اگر اطلاعات زیادی در رابطه با دوچرخه های برقی ندارید ما در این مطلب به شما کمک می کنیم تا مهم ترین قسمت های دوچرخه های برقی را بررسی کنید و مطابق با خواسته خود آن را انتخاب کنید.

از مهم ترین بخش هایی که باید بررسی کنید موتور و باطری دوچرخه هاست. این دو قطعه بر عملکرد، قیمت و وزن دوچرخه های برقی تاثیر می گذارند. بنابراین باید حواستان باشد که باطری و موتور مناسبی بر روی دوچرخه تعبیه شده باشد. این دو تقریبا مهم ترین عامل هستند و ما به شما کمک می کنیم تا بهترینشان را انتخاب کنید. زمانی که به پایان این مقاله رسیدید خودتان به تنهایی می توانید دوچرخه مناسبتان را خریداری کنید.

 

آنچه خواهید خواند:

موتور

همه موتورهای دوچرخه های شارژی یا برقی یک عملکرد اصلی دارند و آن تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است. در داخل موتور BLDC (موتورهای جریان مستقیم بدون جاروبک) یک روتور با آهنرباهای دائمی متصل است که در دایره ای از آهنرباهای الکتریکی به نام استاتور می چرخد. سنسورهای اثر هال، مغناطیس ‌های الکترومغناطیس استاتور را روشن و خاموش می کنند که باعث می شود تا روتور بچرخد، گشتاور تولید کند و دوچرخه برقی شما شروع به حرکت کند.

همه مدل های دوچرخه های برقی از این طراحی استفاده می کنند، اما سه طرح موتور اصلی وجود دارد که زیر مجموعه موتورهای BLDC هستند و عملکردهای کمی متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

موتورهای مید درایو، در فریم پایینی دوچرخه و در قسمت بین رکاب ها قرار می گیرند. این موتورها از کاهش دنده داخلی برای تولید گشتاور بالا در محیط محدود استفاده می کنند. این عملکرد یا ویژگی باعث می شود تا دوچرخه شما بدون فشار زیادی از سربالایی هایی که پشت سر هم قرار دارند به راحتی عبور کند.

گشتاور بالا، راندمان و توزیع وزن متمرکز باعث محبوبیت موتورهای مید درایو ​​در دوچرخه های برقی کوهستانی، دوچرخه های حمل بار برقی و دوچرخه های هیبریدی شده است. با این حال، دوچرخه‌های برقی با موتور مید درایو ​​اغلب قیمت بیشتری نسبت به مدل‌ های هاب درایو دارند زیرا موتورهای هاب هزینه ساخت ارزان تری دارند. اگر به دنبال دوچرخه ای هستید که به خوبی از تپه ها و سربالایی ها بالا برود، برای استفاده خارج از جاده های آسفالت مناسب باشد و یک دوچرخه سواری طبیعی را ارائه بدهد، بهتر است یک دوچرخه با موتور مید درایو انتخاب کنید.

 

موتورهای مید درایو دوچرخه های برقی - آیبایک
موتور مید درایو

 

موتورهای هاب همانطور که از نامشان پیداست در قسمت هاب یا توپی جلو یا عقب دوچرخه قرار دارند. این موتورها در دو نوع مستقیم و دنده ای عرضه می شوند. این مدل ها معمولاً 7 تا 15 سانتی متر قطر دارند و دارای پره هایی به بیرون و آهنرباهای الکترومغناطیسی داخلی هستند. هنگامی که از برق استفاده می کنید، آهنرباهای الکتریکی توپی را می چرخانند و باعث چرخش چرخ می شوند. یک موتور هاب درایو مستقیم فقط یک قسمت متحرک دارد و بنابراین هزینه ساخت آن ارزان تر است.

بالا رفتن از سربالایی های متعدد و رساندن شما به نوک قله تنها کاری نیست که موتورهای هاب درایو مستقیم انجام می دهند. بدون کاهش دنده، موتورها برای رسیدن به سرعت به جریان برق زیادی نیاز دارند که باعث می شود باتری شما سریعتر گرم شود و در بدترین حالت بسوزد. آن ها برای دوچرخه های کروز با سرعت بالا ایده آل هستند زیرا هرچه سریع تر حرکت کنید کارآمدتر می شوند. این مدل همچنین تنها نوع موتوری است که عمل به اصطلاح احیا کردن ترمز  را انجام می دهند به این معنی که با فشار دادن اهرم های ترمز و معکوس کردن قطبیت موتور، مقدار کمی از قدرت را به باتری باز می گرداند.

موتورهای هاب دنده ای دارای کاهش دنده داخلی و گشتاور بالقوه بالاتری در مقایسه با هاب درایو مستقیم هستند. بیشتر از این مدل برای دوچرخه های ارزان قیمت استفاده می شود. معمولا شرکت های سازنده برای برخی از دوچرخه‌های جاده‌ای برقی زمانی که نیازی به سطوح گشتاور متوسط ​​ندارند، موتور توپی دنده‌ای فشرده را انتخاب می‌ کنند.

با این حال، موتورهای مید درایو همچنان محبوبیت بیشتری در بازار دارند زیرا موتورهای هاب دنده ای در بخش های کلیدی اتلاف گرما و چقرمگی (واژه ای تخصصی به معنی سختی و کشش) با مشکل مواجه هستند.

 

موتور هاب درایو یک دوچرخه برقی - آیبایک
موتور هاب درایو

باتری

اکثر دوچرخه‌های برقی از باتری ‌های لیتیوم یونی استفاده می ‌کنند، نوعی که در مته‌ های شارژی و دمنده‌ های بزرگ ممکن است دیده باشید. این باطری ها به خاطر چگالی انرژی و دوام بالایی که دارند بسیار محبوب هستند.

ظرفیت باتری ها بر حسب وات ساعت اندازه گیری می شود که یک واحد انرژی است. اکثر دوچرخه های برقی باتری هایی بین 250 تا 500 وات ساعت دارند.

 

8 مورد از معایب دوچرخه برقی

 

برد دوچرخه های برقی به مسیر شما، وزن دوچرخه، مقاومت چرخشی لاستیک ها و سایر متغیرها بستگی دارد. اما در آزمایش های ما، یک باتری 500 وات ساعتی اکثر افراد را حداقل 50 کیلومتر با کمک متوسط، از جمله چندین مسیر سربالایی قابل ملاحظه جابجا می کند. قبل از خرید حتما بررسی کنید که باتری دوچرخه لیتیوم یون (Li-ion) باشد. برخی از دوچرخه ‌های برقی از سلول ‌های باتری لیتیوم پلیمری (LiPo) استفاده می ‌کنند که در خودروهای RC و پهپادها تعبیه می شود زیرا بسیار سبک هستند و می ‌توانند سریع ‌تر از سلول‌ های Li-ion تخلیه شوند. با این حال باتری‌ های LiPo معمولاً در بسته ‌بندی های دیگری به جای سلول‌ های استوانه‌ای عرضه می ‌شوند و آن ها را بیشتر در معرض آسیب (خطر آتش سوزی) قرار می ‌دهد. البته اگر باطری های لیتیوم پلیمری گواهینامه مصرفی داشته باشند به این معنا که آسیب نمی بینند یا آتش نمی گیرند، می توانید این مدل ها را هم انتخاب کنید.

 

باطری دوچرخه برقی - آیبایک
باطری یک دوچرخه برقی

وزن و کیفیت

علاوه بر موتور و باتری، باید وزن و کیفیت دوچرخه ها برقی را هم در نظر داشته باشید که هر دو در تجربه دوچرخه سواری شما نقش زیادی دارند. قطعا دوچرخه برقی‌ای را انتخاب نمی کنید که به خاطر سنگینی نتوانید آن را با خود حمل کنید یا به سختی بر روی باربند قرار دهید و یا کیفیت پایینی داشته باشد و مدام خراب شود.

 

وزن

برقی کردن دوچرخه ها به آن ها وزنی را اضافه می کند و باعث می شود در هنگام دوچرخه سواری انرژی بیشتری مصرف کنید. همین دلیل دیگری برای استفاده از موتورهای مید درایو به دلیل توزیع وزن مرکزی است. با این حال، هیچ کمک برقی برای بالا بردن دوچرخه برقی روی یک مکان یا پشت یک مینی ون وجود ندارد بنابراین باید در نظر بگیرید که هر چند وقت یک ‌بار باید دوچرخه را بلند کنید. باید ببینید که آیا می خواهید آن را از پله ها بالا ببرید یا همراه دوچرخه تان از وسایل نقلیه عمومی هم استفاده کنید. اگر هر از چندگاهی قرار است از دوچرخه برقیتان در مسافرت استفاده کنید حتماً دوچرخه‌ای را انتخاب کنید که باتری آن به راحتی قابل جابجایی باشد تا وزن آن به اندازه قابل توجهی کاهش یابد.

 

تمام چیزهایی که صاحبان دوچرخه‌های برقی باید بدانند! (نگهداری و تعمیر دوچرخه‌ برقی)

 

کیفیت (قابل اطمینان بودن)

دوچرخه های برقی مانند دوچرخه های معمولی گاهی خراب می شوند و نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارند. تعویض قطعات الکتریکی (موتور و باتری) در یک دوچرخه الکترونیکی به آسانی قطعات مکانیکی (خودرو و دسته دنده) آسان نخواهد بود، بنابراین مطمئن شوید که آن ها را از جایی می خرید که خدمات پس از فروش هم ارائه می دهند. قبل از خرید، از فروشنده بپرسید که چگونه می توانید دوچرخه را سرویس کنید یا برای تعمیر آن جا ببرید زیرا تعمیر دوچرخه های برقی کاری است که هر فروشگاه دوچرخه یا تعمیرگاهی انجام نمی دهد. برندهایی مانند دوچرخه جاینت و کمپ دارای یک شبکه فروش جهانی گسترده برای خدمات پس از فروش هستند، پس گزینه های امن تر و بهتری برای خرید هستند. همین دلیلی برای این است که هیچگاه دوچرخه های فیک و تقلبی را نخرید.

 

صفحه نمایش

نمایشگر دوچرخه های برقی می توانند کارهای بسیار بیشتری از نمایش عملکردهای اساسی دوچرخه انجام دهند. می توانید دوچرخه های برقی‌ای را انتخاب کنید که نمایشگر آن ها ضربان قلب و مسافت پیموده شده را در کنار میزان باطری نمایش می دهند.

 

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]